De Bijbel in het theater

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

De Bijbel in het theater

Bericht door Mara »

Altijd al de Bijbel willen lezen, maar er nooit aan toegekomen? Dat had Remco Veldhuis ook! Maar nu hij een jaartje rustig aan doet met Kemper, had hij er eindelijk tijd voor. En dan kun je er d****r op zeggen dat er een voorstelling van komt. Niet echt cabaret deze keer, meer een vertelvoorstelling waarin Veldhuis een ‘ongeautoriseerde’ samenvatting van de bijbel brengt en ons op komische wijze meevoert langs de hoogte- en dieptepunten. Een rondleiding ver van de gebaande paden, door een ‘gids’ die net zo twijfelt over de inhoud als jij. Aan het eind heb je de Bijbel weliswaar nog steeds niet gelezen, maar kun je in ieder geval zeggen: “Ik heb wél de voorstelling gezien!”

Volgens het ND:

Muziek- en cabaretduo Veldhuis & Kemper (‘Ik wou dat ik jou was’) gaan anderhalf jaar uit elkaar. Richard Kemper gaat een relatiekomedie spelen met Rick Engelkes. Remco Veldhuis gaat het theater in met een solovoorstelling waarin hij in twee uur de Bijbel belooft samen te vatten. In Lang Verhaal Kort wil Veldhuis zijn publiek op komische wijze door de Bijbelverhalen sleuren. Hij belooft op zijn website een ‘ongeautoriseerde samenvatting’, en een race tegen de klok: ‘een razende rondleiding’. Veldhuis kondigt zich aan als een gids die ‘net zo twijfelt over de inhoud als jij’.

Het stuk is geschreven door Maarten van Voornveld. Ik heb hem gegoogled, hij is een "bijbelkenner".

Op de site van de eo stond dit te lezen:

Ds. Arie van der Veer ontmoet theatermaker Maarten van Voornveld. Maarten is verbonden aan de Navigators, een christelijke studentenvereniging. Hij schrijft en regisseert theatervoorstellingen 'happenings' met en voor studenten. Met deze voorstellingen wil hij mensen aan het denken zetten en met elkaar in gesprek laten komen over het geloof. Een van de meest recente stukken die hij heeft gemaakt en waarvan ook beelden te zien zijn, gaat over de liefde.


De mensen hebben vaak geen behoefte aan God's Woord, deze cabaretier ook niet. Hij is opgegroeid zonder een enkele religie en nam zich voor om de Bijbel dan maar eens te gaan lezen, maar na een paar bladzijden werd het hem toch te ingewikkeld, zo zei hij.

Het stuk is geboekt in de grote theaters, er zullen ongetwijfeld dus veel mensen op afkomen.
Is er een waarschuwende stem uit de kerken gekomen?
Ik vind het heel zorgelijk dat de Bijbel op deze wijze zo misbruikt gaat worden. Maar ja, dat mag in Nederland he.
We houden van het vrije woord.
Zoals Freek de Jonge laatst zei (of all people) "mag een mens zich nog gekwetst en beledigd voelen?"
Nee, alles moet gezegd, geschreven en getekend kunnen worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De Bijbel in het theater

Bericht door -DIA- »

Afgelopen zondag noemde onze predikant iets tegengestelds....
Een dominee die eens het Woord bracht in de vorm van een balletuitvoering.
Dus theater in de kerk...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De Bijbel in het theater

Bericht door Curatorium »

Mara schreef: Ds. Arie van der Veer ontmoet theatermaker Maarten van Voornveld. Maarten is verbonden aan de Navigators, een christelijke studentenvereniging.
Navigators zit overigens vol met reformatorische jongvolwassenen.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: De Bijbel in het theater

Bericht door emigrant »

Allicht leren sommige christenen dan te relativeren.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De Bijbel in het theater

Bericht door Mannetje »

Curatorium schreef:
Mara schreef: Ds. Arie van der Veer ontmoet theatermaker Maarten van Voornveld. Maarten is verbonden aan de Navigators, een christelijke studentenvereniging.
Navigators zit overigens vol met reformatorische jongvolwassenen.
Jongvolwassenen met een reformatorische achtergrond... Er zullen er niet veel meer reformatorisch zijn.
-
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: De Bijbel in het theater

Bericht door Curatorium »

Mannetje schreef: Jongvolwassenen met een reformatorische achtergrond... Er zullen er niet veel meer reformatorisch zijn.
Klopt :tilt
Plaats reactie