De meest logische opname-tijdlijn

Plaats reactie
Spreeuw
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 aug 2014, 20:55

De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door Spreeuw »

De meest logische opname-tijdlijn

De opname van gelovigen is nabij, blijkt uit onderstaande video (bij deze als pdf):
https://docs.google.com/file/d/0B5Uvrhu ... edit?pli=1

In deze video krijgt het joodse feest met een 'laatste bazuin' waarvan niemand de dag en ook niet het uur van het begin daarvan weet, een verrassende betekenis!


De volgende Bijbelteksten komen in deze video aan de orde:
- Openbaring 12:1-6
- Daniël 9:27
- Mattheüs 24:15-16
- Daniël 12:11
- Openbaring 6:1-4
- Lukas 21:34-36
- Openbaring 3:10
- 1 Thessalonicenzen 5:3
- 1 Thessalonicenzen 4:16-18
- 1 Korinthe 15:51-52
- Mattheüs 24:36
- Mattheüs 25:13
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door Wilhelm »

't lijkt wel wiskunde. (Het is ingewikkeld geworden... ;) )
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11398
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door Mister »

Ik mis in het hele verhaal Markus 13:32.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door eilander »

Bij dit soort precieze datums weet je één ding zeker: op die dag is het niet.

De tekst uit Markus 13:32 wordt op zich wel behandeld (Matth. 24:36 is dezelfde tekst), maar wordt in een ander licht gezet. Hoe dan ook: er wordt hier veel aandacht besteed aan de hele "opname van de gemeente", is dat terecht? Ik vraag me dat af.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Men gaat uit van: 1 Thessalonicenzen 4:16-18, en zegt dat de andere teksten daarmee te maken hebben.
Zo gaat dat tenminste doorgaans.
Niemand weet die dag, en wat ik doorgaans denk is dat men graag de grote rampen en verdrukkingen in Openbaring genoemd wil ontvluchten, en daarom hoopt dat de gelovigen eerder zullen worden opgenomen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door Gian »

Johann Gottfried Walther schreef:.. en wat ik doorgaans denk is dat men graag de grote rampen en verdrukkingen in Openbaring genoemd wil ontvluchten, en daarom hoopt dat de gelovigen eerder zullen worden opgenomen.
Dat moet je niet denken Johann. Hoe kom je aan dit vreemde idee?
Ik heb zelf ook een aantal jaren in de opname gelooft, maar ben daar om bepaalde reden weer anders over gaan denken. Vooralsnog neem ik broeders en zusters die oprecht verlangen naar hun vereniging met Christus heel serieus, en meen ik dat deze mensen heel wat meer kennis van het profetische woord hebben dan menig opname-tegenstander.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gian schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:.. en wat ik doorgaans denk is dat men graag de grote rampen en verdrukkingen in Openbaring genoemd wil ontvluchten, en daarom hoopt dat de gelovigen eerder zullen worden opgenomen.
Dat moet je niet denken Johann. Hoe kom je aan dit vreemde idee?
Ik heb zelf ook een aantal jaren in de opname gelooft, maar ben daar om bepaalde reden weer anders over gaan denken. Vooralsnog neem ik broeders en zusters die oprecht verlangen naar hun vereniging met Christus heel serieus, en meen ik dat deze mensen heel wat meer kennis van het profetische woord hebben dan menig opname-tegenstander.
Het verlangen naar Christus, en om met Hem verenigt te worden is goed en Bijbels.
Maar voor de opname zie ik geen goede Bijbelse grond.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17255
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:
Gian schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:.. en wat ik doorgaans denk is dat men graag de grote rampen en verdrukkingen in Openbaring genoemd wil ontvluchten, en daarom hoopt dat de gelovigen eerder zullen worden opgenomen.
Dat moet je niet denken Johann. Hoe kom je aan dit vreemde idee?
Ik heb zelf ook een aantal jaren in de opname gelooft, maar ben daar om bepaalde reden weer anders over gaan denken. Vooralsnog neem ik broeders en zusters die oprecht verlangen naar hun vereniging met Christus heel serieus, en meen ik dat deze mensen heel wat meer kennis van het profetische woord hebben dan menig opname-tegenstander.
Het verlangen naar Christus, en om met Hem verenigt te worden is goed en Bijbels.
Maar voor de opname zie ik geen goede Bijbelse grond.
Die is er ook niet. Hier een korte weergave hoe deze "leer" in de mode is gekomen.
Ongeveer in diezelfde tijd, ontmoette een evangelist uit de gelederen van Irving genaamd Robert Norton, een meisje uit Schotland genaamd Margaret Macdonald, die een visioen zou hebben gehad dat de Gemeente in het geheim zou worden opgenomen. Norton was zo gecharmeerd van het idee, dat hij haar “visioen” door heel Engeland tijdens zijn preken doorgaf.
John Darby, de stichter van de Plymouth Broeders, werd ook geïnteresseerd in deze nieuwe leer en woonde enkele bijeenkomsten bij van Irving. In zijn brieven beweerde Darby, dat hij het met deze “nieuwe waarheid” eens was geworden en maakte er geen geheim van dat hij beïnvloed was door de geschriften van de Lacunza uit Italie.
Darby, echter, was niet tevreden met het nogal eenvoudige idee van een 45- dagen verdrukking van Lacunza-Irving, dus ontwikkelde hij een complexere theorie.
Darby dacht dat de laatste week van Daniël zijn 70 weken profetie (Dan.9:24-27) nog niet was vervuld, en ontwikkelde een theorie, dat deze 70e week misschien wel een toekomstige 7-jaren verdrukking kon zijn aan het einde der tijden. Om dit idee met de wereldgeschiedenis overeen te laten komen, vond hij een 2000 jaar gat uit tussen de 69e en 70e week van Daniël zijn “70 weken” profetie.
Het was allemaal giswerk theologie, maar nu weet je de werkelijke oorsprong van de “7-jaar-verdrukking” en de “voor de verdrukking opname” theorie.
Op deze twijfelachtige basis voegden Darby en zijn vrienden enkele gedachten spinsels van de Jezuïet Ribera:
1. er zou een joodse tempel worden herbouwd met de herinvoering van de dierenoffers
2. dat de antichrist zou verschijnen en de wereld 7 jaar zou regeren
3. dat na 3,5 jaar goede regering, deze veronderstelde antichrist zich zou keren tegen de Joden, de dierenoffers zou stoppen en de slag van Armageddon zou beginnen.

Zo ging dit verder en verder, gebaseerd op duizelingwekkende, nergens op gebaseerde gissingen, afkomstig van Darby zijn “2000 jaar gat in de geschiedenis” en de “7- jaren verdrukking” theorie die tevoorschijn werd getoverd uit de 70ste week van Daniël zijn “70 weken” profetie.
Als Darby de Verenigde staten niet had bezocht, zou zijn 7-jaar idee waarschijnlijk gelijk verdwenen zijn; immers er waren niet veel volgelingen van hem. Maar in de Verenigde staten ontmoette Darby, C.I. Scofield.
Deze was zo aangeraakt door de Ribera-Lacuna-Macdonald-Darby ideeën, dat hij besloot dit op te nemen in de kanttekeningen van zijn Bijbel die hij aan het schrijven was. Bekende bijbel geleerden uit die tijd, zoals A.J. Gordon, Charles R. Erdman en W.G. Moorhead probeerden hem hier van af te krijgen. Drie leden van Scofield zijn correctie commissie traden zelfs af vanwege zijn vastberaden steun aan deze visie, maar hun stemmen werden niet gehoord.
De “7 jaren- verdrukking” theorie bleef….
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De meest logische opname-tijdlijn

Bericht door refo »

Dat citaat ziet er op zijn beurt ook weer een beetje tendentieus uit.
Met al deze dingen is het: we wachten het maar af.
Plaats reactie