Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door -DIA- »

Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen?
Ik vroeg me af of we beseffen dat toenadering en vriendschap met Rome betekent dat we daar onze Belijdenis voor moeten loslaten.

Na het lezen van het stukje in het RD, waarvan hier een link, (alleen te lezen voor een select groepje dat bijzondere privileges heeft van het RD)
http://www.refdag.nl/nieuws/politiek/gr ... s_1_857005

In het kort wordt hier genoemd hoe het beginsel van de CU van het begin aan naar verbreding stond. Bewust werd de naam Gereformeerd of Reformatorisch weggelaten. Nu ‘zit’ men nog met de Belijdenis, die voor evangelischen en roomsen een struikelblok blijkt te zijn. Evangelischen kijken anders tegen de belijdenis aan en voor roomsen is het onbestaanbaar dat de Catechismus spreekt van ‘een vervloekte afgoderij’ als het om de pauselijke mis gaat. Om aanstoot van roomsen en Evangelischen weg te nemen stelt men voor het Apostolicum in de grondslag op te nemen.
Ook het commentaar in het RD is geweid de grondslag van de CU. Als argument om de Drie Formulieren van Enigheid te schrappen in de grondslag, wordt genoemd om in een tijd van secularisatie de krachten van Bijbelgetrouwe christenen te bundelen.
Het voordeel van het schrappen van de Belijdenisgeschriften is wel dat deze zich minder expliciet uitspreken over de leer. Zo kunnen roomsen en evangelischen zich beter in de partij thuis voelen.

De Saambinder is wat betreft gelukkig nog opener en minder strak in het citeren. Daarom leek het me niet verkeerd om het
RD-artikel verder te laten voor wat is, hoewel ik het kan aanbevelen aan degenen dit het kunnen lezen.

De (hier soms wat verguisde, wat opmerkelijk mag heten!) dr. C.S.L. Janse heeft wel een duidelijk ongecensureerd artikel in
De Saambinder geschreven. Dat wil graag ter overdenking doorgeven.

Ik citeer hier De Saambinder, van donderdag 18 september 2014.

De kop luidt:
MEER WAT BINDT DAN WAT SCHEIDT?

Tussen evangelicalen en rooms-katholieken is meer wat hen bindt dan wat hen scheidt. Tot die conclusie kwamen begin september een aantal vertegenwoordigers van de World Evangelical Alliance en de Rooms-Katholieke Kerk.

Het is de bedoeling dat er volgend jaar, na een laatste gespreksronde, een afsluitende verklaring wordt uitgegeven waarin het gemeenschappelijk christelijk geloof beklemtoond wordt. Dit met het oog op de komende Reformatieherdenking in 2017.

Voor wie de ontwikkelingen een beetje gevolgd heeft, komt dit niet als een verassing. Er zijn meer signalen dat de evangelischen en andere orthodoxe protestanten tegenwoordig positiever oordelen over Rome dan voorheen het geval was. Zo zijn binnen de ChristenUnie rooms-katholieken zonder veel discussie als lid geaccepteerd en ook bij de EO is er tegenwoordig plaats voor hen.

Evenzo is er een toenadering tussen evangelicalen en protestanten uit de achterban van de Wereldraad van Kerken. De tijd is voorbij dat orthodoxe protestanten en evangelischen scherp protest aantekenden tegen de horizontalistische en relativistische theologie van de Wereldraad en het kerkvolk daartegen waarschuwden.

LEER MINDER BELANGRIJK
Dat heeft te maken met de secularisatie die, zeker in de westerse wereld, alle kerken bedreigt. Maar het heeft er ook mee te maken dat men tegenwoordig minder belang hecht aan de leer. Men tilt niet zo zwaar meer aan allerlei dogmatische verschillen. Veel belangrijker is dat men in het hart een diepe verbondenheid met medechristenen ervaart.
Nu is de Wereldraad van Kerken na het ineenstorten van het communistische wereldrijk ook terughoudender geworden in het aanprijzen van allerlei revolutionaire bewegingen. Het leven in communistische landen als de Sovjet-Unie, China en Cuba bleek toch ook veel negatieve kanten te hebben. En wat Rome betreft, de nieuwe paus probeert de wereldse pracht en praal die vanouds bij het Vaticaan hoorden, te doorbreken. Dat komt sympathiek over. Al kan Rome de protestantse kerken niet als volwaardige kerken erkennen, onmiskenbaar stelt men zich vriendelijker op dan een eeuw geleden. Vanuit Zuid-Amerika is paus Franciscus goed bekend met de evangelische beweging. Die is daar de laatste decennia aanzienlijk gegroeid.

ONWEDERSTANDELIJK
Een oud spreekwoord zegt: Zeg mij wie uw vrienden zijn, en ik zal zeggen wie gij zijt. Dat is ook hier van toepassing. Als evangelicalen vinden dat er meer is wat hen bindt met de rooms-katholieken dan wat hen scheidt, dan zegt dat wek wat. Wie de gereformeerde leer van de radicale verdorvenheid van de mens, van Gods soevereine verkiezing en van de onwederstandelijkheid van Zijn genade als wezenlijk beschouwd, wie de waarheid daarvan in zijn hart ervaren heeft, zal hen dat niet nazeggen.

In het begin van de 17e eeuw was er de strijd tussen de gereformeerden en de remonstranten. Daarbij was duidelijk dat de remonstranten dichter bij de roomse leer stonden dan de gereformeerden. Ook bij de remonstranten - die toen nog niet vrijzinnig waren - kwam het immers aan op de inbreng van de mens bij het verkrijgen van de zaligheid.
Zo kan men zich voorstellen dat evangelischen en aanverwante groepen in de huidige tijd niet meer zoveel afstand ervaren tot de Rooms-Katholieke Kerk. Er zijn natuurlijk wel verschillen, maar in ieder geval vormt de Dordtse leer voor hen geen onoverkomelijk struikelblok bij een verdere toenadering. Voor ons ligt dat heel anders.

In de Dordtse Leerregels wordt zonder meer de gedachte afgewezen dat wanneer God Zijn werk ten aanzien van de wedergeboorte van de mens volbracht heeft, het dan verder van de keuze van de mens zou afgangen, of hij wedergeboren wordt of niet wedergeboren wordt, of hij bekeerd wordt, of niet bekeerd wordt.
Daarentegen wordt beleden dat ‘al degenen in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtdadiglijk wedergeboren worden en metterdaad geloven’ (DLR hoofdstuk III-IV, par. 12).
Daar komt dus niets van de mens bij. Het werk der bekering is een eenzijdig Godswerk. Christus is een volkomen zaligmaker. Daar ligt het kardinale verschil tussen de Bijbelse, gereformeerde leer en allerlei godsdienstige richtingen en stromingen, binnen of buiten het christendom. Maar dan geldt ook: Hoe zullen wij ontvlieden, indien wij op zo grote zaligheid geen acht nemen? (Hebreeën 2:3)

HERDENKING
Onmiskenbaar is er in de protestantse wereld sprake van een toenadering tot Rome. Bij de komende herdenking van het 500-jarig jubileum zal de Reformatie veelal - gelukkig niet overal - gepresenteerd worden als een betreurenswaardig schisma over strijdvragen die inmiddels opgelost of achterhaald zijn. Vroeger maakten mensen zich druk over dergelijke punten en was men onverdraagzaam ten opzichte van elkaar. Gelukkig, zo meent men, is dat een gepasseerd station.
Van rooms-katholieke zijde zal men hoogstens toegeven dat er in die tijd inderdaad veel misstanden waren in de kerk. Dat men meer begrip had moeten hebben voor Luther. En voor veel moderne protestanten is het probleem met Rome vooral dat het Vaticaan op een aantal punten erg conservatief is. Als het gaat om de vrouw in het ambt, of zaken als abortus en homoseksualiteit.
Ten aanzien van die punten moet juist gezegd worden dat Rome meer vasthoudt aan de Bijbelse leer dan veel protestanten. Maar als het gaat om de genadeleer blijft de kloof levensgroot. Omdat ‘de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, gans volkomen, en der Wet Gods in alle stukken gelijkvormig zijn moet’, daarom kunnen onze goede werken niet een stuk, zelfs niet een klein stukje, daarvan uitmaken (Heidelberger Catechismus vraag 62).
Laatst gewijzigd door -DIA- op 25 sep 2014, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door Profesto »

Meer toenadering tot onze katholieke broeders en zusters zou ik toejuichen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door -DIA- »

Profesto schreef:Meer toenadering tot onze katholieke broeders en zusters zou ik toejuichen.
Dat heel snel gelezen en overdacht: is helder en klaar.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door Vagari »

Profesto? Heb jij eigenlijk wel de voorwaarden gelezen om lid te mogen worden van dit forum?
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door Profesto »

Ja, hoezo vraag je dat?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door Vagari »

Ik moet nu weg maar ik zal zo snel mogelijk opzoeken wat de drie formulieren van enigheid te vertellen hebben over Rome.

Ow, wacht! Zit ik helemaal verkeerd? Bedoelde je echt alleen maar katholieke? Of Rooms-katholieken? Want als dat zo is hoef ik de moeite niet te doen natuurlijk :D
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door Profesto »

[bijbel]Johannes 17:20,21[/bijbel]

Ik zie niet in waarom dit niet voor onze (inderdaad) RK- broeders en zusters zou kunnen gelden.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door Floppy »

Ik ben wel eens bang dat we in de reformatorische kring het gebrek aan persoonlijk geloof compenseren door zeer stellig bijbelse waarheden of delen ervan te verdedigen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door parsifal »

Rome zit er wat leer betreft nogal eens ver naast. Wij als Calvinisten hebben het wat dat betreft iets beter voor elkaar. Echter laten we nu ook naar onze eigen zwarte bladzijden kijken. Wij als Calvinisten koloniseerden Indonesie voor 350 jaar, en pas sinds het eind van de 19e eeuw begonnen we daar ook een beetje te evangeliseren. Het grootste deel van de bevolking is Moslim. Er zijn kleine delen van Indonesie die tot Portugal behoorden, daar zien we wel dat grote delen van de bevolking Katholiek zijn. Wij hebben als protestanten onze Livingston, Hudson Taylor en Carrey. De RK heeft vele missionarissen gehad die zijn gedood tijdens het verspreiden van God's Woord.

Wij hebben jaren lang met onze goede leer, miljoenen mensen verloren laten gaan, zonder dat het ons wat kon schelen. De RK nam het allemaal een stuk serieuzer, ondanks dat ze er qua leer soms ver naast zitten. En ja, er is veel meer dat mij bindt met mijn Poolse RK collega, dan wat mij scheidt van haar, juist omdat het grootste deel van de collegas niets gelooft.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
alexv
Berichten: 486
Lid geworden op: 02 apr 2013, 01:18

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door alexv »

parsifal schreef:Rome zit er wat leer betreft nogal eens ver naast. Wij als Calvinisten hebben het wat dat betreft iets beter voor elkaar. Echter laten we nu ook naar onze eigen zwarte bladzijden kijken. Wij als Calvinisten koloniseerden Indonesie voor 350 jaar, en pas sinds het eind van de 19e eeuw begonnen we daar ook een beetje te evangeliseren. Het grootste deel van de bevolking is Moslim. Er zijn kleine delen van Indonesie die tot Portugal behoorden, daar zien we wel dat grote delen van de bevolking Katholiek zijn. Wij hebben als protestanten onze Livingston, Hudson Taylor en Carrey. De RK heeft vele missionarissen gehad die zijn gedood tijdens het verspreiden van God's Woord.

Wij hebben jaren lang met onze goede leer, miljoenen mensen verloren laten gaan, zonder dat het ons wat kon schelen. De RK nam het allemaal een stuk serieuzer, ondanks dat ze er qua leer soms ver naast zitten. En ja, er is veel meer dat mij bindt met mijn Poolse RK collega, dan wat mij scheidt van haar, juist omdat het grootste deel van de collegas niets gelooft.

Wat wil je hier nu mee zeggen? Rome is zo kwaad nog niet of zo?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door parsifal »

alexv schreef:
parsifal schreef:Rome zit er wat leer betreft nogal eens ver naast. Wij als Calvinisten hebben het wat dat betreft iets beter voor elkaar. Echter laten we nu ook naar onze eigen zwarte bladzijden kijken. Wij als Calvinisten koloniseerden Indonesie voor 350 jaar, en pas sinds het eind van de 19e eeuw begonnen we daar ook een beetje te evangeliseren. Het grootste deel van de bevolking is Moslim. Er zijn kleine delen van Indonesie die tot Portugal behoorden, daar zien we wel dat grote delen van de bevolking Katholiek zijn. Wij hebben als protestanten onze Livingston, Hudson Taylor en Carrey. De RK heeft vele missionarissen gehad die zijn gedood tijdens het verspreiden van God's Woord.

Wij hebben jaren lang met onze goede leer, miljoenen mensen verloren laten gaan, zonder dat het ons wat kon schelen. De RK nam het allemaal een stuk serieuzer, ondanks dat ze er qua leer soms ver naast zitten. En ja, er is veel meer dat mij bindt met mijn Poolse RK collega, dan wat mij scheidt van haar, juist omdat het grootste deel van de collegas niets gelooft.

Wat wil je hier nu mee zeggen? Rome is zo kwaad nog niet of zo?
Wat wil je met deze vraag zeggen? Dat wij als Calvinisten geen vreselijke fouten hebben gemaakt in het verleden?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door Vagari »

Profesto schreef:[bijbel]Johannes 17:20,21[/bijbel]

Ik zie niet in waarom dit niet voor onze (inderdaad) RK- broeders en zusters zou kunnen gelden.
O, gaat het daarom!
Er kunnen er zeker ook daar zijn die door de Vader aan Christus gegeven zijn.
Maar lees ook eens 2 Johannes 1:

8 Ziet toe voor uzelven, dat wij niet verliezen, hetgeen wij gearbeid hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
9 Een iegelijk, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon.
10 Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.
11 Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken.

Ik denk dat het hier gaat over tucht uitoefenen. Tucht komt van ‘tiejen’, trekken. Trekken met de koorden van waarheid/eerlijkheid en liefde/barmhartigheid. Als men door blijft gaan in de zonde(dwaalleer) mag men zelfs niet meer gegroet worden zodat ze voelen dat ze verkeerd zitten.

Hebben Luther en Calvijn de Roomse kerk niet vaak genoeg gewaarschuwd? Maar ze bleven volharden in hun dwalingen. Als de Heere Zijn kinderen gaat trekken dan moeten en zullen ze komen maar moet wij ons zelf in een nog groter gevaar begeven door de Roomsen bij ons hun dwaalleer te laten verkondigen?
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door Floppy »

Er is maar één manier om in de leer van Christus te blijven, Vagari, en dat is door een waar geloof in Hem.
Ik hoop dat je dat beseft.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door -DIA- »

En... zo gaat het overblijfsel al kibbelend ten onder...
Tenzij we bijtijds mochten ontwaken.

Ik geloof niet dat ik grote spoken zie, maar realiteit.
Ik geloof ook dat we het allemaal wel 'geloven' en daarom alles maar dodelijk gerust kunnen aanzien.

Daarom nog een Bijbelse ALARMROEP: Ontwaakt! gij die slaapt en sta op uit de dood!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Toenadering tot Rome = Belijdenis verloochenen.

Bericht door dennis »

Ik geloof ook dat we heel voorzichtig moeten zijn en blijven met 'Rome.' Ten diepste zijn de opvattingen over vrije genade, de werken en het Pausschap daar niet veranderd.
Plaats reactie