De plaats van Israël

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: De plaats van Israël

Bericht door Zonderling »

eilander schreef:Je roept een heleboel, waarvan een groot deel nogal ver gaat - om het voorzichtig te zeggen.
Ik laat al het lasterlijke over vrijmetselarij en seksuele perversie maar even liggen.

Belangrijker vind ik dat het erop lijkt dat je vrij weinig hebt begrepen van het karakter van Gods beloften. Je bent blijkbaar van mening dat Israël de vervulling van Gods beloften zou moeten verdienen door goed gedrag of iets dergelijks. Welnu, als dat het geval zou zijn zouden we allemaal wel kunnen inpakken.

En dat er nog beloften voor Israël vervuld moeten worden, is beslist geen moderne opvatting. Toen er nog helemaal niets van een terugkeer van de Joden naar hun land te zien was, hebben veel schrijvers uit de 17e en 18e eeuw dit al geschreven - naar ik meen op grond van de Bijbel.
Verder: @koninklijk beweerde iets over de betekenis van het woord Israël in Rom. 11:26, maar op de gegeven argumenten tegen zijn opvattingen gaat hij volstrekt niet in. Ik lees alleen lange monologen van zijn kant. Een zorgvuldige exegese van Rom. 11 ontbreekt volledig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Koninklijk schreef:Er is geen andere weg, tot de Vader en zijn Koninkrijk, dan door de Zoon "" Jezus Christus Hij gekruisigd ""
Helemaal mee eens. Geen enkel mens kan zalig worden buiten Jezus Christus, en ook de Joden niet.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De plaats van Israël

Bericht door Koninklijk »

eilander schreef:
Koninklijk schreef:Er is geen andere weg, tot de Vader en zijn Koninkrijk, dan door de Zoon "" Jezus Christus Hij gekruisigd ""
Helemaal mee eens. Geen enkel mens kan zalig worden buiten Jezus Christus, en ook de Joden niet.
Amen, dat is fijn om te horen en een heel erg belangrijk fundament in dit onderwerp.

en verder over "" het ware Israel van God ""

Ik wil nog wel verder uitleggen hoe ik erover denk, bijv.Rom 11 maar ik wil niet tegen de regels van dit Forum in gaan, en niemand kwetsen of beledigen ivm Israel, en weet nog niet de algehele Refo insteek.

dus hoop op wederzijds respect voor verschil van Historische contextuele interpretatie.. als er in de bijbel over Israel gesproken wordt .

dus ik lees eerst nog even terug op dit Forum, hoe hierover gedacht wordt :)
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Koninklijk schreef:Zoals ik in eerdere teksten heb aangetoond is het huidige Israel opgericht door occultisten en zeer hooggeplaatste vrijmetselaars, namelijk de Rothshield familie, die begon land op te kopen in Palestina.
Wat bedoel je met 'eerdere teksten'?
En wat bedoel je met 'aangetoond'? Met dubieuze sites, bedoel je?
Wil je hier nog antwoord op geven?
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De plaats van Israël

Bericht door Koninklijk »

eilander schreef:
eilander schreef:
Koninklijk schreef:Zoals ik in eerdere teksten heb aangetoond is het huidige Israel opgericht door occultisten en zeer hooggeplaatste vrijmetselaars, namelijk de Rothshield familie, die begon land op te kopen in Palestina.
Wat bedoel je met 'eerdere teksten'?
En wat bedoel je met 'aangetoond'? Met dubieuze sites, bedoel je?
Wil je hier nog antwoord op geven?
Je hebt gelijk ""eilander"" het was wat onduidelijk, ik heb in het verleden al eens gesprekken gevoerd over deze discussie maar dat was niet hier sorry, ik zal proberen het te verduidelijken.

sommige predikers beweren dat al Gods beloften aan Israel NIET vervuld werden in Jezus, maar dat Gods beloften nog vervuld moeten worden in het aardse Israel.

Als dat waar is, moet je dit even goed beseffen...

...dan hebben christenen...

NIETS!

Begrijp je dat goed?

Dan heb je geestelijk helemaal NIETS!

Want al het goede van God, alle hemelse zegeningen, verlossing, vergeving, herstel, genezing, genade en vrede - ALLES was beloofd aan Israel!

Herstel, genade, vrijheid, vergeving, zegeningen, Zijn aanwezigheid, en zoveel meer.

God beloofde alles aan ISRAEL!

Als God al deze beloften heeft vervuld IN JEZUS CHRSTUS, zoals de apostelen prediken, dan kunnen wij al Gods zegeningen en rijkdommen ervaren door ons geloof in Jezus.

Als het echter waar is wat Israel-predikers zeggen, namelijk dat Gods beloften aan Israel NIET werden vervuld in Christus, dan zijn christenen geestelijk de armste mensen op aarde, die niets hebben...

Denk daar goed over na!

Het kan nooit het een en het ander zijn.

Of Gods beloften zijn vervuld in Christus of ze zijn niet vervuld in Christus.

Het is het een of het ander.

Vervulling in Christus of geen vervulling in Christus.

Of Jezus is inderdaad de volheid van God....

Of we ontvangen in Jezus inderdaad AL Gods zegeningen...

Of al Gods beloften zijn in Jezus inderdaad JA EN AMEN...

Of in Jezus is het nieuwe, herstelde Jeruzalem gekomen...

Of het is waar dat wij in Jezus nu Gods tempel zijn...

Of Jezus heeft het beloofde koninrijk van God gebracht...

Of Hij is het niet...

Jezus is niet de halve volheid of het halve geheimenis of de halve rijkdom of de halve vervulling...

In Hem is alles geheel vervuld of helemaal niet.

Hij is niet de helft.

Dit moet je dus voor jezelf beslissen...

Had Paulus gelijk?

Of was hij een grote misleider?

Paulus zei dat alles vervuld is in Christus, en dat wij daarom al Gods zegeningen kunnen ontvangen, dat wij nu ook het ware nageslacht van Abraham zijn die delen in de zegen van Abraham, dat wij in Christus Gods volheid ontvangen, en dat alles volkomen om Jezus draait...

Of hebben de christelijke Zionisten gelijk, die beweren dat Gods beloften nog in het aardse Israel vervuld moet worden, en die daarom Israel centraal zetten?

Het is cruciaal dit te begrijpen...

Wat heb je als christen ontvangen?

Kun je al Gods zegeningen en beloften ervaren in Jezus?

Of moeten we allemaal uitkijken naar een fysieke komst van Jezus in het aardse Israel, vooraleer we Gods beloften kunnen ontvangen?

Het is van groot belang voor jezelf te weten wie Jezus ECHT is...

Is Hij werkelijk Gods geheimenis, dat geopenbaard is, de volheid, ontvangen we echt al Gods beloften en zegeningen in Hem?

Of niet?

Wie geloof je?

De apostelen uit het Nieuwe Testament?

Of de Israel-predikers van onze tijd, die Jezus opzij schuiven en Israel in Zijn plaats centraal zetten?

Ik geloof wat Jezus en de apostelen zeiden.

Ik geloof dat zij de waarheid spraken.

Dat we inderdaad AL Gods beloften, die Hij heeft gedaan aan Israel, ontvangen IN JEZUS CHRISTUS.

Ik geloof dat Jezus GODS ULTIEME VERVULLING IS en dat in Hem en door Hem en vanuit Hem alles realiteit is geworden.

Ik geloof dat alles om Jezus draait, in Jezus vervuld is en vanuit Jezus ontvangen wordt.

Dat geloof ik.

Want dat is wat Jezus en de apostelen zeiden.

en weet je Eilander, ik moet me inderdaad inhouden, en wordt er soms gefrustreerd van, omdat ik sommige lieve broers en zusters, vanuit alle denominaties aan Israël verering ben zien gaan doen, met alle gevolgen van dien.

maar ik zal mn frustratie,s niet hier neerleggen maar in gebed.

want dit is een complex onderwerp, en ligt mega gevoelig ook bij mij.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Je overdrijft schromelijk. Niet iedereen die vindt dat er beloften zijn voor het letterlijke Joodse volk (ik geloof dat vast), vereert Israël. En zeker vereer ik de Israëlische staat niet, dus ik vind bijvoorbeeld niet elk optreden van Israël automatisch goed.
En nee, ik begrijp er niets van als je zegt dat er voor christenen niets zou zijn als er nog beloften voor de Joden zijn. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.
Ik leer, zoals eerder gezegd, ook geen twee wegen naar de zaligheid: één voor christenen en één voor de Joden. Dat lees ik in de Bijbel niet. Wel schrijft Paulus nadrukkelijk over zijn broederen naar het vlees.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De plaats van Israël

Bericht door Koninklijk »

eilander schreef:Je overdrijft schromelijk. Niet iedereen die vindt dat er beloften zijn voor het letterlijke Joodse volk (ik geloof dat vast), vereert Israël. En zeker vereer ik de Israëlische staat niet, dus ik vind bijvoorbeeld niet elk optreden van Israël automatisch goed.
En nee, ik begrijp er niets van als je zegt dat er voor christenen niets zou zijn als er nog beloften voor de Joden zijn. Ik begrijp niet hoe je daarbij komt.
Ik leer, zoals eerder gezegd, ook geen twee wegen naar de zaligheid: één voor christenen en één voor de Joden. Dat lees ik in de Bijbel niet. Wel schrijft Paulus nadrukkelijk over zijn broederen naar het vlees.
Ik probeerde het een en ander uit te leggen : is dat deze Israel verering in alle denominaties voorkomt, dit is wat anders dan wat jij begrijpt wat ik zeg, dat iedereen dit doet, dus niet !! en met mij, en ook gelukkig in alle denominaties zijn er heel veel die dus ook niet doen.

Ook probeerde ik je duidelijk te maken dat alles in Jezus Christus vervult is.

wel zijn we het in ieder geval eens dat er maar een weg tot zaligheid is, en dit dus niet afhing van onze afkomst :)

Wat de belofte van God aangaat, wil ik proberen uit te leggen hoe ik dit interpreteer,

Die aan David Bijv. maar ik weet niet precies wat wel en niet mag, ik bedoel is er een beperking aan leestekens ofzo ?
Laatst gewijzigd door Koninklijk op 21 nov 2017, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Het is dus wel handig als je reageert op dingen die hier gezegd worden, en niet op opvattingen die in sommige kringen voorkomt.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De plaats van Israël

Bericht door Koninklijk »

eilander schreef:Het is dus wel handig als je reageert op dingen die hier gezegd worden, en niet op opvattingen die in sommige kringen voorkomt.
je hebt helemaal gelijk ""Eilander"" grappige naam trouwens

er zijn me al wel een paar dingen opgevallen, die steeds terugkomen, en dat is een toekomstperspectief van de kerk.

en omdat dit ook in andere gespreksonderwerpen naar voren komt, denk ik dat het bij dit onderwerp "" de plaats van Israel""

het meest op zijn plaats is, De beloftes aan !! en wat voor betekenis dit heeft voor vandaag..

mag ik een poging wagen ?
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Koninklijk schreef:De beloftes aan !! en wat voor betekenis dit heeft voor vandaag..

mag ik een poging wagen ?
Ik neem aan dat je de beloften aan Israël bedoelt. Dan zou ik beginnen met een goede doorlopende uitleg van Romeinen 11, zie de posting van @Zonderling eerder vandaag. Want soms wel - en soms niet letterlijk lezen kan natuurlijk niet kloppen als het over hetzelfde Bijbelgedeelte gaat.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De plaats van Israël

Bericht door Koninklijk »

eilander schreef:
Koninklijk schreef:De beloftes aan !! en wat voor betekenis dit heeft voor vandaag..

mag ik een poging wagen ?
Ik neem aan dat je de beloften aan Israël bedoelt. Dan zou ik beginnen met een goede doorlopende uitleg van Romeinen 11, zie de posting van @Zonderling eerder vandaag. Want soms wel - en soms niet letterlijk lezen kan natuurlijk niet kloppen als het over hetzelfde Bijbelgedeelte gaat.
wat ik veel belangrijker vind is context, en die is volgens mij heel duidelijk door paulus neergezet, en dit bevestigd hij ook in zijn andere brieven.

wat bedoel ik, Mattheus 1:1 begint het Nieuwe Testament met deze woorden Het geslachtsregister van Jezus Christus, de Zoon van David, de Zoon van Abraham". Dit is het begin van de canon van het Nieuwe Testament en begint met een verwijzing naar David en Abraham, deze twee ontvangers van een gunstverbond in het Oude Testament.

De inauguratie van het nieuwe verbond vond plaats rond het laatste avondmaal en Jezus kruis dood, maar Mattheus 1:1 is het begin van het verhaal van het nieuwe verbond.
En hier wordt heel specifiek de verbinding gelegd met het Abrahamitische- en het Davidische verbond, door te zeggen dat Jezus, de Messias, de zoon van David en de zoon van Abraham is. Met andere woorden, Hij is de vervulling van de beloften die aan Abraham en David gedaan waren. Mattheus geeft dan het geslachtsregister van David tot en met Jezus, om te bewijzen dat Hij letterlijk een natuurlijke zoon van David was.
Hij was niet een symbolische zoon van David, maar een zoon van vlees en bloed. Ook Lukas laat dit in zijn geslachtsregister zien Jezus is de voorzegde en beloofde zoon van David In Lukas 1, toen de engel Gabriël Maria bezocht, noemde hij in zijn aankondiging specifiek het Davidische verbond. Wees niet bang, Maria, God heeft je zijn gunst geschonken. Luister, je zult zwanger worden en een zoon baren, en je moet hem Jezus noemen. Hij zal een groot man worden en Zoon van de Allerhoogste worden genoemd, en God, de Heer, zal hem de troon van zijn vader David geven. Tot in eeuwigheid zal hij koning zijn over het volk van Jakob, en aan zijn koningschap zal geen einde komen (Lukas 1:30

2 Samuel 7 bevat vier specifieke beloften,. Toen Gabriel op het toneel verscheen, verkondigde hij de vervulling van alle deze beloften die aan David gedaan waren. Geen wonder dat zijn woorden Maria verbijsterden. Hij zei niet alleen dat zij als maagd een kind zou krijgen- wat al schokkend genoeg is- maar ook dat dit kind de vervulling zou zijn van het Davidisch verbond waar heel Israël op had gewacht.
Hier is de originele lijst met beloften en hun beloofde vervulling in Jezus: Beloften van het Davidische Verbond:
1 Ik zal jouw naam groot maken.
2. Ik zal zijn vader zijn, en hij zal Mijn zoon zijn.
3 Ik zal een huis voor jou bouwen.
4. Jouw huis, koninkrijk en troon zal eeuwig bestaan

De vervulling in Jezus in Lukas 1:32-33:
1. Hij zal groot zijn
2. Hij zal zoon van de Allerhoogste genoemd worden.
3. God zal hem de troon van zijn vader David geven.
4. Hij zal voor eeuwig regeren en aan zijn koninkrijk zal geen einde komen.

Hier worden, in het Nieuwe Testament, dezelfde vier beloften van het Davidisch verbond herhaald, maar veel christenen hebben dit volkomen over het hoofd gezien.

Door heel het Nieuwe Testament heen wordt Jezus de Zoon van God genoemt
Dit verwijst natuurlijk naar Zijn identiteit als gelijke binnen de Drie-eenheid. Het is echter meer dan dat. Over Jezus spreken als de Zoon van God verwijst terug naar de belofte die David ontving toe God zei: "Ik zal een vader voor hem zijn en hij zal mijn zoon zijn (2 Sam. 7:14’ Wanneer mensen Jezus de Zoon van God noemden refereerden ze het Davidische verbond en zeiden in feite: Jezus is de
zoon van God die aan David was beloofd.

Hij is de zoon van God en de zoon van David. Beide termen werden gebruikt om naar dit denkbeeld verwijzen'. Zo riep Bartimeus uit: "Jezus, Zoon van David, heb medelijden met mij!" (Marcus 10:47). Hij riep naar Jezus door Hem te identificeren als degene die de verbondsbelofte aan David vervulde.
Dit wil dus zeggen dat als we zoon van God lezen, we dit in de juiste context moeten plaatsen door de verwijzing naar het Davidisch verbond in ons achterhoofd te houden
Als mensen naar Jezus verwezen als de Zoon van David of de Zoon van God, bedoelden zij dit dan ook in de context van de beloofde zoon die de troon van David zou bestijgen en een koninkrijk zonder einde zou hebben. Naar Jezus verwijzen als de Zoon van God of de Zoon van David was hetzelfde als naar Hem verwijzen als de Koning. Wanneer Jezus dus over het Koninkrijk sprak, sprak Hij over het hervatten van het verbond met David, als de koning die op de troon zat en regeerde over het Koninkrijk dat geen einde zou hebben.
Het verschil was natuurlijk dat datgene wat aan David was beloofd in het natuurlijke, door Jezus vervuld werd in het koninkrijk van de Geest. Dit verklaart iets van de verwarring waar de volgelingen van Jezus aan ten prooi waren gevallen Zij wisten dat Hij de vervulling was van het Davidische verbond, maar ze begrepen niet dat het Koninkrijk geestelijk zou zijn.
Ze dachten dat Hij op de aardse troon in Jeruzalem zou zitten en Israël zou regeren Jezus probeerde hun denken te herschikken door beweringen als: "Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze zie, het Koninkrijk van God is binnen in u" (Lukas 17: 20-21 HSV)
Het is niet moeilijk om te zien waarom ze een beetje in de war waren, omdat zelfs Jezus Zichzelf en Zijn discipelen vergeleek met David en zijn metgezellen: Toen Jezus op sabbat eens door de korenvelden liep, begonnen zijn leerlingen aren te plukken. Ze wreven die stuk tussen hun handen en aten ervan. Enkele farizeeën zeiden echter: 'Waarom doet u iets dat op sabbat niet mag?'Jezus antwoordde: Hebt u dan niet gelezen wat David deed toen hij en zijn metgezellen honger hadden, hoe hij het huis van God binnenging, de toonbroden nam, ervan at en ze uitdeelde aan
zijn mannen, ook al mogen alleen de priesters van die broden eten?

En hij voegde eraan toe: "De Mensenzoon is heer en meester over de sabbat (Lukas 6:1-5) zolang ze met Jezus optrokken, plaatsten de discipelen Jezus en zijn Koninkrijk helemaal in het natuurlijke.
Pas na de dood en opstanding van Jezus realiseerden zij zich, dat het Koninkrijk in werkelijkheid een geestelijk koninkrijk is dat ook het natuurlijke beinvloedt.Voor ons is het belangrijk om ons te realiseren dat, iedere keer wanneer Jezus sprak over het Koninkrijk van God of wanneer Hij de Zoon van God of de Zoon van David werd genoemd, het Davidische verbond in zicht was. Zo af en toe werd er ook naar Hem verwezen als de Zoon van Abraham.
Hierin zien we duidelijk dat Jezus kwam als vervulling van zowel het Abrahamitische als het Davidische verbond. Hij kwam echter niet om het Mozaische (oude) verbond te vervullen maar om het te vervangen. Het Mozaische verbond had geen beloften om vervuld te worden in de toekomst, zoals het Abrahamitische en Davidische verbond. In plaats daarvan was het een tijdelijk systeem met beloften van zegen voor gehoorzaamheid en vloek voor ongehoorzaamheid.
Zoals wij in Deuteronomium zagen vertelde God de Israëlieten al dat ze zouden falen en in ballingschap zouden gaan, maar dat Hij hen uit ballingschap terug zou halen en hun hart zou besnijden. Met andere woorden, Het nieuwe verbond initiëren.
Het punt is, dat terwijl het nieuwe verbond de vervulling is van het Abrahamitische en het Davidische verbond, het ook de vernietiging is van het Mozaische verbond.
Voor heel veel mensen is dit een totale verandering van denken, omdat men deze verbonden als hetzelfde en met elkaar verbonden beschouwd.
In werkelijkheid volkomen op zichzelf en zijn ze volkomen verschillend.

Het Abrahamitische- het Davidische verbond werden in Jezus vervult en continueren door middel van zijn eeuwige Koninkrijk. Maar het verbond Van Mozes duurt niet voort. Het was een tijdelijke overeenkomst en is nu voor Het was nooit de bedoeling dat het zou voortduren

Een volgende connectie tussen het Davidische verbond en het nieuwe verbond zien we in het boek Handelingen, dat verder gaat met het verhaal over Jezus en Zijn discipelen na zijn dood en opstanding. Het boek begint met de verwijzing naar het verhaal van Jezus zoals het in Lukas beschreven staat. Dan vertelt het ons, dat Jezus na Zijn opstandin veertig dagen lang aan Zijn discipelen verscheen en hun onderwees over het Koninkrijk van God (zie Hand. 1:1-3).

Voordat Jezus de aarde verliet was zijn enige onderwerp het Koninkrijk. Gedurende deze tijd gaf Hij de leerlingen deze opdracht Ga niet weg uit Jeruzalem maar blijf daar wachten tot de belofte van de Vader, waarover jullie van Mij hebben gehoord, in vervulling zal gaan. Johannes doopte met water, maar binnenkort worden jullie gedoopt met de Heilige Geest (Hand. 1:4 De volgorde is hier belangrijk. Eerst leerde Hij hun over het Koninkrijk; daarna droeg Hij hun op om te wachten op de Heilige Geest die door de Vader beloofd was.

De eerste reactie van de discipelen was om te vragen of dit dan eindelijk de tijd was waarop Jezus de belofte aan David zou vervullen door Israëls aardse koninkrijk te herstellen. Het is duidelijk dat ze nog niet begrepen wat het Koninkrijk was. Ze hadden al het onderwijs over het Koninkrijk gehoord en wanneer Jezus sprak over de belofte van de Vader, interpreteerden ze dat binnen de context van een natuurlijk koninkrijk. Ze dachten nog steeds dat Jezus op een aardse troon zou zitten. Jezus antwoordde hun en zei: "Het is niet jullie zaak om te weten wat de Vader in zijn macht heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden" 1:7).

Met (Hand). andere woorden, Hij zei dat Hij hun niet zou vertellen wanneer het zou gebeuren. Daarna voegde Hij er aan toe: "Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde" (Hand 1:8) Onmiddellijk daarna "werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen" (Hand. 1:9)
wat de discipelen zich toen niet realiseerden, was dat de belofte de Heilige Geest in feite Jezus' antwoord was op hun vraag over het herstel van het Koninkrijk. Hij vertelde hun :'Ik ga jullie het wanneer niet vertellen, maar wel het hoe: jullie zullen kracht ontvangen wanneer de Heilige Geest op jullie komt. Dit wordt zelfs nog duidelijker als we naar et Grieks kijken. Wanneer de discipelen in vers 6 vragen "Heere, zult U in deze tijd voor Israel het Koninkrijk weer herstellen?" (HSV), komt het woord koninkrijk van het Griekse woord basileia, wat autoriteit betekent (koningschap/heerschappij)". Ze vroegen Hem wanneer hij de autoriteit weer terug zou geven aan Israël. Maar Hij antwoordde: "Het is niet jullie om weten wat de Vader in zijn macht [basileial heeft vastgesteld over de tijd en het ogenblik waarop deze gebeurtenissen zullen plaatsvinden. Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht [dunamis 47] Hier gebruikte Hij een ander woord om het contrast te ontvangen benadrukken tussen wat de discipelen verwachtten en de realiteit van Zijn Koninkrijk. Hij vertelde hun:'Ik ga niet een structuur voor autoriteit herstellen. Ik ga jullie de kracht geven om mijn getuigen oftewel mijn afgezanten te zijn

Een geleerde schreef hierover: Wanneer Hij de vraag van de discipelen over het herstel, de tijd en het ogenblik van de heerschappij van Israël beantwoordt, verklaart Jezus onmiddellijk: "Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde'. Dit is een belangrijke sleutel voor hun vraag. Hun vraag gaat over herstel van autoriteit en heerschappij en Jezus antwoordt dat zij autoriteit of kracht zullen ontvangen wanneer de Heilige Geest over hen komt. Wanneer Jezus in zijn Koninkrijk heerst, het ware Israël in de Hemel, zendt Hij zijn autoriteit en kracht om het Israël van God op aarde te laten regeren door de Heilige Geest door middel van gelovigen. Zo begon het herstel van het Koninkrijk.

Dit drukt ten dele uit, de verandering uit waarin Jezus hen aan het leiden was. Hij was en aan het uitdagen om niet meer aan een natuurlijk koninkrijk te denken maar te gaan inzien dat in zijn Koninkrijk bovennatuurlijke kracht moest werken en regeren Een andere invalshoek hierop wordt duidelijk in Lukas 20, net iets eerder in het verhaal Hij zei tegen hen: 'Hoe kan men beweren dat de messias een zoon van David is? Want David zelf zegt in het boek van de Psalmen: "De Heer sprak tot mijn Heer: 'Neem plaats aan mijn rechterhand, tot ik van je vijanden een bank voor je voeten heb gemaakt.' David noemt hem dus Heer, hoe kan hij dan zijn zoon zijn?' (Lucas 20:41-44) De farizeeën hadden Jezus zojuist een vijandige vraag gesteld en Hij gaf hun een geweldig antwoord dat hun het zwijgen oplegde.

Daarna stelde Hij hun deze vraag, waar ze geen antwoord op hadden. Hij beweerde: 'als Messias zal ik gaan zitten aan de rechterhand van de Vader met al Mijn vijanden als voetenbank. De farizeeën stonden perplex en voelden zich misschien zelfs wat bedreigd door het antwoord van Jezus Twee hoofdstukken later herintroduceerde Jezus dit denkbeeld bij het laatste avondmaal, toen Hij zei: Ik bestem jullie voor het koningschap zoals mijn Vader mij voor het koningschap bestemd heeft: jullie zullen in mijn koninkrijk eten en drinken aan mijn tafel, en zetelen op een troon om recht te spreken over de twaalf stammen van Israël (Lucas 22:29 –30)

Er zijn vertalingen die het woord verbond gebruiken in plaats van het woord koninkrijk. Het kan op beide manieren vertaald worden, afhankelijk van de context. In werkelijkheid ging het over allebei; Hij bestemde hen voor een Verbondskoninkrijk, of een Koninkrijk dat aan David verbonden was. De Vader had Jezus zijn zoon genoemd en Hem een Koninkrijk gegeven als erfgenaam van de beloften aan David. Nu aan het einde van Zijn bediening, liet Jezus zijn volgelingen delen in het Koninkrijk. Hij stelde hen aan als het nieuwe leiderschap op aarde, net zoals de Vader Hem de eerste leider op aarde had gemaakt. De discipelen begrepen niet wat Hij bedoelde, maar dit is de reden waarom Hij, voordat Hij naar de hemel ging, veertig dagen lang onderwijs over het Koninkrijk gaf Hij gaf hun de heerschappij van het Koninkrijk op aarde

In Lucas 24 legde Jezus de verbondsbeloften uit aan de twee leerlingen op de weg naar Emmaus. Toen Jezus zich bij hen voegde en met hen me begon te lopen, herkenden ze Hem niet. Toen Hij vroeg waarom ze zo teleurgesteld waren, gaven ze Hem hun visie op alles wat er was gebeurd rond de dood van Jezus en zeiden onder andere: "Wij leefden in de hoop dat hij degene was die Israël zou bevrijden, maar inmiddels is het de derde dag sinds dit alles gebeurd is"(Lucas 24:21) Dit was hun beeld van Jezus: Hij was een groot profeet, machtig in woord en daad in de ogen van heel het volk, maar de hogepriester leverde Hem uit en Hij werd gekruisigd. Ze hadden juist gehoopt dat Hij het Davidische verbond in het natuurlijke zou vervullen en Israël zou verlossen. Het was duidelijk dat ze er geen idee van hadden wat er werkelijk aan de hand was. Daarna vertelden ze Hem wat de vrouwen hadden beweerd over zijn opstanding. Toen ze uitgepraat waren, verklaarde hij hun wat er in al de Schriften over hem geschreven stond, en hij begon bij Mozes en de Profeten" (Lucas 24:27). Ze begrepen het niet en daarom nam Jezus de schrift met hen door en liet hun zien hoe alles naar Schrift naar Hem verweest naar zijn dood en opstanding, waarna Hij verheerlijkt zou verwees- worden.

Jezus legde hun uit waarom de opstanding belangrijk was, iets wat we vandaag de dag ook nog moeten begrijpen. Onder het Mozaisch systeem moest er een lam sterven om de zonden van de mensen te bedekken. Omdat er bloed werd vergoten zou Israël weer voor een jaar vergeven zijn. Toen kwam Jezus als het volmaakte zondeloze lam, met volmaakt bloed en stierf voor onze zonden zo bracht zijn dood vergeving voort, als Hij gestorven was maar niet opgestaan zou iedereen nog steeds vergeven zijn.
Geen enkel lam in het OudeTestament is uit de dood opgestaan, dus had Hij de voorafbeelding al vervult, wat is dan het belang van de opstanding Het antwoord is eenvoudig. Door zijn dood zorgde Hij voor vergeving ,door zijn opstanding creëerde Hij een nieuwe schepping.

Dit is de reden waarom Jezus eersteling wordt genoemd; Hij was de eerste die uit de dood verrees. En door zijn dood en opstanding sterft nu onze oude ik en worden we opgewekt als nieuwe schepping die de kracht ontvangt om rechtvaardig te leven door genade. Zo komen we onze oude levens uit van dood en zonde, waar Hij ons van heeft gereinigd en vergeving voor heeft geschonken, en stappen we het nieuwe leven binnen. Met andere woorden, als Jezus alleen maar was gestorven zouden we wel vergeven zijn, maar niet de kracht hebben ontvangen om anders te leven. Dit is een heel belangrijk maar vaak over het hoofd gezien aspect van de evangelie boodschap.

In heel Handelingen leggen de apostelen grote nadruk op Jezus' opstanding en hemelvaart en op het feit dat Hij op de troon zit aan de rechterhand van de Vader. was een belangrijk onderdeel van hun reddingsboodschap.
Als dit ontbrak zou de belofte aan David niet volledig vervuld kunnen worden
Dit wordt zichtbaar in de toespraak van Petrus in Handelingen 2 tijdens het Pinksterfeest, vijftig dagen na de opstanding van Jezus. Toen de Heilige Geest op de gelovigen werd uitgestort, waren de omstanders verbijsterd en dachten ze dat de gelovigen dronken waren. Daarom stond Petrus op om uit te leggen dat hetgeen er gebeurde een vervulling was van de profetie in Joël 2 En het zal zijn in de laatste dagen, zegt God, dat Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren uw jongemannen zullen visioenen zien en uw ouderen zullen dromen dromen. En ook op Mijn dienaren en op Mijn dienaressen zal in die dagen van Mijn Geest uitstorten en zij zullen profeteren. En Ik zal wonderen geven in de hemel boven en tekenen op de aarde beneden: bloed, vuur en rookwalm. De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en ontzagwekkende dag van de Heere komt. En het zal zo zijn dat ieder die de Naam van de Heere zal aanroepen, zalig zal worden (Hand. 2:17-21 HSV) Daarna bracht Petrus de eerste evangelisatieboodschap, en werden drieduizend mensen gered. Zijn preek begon met wat achtergrondinformatie over Jezus

Israelieten, luister naar wat ik u zeg: Jezus uit Nazaret is door God tot u gezonden, hetgeen gebleken is uit de grote daden en de wonderen en tekenen die God, zoals u bekend is, door zijn toedoen onder u heeft verricht. Deze Jezus, die overeenkomstig Gods bedoeling en voorkennis is uitgeleverd, hebt u door heidenen laten kruisigen en doden.
God heeft hem echter tot leven gewekt en de last van de dood van hem afgenomen, want de dood kon zijn macht over hem niet behouden (Hand. 2:22-24)

Hier zien we de Christus Victor leerstelling- Jezus nam niet de toorn van de Vader op zich, maar de Vader en de Zoon hadden samen bedacht om Jezus naar de aarde te sturen om te sterven, om de macht over de dood terug te krijgen. Dat laat de uitspraak: "Het was niet mogelijk dat de dood hem vast zou houden" duidelijk zien. Christus kwam en nam de macht over. Na dit fundament gelegd te hebben, begon Petrus uit Psalm 16 te prediken, die geschreven is door David

Want David zegt over hem: Ik heb de Heer altijd voor ogen; hij is aan u zijde, mij zal niets overkomen. Daarom ben ik verheugd, daarom juich ik; ook al moet ik sterven, ik heb nog hoop. Want u levert mij niet over aan het dodenrijk, u laat me niet vergaan, ik ben u toegewijd. nabijheid zal mij vervullen met U wijst mij de weg naar het leven, u vreugde (Handelingen 2:25-28)
Vanaf vers 25 krijgt de preek een heel Davidisch geluid, wanneer Petrus in feite Jezus met David begint te vergelijken, en laat zien hoe Jezus de Davidische verbondsbeloften vervulde.
Broeders en zusters, u zult mij wel toestaan dat ik over de aartvader David zeg dat hij gestorven en begraven is, zijn graf bevindt zich immers nog steeds hier. Maar omdat hij een profeet was en wist dat God hem onder ede beloofd had dat een van zijn nakomelingen zijn troon zou bestijgen, heeft hij de opstanding van de messias voorzien en gezegd dat deze niet aan het dodenrijk zou worden overgeleverd en deze dat zijn lichaam niet tot ontbinding zou overgaan (Hand. 2:29-31)

de hoe besteeg Jezus de troon van David?
Volgens Petrus werd de belofte dat David een nakomeling op de troon zou hebben vervuld door opstanding van Jezus. De toespraak gaat verder: toen hij zei dat hij niet aan het dodenrijk zou worden overgeleverd en zijn lichaam niet zou vergaan. Deze Jezus heeft God doen opstaan waarvan wij allen getuigen zijn. Hij dan, Die door de rechterhand van God verhoogd is en de belofte van de Heilige Geest ontvangen heeft van de Vader, heeft dit uitgestort wat u nu ziet en hoort. David is immers niet opgevaren naar de hemelen, maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden neergelegd zal hebben als een voetbank voor Uw voeten [Psalm 110] Laat dan heel het huis van Israel zeker weten dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gekruisigd hebt (Hand. 2:31-36 HSV).

Jezus was, met andere woorden, niet alleen de Messias maar ook de koning- de koning op wie ze hadden gewacht, die op de troon van David zou zitten en diens koninkrijk zou herstellen. Hij was de vervulling van de profetie uit Psalm 110, omdat Hij opsteeg naar de hemel en aan de rechterhand van de Vader zat. Jezus' hemelvaart vervulde de belofte aan David- de belofte dat hij een nakomeling zou hebben die op de troon zou zitten en een veilig en eeuwigdurend Koninkrijk zou besturen. Toen de mensen deze waarheid hoorden- dat zij hun langverwachte koning hadden gekruisigd- waren ze diep geschokt. Als reactie daarop zei Petrus dat ze zich moesten bekeren en zich laten dopen in de naam van Jezus voor de vergeving van zonden. Dan zouden ze de Heilige Geest ontvangen en ook binnen de belofte leven. Petrus' evangelieboodschap was de vervulling van het Davidische verbond. Dat is wat het nieuwe verbond is. de vervulling van de beloften aan David en Abraham In deze twee verbonden zien we de twee kanten van het nieuwe verbond- Jezus als koning en als Messias. In de vervulling van het Davidische verbond is Jezus nu de koning die regeert over alles en moeten wij onder zijn Koningschap komen.

opdat in de naam van Jezus elke knie zich zal buigen, in de hemel, op de aarde en onder de aarde, en elke tong zal belijden: Jezus Christus is Heer, tot eer van God, de Vader (Filippenzen 2:10-11) Als vervulling van het Abrahamitische verbond is Jezus ook Messias- de vervulling van het beeld uit het verhaal van Abraham Isaak over een zoon die geofferd wordt. Op deze manier predikten de eerste gelovigen het evangelie; de Joden uit die tijd en begrepen het binnen die context.

Veel hedendaagse christenen hebben dit niet door omdat ze het Davidische en Abrahamitische verbond niet begrijpen, maar de toehoorders op de eerste Pinksterdag begrepen precies wat Petrus bedoelde.
Het resultaat was dat drieduizend mensen reageerden op eerste preek over het nieuwe verbond na de hemelvaart van Jezus tegenstelling tot de drieduizend die stierven bij de instelling van het oude verbond.

Werkelijk, de letter van de wet doodt, maar de Geest brengt leven (zie 2 Kor. 3:6)

Omdat veel hedendaagse christenen niet zien dat Jezus het Davidische verbond al heeft vervuld door zijn hemelvaart en door aan rechterhand van Vader God te zitten, geloven velen helaas dat Jezus in de toekomst naar het fysieke Jeruzalem zal komen en op de troon van David zal zitten om Zijn koninkrijk te vestigen.
Dat is niet wat de bijbel leert. E bestaat enorm veel verwarring rond de kwestie van het duizendjarig rijk in Openbaring 20. Dit tekstgedeelte duidt op geen enkele manier op een fysieke regering op aarde in Jeruzalem. Dat denkbeeld is er ingebrach door mensen die zich niet realiseerden dat Jezus al op de troon van David is gaan zitten. Zij hebben Handelingen 2 niet goed begrepen en hebben daardoor enkele zeer onjuiste denkbeelden over de toekomst en Jezus koningschap gecreëerd. Ironisch genoeg verwachtten ook de discipelen dat Jezus zou komen en op een fysieke troon in Jeruzalem zou zitten en ook zij zaten er volledig naast. Pas op de eerste Pinksterdag begrepen zij hoe Jezus de beloften aan David had vervuld. Omdat deze realiteit de kern was van de eerste evangelieboodschap na Jezus' hemelvaart, kunnen we het ons niet permitteren om dat over het hoofd te zien

Het komt hier op neer: het Davidische verbond is voltooid. Het werd volkomen vervuld in Christus en nu leven we binnen het Koninkrijk van Koning Jezus als ambassadeurs op aarde. Het Davidisch verbond maakte Jezus koning en zijn Koninkrijk is op ons, Zijn vertegenwoordigers, overgegaan. Eén van de manieren waarop we zijn Koninkrijk kunnen laten zien is door middel van het bovennatuurlijke, omdat zijn Koninkrijk geen aards koninkrijk is maar een geestelijk koninkrijk dat de aarde beïnvloedt.
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Wil je de bron ook even vermelden?
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De plaats van Israël

Bericht door Koninklijk »

eilander schreef:Wil je de bron ook even vermelden?
Dit stuk heb ik zelf geschreven, en had ik nog in mijn word doc staan, is misschien wel op internet te vinden, maar ik ben dus wel de bron..
(moet ik dan mn eigen naam erop zetten )

ik heb een ook nog een leuk stuk over de beloften aan abraham en de vervulling daarvan voor de kerk vandaag.

om zo duidelijkheid te scheppen over "" De plaats van Israël "" wat vond je ervan ?
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Koninklijk schreef:
eilander schreef:Wil je de bron ook even vermelden?
Dit stuk heb ik zelf geschreven, en had ik nog in mijn word doc staan, is misschien wel op internet te vinden, maar ik ben dus wel de bron..
(moet ik dan mn eigen naam erop zetten )

ik heb een ook nog een leuk stuk over de beloften aan abraham en de vervulling daarvan voor de kerk vandaag.

om zo duidelijkheid te scheppen over "" De plaats van Israël "" wat vond je ervan ?
In elk geval viel me het grote verschil in taal op, dus hoe je dat voor elkaar gekregen hebt weet ik niet. Maar dat terzijde.
Ik zie niet zo 1-2-3 (het is nogal een lang stuk...) waar iets staat over de beloften aan Israël.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: De plaats van Israël

Bericht door windorgel »

De tekst van Koninklijk is terug te vinden op refoweb (Radical): http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=29378&start=120
Plaats reactie