Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Erasmiaan »

welnee. een mens is dood in de zonden en misdaden. als de heere gaat werken in zijn leven gaat hij roepen om genade, smeken om een nieuw hart. Vrijmoedig mag je dit je kinderen blijven leren, mensen. vraag de Heere veel om een nieuw hart dat naar God vraagt in plaats van naar de zonde. Over zaken omdraaien gesproken.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

Erasmiaan schreef:welnee. een mens is dood in de zonden en misdaden. als de heere gaat werken in zijn leven gaat hij roepen om genade, smeken om een nieuw hart. Vrijmoedig mag je dit je kinderen blijven leren, mensen. vraag de Heere veel om een nieuw hart dat naar God vraagt in plaats van naar de zonde. Over zaken omdraaien gesproken.
Volgens mij begrijp je de discussie niet helemaal, Erasmiaan, als ik zo onbescheiden mag zijn.
Het vragen naar een nieuw hart komt in de Bijbel alleen voor bij mensen die God kenden. In de nederlandse reformatorische kerken wordt aan kinderen geleerd dit te vragen vóór ze God kennen. Het 'nieuwe hart' betekent dan dat ze 'bekeerd' zijn, en dus 'uitverkoren'.

Bidden om een nieuw hart is wat mij betreft wel goed, maar niet om daarmee de genade deelachtig te worden. Ik meen de Bijbel na te spreken.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door WimA »

Floppy schreef:
Erasmiaan schreef:welnee. een mens is dood in de zonden en misdaden. als de heere gaat werken in zijn leven gaat hij roepen om genade, smeken om een nieuw hart. Vrijmoedig mag je dit je kinderen blijven leren, mensen. vraag de Heere veel om een nieuw hart dat naar God vraagt in plaats van naar de zonde. Over zaken omdraaien gesproken.
Volgens mij begrijp je de discussie niet helemaal, Erasmiaan, als ik zo onbescheiden mag zijn.
Het vragen naar een nieuw hart komt in de Bijbel alleen voor bij mensen die God kenden. In de nederlandse reformatorische kerken wordt aan kinderen geleerd dit te vragen vóór ze God kennen. Het 'nieuwe hart' betekent dan dat ze 'bekeerd' zijn, en dus 'uitverkoren'.

Bidden om een nieuw hart is wat mij betreft wel goed, maar niet om daarmee de genade deelachtig te worden. Ik meen de Bijbel na te spreken.
De interpretatie doe je nu geeft aan het vragen om een nieuw hart is mij niet bekend. Ik heb nooit iets anders gehoord dan dat het vragen om een nieuw hart een synoniem is van het vragen om de bekering. Zoals ook het vragen om genade, het bidden om vergeving, het mogen kennen van de Heere Jezus als Borg, allemaal hetzelfde beogen.
m.i. moet je wel aantonen dat de betekenis is zoals jij die weergeeft.

Heeft Tim het hier dan enkel over een woordkeus of is er meer aan de hand?

De argumentatie gaat ook niet op, Jeremia vraagt ook om bekering nadat hij bekeerd is. Om die reden het vragen om een nieuw hart afkeuren, omdat dat pas mag als je een nieuw hart hebt, zou dan ook gelden voor het vragen om bekering.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

Tim Conways zorg is dat mensen datgene waar God hen toe oproept, vervolgens weer bij Hem neerleggen en rust vinden in de gedachte dat ze er zelf toch niets aan kunnen doen. In de zin van "Wilt U mij een nieuw hart geven, dan zal ik U gaan dienen; (tot die tijd wacht ik af)".

Wat betreft het gebed om een nieuw hart: iets terug in dit topic zijn Psalm 51 en een vers uit Jeremia geciteerd die spreken over een nieuw hart, en in beide gevallen gaat het daarbij niet om de wedergeboorte. Heb ik het dan fout dat het in die zin in "onze kringen" wél vaak wordt gebruikt?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door parsifal »

Ik denk dat er weinig bezwaar is tegen bidden om (eerste) bekering of wedergeboorte ook niet als het verwoord wordt als vragen om een nieuw hart (misschien geef je dan de term niet dezelfde betekenis als in de Bijbel, maar dat is van minder belang). Dit mag echter nooit passief maken. We moeten het verwachtend bidden en niet afwachtend. En zeker als we dit gebed aan onze kinderen leren moeten we ook geloven dat God het wil en zal verhoren en de kinderen dat nieuwe hart gegeven heeft. (En dan komen we weer dichtbij de zogenaamde dwaling van Kuyper).
Laatst gewijzigd door parsifal op 03 sep 2014, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

WimA schreef:...
De argumentatie gaat ook niet op, Jeremia vraagt ook om bekering nadat hij bekeerd is. Om die reden het vragen om een nieuw hart afkeuren, omdat dat pas mag als je een nieuw hart hebt, zou dan ook gelden voor het vragen om bekering.
Vragen om bekering?
Inderdaad synoniem met vragen om een nieuw hart.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

WimA schreef:...omdat dat pas mag als je een nieuw hart hebt...
Ik hecht eraan te zeggen dat het hier geen kwestie is van wel of niet mogen.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door WimA »

Floppy schreef:
WimA schreef:...
De argumentatie gaat ook niet op, Jeremia vraagt ook om bekering nadat hij bekeerd is. Om die reden het vragen om een nieuw hart afkeuren, omdat dat pas mag als je een nieuw hart hebt, zou dan ook gelden voor het vragen om bekering.
Vragen om bekering?
Inderdaad synoniem met vragen om een nieuw hart.
Waar heb je het dan over?
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Panny »

Volgens mij gaat het Tim Conway er vooral om dat de boodschap aan onbekeerden "bid maar veel om een nieuw hart" komt in plaats van de Bijbelse eis/bevel/oproep van geloof en bekering.
Christus zegt tegen de hoorders die zijn boodschap verwerpen bijvoorbeeld dat ze kinderen van de satan zijn. Dat is ook nogal een andere boodschap.
In "bid maar veel om een nieuw hart" kun je zowel de eis tot bekering, de nodiging en de bedreiging missen.

Wat mij betreft is "bid maar veel om een nieuw hart" niet verkeerd. Als het andere maar niet gemist word.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

WimA schreef:
Floppy schreef:
WimA schreef:...
De argumentatie gaat ook niet op, Jeremia vraagt ook om bekering nadat hij bekeerd is. Om die reden het vragen om een nieuw hart afkeuren, omdat dat pas mag als je een nieuw hart hebt, zou dan ook gelden voor het vragen om bekering.
Vragen om bekering?
Inderdaad synoniem met vragen om een nieuw hart.
Waar heb je het dan over?
Volgens mij spreekt de Bijbel zo niet, en daar heb ik het niet zozeer over, maar Tim Conway en volgens mij heeft hij gelijk.
De Bijbel roept nergens op om te vragen om bekering. Dit is overigens al vaker op dit forum besproken.

Een aantal forummers hierboven zeggen dat ze op zich geen moeite hebben met het "vragen om een nieuw hart"; ik sluit ook niet uit dat het goed gebruikt kan worden, maar wat ik zeker weet is dat het heel vaak niet goed gebruikt wordt.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door GJdeBruijn »

Augustinus: “Geef wat Gij beveelt en beveel wat Gij wilt”
let wel: het gaat om heiligmaking, dat wil zeggen, bidden om de dagelijkse bekering, wedergeboorte in ruimere zin.
Ik denk dat de discussie nu loopt over de vraag of deze wijze van bidden ook betrekking moet hebben op de wedergeboorte in engere zin cq. rechtvaardiging.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door DDD »

Nee. De hele discussie gaat helemaal niet over wat je mag bidden. De discussie gaat over wat je mag preken. Ik begrijp eerlijk niet wat er nu zo ingewikkeld aan is.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Nee. De hele discussie gaat helemaal niet over wat je mag bidden. De discussie gaat over wat je mag preken. Ik begrijp eerlijk niet wat er nu zo ingewikkeld aan is.
Ik snap je punt niet. Je mag het wel bidden, maar in de preek mag het niet gezegd worden als pastorale toepassing?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door DDD »

Nou, dat hangt ervan af of daarin juist gesepareerd wordt, natuurlijk. Maar niet in het kader van de oproep tot bekering en evangelieverkondiging. Daarvoor weet ik geen enkele bijbelse grondslag. Ik vraag me ook af of Comrie of andere bevindelijk gereformeerde vaderen daarin zijn voorgegaan, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:Maar niet in het kader van de oproep tot bekering en evangelieverkondiging.
Wat een vreemde gedachtengang; een oproep tot bekering waarbij niet gezegd mag worden om te bidden voor die bekering. Het is toch beide? Bekeert U! Geloof het evangelie! Maar ook: u bent zondaar, niet in staat tot bekering. Wat dan? Dan is het toch een troost dat er een weg ligt in het middel van het gebed om als zondaar, als onbekeerde, als doodschuldige te mogen weten dat er een Hoorder op het gebed is?
Plaats reactie