Panny schreef:@GJdeBruijn Ik denk dat je de boodschappen van Conway zelf moet luisteren om tot conclusies als deze te kunnen komen.
Want wat hij juist zegt is dat alleen de opdracht "bid maar om een nieuw hart" gevaarlijk is als de hoorder hieruit concludeert dat hij dus netjes zijn plicht doet. En er niet meer geëist wordt van hem. Hij hoeft niet meer te doen dan dit en kan netjes afwachten tot God begint te werken.
De hoorder kan dus denken dat hij echt verlangt naar een nieuw hart en tegelijk het Evangelie verwerpen.
Levensgevaarlijk inderdaad! Sjongejonge. Het is ook levensgevaarlijk kinderen te leren eerst links en rechts te kijken alvorens over te steken. Want als het kind vervolgens concludeert dat - als hij maar links en rechts heeft gekeken - rustig kan oversteken voor de aanstormende vrachtwagen dan is dat levensgevaarlijk. Maar dat hadden we toch verteld? Eerst links en rechts kijken!
Maar daarom schaffen we toch niet af dat we kinderen leren eerst links en rechts te kijken te gaan alvorens de weg op te lopen? Natuurlijk niet, we vertellen er BIJ dat het kijken consequenties moet hebben voor het handelen.
Panny schreef:Conway wijst ook juist heel erg op de onwil van de zondaar van nature. Er wordt sterk gewezen op de reden waarom een hoorder het Evangelie afwijst. We zijn haters van God, kinderen van de satan, etc.
De wedergeboorte is nodig de wil van de mens om te buigen.
Prima, in de GG of GGiN wordt dat ook geleerd.
Verder nog het volgende:
1. Mij valt juist op dat in de kerken (PKN, CGK- de goede niet te na gesproken - er juist
niet meer gebeden wordt om een nieuw hart en/of bekering door de gelovigen. Want dat is al gebeurd. Je vraagt toch niet 2x om een nieuw hart? Het "bekeer mij" wordt in de gebeden niet meer gehoord. (Alleen: Dank U). Apart dat juist die richting nu Tim zo omarmt.
2. De definitie van hypercalvinise is m.i. dat het niet goed is te bidden om bekering of een nieuw hart. Dat sluit dan wel aan bij wat Tim zegt.
3. Het geloof van de Farizeeërs is "Doe dat en gij zult leven" . Dat sluit ook wel aan bij wat Tim zegt. Je moet het gewoon doen!
4. Het Roomse geloof zegt: Begin jezelf te bekeren en dan komt de Heere met meewerkende genade. Een soort geloofsondersteuning en heiligingsondersteuning zoals de trapondersteuning op een elektrische fiets.
Vanuit die definities gezien gaat Tim uit van een hyper calvinistische visie, adviseert hij in zijn preken het farizeïsme en sluit af met de Roomse zuurdesem dat de meewerkende genade erbij komt als men bidt om bekering of een nieuw hart.
Het wordt ingewikkeld gemaakt. Een preek heeft dan 3 punten:
1. Bidt Niet
2. Werk Hard
3. Komt Goed.
Overigens is het wel lief dat men altijd zo bezorgd is voor anderen die wel dit of dat zullen denken. Het is alleen zo'n afgezaagd argument geworden, zelfs een keukenverkoper die mij voor 15 mille in de heupzwaai wil nemen zegt dat zijn inspanningen enkel mijn bestwil op het oog hebben. Dus discussieer met argumenten en stop met het gezeur dat het allemaal voor anderen is bedoeld.