Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:Nee. Zie hierboven. In deze vertoont de TUA zeer laakbaar gedrag m.i. Te lui om geld te vragen en te dom om te snappen dat ze worden gebruikt. Daarom mag de gemeenschap ervoor opdraaien.
Nog even, als het mag.... Ik snap de bovenstaande opmerking gewoonweg niet. Er is een prof. van de TUA die het inhoudelijke (!) proces van de totstandkoming van de studiebijbel heeft geredigeerd, dan is de TUA toch een prima plaats om de presentatie te houden, of ben ik nu ook lui, dom of naïef, of alledrie?
Allereerst heb ik de TUA dom en lui genoemd niet @Luther. @Luther heb ik alleen naief genoemd in deze. Dat de TUA dom en lui is neem ik overigens terug. Het gebeurd gewoon bewust.

Er is - volgens mij - ook een presentatie op 4 november van de Stichting HSV. In een kapel op een avond. Ik zal niet de discussie aangaan in hoeverre de salarissen van de professoren van de TUA worden doorbelast aan de stichting HSV. Dat deze kennis wordt ingezet vind ik prima.

In de stuurgroep - die de presentatie in Apeldoorn organiseert - op een middag bevat echter ook vertegenwoordigers van Jongbloed. Jongbloed is toch gewoon een uitgever die een manuscript koopt en uitgeeft? Wat doet t'ie in een inhoudelijke stuurgroep? Die verwevenheid is al kwalijk. Bepaalt nu - deels - de commerciële uitgever de inhoud?
Luther schreef:De mensen die op die middag komen, zijn mensen die beroepsmatig naar dit soort dingen gaan, zo werkt dat in de wetenschap. Verder belangstellenden, voor hen kost het vooral benzine, en evt. een vrije dag. Ik zie nog steeds niet in waarom de maatschappij voor de kosten opdraait, en al helemaal niet dat gekke bedrag van 30.000 euro. De TUA-medewerkers lopen er toch al rond, de drankjes worden verstrekt door studenten die niet betaald worden, de locatie wordt gehuurd. En als er ook nog publiciteit uit voortkomt, ook mooi, want die verplichting ligt in het Nederlandse onderwijsstelsel ook op universiteiten.
Ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Ik laat de kostencalculatie even zitten, die is an sich niet bepalend voor de prijs. Maar dat de TUA kosten maakt is evident, Het verhaal van "het gebouw draait toch" is natuurlijk flauwekul, de stroomrekening moet gewoon betaalt worden. Er zijn geen aardmannetjes die de meterkast van de TUA van kW's voorzien. Dat doet de energiemaatschappij (de meterkast van kW's voorzien) en die wil er euro's voor hebben.
De bepaling voor de (verkoop)prijs is echter de marktwaarde.

Dat een universiteit geld krijgt om dingen te doen is logisch. Daarvoor stellen ze een begroting op en krijgen ze (gemeenschaps) geld. Daarvoor betalen ze de faciliteiten en de medewerkers. Het benodigde geld wordt - voor het overgrote deel - gefinancierd door de overheid. Als de TUA van dat overheids geld hun faciliteiten en medewerkers ter beschikking stellen aan iets wat voor een commercieel bedrijf iets oplevert dan heeft dat een marktwaarde. Anders zou het commerciële bedrijf het niet doen. Die marktwaarde moet worden doorbelast naar dat bedrijf. Doen ze dat niet dan is het a. concurrentievervalsing en b. verkwisten van belastinggeld.

Want als het commerciële bedrijf gewoon betaalt gaat het aandeel van de gemeenschap naar beneden. En denk nu even niet dat @Jongbloed de prijs van de studiebijbel heeft bepaald op kosten + opslag, de prijs is bepaald door vakkundig uit te rekenen welke prijs welke verkopen oplevert en daar is maximalisatie op uitgevoerd om het optimum te bepalen. De bruto marge zal - denk ik - tussen de 70 en 80 procent liggen.

De vraag blijft dan: Wat rekent de TUA door aan @Jongbloed voor deze presentatie? Want dat komt direct in mindering op het geld wat de gemeenschap moet ophoesten. Anders financiert de gemeenschap via de TUA Jongbloed.
Laatst gewijzigd door WimA op 30 okt 2014, 10:18, 2 keer totaal gewijzigd.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Luther schreef:Goed Wim, wil je deze naïeve, domme RF'er dit misschien dan nog één keer uitleggen. Ik snap er oprecht werkelijk niets van wat je nu allemaal zegt (corruptie en zo). En dan zo dat iemand die bij de (semi)overheid in dienst is, het ook snapt. Want ik wil je wel echt begrijpen.

Corruptie is bij mijn weten dat je geld in eigen zak steekt toch?
Dat is een vorm van corruptie ja. Het kan uiteraard op vele manieren.
Luther schreef:Corruptie is misschien ook wel: in de tijd van de baas op RF posten?
Dat - kan - een vorm van corruptie zijn inderdaad. Het ligt aan de afspraken. (enkel tijd sturing of juist output sturing?) betaalt op uurbasis of tegen fixed price? Zijn er afspraken over op welk moment het tijd van de baas is of niet?

Voor alle duidelijkheid: Ik wordt afgerekend op output en ben op basis van outsourcing (dus geen baasrelatie) actief voor opdrachtgevers.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Auto »

WimA schreef: Dat - kan - een vorm van corruptie zijn inderdaad. Het ligt aan de afspraken. (enkel tijd sturing of juist output sturing?) betaalt op uurbasis of tegen fixed price? Zijn er afspraken over op welk moment het tijd van de baas is of niet?

Voor alle duidelijkheid: Ik wordt afgerekend op output en ben op basis van outsourcing (dus geen baasrelatie) actief voor opdrachtgevers.
Dan nog, dan kan het voor jou ethisch verantwoord zijn, maar voor anderen is zulk tijds verbruik tijdens werkuren ethisch onverantwoordelijk.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Auto schreef:
WimA schreef: Dat - kan - een vorm van corruptie zijn inderdaad. Het ligt aan de afspraken. (enkel tijd sturing of juist output sturing?) betaalt op uurbasis of tegen fixed price? Zijn er afspraken over op welk moment het tijd van de baas is of niet?

Voor alle duidelijkheid: Ik wordt afgerekend op output en ben op basis van outsourcing (dus geen baasrelatie) actief voor opdrachtgevers.
Dan nog, dan kan het voor jou ethisch verantwoord zijn, maar voor anderen is zulk tijds verbruik tijdens werkuren ethisch onverantwoordelijk.
Klopt uiteraard.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Luther »

WimA schreef:In de stuurgroep - die de presentatie in Apeldoorn organiseert - op een middag bevat echter ook vertegenwoordigers van Jongbloed. Jongbloed is toch gewoon een uitgever die een manuscript koopt en uitgeeft? Wat doet t'ie in een inhoudelijke stuurgroep? Die verwevenheid is al kwalijk. Bepaalt nu - deels - de commerciële uitgever de inhoud?
Aan de zakelijke kant wel; misschien zijn er direct adviezen uitgewisseld over de mogelijkheden e.d. Het is me nogal niet een project; een uitgever weet de voetangels en klemmen. En dit is niet een louter commerciële meneer; hij is ouderling in de GG Emmeloord, en heeft dus ook inhoudelijk iets met dit project.
WimA schreef:Ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Ik laat de kostencalculatie even zitten, die is an sich niet bepalend voor de prijs. Maar dat de TUA kosten maakt is evident, Het verhaal van "het gebouw draait toch" is natuurlijk flauwekul, de stroomrekening moet gewoon betaalt worden. Er zijn geen aardmannetjes die de meterkast van de TUA van kW's voorzien. Dat doet de energiemaatschappij (de meterkast van kW's voorzien) en die wil er euro's voor hebben.
De bepaling voor de (verkoop)prijs is echter de marktwaarde.
Nee, dat is geen flauwekul, lijkt me. De TUA is vrijdagmiddag altijd open, dan branden er lampen, dan loopt er personeel, dan zijn er studenten. En dat is ook allemaal het geval als er geen presentatie is. Dat dat geld kost, is evident, maar die rekening zou ook betaald worden als er niemand in de centrale hal zit, want dan branden de lampen ook. Nu zit er een stichting zonder winstoogmerk die een Studiebijbel presenteert, die deels geschreven / begeleid is door TUA-hoogleraren. Logisch dat de centrale hal die toch al beschikbaar is, maar weinig gebruikt op vrijdagmiddag, gewoon wordt ingezet. Dat daarvoor een bescheiden huur wordt gevraagd, is normaal. Meer vragen dan dat is niet normaal.
WimA schreef:Dat een universiteit geld krijgt om dingen te doen is logisch. Daarvoor stellen ze een begroting op en krijgen ze (gemeenschaps)geld. Daarvoor betalen ze de faciliteiten en de medewerkers. Het benodigde geld wordt - voor het overgrote deel - gefinancierd door de overheid. Als de TUA van dat overheidsgeld hun faciliteiten en medewerkers ter beschikking stellen aan iets wat voor een commercieel bedrijf iets oplevert dan heeft dat een marktwaarde. Anders zou het commerciële bedrijf het niet doen. Die marktwaarde moet worden doorbelast naar dat bedrijf. Doen ze dat niet dan is het a. concurrentievervalsing en b. verkwisten van belastinggeld.
Nee, want het gaat hier om het presenteren van een inhoudelijk product, georganiseerd door de Stichting HSV (vrijwilligers); een universiteit heeft een representatiebudget; de mensen die daar komen hebben doorgaans ook representatieruimte in hun aanstelling. Het gebouw van de TUA is ondermeer juist bedoeld voor dit soort activiteiten. Dat geldt ook voor de taak van de medewerkers.
Verder spreek je alleen over de gemeenschapskosten van (semi)overheidsinstellingen; ik hoor je niet spreken over de opbrengsten. Nu weet ik niet of je prediking, pastoraat en bijbelstudie en geestelijk licht ook in euro's kunt omslaan, maar er worden ook mensen opgeleid die later weer belasting gaan betalen.
WimA schreef:De vraag blijft dan: Wat rekent de TUA door aan @Jongbloed voor deze presentatie? Want dat komt direct in mindering op het geld wat de gemeenschap moet ophoesten. Anders financiert de gemeenschap via de TUA Jongbloed.
"Nee, de TUA stelt ruimte ter beschikking aan de stichting HSV.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door peterf »

Wat zijn dit toch voor rare verdachtmakingen zeg. Complottheorieën en beschuldigingen die werkelijk kant nog wal raken. Het is inhoudelijk nog niet eens een antwoord waard.. Bekijk de jaarrekening van de HSV stichting en zie dat er helemaal geen onderliggende financiële belangen spelen, het is echt pure nonsens. De stichting ontvangt leges en steekt nagenoeg alles in de promotie en ontwikkeling van nieuwe producten. Wat is het probleem?
Laatst gewijzigd door peterf op 30 okt 2014, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door peterf »

Wat betreft de HSV studiebijbel aankoop van WimA betreft: Ik zou zeggen koop zo'n bijbel, beoordeel hem en geef m vervolgens gratis weg aan een armlastige medemens. Zodoende hebt u beide doelen gediend.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

peterf schreef:Wat zijn dit toch voor rare verdachtmakingen zeg. Complottheorieën en beschuldigingen die werkelijk kant nog wal raken. Het is inhoudelijk nog niet eens een antwoord waard.. Bekijk de jaarrekening van de HSV stichting en zie dat er helemaal geen onderliggende financiële belangen spelen, het is echt pure nonsens.
Als er goed gelezen zou worden had men kunnen constateren:

1. Dat ik de Stichting HSV nergens van beschuldig
2. Dat ik de TUA verwijt hun faciliteiten en medewerkers - die door de gemeenschap worden betaalt - niet door te belasten aan commerciele bedrijven indien deze hier gebruik van maken.. Dit zijn ze volgens mij overigens wel verplicht.
3. Dat ik Jongbloed helemaal niets verwijt.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Auto »

WimA schreef:
peterf schreef:Wat zijn dit toch voor rare verdachtmakingen zeg. Complottheorieën en beschuldigingen die werkelijk kant nog wal raken. Het is inhoudelijk nog niet eens een antwoord waard.. Bekijk de jaarrekening van de HSV stichting en zie dat er helemaal geen onderliggende financiële belangen spelen, het is echt pure nonsens.
Als er goed gelezen zou worden had men kunnen constateren:

1. Dat ik de Stichting HSV nergens van beschuldig
2. Dat ik de TUA verwijt hun faciliteiten en medewerkers - die door de gemeenschap worden betaalt - niet door te belasten aan commerciele bedrijven indien deze hier gebruik van maken.. Dit zijn ze volgens mij overigens wel verplicht.
3. Dat ik Jongbloed helemaal niets verwijt.
2. Stichting HSV is geen commercieel bedrijf en Luther heeft al aangegeven dat er een vergoeding wordt gevraagd.

Daarnaast kan je aantonen dat de TUA gemeenschapsgeld (in algemene zin financiering vanuit de overheid) niet goed gebruikt?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Luther schreef:
WimA schreef:In de stuurgroep - die de presentatie in Apeldoorn organiseert - op een middag bevat echter ook vertegenwoordigers van Jongbloed. Jongbloed is toch gewoon een uitgever die een manuscript koopt en uitgeeft? Wat doet t'ie in een inhoudelijke stuurgroep? Die verwevenheid is al kwalijk. Bepaalt nu - deels - de commerciële uitgever de inhoud?
Aan de zakelijke kant wel; misschien zijn er direct adviezen uitgewisseld over de mogelijkheden e.d. Het is me nogal niet een project; een uitgever weet de voetangels en klemmen. En dit is niet een louter commerciële meneer; hij is ouderling in de GG Emmeloord, en heeft dus ook inhoudelijk iets met dit project.
Ik val echt bijna van mijn stoel van verbazing. De man zou wijzer moeten wezen.
Luther schreef:
WimA schreef:Ik weet echt niet waar ik moet beginnen. Ik laat de kostencalculatie even zitten, die is an sich niet bepalend voor de prijs. Maar dat de TUA kosten maakt is evident, Het verhaal van "het gebouw draait toch" is natuurlijk flauwekul, de stroomrekening moet gewoon betaalt worden. Er zijn geen aardmannetjes die de meterkast van de TUA van kW's voorzien. Dat doet de energiemaatschappij (de meterkast van kW's voorzien) en die wil er euro's voor hebben.
De bepaling voor de (verkoop)prijs is echter de marktwaarde.
Nee, dat is geen flauwekul, lijkt me. De TUA is vrijdagmiddag altijd open, dan branden er lampen, dan loopt er personeel, dan zijn er studenten. En dat is ook allemaal het geval als er geen presentatie is. Dat dat geld kost, is evident, maar die rekening zou ook betaald worden als er niemand in de centrale hal zit, want dan branden de lampen ook. Nu zit er een stichting zonder winstoogmerk die een Studiebijbel presenteert, die deels geschreven / begeleid is door TUA-hoogleraren. Logisch dat de centrale hal die toch al beschikbaar is, maar weinig gebruikt op vrijdagmiddag, gewoon wordt ingezet. Dat daarvoor een bescheiden huur wordt gevraagd, is normaal. Meer vragen dan dat is niet normaal.
Dit soort naïviteit is inderdaad - helaas - de norm. De belastingbetaler betaalt toch, dus waarom zouden we proberen dit wat minder te maken? het hemd is tenslotte nader dan de rok.
En ik weet, de ellende bij de woningcorporaties, Het onderzoek van ICT bij de Overheid, de trucjes van b.v. Ordina bij aanbestedingen worden ook met dit soort redeneringen gelegitimeerd en dat gaat om veel grotere bedragen. Het is een cultuurprobleem.
Een oplossing zou zijn alle medewerkers bij een universiteit minimaal 2 jaar te verplichten in de commercie te gaan werken. En dan met de methode: Geen geld van klanten binnengehaald? Sorry, geen salaris deze maand. Dan wordt misschien begrepen dat niets "toch" wel draait.
Luther schreef:
WimA schreef:Dat een universiteit geld krijgt om dingen te doen is logisch. Daarvoor stellen ze een begroting op en krijgen ze (gemeenschaps)geld. Daarvoor betalen ze de faciliteiten en de medewerkers. Het benodigde geld wordt - voor het overgrote deel - gefinancierd door de overheid. Als de TUA van dat overheidsgeld hun faciliteiten en medewerkers ter beschikking stellen aan iets wat voor een commercieel bedrijf iets oplevert dan heeft dat een marktwaarde. Anders zou het commerciële bedrijf het niet doen. Die marktwaarde moet worden doorbelast naar dat bedrijf. Doen ze dat niet dan is het a. concurrentievervalsing en b. verkwisten van belastinggeld.
Nee, want het gaat hier om het presenteren van een inhoudelijk product, georganiseerd door de Stichting HSV (vrijwilligers); een universiteit heeft een representatiebudget; de mensen die daar komen hebben doorgaans ook representatieruimte in hun aanstelling. Het gebouw van de TUA is ondermeer juist bedoeld voor dit soort activiteiten. Dat geldt ook voor de taak van de medewerkers.
Verder spreek je alleen over de gemeenschapskosten van (semi)overheidsinstellingen; ik hoor je niet spreken over de opbrengsten.
Nu weet ik niet of je prediking, pastoraat en bijbelstudie en geestelijk licht ook in euro's kunt omslaan, maar er worden ook mensen opgeleid die later weer belasting gaan betalen.
Ik heb het niet over de kosten voor opleiding bij de TUA noch over de stichting HSV. Ik heb het over de kosten die de TUA maakt waarmee een commercieel bedrijf zijn winsten vergroot. Het bedrijf (Jongbloed) zou die kosten gewoon moeten betalen en de TUA zou die moeten factureren.

Luther schreef:
WimA schreef:De vraag blijft dan: Wat rekent de TUA door aan @Jongbloed voor deze presentatie? Want dat komt direct in mindering op het geld wat de gemeenschap moet ophoesten. Anders financiert de gemeenschap via de TUA Jongbloed.
"Nee, de TUA stelt ruimte ter beschikking aan de stichting HSV.
Dat is de drogredenering ja waarmee e.e.a. wordt bedekt. Overigens aantoonbaar onjuist, het is niet de Stichting HSV die deze ruimte heeft gehuurd.
Laatst gewijzigd door WimA op 30 okt 2014, 11:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Zeemeeuw »

@Luther. Weet je zeker dat die commerciële meneer ouderling 'is' in de GG van Emmeloord?

http://www.refdag.nl/boeken/uitgever_di ... n_1_737627

Of moet het misschien zijn: 'was' ouderling?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Auto schreef:
WimA schreef:
peterf schreef:Wat zijn dit toch voor rare verdachtmakingen zeg. Complottheorieën en beschuldigingen die werkelijk kant nog wal raken. Het is inhoudelijk nog niet eens een antwoord waard.. Bekijk de jaarrekening van de HSV stichting en zie dat er helemaal geen onderliggende financiële belangen spelen, het is echt pure nonsens.
Als er goed gelezen zou worden had men kunnen constateren:

1. Dat ik de Stichting HSV nergens van beschuldig
2. Dat ik de TUA verwijt hun faciliteiten en medewerkers - die door de gemeenschap worden betaalt - niet door te belasten aan commerciele bedrijven indien deze hier gebruik van maken.. Dit zijn ze volgens mij overigens wel verplicht.
3. Dat ik Jongbloed helemaal niets verwijt.
2. Stichting HSV is geen commercieel bedrijf en Luther heeft al aangegeven dat er een vergoeding wordt gevraagd.
De presentatie bij de TUA wordt ook mede gedaan door @Jongbloed. Het is een rookgordijn door te stellen dat alleen de Stichting HSV dat doet. Kijk op de sites. Kijk naar de samenstelling van de stuurgroep. En Jongbloed is wel een commercieel bedrijf. Lezen jullie nu echt zo slecht? De Stichting HSV presenteert op 4 november, op 31 oktober presenteert de stuurgroep.
http://www.dordrecht.net/nieuws/2014-10 ... kapel.html
Auto schreef:Daarnaast kan je aantonen dat de TUA gemeenschapsgeld (in algemene zin financiering vanuit de overheid) niet goed gebruikt?
Als de TUA niet marktconform @Jongbloed factureert voor deze actie dan zijn ze nalatig. Want dat moeten ze volgens mij wel. Men kan van mening verschillen over het bedrag maar dat is toch echt meer dan een paar 100 euro voor het zaaltje.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Auto »

WimA schreef:
Auto schreef:
WimA schreef:
peterf schreef:Wat zijn dit toch voor rare verdachtmakingen zeg. Complottheorieën en beschuldigingen die werkelijk kant nog wal raken. Het is inhoudelijk nog niet eens een antwoord waard.. Bekijk de jaarrekening van de HSV stichting en zie dat er helemaal geen onderliggende financiële belangen spelen, het is echt pure nonsens.
Als er goed gelezen zou worden had men kunnen constateren:

1. Dat ik de Stichting HSV nergens van beschuldig
2. Dat ik de TUA verwijt hun faciliteiten en medewerkers - die door de gemeenschap worden betaalt - niet door te belasten aan commerciele bedrijven indien deze hier gebruik van maken.. Dit zijn ze volgens mij overigens wel verplicht.
3. Dat ik Jongbloed helemaal niets verwijt.
2. Stichting HSV is geen commercieel bedrijf en Luther heeft al aangegeven dat er een vergoeding wordt gevraagd.
De presentatie bij de TUA wordt ook mede gedaan door @Jongbloed. Het is een rookgordijn door te stellen dat alleen de Stichting HSV dat doet. Kijk op de sites. Kijk naar de samenstelling van de stuurgroep. En Jongbloed is wel een commercieel bedrijf. Lezen jullie nu echt zo slecht? De Stichting HSV presenteert op 4 november, op 31 oktober presenteert de stuurgroep.
http://www.dordrecht.net/nieuws/2014-10 ... kapel.html
Auto schreef:Daarnaast kan je aantonen dat de TUA gemeenschapsgeld (in algemene zin financiering vanuit de overheid) niet goed gebruikt?
Als de TUA niet marktconform @Jongbloed factureert voor deze actie dan zijn ze nalatig. Want dat moeten ze volgens mij wel. Men kan van mening verschillen over het bedrag maar dat is toch echt meer dan een paar 100 euro voor het zaaltje.
Jij zit hier constant aannames te doen. Want jij verwijt de TUA gemeenschapsgeld niet goed te gebruiken en dat kan je niet aantonen. En als de TUA ruimte ter beschikking stelt dan valt dat niet onder gemeenschapsgeld, want de gebouwen zijn van de CGK zelf en heeft het Curatorium daar beleid op gemaakt. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat de TUA een factuur stuurt naar of stichting HSV of naar Uitgeverij Jongbloed, omdat dat gewoon vastgelegd moet worden t.a.v. de administratie van de TUA.

Hier kan je nog meer informatie krijgen http://www.tua.nl/index.php?paginaID=244

Ik weet niet wat je tegen de TUA hebt, maar je moet wat minder eigengereide conclusies trekken zonder onderbouwing.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Auto schreef:Ik weet niet wat je tegen de TUA hebt, maar je moet wat minder eigengereide conclusies trekken zonder onderbouwing.
Het is andersom @Auto, organisaties gefinancierd door gemeenschapsgeld moeten hun besteding verantwoorden. Het is niet zo dat de gemeenschap moet aantonen dat het niet correct is gedaan, de organisatie moet aantonen hoe en wat ze hebben gedaan en dan kan de gemeenschap beoordelen of e.e.a. correct is.

Ik zie dus graag de reactie van de TUA waarin ze e.e.a verantwoorden.

En we hebben het hier niet over enkel het verhuren van een zaaltje, we hebben het over prof. van de TUA die werken voor de Stichting HSV, in de stuurgroep zit ook @Jongbloed (een commercieel bedrijf) en men (de stuurgroep) gebruikt de naam en de achterban en het geld van de TUA voor marketing- en promotiedoeleinden.

Presenteer gewoon - zoals de Stichting HSV - op neutraal terrein bij een onafhankelijke instelling.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Auto »

WimA schreef:
Auto schreef:Ik weet niet wat je tegen de TUA hebt, maar je moet wat minder eigengereide conclusies trekken zonder onderbouwing.
Het is andersom @Auto, organisaties gefinancierd door gemeenschapsgeld moeten hun besteding verantwoorden. Het is niet zo dat de gemeenschap moet aantonen dat het niet correct is gedaan, de organisatie moet aantonen dat het correct is geweest.

Ik wacht de reactie van de TUA hierover af.
Forget it, als er meerdere geldstromen zijn dan moet daar verantwoording voor worden afgelegd. En als er sprake is van vermenging van geldstromen die niet verantwoord kunnen worden, wordt het door de overheid gelijk afgestraft. Eind jaren 90 begin 2000 is de wetgeving daarop aangescherpt. Een duidelijke factuurstroom maakt het inzichtelijk en controleerbaar. En zo kan Uitgeverij Jongbloed dat verantwoorden in zijn administratie. Voor Stichting HSV is dat ook van belang vanwege de ANBI status en de verscherpte controle daarop.
Plaats reactie