Verontrustende berichten

Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Wim Anker schreef:
Dodo schreef:
Orchidee schreef:Wat een (helaas zeer herkenbaar) vreselijk verhaal van die 2 jonge mensen!Afbeelding
Heb het zelf ( op een iets andere manier) meegemaakt en een dochter van me zit er nu middeninAfbeelding
De enige raad die ik zou geven:
Bid en breng alles samen in het gebed en probeer een objectief iemand in vertrouwen te nemen!
Niet dat het dan zal gaan zoals wij denken en/of willen maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en zeer wonderlijk!
Nou, het is vooral de houding van de moeder die zorgelijk is. De kinderen zelf hebben pas twee maanden verkering, dus de kans dat het uitgaat is levensgroot. Als het niet over dit is, dan over wat anders.
Maar de houding van de moeder is heel rigide. Je kind het huis uit willen zetten omdat het overweegt ooit van kerk te veranderen? Dat is niet best.
Het is vooral zorgelijk dat predikanten zonder hoor en wederhoor zulke antwoorden verstrekken.
Beste Wim, als je betreffende predikant eens gehoord hebt,dan hoef je niet te raden naar zo,n reactie van hem.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef:
Wim Anker schreef:
Dodo schreef:
Orchidee schreef:Wat een (helaas zeer herkenbaar) vreselijk verhaal van die 2 jonge mensen!Afbeelding
Heb het zelf ( op een iets andere manier) meegemaakt en een dochter van me zit er nu middeninAfbeelding
De enige raad die ik zou geven:
Bid en breng alles samen in het gebed en probeer een objectief iemand in vertrouwen te nemen!
Niet dat het dan zal gaan zoals wij denken en/of willen maar Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en zeer wonderlijk!
Nou, het is vooral de houding van de moeder die zorgelijk is. De kinderen zelf hebben pas twee maanden verkering, dus de kans dat het uitgaat is levensgroot. Als het niet over dit is, dan over wat anders.
Maar de houding van de moeder is heel rigide. Je kind het huis uit willen zetten omdat het overweegt ooit van kerk te veranderen? Dat is niet best.
Het is vooral zorgelijk dat predikanten zonder hoor en wederhoor zulke antwoorden verstrekken.
Beste Wim, als je betreffende predikant eens gehoord hebt,dan hoef je niet te raden naar zo,n reactie van hem.
Een oordeel? Of bedoel je wat anders?
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

ejvl schreef:
Johannes van Dijk schreef: Beste Wim, als je betreffende predikant eens gehoord hebt,dan hoef je niet te raden naar zo,n reactie van hem.
Een oordeel? Of bedoel je wat anders?
Geen oordeel,maar gewoon bevinding.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

Amish mogen wel met de auto meerijden, maar er zelf geen hebben. Ze mogen ook met de trein.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

helma schreef:Amish mogen wel met de auto meerijden, maar er zelf geen hebben. Ze mogen ook met de trein.
je bedoelt wél met de trein meerijden,maar niet zelf besturen?? :haha
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

Johannes van Dijk schreef: Beste Wim, als je betreffende predikant eens gehoord hebt,dan hoef je niet te raden naar zo,n reactie van hem.
Ik vind het ongepast om een gerespecteerd predikant zo onderuit te halen.
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bookreader »

Ireneüs van Lyon schreef:Ik weet niet wat jullie vonden van vandaag, maar ik vond het een treurige dag.

De GKV neemt definitief afscheid van haar gereformeerde wortels met de openstelling van alle ambten en de GBS besluit niets te doen aan de verstaanbaarheid van de Schrift.

Wat blijft er over van de Kerk hier in Nederland? Een liberaal deel en een door tradities ingezakt deel?
Dat van die openstelling van alle ambten voor vrouwen in de GKV heb ik ook gelezen, ja. Zoiets is niet erg bemoedigend. Helemaal niet, als je op een andere website leest hoe diverse kerkleden hier goedkeurend over spreken!
Het is ook bizar ten opzichte van hoe ze hier vroeger over dachten! Toen wezen ze dit heel stellig af! Echt, die GKV heeft een draai gemaakt van 180°.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Dodo schreef:
Johannes van Dijk schreef: Beste Wim, als je betreffende predikant eens gehoord hebt,dan hoef je niet te raden naar zo,n reactie van hem.
Ik vind het ongepast om een gerespecteerd predikant zo onderuit te halen.
ik haal hem niet onderuit. ik heb hem gehoord en zeg dat zo,n reactie van hem,mij niet verbaasd. Niet van een mug een olifant maken.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

Dodo schreef:
Johannes van Dijk schreef: Beste Wim, als je betreffende predikant eens gehoord hebt,dan hoef je niet te raden naar zo,n reactie van hem.
Ik vind het ongepast om een gerespecteerd predikant zo onderuit te halen.
Apart dat ik net deze berichtjes niet zag en nu wel....?
Maar inderdaad, niet respectvol.
Johannes van Dijk
Verbannen
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 mei 2017, 12:24
Locatie: Middelharnis

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johannes van Dijk »

Dodo schreef:
Johannes van Dijk schreef: Beste Wim, als je betreffende predikant eens gehoord hebt,dan hoef je niet te raden naar zo,n reactie van hem.
Ik vind het ongepast om een gerespecteerd predikant zo onderuit te halen.
En ik vind het niet handig om na het verhaal van 1 kant gehoord te hebben als predikant,zo,n reactie neer te zetten,(hoe halstarrig de moeder ook mag zijn,)en met extreem Moslimgedrag te vergelijken.Ga eerst eens met die ouders in gesprek.Alhoewel ik vermoed dat ze voor de betreffende dominee,de deur potdicht houden! Daarom adviseerde ik eerder,om een eigen OGG predikant het verhaal voor te leggen,zodat hij kan bemiddelen in deze schrijnende kwestie.

Bovendien kunnen wij als gereformeerde flank soms best nog wat leren van keurige Moslims, hoe zij met hun naaste omgaan.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Extreme moslims zijn ook gewone mensen. Ik vind de vergelijking helemaal niet zo gek, zij het niet zoveel zeggend. Maar de geachte dominee drukt zich wel vaker helder en duidelijk uit. Dat hoort niet bij ieders voorkeursstijl.
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Moderamen »

Johannes van Dijk schreef:Daarom adviseerde ik eerder,om een eigen OGG predikant het verhaal voor te leggen,zodat hij kan bemiddelen in deze schrijnende kwestie.
Dat is natuurlijk een mooi theoretisch advies, maar dat zal in de praktijk nooit gebeuren. Ervan uitgaande dat men lid is van een vacante OGG. De drempel om naar een dominee te gaan, of zelfs te mailen, is echt ontzettend hoog. 'Even' een verhaal voorleggen gaat hem echt niet worden.
ejvl
Berichten: 5739
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

Moderamen schreef:
Johannes van Dijk schreef:Daarom adviseerde ik eerder,om een eigen OGG predikant het verhaal voor te leggen,zodat hij kan bemiddelen in deze schrijnende kwestie.
Dat is natuurlijk een mooi theoretisch advies, maar dat zal in de praktijk nooit gebeuren. Ervan uitgaande dat men lid is van een vacante OGG. De drempel om naar een dominee te gaan, of zelfs te mailen, is echt ontzettend hoog. 'Even' een verhaal voorleggen gaat hem echt niet worden.
Mijn ervaring is dat die drempel laag is, ook binnen de OGG.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Johannes van Dijk schreef:
Dodo schreef:
Johannes van Dijk schreef: Beste Wim, als je betreffende predikant eens gehoord hebt,dan hoef je niet te raden naar zo,n reactie van hem.
Ik vind het ongepast om een gerespecteerd predikant zo onderuit te halen.
En ik vind het niet handig om na het verhaal van 1 kant gehoord te hebben als predikant,zo,n reactie neer te zetten,(hoe halstarrig de moeder ook mag zijn,)en met extreem Moslimgedrag te vergelijken.Ga eerst eens met die ouders in gesprek.Alhoewel ik vermoed dat ze voor de betreffende dominee,de deur potdicht houden! Daarom adviseerde ik eerder,om een eigen OGG predikant het verhaal voor te leggen,zodat hij kan bemiddelen in deze schrijnende kwestie.

Bovendien kunnen wij als gereformeerde flank soms best nog wat leren van keurige Moslims, hoe zij met hun naaste omgaan.
Beste broeder Van Dijk,
Helaas bestaat er ook extreem gedrag van mensen die zich 'christen' noemen. U snapt toch ook wel, als al de helft van dit artikel waar is, dat zo iemand gewoonweg níet bekeerd kan zijn. Een bekeerde kan in veel zonden (ver)vallen, maar als de liefde gemist naar elkaar toe (en zeker naar je eigen vlees en bloed!) gemist wordt, dan is de grond net zo gevaarlijk als van de dwaze bouwer...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Moderamen »

ejvl schreef: Mijn ervaring is dat die drempel laag is, ook binnen de OGG.
Met drempel kan je bedoelen: de werkelijke drempel (die zal zeker laag zijn, ik geloof zeker dat OGG predikanten -hoe druk ook- ontzettend graag helpen!), of de 'gevoels'drempel voor het gemiddeld kerklid zelf (terwijl ze er zeker wel terecht kunnen). Ik bedoelde de laatste. Wat is jouw ervaring daarmee?
Gesloten