Verontrustende berichten

-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

DGG schreef:
-DIA- schreef:Waarover gaat dit gerechtelijk onderzoek in feite? Ik ken de klanken helaas heel goed.
Ik heb de toegezonden preek beluisterd, en ik hoop daar ook persoonlijk op te reageren.
Maar vanwaar die haast? Ik merk van meerderen dat er ineens veel haast gewenst is.
Waarom zou je langer wachten met een reactie, als je al weet wát je er van vindt en wat jouw mening daaromtrent is? De enigste reden dat het wat langer kan duren is dat je Bijbelse argumenten moet zoeken die jouw mening ondersteunen. Alleen dán kan ik me voorstellen dat het wat langer duurt. Maar dit is ook een reactie die je plaatste, dus dan kun je toch op de preek (en mijn privébericht) ook gewoon reageren? Wat is de reden dat je daar lang(er dan een) dag voor moet wachten?
Misschien omdat het me verstandiger toeschijnt weloverwogen te antwoorden? en niet in der haast soms iets verkeerd te zeggen of wellicht iets verkeerd te beoordelen? Ik weet uit ervaring dat impulsief reageren vaak niet de beste manier is, maar wel een zaak waarin men snel kan vervallen. Ik meen dat daar niets tegen kan zijn, bovendien kan ik niet de hele middag achter de pc zitten. Hopende dat uw vragen zo voldoende beantwoord zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

DGG schreef:
-DIA- schreef:Waarover gaat dit gerechtelijk onderzoek in feite? Ik ken de klanken helaas heel goed.
Ik heb de toegezonden preek beluisterd, en ik hoop daar ook persoonlijk op te reageren.
Maar vanwaar die haast? Ik merk van meerderen dat er ineens veel haast gewenst is.
Waarom zou je langer wachten met een reactie, als je al weet wát je er van vindt en wat jouw mening daaromtrent is? De enigste reden dat het wat langer kan duren is dat je Bijbelse argumenten moet zoeken die jouw mening ondersteunen. Alleen dán kan ik me voorstellen dat het wat langer duurt. Maar dit is ook een reactie die je plaatste, dus dan kun je toch op de preek (en mijn privébericht) ook gewoon reageren? Wat is de reden dat je daar lang(er dan een) dag voor moet wachten?
@DGG, ik wil je dringend vragen om even wat afstand te nemen en DIA niet zo op de huid te zitten. Hoe vervelend je het ook vindt als iemand geen, of niet voldoende antwoord geeft, het is wel het goed recht van een forummer.
Benedictus
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 apr 2015, 13:21

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Benedictus »

---knip--- Niet op de persoon
Theodosius
Berichten: 38
Lid geworden op: 24 apr 2014, 20:57
Locatie: Betuwe

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Theodosius »

Dat er geen antwoord komt op mijn vraag is ook al verontrustend genoeg. Het gaat er toch niet om hoe een predikant het verwoord of preekt, maar wat heeft God aan míj gedaan? Of moeten we hier op aarde preken keuren en bestempelen? Het lijkt het Sanhedrin wel.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

---knip--- Houd je aan moderatoraanwijzing aub.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

Theodosius schreef:En misschien kan iemand hier een verslag doen van zijn laatste ontmoeting met God. Kan weleens verkwikkend zijn om tussen al die discussies (woestijn) te horen dat God nog leeft en werkt, verkwikt (oase, Elim).
Sommigen hebben nog nooit een Elim beleefd en zullen daarom altijd in de woestijn blijven... Daarom kunnen zij ook niet spreken over een Elim. Want ze hebben het nooit bevindelijk ingeleefd.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

Theodosius schreef:Dat er geen antwoord komt op mijn vraag is ook al verontrustend genoeg. Het gaat er toch niet om hoe een predikant het verwoord of preekt, maar wat heeft God aan míj gedaan? Of moeten we hier op aarde preken keuren en bestempelen? Het lijkt het Sanhedrin wel.
Volgens mij is het erg belangrijk de preken te 'keuren' die je elke zondag hoort. Het gaat wel om je ziel, dus moet het wel goed zijn wat je wordt voorgezet. Heeft niets met Sanhedrin te maken, maar is plicht van iedere christen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
Theodosius schreef:Dat er geen antwoord komt op mijn vraag is ook al verontrustend genoeg. Het gaat er toch niet om hoe een predikant het verwoord of preekt, maar wat heeft God aan míj gedaan? Of moeten we hier op aarde preken keuren en bestempelen? Het lijkt het Sanhedrin wel.
Volgens mij is het erg belangrijk de preken te 'keuren' die je elke zondag hoort. Het gaat wel om je ziel, dus moet het wel goed zijn wat je wordt voorgezet. Heeft niets met Sanhedrin te maken, maar is plicht van iedere christen.
Ja net als de Bereeërs de Schriften onderzoeken of het zo is als de prediker zegt, de Schriften en niet de heersende norm.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
jutter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 okt 2013, 09:56

Re: Verontrustende berichten

Bericht door jutter »

Dit is ook weer verontrustend....
Eerlijk antwoord van dominee.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/245 ... derlingen/
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
Theodosius schreef:Dat er geen antwoord komt op mijn vraag is ook al verontrustend genoeg. Het gaat er toch niet om hoe een predikant het verwoord of preekt, maar wat heeft God aan míj gedaan? Of moeten we hier op aarde preken keuren en bestempelen? Het lijkt het Sanhedrin wel.
Volgens mij is het erg belangrijk de preken te 'keuren' die je elke zondag hoort. Het gaat wel om je ziel, dus moet het wel goed zijn wat je wordt voorgezet. Heeft niets met Sanhedrin te maken, maar is plicht van iedere christen.
Preken 'keuren' vind ik niet zo'n sterke woordkeuze, eerlijk gezegd. Ik zou eerder zeggen: toetsen aan de Bijbel, is het naar Gods Woord? En ook daarvan vraag ik me af of dat nu de meest vruchtbare houding is voor je eigen ziel. Er is altijd wel iets te vinden als je op die manier aan het luisteren bent.
Ik lees in het bevestigingsformulier nog wel iets anders: "Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt. Neemt dan het woord aan, hetwelk hij u volgens de Heilige Schrift zal verkondigen *) , niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord.

*) voetnoot van mij: blijkbaar mag je daar vanuit gaan, dat het volgens de Heilige Schrift is.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Preken 'keuren' vind ik niet zo'n sterke woordkeuze, eerlijk gezegd. Ik zou eerder zeggen: toetsen aan de Bijbel, is het naar Gods Woord? En ook daarvan vraag ik me af of dat nu de meest vruchtbare houding is voor je eigen ziel. Er is altijd wel iets te vinden als je op die manier aan het luisteren bent.
Ik lees in het bevestigingsformulier nog wel iets anders: "Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt. Neemt dan het woord aan, hetwelk hij u volgens de Heilige Schrift zal verkondigen *) , niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord.

*) voetnoot van mij: blijkbaar mag je daar vanuit gaan, dat het volgens de Heilige Schrift is.
Kies er een ander woord voor als je dat wilt, het gaat om de zaak. En want de rest van je post betreft: als het goed is, komt er een moment dat je je in vertrouwen kunt overgeven aan de prediking, en dat je die idd. hoort 'als Gods Woord'.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Preken 'keuren' vind ik niet zo'n sterke woordkeuze, eerlijk gezegd. Ik zou eerder zeggen: toetsen aan de Bijbel, is het naar Gods Woord? En ook daarvan vraag ik me af of dat nu de meest vruchtbare houding is voor je eigen ziel. Er is altijd wel iets te vinden als je op die manier aan het luisteren bent.
Ik lees in het bevestigingsformulier nog wel iets anders: "Gedenkt dat God Zelf u door hem aanspreekt en bidt. Neemt dan het woord aan, hetwelk hij u volgens de Heilige Schrift zal verkondigen *) , niet als der mensen woord, maar (gelijk het waarlijk is) als Gods Woord.

*) voetnoot van mij: blijkbaar mag je daar vanuit gaan, dat het volgens de Heilige Schrift is.
Kies er een ander woord voor als je dat wilt, het gaat om de zaak. En want de rest van je post betreft: als het goed is, komt er een moment dat je je in vertrouwen kunt overgeven aan de prediking, en dat je die idd. hoort 'als Gods Woord'.
Voor de goede orde: het staat in het bevestingsformulier voor predikanten.... niet in een afscheidswoord ;)
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Voor de goede orde: het staat in het bevestingsformulier voor predikanten.... niet in een afscheidswoord ;)
Ik denk dat je me wel begrijpt. :)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17355
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verontrustende berichten

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
Theodosius schreef:Dat er geen antwoord komt op mijn vraag is ook al verontrustend genoeg. Het gaat er toch niet om hoe een predikant het verwoord of preekt, maar wat heeft God aan míj gedaan? Of moeten we hier op aarde preken keuren en bestempelen? Het lijkt het Sanhedrin wel.
Volgens mij is het erg belangrijk de preken te 'keuren' die je elke zondag hoort. Het gaat wel om je ziel, dus moet het wel goed zijn wat je wordt voorgezet. Heeft niets met Sanhedrin te maken, maar is plicht van iedere christen.
Ja net als de Bereeërs de Schriften onderzoeken of het zo is als de prediker zegt, de Schriften en niet de heersende norm.
Maar veel hoorders zijn "kittelachtig" van gehoor en luisteren puur kritisch en hebben te weinig Schriftkennis om een Bereeër te kunnen zijn.
Je overgeven aan de prediking en daar Gods stem in horen kan in veel gevallen zegenrijker zijn dan die kritische luisterhouding.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
Theodosius schreef:Dat er geen antwoord komt op mijn vraag is ook al verontrustend genoeg. Het gaat er toch niet om hoe een predikant het verwoord of preekt, maar wat heeft God aan míj gedaan? Of moeten we hier op aarde preken keuren en bestempelen? Het lijkt het Sanhedrin wel.
Volgens mij is het erg belangrijk de preken te 'keuren' die je elke zondag hoort. Het gaat wel om je ziel, dus moet het wel goed zijn wat je wordt voorgezet. Heeft niets met Sanhedrin te maken, maar is plicht van iedere christen.
Ja net als de Bereeërs de Schriften onderzoeken of het zo is als de prediker zegt, de Schriften en niet de heersende norm.
Maar veel hoorders zijn "kittelachtig" van gehoor en luisteren puur kritisch en hebben te weinig Schriftkennis om een Bereeër te kunnen zijn.
Je overgeven aan de prediking en daar Gods stem in horen kan in veel gevallen zegenrijker zijn dan die kritische luisterhouding.
Hier hebben we het al eerder over gehad, dan wordt de prediker onfeilbaar en niet de Schrift. Bovendien is het goed om de Schriften te onderzoeken, dat is van levensbelang. Onderzoek de Schriften want die zijn het die getuigen...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten