Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Panny »

Volgens mij is dit nog wel iets anders dan "bid maar om een nieuw hart" waar Tim Conway het over heeft. Als verzwakking van het Woord en het bevel van God.

Hierin klinkt veel meer door een oprecht en diep besef van de onreinheid van het hart. Onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. En een oprechte overgave hierin aan God.

Dat is natuurlijk geen verkeerd gebed
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door -DIA- »

Jozef schreef:
-DIA- schreef:
Panny schreef:
-DIA- schreef:Op uw rekening dan: *** = demagogisch
Let wel: Ik wou het niet zeggen!
Kun/wil je mij uitleggen wat je precies demagogisch vind?

Ik snap inderdaad dat je dit woord liever niet wilde gebruiken.
Het zou Gods werk kunnen zijn wat hier demagogisch genoemd word.
Wie niet vast is onderlegd in de waarheid zal hier makkelijk gaan wankelen.
Hij/zij komt onder de indruk van de enthousiaste woorden, de stralende blijdschap,
(zo het lijkt) in een flagrante tegenstelling tot wat men ziet in de zeer ernstige, soms
wenende predikanten die in het zwart op de kansel staan. Niet uit zichzelf, maar ik bedoel
diegene die van God daartoe geroepen en zijn.
Kan men zich een grotere tegenstelling indenken? Die grote ernst tegenover dit
'blijmoedig' spreken? Ziet u het gevaar?
Wat kiest u: Die zware sombere ernstige mannen of... deze 'blijde' enthousiaste
sprekers?
Niet die zware sombere ernstige mannen maar verkondigers van die zeer blijde boodschap.. Kennelijk ben ik niet onderlegd in de waarheid.
Maar als ik je nu verzeker, dat zulke 'zware sombere ernstige' mannen, als het waar is, want er is ook
veel namaak, toch een onnoemelijk veel grotere en hogere blijdschap, een onuitsprekelijke vreugde in
God kennen dan die arme stakkers, die hier nu voor het oog de mensen blij en enthousiast moeten maken? Die kennen die hemelse blijdschap immers niet? Die kun je niet maken, en ook niet leren. Deze blijdschap is juist het geheim van wat Gods Woord noemt 'de vreze des Heeren'. Men kan de waarheid goed kennen, maar toch niet verstaan. Verder geef ik er geen oordeel over, alleen wat die mensen spreken is zeker ver verwijderd van wat de oude vromen leerden.
Dit is geen vaag vermoeden of vooroordeel, maar dit is zondermeer duidelijk want ze spreken niet naar het hart van Jeruzalem. Ik veroordeel die mensen op zich niet, wel hun leer. Wie dit niet verstaat mag toch niet Calvinistisch genoemd worden denk dan.
Men kan niet op twee gedachten hinken. Kiest dan heden, wat dunkt u? Wie brengt dan de Waarheid?
Deze populaire sprekers of die verachte dompers die zo ernstig waarschuwen en maar in het akelig zwart gaan? Je hoeft het niet hardop te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

WimA schreef:
refo schreef:Ps 51:12 Schep mij een rein hart, o God! en vernieuw in het binnenste van mij een vasten geest.

Jer 18:31 Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israels?
Inderdaad. Die Tim moet eerst de Schrift eens gaan lezen.
De tekst uit Ps 51 is uitgesproken door iemand die in GG termen al een nieuw hart had, de tekst uit Jeremia heeft het notabene over het zelf maken van een nieuw hart...
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

-DIA- schreef:... of die verachte dompers die zo ernstig waarschuwen en maar in het akelig zwart gaan? Je hoeft het niet hardop te zeggen.
:oO

- Uiterlijke verschijningsvormen zeggen niets over de innerlijke staat DIA
- Je doet steeds alsof in de andere video's mensen zo blij en vrolijk huppelen, in de video's van Tim Conway zie ik iemand die buitengewoon ernstig spreekt, dus waar heb je het over?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:... of die verachte dompers die zo ernstig waarschuwen en maar in het akelig zwart gaan? Je hoeft het niet hardop te zeggen.
:oO

- Uiterlijke verschijningsvormen zeggen niets over de innerlijke staat DIA
- Je doet steeds alsof in de andere video's mensen zo blij en vrolijk huppelen, in de video's van Tim Conway zie ik iemand die buitengewoon ernstig spreekt, dus waar heb je het over?
Dat is zijn ervaring, zijn gevoel. Hij voelt nu eenmaal anders en en ervaart de dingen anders die wij doen. Dat kan en mag.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Online
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door DDD »

Nee, dat is een zondig gevoel, omdat het oordeelt op valse gronden.

@refo: die teksten hebben niets met deze discussie te maken, daar was ik al eerder op ingegaan. Niemand hier maakt bezwaar tegen dát vragen om een nieuw hart. Dat volgt op geloof en bekering, als je ziet dat er van dat laatste en ook van het eerste te weinig terecht komt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door -DIA- »

Floppy schreef:
-DIA- schreef:... of die verachte dompers die zo ernstig waarschuwen en maar in het akelig zwart gaan? Je hoeft het niet hardop te zeggen.
:oO

- Uiterlijke verschijningsvormen zeggen niets over de innerlijke staat DIA
- Je doet steeds alsof in de andere video's mensen zo blij en vrolijk huppelen, in de video's van Tim Conway zie ik iemand die buitengewoon ernstig spreekt, dus waar heb je het over?
Zo letterlijk moet je het ook weer niet nemen, ik neem aan (weet zelfs zeker!) dat je de strekking
van wat ik bedoelde wel begrijpt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

Het enige wat ik begrijp, DIA, is dat wat Tim Conway zegt, rechtstreeks tegen de opvattingen ingaat van predikanten die jij hoog hebt staan.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door peterf »

Het "vragen om een nieuw hart" heb ik regelmatig gehoord binnen de GG, zonder meer. Maar toch ook regelmatig een ruim aanbod van Genade. Daartegenover is er ook een aantal predikanten waar nóg het vragen om een nieuw hart nóg een aanbod hoorbaar is in de prediking. Daar is de preek slechts een uitleg van een standelijke bekeringsweg om ons aan te toetsen. De laatste groep is zeker Hypercalvinistisch te noemen als het aanbod ontbreekt. Ik hoor zelf liever nog dat er wordt opgeroepen om te vragen om een nieuw hart als helemaal geen aanbod eerlijk gezegd.
peterf
Berichten: 250
Lid geworden op: 05 dec 2012, 15:22

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door peterf »

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat Tim Conway in zekere zin hetzelfde zegt als Andrew Fuller in de strijd van de Marrow Men tegen het Hypercalvinisme. Lees het boekje "Aller aanneming waardig" van Andrew Fuller maar eens.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Refiosi »

het wordt van kwaad tot erger op refoforum: nadat we moestuin met allerlei opwekkingsvideo's gehad hebben, welke lange tijd getolereerd zijn, krijgen we nu allerlei video's waarin het tot God smeken om waarachtige bekering als dwaling wordt gepresenteerd. Wee, wee die de goddeloze rechtvaardigt en de rechtvaardige verdoemt.
Online
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door DDD »

Dit is wel het toppunt. Wie heeft het tot God smeken om waarachtige bekering een dwaling genoemd? Je leest niet goed.
Refiosi
Berichten: 226
Lid geworden op: 02 jan 2014, 16:23

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Refiosi »

DDD schreef:Dit is wel het toppunt. Wie heeft het tot God smeken om waarachtige bekering een dwaling genoemd? Je leest niet goed.
zeker wel. er mag niet opgeroepen worden tot 'het bidden om een nieuw hart'

ga nu ook nog niet de dwaling goed praten
Online
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door DDD »

Nee. Dat zijn twee heel verschillende dingen.

Nergens roept de bijbel ons er toe op om te bidden om een nieuw hart. Wij moeten worden opgeroepen om ons te bekeren. En dat iemand daarbij ook gaat bidden om een nieuw hart, is daarvan een gevolg. Dat zien we bij David, bijvoorbeeld. Maar daar mag de oproep niet op zijn gericht, dat is duidelijk een manier om lijdelijkheid te prediken, waarbij de zaken worden omgedraaid.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Nieuwe Calvinisten contra het Calvinisme!?

Bericht door Floppy »

peterf schreef:Wat ik wel opmerkelijk vind is dat Tim Conway in zekere zin hetzelfde zegt als Andrew Fuller in de strijd van de Marrow Men tegen het Hypercalvinisme. Lees het boekje "Aller aanneming waardig" van Andrew Fuller maar eens.
Dat ga ik doen; ik heb dat eigenlijk nooit eerder gedaan (schrijvers lezen uit die tijd), mooie gelegenheid om daar eens mee te beginnen :)
Plaats reactie