Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door -DIA- »

NIEUWE CALVINISTEN GEVAARLIJK

Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen. En dat is een zorgelijke ontwikkeling, vindt Ary Geelhoed uit Middelburg. Hij lanceerde een website om evangelischen in Nederland wakker te schudden en te waarschuwen voor deze „vijand.”

Geelhoed maakt zich zorgen, en vooral om de evangelische beweging zelf. „Ik wil mijn calvinistische broeders niet onnodig aanvallen”, benadrukt hij.

Verder kan ik het niet kopiëren vanwege het slot dat het RD hanteert op haar website.
Zie verder RD Puntkomma, pagina 2.

Maar ik zie dat zelf ook al langer. Ook anders. Dit is namelijk niet het calvinisme van Calvijn. Het is eerder een beweging
zoals de Evangelische beweging. Actief, dynamisch, en meer agressief uit op bekeerlingen. Net als trouwens de Evangelische
beweging. Ik dacht dit even te noemen omdat ik er ook degelijk een gevaar in zie, ook voor de argeloze calvinistische
kerken.
Ik bedoel NIET in de eerste plaats een 'gevaar voor Evangelischen. Nee, juist een gevaar voor het traditionele calvinisme!
Hopelijk vind ik hier nog wat medestanders?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Panny »

Het Evangelie zou je dan ook "agressief" kunnen noemen (maar dit lijkt me niet het juiste woord).
Gods Woord beveelt namelijk je te bekeren en te geloven in Christus op het moment dat je het Woord hoort.
Het Evangelie is niet: "Bid maar veel om een nieuw hart".
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door DDD »

Ik heb het artikel ook gelezen, en ik vond het wel vermakelijk. Zo zien allerlei mensen allerlei gevaren buiten hun eigen opvattingen.

Maar het gaat grotendeels om bijzaken. Overigens vind ik de in het artikel genoemde auteurs voluit reformatorisch. Vandaar ook dat de rechtgeaarde Evangelischen hen als een bedreiging kunnen zien. Ik zie hierin geen gevaar voor het christelijk geloof, integendeel. Ze komen met kop en schouders boven menig predikant uit (dat mag ook wel als je wereldberoemd bent, natuurlijk).

Maar DIA, vond je het niet ontdekkend dat deze meneer in de krant zei dat de traditionele gereformeerden geen gevaar vormden voor de Evangelischen, omdat die hen met rust lieten, althans, geen serieuze concurrentie vormden?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Ik heb het artikel ook gelezen, en ik vond het wel vermakelijk. Zo zien allerlei mensen allerlei gevaren buiten hun eigen opvattingen.
Vermakelijk is ook dat er nu geroepen wordt "dit is niet het calvinisme van Calvijn".
Alsof de rechterflank van de gereformeerde gezindte wél het calvinisme van Calvijn in huis heeft.
Calvijn zou zich wezenloos schrikken als hij een willekeurige (O)GG(iN) binnenliep...
~~Soli Deo Gloria~~
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Martijn »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ik heb het artikel ook gelezen, en ik vond het wel vermakelijk. Zo zien allerlei mensen allerlei gevaren buiten hun eigen opvattingen.
Vermakelijk is ook dat er nu geroepen wordt "dit is niet het calvinisme van Calvijn".
Alsof de rechterflank van de gereformeerde gezindte wél het calvinisme van Calvijn in huis heeft.
Calvijn zou zich wezenloos schrikken als hij een willekeurige (O)GG(iN) binnenliep...
Wat te denken van dominees die in een preek opmerken: dat ze het in alles met Calvijn eens zijn, maar... En dan komt er eea waar ze het niet mee eens zijn. Niet dat Calvijn het einde van alle tegenspraak is, maar het komt wel wat vermakelijk over. Zeker ook als er eerst nog verschillen tussen Luther en Calvijn worden uitvergroot.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Nowhere »

-DIA- schreef:NIEUWE CALVINISTEN GEVAARLIJK

Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen. En dat is een zorgelijke ontwikkeling, vindt Ary Geelhoed uit Middelburg. Hij lanceerde een website om evangelischen in Nederland wakker te schudden en te waarschuwen voor deze „vijand.”

Geelhoed maakt zich zorgen, en vooral om de evangelische beweging zelf. „Ik wil mijn calvinistische broeders niet onnodig aanvallen”, benadrukt hij.

Verder kan ik het niet kopiëren vanwege het slot dat het RD hanteert op haar website.
Zie verder RD Puntkomma, pagina 2.

Maar ik zie dat zelf ook al langer. Ook anders. Dit is namelijk niet het calvinisme van Calvijn. Het is eerder een beweging
zoals de Evangelische beweging. Actief, dynamisch, en meer agressief uit op bekeerlingen. Net als trouwens de Evangelische
beweging. Ik dacht dit even te noemen omdat ik er ook degelijk een gevaar in zie, ook voor de argeloze calvinistische
kerken.
Ik bedoel NIET in de eerste plaats een 'gevaar voor Evangelischen. Nee, juist een gevaar voor het traditionele calvinisme!
Hopelijk vind ik hier nog wat medestanders?
Daarin geef ik je gelijk, DIA. Het New Calvinism zet niet een Drie-enig God centraal, maar de mens. De heer Geelhoed beweert dat in het calvinisme de mens geen keuze wordt gelaten om wel of niet te geloven. Maar juist dat is heden ten dage zo actueel in kerken. Juist deze leer wordt al meer aangenomen en verheven tot norm. Ook in rechtse kerken in kerkelijk Nederland. Het soevereine en onafhankelijke van de Heere wordt verdacht gemaakt, maar daartegenover wordt gesteld; jij moet kiezen. En die verandering gaat de laatste tijd razendsnel. En daar staat het New Calvinism voor. Daar wordt de mens, net als in de evangelische kringen, aan het werk gezet. Terwijl het dat eeuwige, soevereine, onwederstandelijke werk van God is. Ook in de heiliging van het leven gaan de wegen uit elkaar. Maar de zuivere, Bijbelse leer roept niet op tot eigen werkzaamheid, maar tot het laten zaligen en heiligen door Gods Geest.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Nowhere »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Ik heb het artikel ook gelezen, en ik vond het wel vermakelijk. Zo zien allerlei mensen allerlei gevaren buiten hun eigen opvattingen.
Vermakelijk is ook dat er nu geroepen wordt "dit is niet het calvinisme van Calvijn".
Alsof de rechterflank van de gereformeerde gezindte wél het calvinisme van Calvijn in huis heeft.
Calvijn zou zich wezenloos schrikken als hij een willekeurige (O)GG(iN) binnenliep...
Alsof de linkerkant van de gereformeerde gezindte zo goed wandelt in het spoor van Calvijn. Laten we het ruimer stellen in het spoor van de Reformatoren en Nadere Reformatoren. Nee verre van dat! Dat hangt meer het Nieuwe Calvinisme aan!
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door DDD »

Nowhere schreef:
-DIA- schreef:NIEUWE CALVINISTEN GEVAARLIJK

Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen. En dat is een zorgelijke ontwikkeling, vindt Ary Geelhoed uit Middelburg. Hij lanceerde een website om evangelischen in Nederland wakker te schudden en te waarschuwen voor deze „vijand.”

Geelhoed maakt zich zorgen, en vooral om de evangelische beweging zelf. „Ik wil mijn calvinistische broeders niet onnodig aanvallen”, benadrukt hij.

Verder kan ik het niet kopiëren vanwege het slot dat het RD hanteert op haar website.
Zie verder RD Puntkomma, pagina 2.

Maar ik zie dat zelf ook al langer. Ook anders. Dit is namelijk niet het calvinisme van Calvijn. Het is eerder een beweging
zoals de Evangelische beweging. Actief, dynamisch, en meer agressief uit op bekeerlingen. Net als trouwens de Evangelische
beweging. Ik dacht dit even te noemen omdat ik er ook degelijk een gevaar in zie, ook voor de argeloze calvinistische
kerken.
Ik bedoel NIET in de eerste plaats een 'gevaar voor Evangelischen. Nee, juist een gevaar voor het traditionele calvinisme!
Hopelijk vind ik hier nog wat medestanders?
Daarin geef ik je gelijk, DIA. Het New Calvinism zet niet een Drie-enig God centraal, maar de mens. De heer Geelhoed beweert dat in het calvinisme de mens geen keuze wordt gelaten om wel of niet te geloven. Maar juist dat is heden ten dage zo actueel in kerken. Juist deze leer wordt al meer aangenomen en verheven tot norm. Ook in rechtse kerken in kerkelijk Nederland. Het soevereine en onafhankelijke van de Heere wordt verdacht gemaakt, maar daartegenover wordt gesteld; jij moet kiezen. En die verandering gaat de laatste tijd razendsnel. En daar staat het New Calvinism voor. Daar wordt de mens, net als in de evangelische kringen, aan het werk gezet. Terwijl het dat eeuwige, soevereine, onwederstandelijke werk van God is. Ook in de heiliging van het leven gaan de wegen uit elkaar. Maar de zuivere, Bijbelse leer roept niet op tot eigen werkzaamheid, maar tot het laten zaligen en heiligen door Gods Geest.
Heb je hier ook voorbeelden of argumenten voor? In de Gereformeerde Gemeenten is de ontwikkeling juist andersom (geweest). Ik herken het totaal niet.

Overigens ben ik wel heel benieuwd waar je in de bijbel een oproep vindt tot het laten zaligen en heiligen door Gods Geest. Het zou me verbazen als je daar een voorbeeld van vindt. In een ander draadje vroeg ik ook al om een bijbeltekst voor een soortgelijke kwestie. Het bleef angstvallig stil. Of moet ik zeggen, dat zou nog erger zijn, het bleef vrijmoedig stil.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Panny »

Ik ben ook wel benieuwd naar wat volgens nowhere dan die werkzaamheid is waartoe het nieuw calvinisme oproept en waarin dit anders is dan de oproepen die we in de Bijbel vinden.

En hoe denk je over geestelijke "luiheid"? Is dit niet een groter gevaar in onze kringen? Dat er te weinig gewezen word en aangedrongen word tot bekering en geloof in Christus? Een bevel tot geloof en bekering aan alle hoorders. En als je nu dit Woord niet aanneemt je de grote zonde van het ongeloof uitleeft. Hater van God en Zijn Woord, een kind van de duivel... Etc.
Wij zijn meestal tevreden met de boodschap "bid maar veel om een nieuw hart". Dit is wat wij mensen tenminste wel zelf kunnen doen. We kunnen dan denken dat we netjes onze plicht vervullen en kunnen rustig doorleven. Wachtend op kenmerken van wedergeboorte..
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Jongere »

DIA, je hebt geen idee wie je instemmend citeert. Deze man schrijft het hele calvinisme af. Heb je zijn site al eens bekeken?

Overigens ben ik het ook zeer oneens met je waardering van het "nieuwe calvinisme", al is die groep te groot om hen allemaal onder één noemer te plaatsen en te beoordelen, zo je dat al wilt. Maar daarover heb ik al geregeld gediscussieerd op RF dus laat ik verder maar even. Alleen dat je Geelhoed citeert om dit punt te maken vind ik onbegrijpelijk.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:DIA, je hebt geen idee wie je instemmend citeert. Deze man schrijft het hele calvinisme af. Heb je zijn site al eens bekeken?

Overigens ben ik het ook zeer oneens met je waardering van het "nieuwe calvinisme", al is die groep te groot om hen allemaal onder één noemer te plaatsen en te beoordelen, zo je dat al wilt. Maar daarover heb ik al geregeld gediscussieerd op RF dus laat ik verder maar even. Alleen dat je Geelhoed citeert om dit punt te maken vind ik onbegrijpelijk.
Het mag zijn dat ik een vijand citeer, maar de gevaren zie ik wel degelijk. Zoals Nowhere het ook verwoord.
Soms heeft iemand een betere verwoording, maar juist datgene wart in genoemd bericht staat zie ik als een groot
gevaar voor het traditionele calvinisme zoals die in de Nederlandse kerken na de Reformatie ingang heeft gevonden.
Deze ontwikkeling zien we ook volop de reformatorische kerken binnendringen en met een enorm succes.
Het oude wordt terzijde geschoven, en verdacht gemaakt. Let eens op hoe fel er wordt gereageerd op
o.a. de rechterflank van de GG en de GGiN. Dat is heel wat anders dan wat zich nu ook als calvinistisch aandient.
En ik herhaal: Wat zich nu aandient is niet het calvinisme van Calvijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Ireneüs van Lyon »

-DIA- schreef:NIEUWE CALVINISTEN GEVAARLIJK

Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen. En dat is een zorgelijke ontwikkeling, vindt Ary Geelhoed uit Middelburg. Hij lanceerde een website om evangelischen in Nederland wakker te schudden en te waarschuwen voor deze „vijand.”

Geelhoed maakt zich zorgen, en vooral om de evangelische beweging zelf. „Ik wil mijn calvinistische broeders niet onnodig aanvallen”, benadrukt hij.

Verder kan ik het niet kopiëren vanwege het slot dat het RD hanteert op haar website.
Zie verder RD Puntkomma, pagina 2.

Maar ik zie dat zelf ook al langer. Ook anders. Dit is namelijk niet het calvinisme van Calvijn. Het is eerder een beweging
zoals de Evangelische beweging. Actief, dynamisch, en meer agressief uit op bekeerlingen. Net als trouwens de Evangelische
beweging. Ik dacht dit even te noemen omdat ik er ook degelijk een gevaar in zie, ook voor de argeloze calvinistische
kerken.
Ik bedoel NIET in de eerste plaats een 'gevaar voor Evangelischen. Nee, juist een gevaar voor het traditionele calvinisme!
Hopelijk vind ik hier nog wat medestanders?

Beste DIA, kun je vanuit de bijbel aantonen dat deze leer verkeerd is? Of gaat het om een zogenaamde gevoels kwestie die niet bijbels te staven is? Ik hoef aan jou niet te vertellen dat gevoel geen grond is om op te bouwen.
Ik lees zeer regelmatig iets uit deze beweging en dan met name van John Piper. Dit is zeer leerzaam. Als je wil kan ik je enkele preken doorsturen. PM maar.

Vriendelijke groet
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Nowhere »

DDD schreef:
Nowhere schreef:
-DIA- schreef:NIEUWE CALVINISTEN GEVAARLIJK

Het nieuwe calvinisme rukt op in evangelische kringen. En dat is een zorgelijke ontwikkeling, vindt Ary Geelhoed uit Middelburg. Hij lanceerde een website om evangelischen in Nederland wakker te schudden en te waarschuwen voor deze „vijand.”

Geelhoed maakt zich zorgen, en vooral om de evangelische beweging zelf. „Ik wil mijn calvinistische broeders niet onnodig aanvallen”, benadrukt hij.

Verder kan ik het niet kopiëren vanwege het slot dat het RD hanteert op haar website.
Zie verder RD Puntkomma, pagina 2.

Maar ik zie dat zelf ook al langer. Ook anders. Dit is namelijk niet het calvinisme van Calvijn. Het is eerder een beweging
zoals de Evangelische beweging. Actief, dynamisch, en meer agressief uit op bekeerlingen. Net als trouwens de Evangelische
beweging. Ik dacht dit even te noemen omdat ik er ook degelijk een gevaar in zie, ook voor de argeloze calvinistische
kerken.
Ik bedoel NIET in de eerste plaats een 'gevaar voor Evangelischen. Nee, juist een gevaar voor het traditionele calvinisme!
Hopelijk vind ik hier nog wat medestanders?
Daarin geef ik je gelijk, DIA. Het New Calvinism zet niet een Drie-enig God centraal, maar de mens. De heer Geelhoed beweert dat in het calvinisme de mens geen keuze wordt gelaten om wel of niet te geloven. Maar juist dat is heden ten dage zo actueel in kerken. Juist deze leer wordt al meer aangenomen en verheven tot norm. Ook in rechtse kerken in kerkelijk Nederland. Het soevereine en onafhankelijke van de Heere wordt verdacht gemaakt, maar daartegenover wordt gesteld; jij moet kiezen. En die verandering gaat de laatste tijd razendsnel. En daar staat het New Calvinism voor. Daar wordt de mens, net als in de evangelische kringen, aan het werk gezet. Terwijl het dat eeuwige, soevereine, onwederstandelijke werk van God is. Ook in de heiliging van het leven gaan de wegen uit elkaar. Maar de zuivere, Bijbelse leer roept niet op tot eigen werkzaamheid, maar tot het laten zaligen en heiligen door Gods Geest.
Heb je hier ook voorbeelden of argumenten voor? In de Gereformeerde Gemeenten is de ontwikkeling juist andersom (geweest). Ik herken het totaal niet.

Overigens ben ik wel heel benieuwd waar je in de bijbel een oproep vindt tot het laten zaligen en heiligen door Gods Geest. Het zou me verbazen als je daar een voorbeeld van vindt. In een ander draadje vroeg ik ook al om een bijbeltekst voor een soortgelijke kwestie. Het bleef angstvallig stil. Of moet ik zeggen, dat zou nog erger zijn, het bleef vrijmoedig stil.
Neem de site van geloofstoerusting! Een organisatie die erg gericht is op het nieuwe calvinisme. Bekijk de filmpjes. Daar zijn genoeg argumenten en voorbeelden te vinden die mijn posting onderbouwen. Daarnaast zie ik het in kerkelijk Nederland, en ja ... ook in de GG, dat deze leer veel aangehangen wordt. In gesprekken met jongeren komt die 'oude leer' vaak negatief ter sprake en wordt het nieuwe calvinisme omhelst. Dat zie je ook op dit forum dat het zaligen van zondaren een Gods Werk is niet meer verstaan wordt. Nee daar moet je met Bijbelteksten komen. Ik zal ze je geven: Vanaf Genesis 1:1 tot en met Openbaring 22:21. De hele Schrift getuigt van het soevereine, dat God het werkt, dat Hij de zondaar toeroept en dat Hij het leven schenkt in Christus op grond van Zijn Borgverdienste. Dat de Heilige Geest mensen verder leidt in het leven met de Heere (heiligmaking).
Jouw reactie getuigt juist van het nieuwe calvinisme. Dat de Heere zaligt en heiligt door Gods Geest, dat versta je niet. Dat de Heere het moet werken, belijd je dat nog wel? Of denk je zo goed van de mens dat die nog wel wat goeds kan voortbrengen? Werken van zaliging en werken van heiliging. "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" was de belijdenis van Paulus.
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Nowhere »

Panny schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar wat volgens nowhere dan die werkzaamheid is waartoe het nieuw calvinisme oproept en waarin dit anders is dan de oproepen die we in de Bijbel vinden.

En hoe denk je over geestelijke "luiheid"? Is dit niet een groter gevaar in onze kringen? Dat er te weinig gewezen word en aangedrongen word tot bekering en geloof in Christus? Een bevel tot geloof en bekering aan alle hoorders. En als je nu dit Woord niet aanneemt je de grote zonde van het ongeloof uitleeft. Hater van God en Zijn Woord, een kind van de duivel... Etc.
Wij zijn meestal tevreden met de boodschap "bid maar veel om een nieuw hart". Dit is wat wij mensen tenminste wel zelf kunnen doen. We kunnen dan denken dat we netjes onze plicht vervullen en kunnen rustig doorleven. Wachtend op kenmerken van wedergeboorte..
Geestelijke luidheid is een EVEN groot gevaar in onze kringen. We moeten dicht bij de Bijbel blijven. Ja daar wordt aangedrongen om je te bekeren en geloven. Het is een bevel! Maar dat wil niet zeggen dat je er ook toe in staat ben. Ga jij je maar bekeren en ga jij maar geloven in Christus. Maak jij die KEUZE maar, want zo wordt het door jullie gebracht. De Bijbel zegt: Bekeert u! Dus de mens moet zichzelf gaan bekeren. De Bijbel zegt: Gelooft het Evangelie! Gewoon doen!

Sorry dat ik het op een stellige en sarcastische wijze brengt, maar op een reformatorisch forum verwacht ik dit niet. Als er iets behoudends wordt uitgesproken, dan springt er een aantal forummers er gelijk op af. Niet om zo de discussie af te breken, maar dat is gewoon even een weergave hoe ik het hier ervaar.
Vlek
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2013, 12:15

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Vlek »

Dit topic zo lezend rijst bij mij de gedachte, waar is het vertrouwen in en de overgave aan God?

Wij hoeven de Gemeente niet te beschermen, dat doet God wel, en het is vreemd als we de keuze van het tot geloof komen volledig buiten de mens leggen, en vervolgens wel onze gevoelens de vrije loop laten met betrekking tot theologische gevaren... Als we er niets aan kunnen doen, waarom dit topic starten!? Denk je Gods Plan te kunnen veranderen door dergelijke gevoelskwesties?

De mens is geneigd tot het kwade. Dat is onder andere te zien aan onze natuurlijke (ed dus vleselijke) reactie tov zaken die ons vreemd zijn (waar we ons niet in herkennen, etc.). Ons vlees zal ons dan altijd de prikkel geven om een dergelijke vreemde zaken als fout te bestempelen. Hebben we daar wel oog voor? Of denken we, als bekeerden, ineens "goed" vlees te hebben, dwz dat ons gevoel dan opeens wel goede ingevingen geeft? Laat de geschiedenis nu duidelijk bewijzen dat juist ook in bekeerde kringen, de grootste scheuringen en dus zonden plaatsvinden. Als bekeerde en gelovige mensen bekennen we dat er ten diepste geen enkel goed in ons te vinden, dus ook geen gevoel. Het is niet zo dat eenmalig een dergelijk besef ervoor zorgt dat er ineens wel wat goeds in onze natuur is te vinden.

Laten we dus niet zo angstvallig in hokjes en christelijke labeltjes denken... De Gemeente bestaat niet alleen maar uit handjes of voetjes, maar al allerlei verschillende ledematen. Het is wellicht lastig dat te accepteren, maar uiteindelijk wel de realiteit.
Plaats reactie