Waar kwamen de wijzen op bezoek?

Plaats reactie
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Waar kwamen de wijzen op bezoek?

Bericht door Chrisje72 »

Mijn vraag: waar kwamen de wijzen op bezoek?

Ik dacht altijd dat de wijzen naar Bethlehem gingen maar dat klopt niet met Lukas 2. Is het dan zo dat Herodes ze naar Bethlehem stuurde maar de ster ze naar Nazareth verwees? Maar waarom moest Hij dan toch vluchten naar Egypte als Hij helemaal niet in de regio van Bethlehem was?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Waar kwamen de wijzen op bezoek?

Bericht door ejvl »

Hier staat een aanvaardbare volgorde.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/663 ... jeruzalem/

Echter is het niet met zekerheid te zeggen natuurlijk.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Waar kwamen de wijzen op bezoek?

Bericht door Chrisje72 »

Punt 5 is daar volgens mij in strijd met lukas 2 waar duidelijk staat dat ze vanuit Jeruzalem naar Nazareth gingen. Verder kan het niet zo zijn dat de wijzen al daarvoor langsgekomen waren want dan hadden ze niet het armen offer hoeven brengen. Ze hebben toen een behoorlijk kostbaar geschenk gekregen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar kwamen de wijzen op bezoek?

Bericht door Mannetje »

Wellicht zit je probleem in deze tekst:
Lukas 2:39 En als zij alles voleindigd hadden, wat naar de wet des Heeren te doen was, keerden zij weder naar Galilea, tot hun stad Nazareth.

Is het een probleem dat hier enige tijd tussen zit? Tussen het voleindigen en het terugkeren?

Blijft het natuurlijk opmerkelijk dat Lukas van de herders verhaalt, en Mattheüs van de wijzen, maar volgens mij is het probleem opgelost als je hier enige tijd tussen ziet.
-
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waar kwamen de wijzen op bezoek?

Bericht door Desiree »

Interessant.. heb ik me ook weleens afgevraagd. Ik zat nog te zoeken in Word, maar kan mijn versie niet meer vinden. Inderdaad zoals het hierboven beschreven staat, tot die conclusie ben ik ook gekomen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie