HSV Studiebijbel

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: HSV Studiebijbel

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:
modesto schreef:Het is inderdaad opmerkelijk dat het artikel al zo snel wordt aangepast, maar aan de andere kant is het ook niet helemaal juist om te spreken van een "klassieke visie op homoseksualiteit, zoals die onder ons altijd gebruikelijk is geweest". Nog geen 30 jaar geleden werd er onder andere in jouw kerk, L@ther, heel anders over homoseksualiteit gedacht dan nu.
?? Wat bedoel je?
30 jaar geleden bestond er onder kerkgangers in het algemeen weinig begrip voor homofilie, zoals dat toen nog werd genoemd. Sommigen dachten dat het een aandoening was, waarvan men genezen kon worden. Of dat het besmettelijk zou zijn als jezelf of je kinderen met homoseksuelen zouden omgaan. Anderen ontkenden simpelweg dat er homoseksuele mensen in hun eigen gemeente zouden zijn. Men moest weinig van homo's hebben. De nadruk op het onderscheid tussen geaardheid en praxis is een vrij recente ontwikkeling. Jouw kerkgangers uit 1985 zouden met verbazing kennis genomen hebben van je huidige standpunten over homoseksualiteit, L@ther, en ze erg progressief genoemd hebben! Misschien zouden ze zelfs naar "het hellend vlak" verwezen hebben. 't Kan verkeren.
Ik ben wel benieuwd in welke kerk je me plaatst.
Overigens heb ik hier een artikel uit de jaren '80 liggen wat ongeveer dezelfde uitgangspunten verdedigt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie