De plaats van Israël

Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De plaats van Israël

Bericht door merel »

Ditbenik schreef:
merel schreef:
pierre27 schreef:
-DIA- schreef:Wat te denken over de berichtgeving over de strijd rond Israël? Heeft het ons wat te zeggen? Ik zou denken van wel. Maar hoe denkt het forum erover?
Goede vraag DIA, je kunt in mijn beleving niet anders als geheel achter Israël staan in deze tijd.
Is dat zo? Kan het de Joodse kolonisten ook niet verweten worden dat zij mensen uit hun huizen jagen? Ik denk juist dat Israël ook hand in eigen boezem mag steken en beiden schuld hebben aan het huidige conflict.
Dat is niet wat er gaande is nu. De huizen in Jeruzalem die de aanleiding vormen voor de beschietingen van Hamas waren het eigendom van Joden. In 1948 heeft Jordanië dat deel van Jeruzalem bezet en de Joden moesten vluchten. In 1967 heeft Israël dat deel veroverd. De huizen zijn toen teruggegeven aan de rechtmatige eigenaars. De bewoners mochten er in blijven wonen maar gingen huur betalen. Op aandringen van de PLO zijn ze daar in 1993 mee gestopt. Dat heeft geleid tot jarenlange rechtszaken en de verwachting was nu dat de hoogste rechter zou uitspreken dat ze hun huizen moeten verlaten (of de achterstallige huur betalen).
Ja en in 1830 behoorde België ook tot Nederland. :bobo

Ik raad je aan om deze documentaire te kijken. https://www.ntr.nl/Het-Israel-van-Heertje-en-Bromet/374
In deze documentaire bezoekt Raoul Heertje diverse partijen in Israël ( orthodoxe joden, gematigde joden, ouders met kinderen in het leger, Palestijnen in de Gazastrook etc) en laat hen hun verhaal doen. Er is niet 1 waarheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De plaats van Israël

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:De huisuitzettingen zijn geen (zoals de media lijken te suggereren) onteigeningen, maar huisuitzettingen van Palestijnen die geen huur (veelal door druk van de Palestijnse ‘maffia’) aan de rechtmatige eigenaar betalen.
Dat is interessante informatie, want dat werpt een heel ander licht op de zaak. Ik heb de laatste berichtgeving niet gevolgd, maar vanzelfsprekend denk je dan eerst aan kolonisten en dergelijke toestanden meer en niet aan een huurachterstand. Maar misschien moet je daar dan weer het joodse geld achter zoeken. Als ze eerst de huizen opkopen, kunnen ze daarna hun recht gaan eisen. Uiteindelijk valt dat bijbels sociaal gezien mogelijk wel onder onrecht ook al heb je juridisch gelijk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De plaats van Israël

Bericht door Herman »

merel schreef:Er is niet 1 waarheid.
In deze casus dus wel.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De plaats van Israël

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Er is niet 1 waarheid.
In deze casus dus wel.
Dat vinden de Arabieren ook.
Nogmaals bekijk de documentaire van Raoul Heertje
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De plaats van Israël

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:
Ditbenik schreef:
merel schreef:
pierre27 schreef:
Goede vraag DIA, je kunt in mijn beleving niet anders als geheel achter Israël staan in deze tijd.
Is dat zo? Kan het de Joodse kolonisten ook niet verweten worden dat zij mensen uit hun huizen jagen? Ik denk juist dat Israël ook hand in eigen boezem mag steken en beiden schuld hebben aan het huidige conflict.
Dat is niet wat er gaande is nu. De huizen in Jeruzalem die de aanleiding vormen voor de beschietingen van Hamas waren het eigendom van Joden. In 1948 heeft Jordanië dat deel van Jeruzalem bezet en de Joden moesten vluchten. In 1967 heeft Israël dat deel veroverd. De huizen zijn toen teruggegeven aan de rechtmatige eigenaars. De bewoners mochten er in blijven wonen maar gingen huur betalen. Op aandringen van de PLO zijn ze daar in 1993 mee gestopt. Dat heeft geleid tot jarenlange rechtszaken en de verwachting was nu dat de hoogste rechter zou uitspreken dat ze hun huizen moeten verlaten (of de achterstallige huur betalen).
Ja en in 1830 behoorde België ook tot Nederland. :bobo

Ik raad je aan om deze documentaire te kijken. https://www.ntr.nl/Het-Israel-van-Heertje-en-Bromet/374
In deze documentaire bezoekt Raoul Heertje diverse partijen in Israël ( orthodoxe joden, gematigde joden, ouders met kinderen in het leger, Palestijnen in de Gazastrook etc) en laat hen hun verhaal doen. Er is niet 1 waarheid.
Wat een domme vergelijking. Het gaat om persoonlijke bezittingen van mensen waar ze in 1948 uitgejaagd werden en ze in 1967 rechtmatig hebben terug gekregen. Zoals we hier in WOII de bezittingen van Joden hebben ingepikt en soms nu nog moeten terug geven. Uit je reactie blijkt dat Joden vogelvrij zijn. Eruit gezet? Lekker pech. Totaal rechteloos. Gelukkig blijkt er ook nog recht te zijn en kregen zij hun bezit terug in 1967. Nu de gemiste huurpenningen nog die niet meer betaald zijn sinds 1993. In Nederland word je heel wat sneller uit je huis gezet, als je niet betaald. Waarom moet voor Joodse huiseigenaren andere regels gelden?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De plaats van Israël

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:De huisuitzettingen zijn geen (zoals de media lijken te suggereren) onteigeningen, maar huisuitzettingen van Palestijnen die geen huur (veelal door druk van de Palestijnse ‘maffia’) aan de rechtmatige eigenaar betalen.
Dat is interessante informatie, want dat werpt een heel ander licht op de zaak. Ik heb de laatste berichtgeving niet gevolgd, maar vanzelfsprekend denk je dan eerst aan kolonisten en dergelijke toestanden meer en niet aan een huurachterstand. Maar misschien moet je daar dan weer het joodse geld achter zoeken. Als ze eerst de huizen opkopen, kunnen ze daarna hun recht gaan eisen. Uiteindelijk valt dat bijbels sociaal gezien mogelijk wel onder onrecht ook al heb je juridisch gelijk.
Zeker. Daarom is het ook zo moeilijk om het startpunt van het conflict en de gevolgen van de huisuitzettingen de definiëren. Een leeggekomen huis zal door de eigenaren verhuurd/verkocht kunnen worden aan joodse mensen zonder Arabieren of Palestijnen (en andere aanwezige groepen) de kans te geven. Dit heeft vergelijking met kolonisatie. Daarnaast: waar ligt het startpunt van juridisch eigendom? En is juridisch eigendom ook het zelfde als moreel eigendom?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De plaats van Israël

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Ditbenik schreef:
merel schreef:
pierre27 schreef: Goede vraag DIA, je kunt in mijn beleving niet anders als geheel achter Israël staan in deze tijd.
Is dat zo? Kan het de Joodse kolonisten ook niet verweten worden dat zij mensen uit hun huizen jagen? Ik denk juist dat Israël ook hand in eigen boezem mag steken en beiden schuld hebben aan het huidige conflict.
Dat is niet wat er gaande is nu. De huizen in Jeruzalem die de aanleiding vormen voor de beschietingen van Hamas waren het eigendom van Joden. In 1948 heeft Jordanië dat deel van Jeruzalem bezet en de Joden moesten vluchten. In 1967 heeft Israël dat deel veroverd. De huizen zijn toen teruggegeven aan de rechtmatige eigenaars. De bewoners mochten er in blijven wonen maar gingen huur betalen. Op aandringen van de PLO zijn ze daar in 1993 mee gestopt. Dat heeft geleid tot jarenlange rechtszaken en de verwachting was nu dat de hoogste rechter zou uitspreken dat ze hun huizen moeten verlaten (of de achterstallige huur betalen).
Ja en in 1830 behoorde België ook tot Nederland. :bobo

Ik raad je aan om deze documentaire te kijken. https://www.ntr.nl/Het-Israel-van-Heertje-en-Bromet/374
In deze documentaire bezoekt Raoul Heertje diverse partijen in Israël ( orthodoxe joden, gematigde joden, ouders met kinderen in het leger, Palestijnen in de Gazastrook etc) en laat hen hun verhaal doen. Er is niet 1 waarheid.
Ik denk dat je het nu te simpel maakt @merel.

Als voorbeeld:

Ik was zeer recent bij een eigenaar die claimde dat bij de vorige dijkverzwaring het Kadaster onjuist heeft ingemeten. Zij zou gelijk kunnen hebben. Maar zolang dat niet door bewijsvoering is ondersteund en aangepast heeft het Kadaster altijd gelijk. De Nederlandse wetgever heeft dat zo bepaald. Als we vinden dat dit anders moet, zal de wet moeten worden gewijzigd.

Ik ben onvoldoende op de hoogte wat de vigerende wetgeving in Israel is. Maar dat het (progressieve) Hoog Gerechtshof in Israel de uitzettingen heeft toegestaan heeft (wat ik er van weet) niet te maken met politiek en kolonisatie, maar met de juiste juridische toepassing van de wet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De plaats van Israël

Bericht door merel »

Ik maak het juist niet simpel. Ik geef aan dat beide partijen wat te verwijten valt en de schuldige in het slepende conflict niet 1,2,3 aan te wijzen is.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De plaats van Israël

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Ik maak het juist niet simpel. Ik geef aan dat beide partijen wat te verwijten valt en de schuldige in het slepende conflict niet 1,2,3 aan te wijzen is.
Het is alleen jammer dat je deze mantra blijft herhalen, en elke discussie hiermee platslaat.

Uiteraard is het conflict als geheel zeer complex, en zijn we niet gebaat bij een simplistische weergave.

Maar dat wil niet zeggen dat we er niets over kunnen zeggen, en dat er op deelonderdelen zeker wel fouten aan te wijzen zijn bij 1 van de partijen. En op dit moment lijkt de aanleiding vanuit de kant van Israël juridisch goed voorbereid en onderbouwd te zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 mei 2021, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De plaats van Israël

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Ik maak het juist niet simpel. Ik geef aan dat beide partijen wat te verwijten valt en de schuldige in het slepende conflict niet 1,2,3 aan te wijzen is.
Het is alleen jammer dat je deze mantra blijft herhalen, en elke discussie hiermee plaatslaat.

Uiteraard is het conflict als geheel zeer complex, en zijn we niet gebaat bij een simplistische weergave.

Maar dat wil niet zeggen dat we er niets over kunnen zeggen, en dat er op deelonderdelen zeker wel fouten aan te wijzen zijn bij 1 van de partijen. En op dit moment lijkt de aanleiding vanuit de kant van Israël juridisch goed onderbouwd te zijn.
Jij bent de eerste die aangeeft dat fouten bij beide partijen zijn gemaakt ;)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De plaats van Israël

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Jij bent de eerste die aangeeft dat fouten bij beide partijen zijn gemaakt ;)
Dat is waar. Ik heb alleen genoemd dat we de ogen niet moeten sluiten voor de misstanden van de kant van Israel.
Ik ben de Palestijnen vergeten. ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De plaats van Israël

Bericht door merel »

Ook zij maken veel fouten. Al viel het mij in de eerder genoemde documentaire op dat de ' gewone man' van beide zijden vrede wilde
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Natuurlijk worden er ook door Israël fouten gemaakt. Het volk is voor mij onverkort het volk van God, maar het zou onbijbels zijn om te beweren dat ze dan vervolgens foutloos zijn. Dat mag wat mij betreft ook gewoon benoemd worden.

Belangrijk verschil is overigens wel dat als een Israëlische militair of politieagent iets verkeerds doet, hij voor de rechter wordt gedaagd. Als een Palestijnse man iets verkeerds doet, wordt hij vereerd. Als hij daarbij om het leven komt, krijgt zijn gezin een uitkering.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De plaats van Israël

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Al viel het mij in de eerder genoemde documentaire op dat de ' gewone man' van beide zijden vrede wilde
Dat lijkt mij ook een simplificatie. Sowieso: wie bepaald wie de "gewone man" is?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De plaats van Israël

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Al viel het mij in de eerder genoemde documentaire op dat de ' gewone man' van beide zijden vrede wilde
Dat lijkt mij ook een simplificatie.
Nogmaals, bekijk de documentaire die ik noemde. Degene die deze gemaakt hebben, hebben zelf een zionistische achtergrond. Ik heb er veel van geleerd.
Plaats reactie