HSV Studiebijbel

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door -DIA- »

rekcor schreef:
Anker schreef:
rekcor schreef:Mijn $0,10 als aanvulling op Ewald Mackay:

Ik denk dat velen in de Ger Gez totaal niet om kunnen gaan met (theologische) onzekerheden. Er is een bijna autistische behoefte naar één Kloppend en Alomvattend Systeem (KAS) en er wordt op een bijna autische manier gedacht in zwart-wit termen. Bijv. als in de HSV Studiebijbel iets staat wat niet past in KAS, is meteen de hele HSV Studiebijbel direct onbetrouwbaar, schrikt men "heel erg" en zijn alle mensen die de HSV Studiebijbel wél waardevol vinden eigenlijk verdacht, etc.
Even een leeslesje:

Ik denk dat velen... Wie zijn die velen? Zij die behoefte hebben aan KAS.
Dus de anderen binnen diezelfde gereformeerde gezindte hebben geen behoefte aan KAS en vinden die HSV wél waardevol.

Dus allen die behoefte hebben aan KAS zijn 'bijna' autistisch. En autisten hoef je niet serieus te nemen. Daarom is dr. Steenblok bijvoorbeeld wat jaren terug ook autistisch verklaard. Een nieuwe manier van theologisch duiden, lijkt het wel.
Bijna autistisch is volgens autisten autistisch. Waarmee ik niet wil zeggen dat Anker autistisch is, net zo min als ik wil zeggen dat de zon van kaas is omdat beiden geel zijn. Daarnaast neem ik autistische mensen heel erg serieus, maar heeft hun manier van denken wel degelijk beperkingen. In mijn mini-analyse zijn het o.m. die beperkingen die voor veel tweespalt, verdachtmakerij, partijschap etc in de Ger. Gez. zorgen.
Men kan zelfs High Autistic zijn..., bij wijze van spreken, en hoogbegaafd! Kan samengaan, en nog
een helderder kijk op een bepaalde zaken hebben dan een professor in de Theologie. Gelooft u dat?
Ik hoop overigens niet dat autisme hier als scheldwoord wordt bedoeld, maar het is wel vaak zo.
Dr. Steenblok had zo zijn eigenaardigheden, maar dat stond God niet in de weg om hem te gebruiken
in Zijn wijngaard.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door WimA »

Mag de discussie "autisme en de HSV" worden afgesplitst?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door -DIA- »

WimA schreef:Mag de discussie "autisme en de HSV" worden afgesplitst?
Waarbij ik dan hoogstwaarschijnlijk af zal haken...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door eilander »

WimA schreef:Mag de discussie "autisme en de HSV" worden afgesplitst?
Nee, we gaan gewoon on-topic verder.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Zita »

Het een en ander aan ad hominem geknipt. Ontopic, aub.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door rekcor »

Kortom, ik zie de HSV als een interessante gesprekspartner. Waarschijnlijk ben ik het niet altijd met hem eens, maar ik vertrouw erop de auteurs niet na gelaten hebben om God te bidden om wijsheid en zegen op hun werk.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Ditbenik »

Inmiddels is de eerste druk uitverkocht. De tweede verschijnt medio maart.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door -DIA- »

Als je nu uit zoveel bronnen hoort en leest (die je waarschijnlijk dan niet vertrouwd, of je denkt er gewoon anders over) dat de woorden de Levens van de Allerhoogste God niet goed zijn weergegeven, wie durft dan nog te vertrouwen op deze nieuwe vertaling. Ik wil niet veel zeggen, en we weten ook niet van hoedanige geest we zijn, maar dit zou ik, dunkt me, toch niet aandurven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:Als je nu uit zoveel bronnen hoort en leest (die je waarschijnlijk dan niet vertrouwd, of je denkt er gewoon anders over) dat de woorden de Levens van de Allerhoogste God niet goed zijn weergegeven, wie durft dan nog te vertrouwen op deze nieuwe vertaling. Ik wil niet veel zeggen, en we weten ook niet van hoedanige geest we zijn, maar dit zou ik, dunkt me, toch niet aandurven.
Omdat de SV diezelfde Woorden ook niet meer goed weergeeft in onze taal van vandaag, daarom. Dan denk je na: welke vertaling is op dit moment het beste?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:Als je nu uit zoveel bronnen hoort en leest (die je waarschijnlijk dan niet vertrouwd, of je denkt er gewoon anders over) dat de woorden de Levens van de Allerhoogste God niet goed zijn weergegeven, wie durft dan nog te vertrouwen op deze nieuwe vertaling. Ik wil niet veel zeggen, en we weten ook niet van hoedanige geest we zijn, maar dit zou ik, dunkt me, toch niet aandurven.
Omdat de SV diezelfde Woorden ook niet meer goed weergeeft in onze taal van vandaag, daarom. Dan denk je na: welke vertaling is op dit moment het beste?
Onbevooroordeelde, zelfs niet-christelijke en bronnen uit heel andere hoeken dan degenen die de Statenvertaling gebruiken en die voor de Woorden Gods houden moeten getuigen: Er is geen enkele vertaling van de Bijbel die zo nauwkeurig is, en dicht bij de grondtekst staat dan juist de Statenvertaling. Blijkbaar kon er nog wel een heleboel verbeterd worden (het verouderde taalkundige aspect even buiten beschouwing gehouden) gezien de andere vertaal-keuzes in de HSV. Drukt dat niet? Klemt dat niet? Of geeft dat geen nauw onderzoek? Ik denk dat er velen deze nieuwe vertaling lezen die hier niet eens zo bij stilstaan, en niet beseffen dat er als het ware met de Woorden Gods worde gespeeld. Zie ook het slotwoord van de Bijbel: Want ik betuig aan een iegelijk die de woorden dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal over hem toedoen de plagen die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is. Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastelijk. Amen.
Ja, kom, Heere Jezus!

We hebben hier toch wel een zeer ernstige waarschuwing uit de Mond der Waarheid Zelf, waarop Johannes mag instemmen met: Ja, kom, Heere Jezus! Men kan voorgaand woordje AMEN stellen als uit de Mond der Waarheid Zelf, of een door Hem in de mond van Johannes gelegde bevestiging.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door ejvl »

DIA, ook de SV is slechts een beperkte weergave van hetgeen de Bijbel eigenlijk is.
Het is net als de HSV gewoon een stuk papier waardoor God tot de mens wil spreken.
Aan de SV is niets heiligs aan, ook niet aan de HSV.

Gods oorspronkelijke woord, dat is heilig, niet een door mensen gemaakte vertaling.
Alhoewel de mens verplicht is een zo betrouwbaar mogelijke vertaling te maken.
Zowel de SV als de HSV is dit goed gelukt, de SV wat nauwkeuriger als de HSV, maar beiden zijn een goede vertaling van de grondtekst.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Floppy »

Jammer inderdaad dat de HSV soms een ander vertaalprincipe hanteert dan de SV; de naam 'H'SV is dan ook niet echt passend.
Maar het nu nog opdringen van de SV aan de jeugd is een slechte zaak.

Bovendien: wat mij de laatste maanden ineens opvalt is dat vrijwel iedereen, en ook u DIA, het 'verouderde taalkleed' van de SV blijkbaar heeft erkend. Dat is winst, maar wel te laat. Als een hedendaagse, betrouwbare bijbelvertaling zo'n hoge prioriteit had gehad dan was de HSV niet nodig geweest. Wat mij betreft draagt is dus de GBS verantwoordelijk voor het feit dat we een HSV hebben.

Het lijkt me een prima project om de HSV grondtekstgetrouwer te maken, meer richting de SV. Maar ga geen gepruts beginnen met de SV zoals bijvoorbeeld met de uitlegbijbel SV. Dat is de SV onwaardig.

Tenslotte blijf ik bij mijn opvatting dat er op dit forum teveel waarde wordt gehecht aan grondtekstgetrouwheid en het principe van de concordante vertaling. Daarom is er, als vertaling van Gods Woord tot ons, niets mis met de HSV. Als taalliefhebber zie ik graag wat meer Hebreeuws doorschemeren, zoals bij de SV, maar voor het Christenleven is dat niet echt relevant.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:DIA, ook de SV is slechts een beperkte weergave van hetgeen de Bijbel eigenlijk is.
Het is net als de HSV gewoon een stuk papier waardoor God tot de mens wil spreken.
Aan de SV is niets heiligs aan, ook niet aan de HSV.

Gods oorspronkelijke woord, dat is heilig, niet een door mensen gemaakte vertaling.
Alhoewel de mens verplicht is een zo betrouwbaar mogelijke vertaling te maken.
Zowel de SV als de HSV is dit goed gelukt, de SV wat nauwkeuriger als de HSV, maar beiden zijn een goede vertaling van de grondtekst.
Moet dat heilige Woord (vertaald) dan veranderd worden naar onze inzichten, en het naar ons goeddunken te veranderen? Sloegen de Statenvertalers op al die plaatsen de plank mis? Kunnen buitenkerkelijke vijanden van de Waarheid ook (al dan niet tandenknarsend) getuigen dat de HSV net zo nauwkeurig is als de Statenvertaling?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Tiberius »

Floppy schreef:Jammer inderdaad dat de HSV soms een ander vertaalprincipe hanteert dan de SV; de naam 'H'SV is dan ook niet echt passend.
Hier ben ik het mee eens. Het zet de lezer op een verkeerd been, omdat het geen herziening is.
Floppy schreef:Maar het nu nog opdringen van de SV aan de jeugd is een slechte zaak.
Hier ben ik het niet mee eens. Juist voor je kinderen wil je het beste hebben, waarom zou je hen het mindere geven?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Floppy »

Floppy schreef:Maar het nu nog opdringen van de SV aan de jeugd is een slechte zaak.
Hier ben ik het niet mee eens. Juist voor je kinderen wil je het beste hebben, waarom zou je hen het mindere geven?[/quote]

Omdat de SV op dit moment het mindere is, en de HSV het betere.
Tenminste, ik zou niet graag willen verantwoorden dat ik mijn kinderen leer wennen aan een moeilijk te begrijpen bijbeltekst, louteromdat die (iets) grondtekstgetrouwer is, waardoor ze impliciet de indruk krijgen dat God alleen spreekt in 17e eeuws NL en dat wat Hij zegt tot ons dus de link lijkt te missen met het leven nu.
Plaats reactie