Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Auto »

WimA schreef:
Auto schreef:Ik weet niet wat je tegen de TUA hebt, maar je moet wat minder eigengereide conclusies trekken zonder onderbouwing.
Het is andersom @Auto, organisaties gefinancierd door gemeenschapsgeld moeten hun besteding verantwoorden. Het is niet zo dat de gemeenschap moet aantonen dat het niet correct is gedaan, de organisatie moet aantonen hoe en wat ze hebben gedaan en dan kan de gemeenschap beoordelen of e.e.a. correct is.

Ik zie dus graag de reactie van de TUA waarin ze e.e.a verantwoorden.

En we hebben het hier niet over enkel het verhuren van een zaaltje, we hebben het over prof. van de TUA die werken voor de Stichting HSV, in de stuurgroep zit ook @Jongbloed (een commercieel bedrijf) en men (de stuurgroep) gebruikt de naam en de achterban en het geld van de TUA voor marketing- en promotiedoeleinden.

Presenteer gewoon - zoals de Stichting HSV - op neutraal terrein bij een onafhankelijke instelling.
Zolang de contracten, documentstroom duidelijk zijn dan is dit onzin wat je roept.

Want nu ook weer waar haal je vandaan dat er geld van de TUA weer in zit? Dat de TUA weer geld geeft aan dit project?

Waarom zouden de professoren hier niet aan mee mogen werken? Eventuele bijverdiensten en andere activiteiten van hoogleraren en docenten moeten gemeld worden bij Curatorium en ook bij de Inspectie van Onderwijs die bij controle kunnen vaststellen of er onoorbare zaken plaatsvinden of plaatsgevonden hebben.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Auto schreef:
WimA schreef:
Auto schreef:Ik weet niet wat je tegen de TUA hebt, maar je moet wat minder eigengereide conclusies trekken zonder onderbouwing.
Het is andersom @Auto, organisaties gefinancierd door gemeenschapsgeld moeten hun besteding verantwoorden. Het is niet zo dat de gemeenschap moet aantonen dat het niet correct is gedaan, de organisatie moet aantonen hoe en wat ze hebben gedaan en dan kan de gemeenschap beoordelen of e.e.a. correct is.

Ik zie dus graag de reactie van de TUA waarin ze e.e.a verantwoorden.

En we hebben het hier niet over enkel het verhuren van een zaaltje, we hebben het over prof. van de TUA die werken voor de Stichting HSV, in de stuurgroep zit ook @Jongbloed (een commercieel bedrijf) en men (de stuurgroep) gebruikt de naam en de achterban en het geld van de TUA voor marketing- en promotiedoeleinden.

Presenteer gewoon - zoals de Stichting HSV - op neutraal terrein bij een onafhankelijke instelling.
Zolang de contracten, documentstroom duidelijk zijn dan is dit onzin wat je roept.

Want nu ook weer waar haal je vandaan dat er geld van de TUA weer in zit? Dat de TUA weer geld geeft aan dit project?
Factiliteiten = geld, naamsbekendheid = geld enz.
En probeer s.v.p. de verschillende belanghebbenden te onderscheiden. Ik heb niets gezegd over de Stichting HSV. Enkel over de diensten die de TUA levert aan Jongbloed.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Auto »

WimA schreef:[q
Factiliteiten = geld, naamsbekendheid = geld enz.
En probeer s.v.p. de verschillende belanghebbenden te onderscheiden. Ik heb niets gezegd over de Stichting HSV. Enkel over de diensten die de TUA levert aan Jongbloed.
Je zit zaken te vermengen en ik heb al aangegeven dat er documenten er aan ten grondslag liggen. Lees dat verslag maar wat refo in ander topic heeft gepost, wat er staat over de verantwoording naar overheid en naar de kerkelijke instanties.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Auto schreef:
WimA schreef:[q
Factiliteiten = geld, naamsbekendheid = geld enz.
En probeer s.v.p. de verschillende belanghebbenden te onderscheiden. Ik heb niets gezegd over de Stichting HSV. Enkel over de diensten die de TUA levert aan Jongbloed.
Je zit zaken te vermengen en ik heb al aangegeven dat er documenten er aan ten grondslag liggen. Lees dat verslag maar wat refo in ander topic heeft gepost, wat er staat over de verantwoording naar overheid en naar de kerkelijke instanties.
Je bedoeld de opmerking pag. 40: Baten Derden 15.000 Euro? En dan begroot 2012, werkelijk 2012 en werkelijk 2011 exact allemaal gelijk?
Ik ben benieuwd naar de Baten Derden 2014. Want onder dit kopje moeten de inkomsten vallen van Jongbloed (en ook de Stichting HSV m.i).
En ik vermeng verder niets m.i., ik poog het juist uit elkaar te rafelen.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Auto »

WimA schreef:
Auto schreef:
WimA schreef:[q
Factiliteiten = geld, naamsbekendheid = geld enz.
En probeer s.v.p. de verschillende belanghebbenden te onderscheiden. Ik heb niets gezegd over de Stichting HSV. Enkel over de diensten die de TUA levert aan Jongbloed.
Je zit zaken te vermengen en ik heb al aangegeven dat er documenten er aan ten grondslag liggen. Lees dat verslag maar wat refo in ander topic heeft gepost, wat er staat over de verantwoording naar overheid en naar de kerkelijke instanties.
Je bedoeld de opmerking pag. 40: Baten Derden 15.000 Euro? En dan begroot 2012, werkelijk 2012 en werkelijk 2011 exact allemaal gelijk?
Ik ben benieuwd naar de Baten Derden 2014. Want onder dit kopje moeten de inkomsten vallen van Jongbloed (en ook de Stichting HSV m.i).
En ik vermeng verder niets m.i., ik poog het juist uit elkaar te rafelen.
Lees het hele document en dan met name de toelichtingen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Luther »

Misschien terug naar de kern...

@WimA, als ik jou goed begrijp, verwijt je alleen de TUA iets, toch?
Als ik je vervolgens goed begrijp, heb je twee problemen:
1. Professoren die in de 'tijd van de baas' meewerken aan een deels commercieel (Jongbloed) project.
2. Een instelling die gemeenschapsgeld ontvangt en te weinig vraagt aan de commerciële partij, en op die wijze indirect geld van de gemeenschap onttrekt aan die gemeenschap en indirect overmaakt aan een commerciële partij.

Heb ik dit goed samengevat?

heb ik het ook goed, dat je die 69 euro voor de studiebijbel, al bij elkaar had gehad als je de afgelopen week geen postings had gedaan rond de HSV, de GBS en de TUA. Want daar zit voor jou toch minstens een uur en 10 minuten in. En ik heb van jou geleerd dat een uur 60 kost.
Laatst gewijzigd door Luther op 30 okt 2014, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Panny »

Misschien is het ook wel zo christelijk om de partijen die hier beschuldigd worden zelf om uitleg te vragen.
Misschien wordt het één en ander dan ook wel duidelijker.
Hier heb ik echt helemaal niets aan.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door peterf »

@WimA: Ik zou zeggen vraag het op bij de TUA o.b.v. de WOB. Als dan blijkt dat het gewoon correct gefactureerd is dan zou het je sieren dat in dit topic te vermelden.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door DDD »

Ik vind dit echt een beetje te ver gezocht.

In mijn vakgebied betaal ik voor bladen die vier of zes keer per jaar verschijnen 240 euro. Die worden deels volgeschreven door hoogleraren die dat in hun hoedanigheid als hoogleraar doen.

Daar ben ik ook niet heel blij mee, maar de samenwerking met Jongbloed als commerciele partij in dit verband lijkt me heel gezond. Het misverstand is dat bedrijven alleen naar winst streven. Mijn bedrijf streeft heel andere doelstellingen na, en dat geldt naar alle waarschijnlijkheid ook voor Jongbloed.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Ezen »

Dit schreef ik in het HSV topic
refo schreef:Dit lijkt me nog wel ontopic:
De TUA is niet volledig afhankelijk van ons geld.
Kijkt u eens hier op pag 40 van dit document: http://www.webkey7.nl/tua/images2/jaarv ... nitief.pdf

Logisch dat zo'n presentatie door Jongbloed wordt betaald. Maar in het kader van de WOB kun je het vragen aan de TUA.
Spitten en niet moe worden.
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Zeemeeuw »

Ezen = ik = refo (?)
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

Luther schreef:Misschien terug naar de kern...
@WimA, als ik jou goed begrijp, verwijt je alleen de TUA iets, toch?
Als ik je vervolgens goed begrijp, heb je twee problemen:
1. Professoren die in de 'tijd van de baas' meewerken aan een deels commercieel (Jongbloed) project.
Klopt. Dat de Ppofessoren hun kennis gebruiken en tijd steken in zo'n project voor een Stichting (in dit geval de HSV) is prima. Het is wel discutabel dat in de 'stuurgroep' ook commerciële partijen participeren.
Het zou beter zijn geweest als deze Stuurgroep - als ze expertise nodig zouden hebben van uitgevers - hiervoor onafhankelijke deskundigen zou inzetten. Na voltooiing van het product kan dan gewoon - via een aanbesteding - de voor de Stichting beste uitgever worden gezocht.
Luther schreef:2. Een instelling die gemeenschapsgeld ontvangt en te weinig vraagt aan de commerciële partij, en op die wijze indirect geld van de gemeenschap onttrekt aan die gemeenschap en indirect overmaakt aan een commerciële partij.
Heb ik dit goed samengevat?
Yep.
Luther schreef:heb ik het ook goed, dat je die 69 euro voor de studiebijbel, al bij elkaar had gehad als je de afgelopen week geen postings had gedaan rond de HSV, de GBS en de TUA. Want daar zit voor jou toch minstens een uur en 10 minuten in. En ik heb van jou geleerd dat een uur 60 kost.
Je haalt weer eens van alles door elkaar. o.a. kosten en opbrengsten.

Ik vraag me o.a. nu ook wel af of de variant mannen en vrouwen bijbel ook onder hoofdredactie van de TUA professoren plaatsvind? Weet jij dat?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Posthoorn »

Zeemeeuw schreef:Ezen = ik = refo (?)
Zo val je nou door de mand.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door Posthoorn »

WimA schreef:En ik vermeng verder niets m.i., ik poog het juist uit elkaar te rafelen.
Ja, en ik vraag me af waarom iemand zin heeft om daar tig posts aan te besteden, terwijl onderhand niemand meer snapt waar het om gaat.
:jongle
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Verwevenheid commercie, stichtingen en universiteiten

Bericht door WimA »

http://www.webkey7.nl/tua/images2/jaarverslag_2013.pdf

Hier het jaarverslag 2013.
Ik kan niets vinden over de medewerking van de professor aan de studiebijbel bij de nevenfuncties.
Wel staat er voor Prof. Hofman onder het kopje "Valorisatie" uit publicaties het volgende vermeld:

Populariserende boeken gericht op breed publiek
-
Studiebijbel
bij de Herziene Statenvertaling (HSV), uitgeverij
Groen Heerenveen (hoofdredacteur voor het
nieuwtestamentisch deel).

De "baten derden" zijn naar 16.00 euro gegaan. De prognose 2014/2015 blijft gelijk aan realisatie 2013.
Laatst gewijzigd door WimA op 30 okt 2014, 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie