De positie van de herders

Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: De positie van de herders

Bericht door Chrisje72 »

Martijn schreef:Misschien is het soms toch goed om ons te verdiepen in andere bronnen dan dat we gewend zijn.


Als Kerst in September valt
Arno Lamm & Emile-Andre Vanbeckevoort

(...)
Hm dat klinkt heel geloofwaardig allemaal. Maar...hoe zou de kerk dir dan nu moeten oppakken?
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: RE: Re: De positie van de herders

Bericht door Sheba »

Chrisje72 schreef:
Martijn schreef:Misschien is het soms toch goed om ons te verdiepen in andere bronnen dan dat we gewend zijn.


Als Kerst in September valt
Arno Lamm & Emile-Andre Vanbeckevoort

(....)
Hm dat klinkt heel geloofwaardig allemaal. Maar...hoe zou de kerk dir dan nu moeten oppakken?
Wat ik opvallend vind is dat bijvoorbeeld met Pasen de link met het Pascha direct in Gods Woord is terug te vinden. Het was Pascha toen... Met Pinksteren wordt naar het oogstfeest verwezen. Vanwege het pinksterfeest waren velen in Jeruzalem... Zeker als het zo van belang zou zijn dat de geboorte van Christus ten tijden van het Loofhuttenfeest zou hebben plaatsgevonden... Zou je op zijn minst verwachten dat dat genoemd werd in de Evangeliën. Maar ik lees echt nergens. Ten tijde van het Loofhuttenfeest gingen Jozef en Maria naar Bethlehem. Of vanwege het Loofhuttenfeest was er nergens plaats...

Verder is het natuurlijk erg geschreven vanuit een bepaalde Israelvisie...
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: De positie van de herders

Bericht door Martijn »

Sheba schreef:
Chrisje72 schreef:
Martijn schreef:Misschien is het soms toch goed om ons te verdiepen in andere bronnen dan dat we gewend zijn.


Als Kerst in September valt
Arno Lamm & Emile-Andre Vanbeckevoort

(....)
Hm dat klinkt heel geloofwaardig allemaal. Maar...hoe zou de kerk dir dan nu moeten oppakken?
Wat ik opvallend vind is dat bijvoorbeeld met Pasen de link met het Pascha direct in Gods Woord is terug te vinden. Het was Pascha toen... Met Pinksteren wordt naar het oogstfeest verwezen. Vanwege het pinksterfeest waren velen in Jeruzalem... Zeker als het zo van belang zou zijn dat de geboorte van Christus ten tijden van het Loofhuttenfeest zou hebben plaatsgevonden... Zou je op zijn minst verwachten dat dat genoemd werd in de Evangeliën. Maar ik lees echt nergens. Ten tijde van het Loofhuttenfeest gingen Jozef en Maria naar Bethlehem. Of vanwege het Loofhuttenfeest was er nergens plaats...

Verder is het natuurlijk erg geschreven vanuit een bepaalde Israelvisie...
Er staat niet letterlijk in dat het tijdens het Loofhuttenfeest was. Opmerkelijk is wel dat er veel verwijzingen staan waarmee gerekend kan worden. Die staan niet zomaar in de bijbel.
Zie ook http://www.goedbericht.nl/loofhutten.html
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De positie van de herders

Bericht door refo »

Lukas heeft alles nauwkeurig onderzocht. Als de geboorte tijdens het loofhuttenfeest viel had hij dat zeker vermeld.
Een volkstelling tijdens een Joods feest zou ook vrijwel zeker tot een opstand hebben geleid. Ook dat hadden we dan geweten.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: De positie van de herders

Bericht door Martijn »

refo schreef:Lukas heeft alles nauwkeurig onderzocht. Als de geboorte tijdens het loofhuttenfeest viel had hij dat zeker vermeld.
Een volkstelling tijdens een Joods feest zou ook vrijwel zeker tot een opstand hebben geleid. Ook dat hadden we dan geweten.
Waarom staan er dan zoveel verwijzingen in de evangeliën naar vaste tijden waardoor we het kunnen berekenen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: RE: Re: De positie van de herders

Bericht door refo »

Martijn schreef:
refo schreef:Lukas heeft alles nauwkeurig onderzocht. Als de geboorte tijdens het loofhuttenfeest viel had hij dat zeker vermeld.
Een volkstelling tijdens een Joods feest zou ook vrijwel zeker tot een opstand hebben geleid. Ook dat hadden we dan geweten.
Waarom staan er dan zoveel verwijzingen in de evangeliën naar vaste tijden waardoor we het kunnen berekenen?
Bedoel je dat Lukas een cryptogram schreef? Ik lees nergens dat je met die gegevens moet puzzelen.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: De positie van de herders

Bericht door Martijn »

Chrisje72 schreef:
Martijn schreef:Misschien is het soms toch goed om ons te verdiepen in andere bronnen dan dat we gewend zijn.


Als Kerst in September valt
Arno Lamm & Emile-Andre Vanbeckevoort

(...)
Hm dat klinkt heel geloofwaardig allemaal. Maar...hoe zou de kerk dir dan nu moeten oppakken?
Inpassen in de prediking is nog wel te doen lijkt me. Wat betreft alle theologie die is uitgegeven.....?
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: De positie van de herders

Bericht door Gabrielle »

Het hemelse Brood, gelegd in een broodbak, in het Broodhuis ( Bethlehem )

Mooie symboliek ! Met een rijke betekenis.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De positie van de herders

Bericht door Tiberius »

Mooi en/of rijk, het zou kunnen, over smaak valt niet te twisten.
Maar in ieder geval kunstig verdichte fabelen, want het is onbijbels. Lukas geeft maar één reden waarom Hij in de kribbe is gelegd: omdat er geen plaats was in de herberg. De rest is er bij gefantaseerd.
En, dat ben ik helemaal met Refo eens, Lukas heeft alles nauwkeurig onderzocht en was geen man om cryptogrammetjes te maken.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: RE: Re: De positie van de herders

Bericht door Martijn »

Tiberius schreef:Mooi en/of rijk, het zou kunnen, over smaak valt niet te twisten.
Maar in ieder geval kunstig verdichte fabelen, want het is onbijbels. Lukas geeft maar één reden waarom Hij in de kribbe is gelegd: omdat er geen plaats was in de herberg. De rest is er bij gefantaseerd.
En, dat ben ik helemaal met Refo eens, Lukas heeft alles nauwkeurig onderzocht en was geen man om cryptogrammetjes te maken.
De vraag blijft toch waarom er zoveel aanwijzingen staan voor tijdsbepalingen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: RE: Re: De positie van de herders

Bericht door Tiberius »

Martijn schreef:
Tiberius schreef:Mooi en/of rijk, het zou kunnen, over smaak valt niet te twisten.
Maar in ieder geval kunstig verdichte fabelen, want het is onbijbels. Lukas geeft maar één reden waarom Hij in de kribbe is gelegd: omdat er geen plaats was in de herberg. De rest is er bij gefantaseerd.
En, dat ben ik helemaal met Refo eens, Lukas heeft alles nauwkeurig onderzocht en was geen man om cryptogrammetjes te maken.
De vraag blijft toch waarom er zoveel aanwijzingen staan voor tijdsbepalingen?
Ik lees in dat verhaaltje wat je eerder postte geen enkele overtuigende aanwijzing. Het zijn eigenlijk alleen maar speculaties.
Laten we ons maar aan de Bijbel houden, die is mooi en rijk genoeg.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De positie van de herders

Bericht door eilander »

Eens met Tiberius. Daarnaast vind ik dat er wel een beetje teveel gedaan wordt alsof deze visie de gebruikelijke lezing totaal om zeep helpt, dat lijkt mij nogal overdreven.
Plaats reactie