Paulus en de Septuagint

Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Paulus en de Septuagint

Bericht door Floppy »

Johann Gottfried Walther schreef:...
Tussen de Hebreeuwse versie en de Septuagint zouden kleine verschillen zijn, die in de meeste gevallen niet tot exegetische verschillen leiden.
Ik ben geen expert op het gebied van de Septuagint, maar de verschillen zijn naar ik begreep toch wel aanzienlijk. Bekendste voorbeeld is het bijbelboek Jeremia dat in de LXX aanmerkelijk korter is.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Paulus en de Septuagint

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Floppy schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:...
Tussen de Hebreeuwse versie en de Septuagint zouden kleine verschillen zijn, die in de meeste gevallen niet tot exegetische verschillen leiden.
Ik ben geen expert op het gebied van de Septuagint, maar de verschillen zijn naar ik begreep toch wel aanzienlijk. Bekendste voorbeeld is het bijbelboek Jeremia dat in de LXX aanmerkelijk korter is.
In Jeremia zijn er verzen weggelaten ja.
H 2 vers 1 mist en 7v1, 10v6-8, 17v1-4 , 46v1 en nog wel meer.

Maar met de verzen die Paulus citeert uit de LXX schijnen meestal de verschillen klein te zijn en slecht een aantal keren tot exegetische verschillen te leiden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Paulus en de Septuagint

Bericht door Floppy »

Overigens kan ik het volgende werk aanbevelen van D.A. Carson (red.):
https://www.bol.com/nl/p/commentary-on- ... 005854497/

Uitgebreid commentaar op de citaten (en referenties) uit het OT die gemaakt worden in het NT. Geen gemakkelijke kost; voor mij gaat het al snel boven het petje. Maar het is wel volledig en diepgravend.
Plaats reactie