De plaats van Israël

ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De plaats van Israël

Bericht door ZWP »

Ik heb een boekje gekocht van dr. D. Visser (CGK), 'Komt Jezus snel terug? Een nuchtere kijk op eindtijdverwachtingen'

Zie ook: https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-d-vis ... -1.1418971

Hij gaat daar ook in op de positie van Israël (naast zaken als de opname van de gemeente, duizendjarig rijk etc). Als ik voor dit topic relevantie info lees, zal ik dat hier samenvatten. Of andersom: als jullie vragen hebben over zijn visie, probeer ik die uit het boek te halen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De plaats van Israël

Bericht door Delftenaar »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Wel grappig trouwens dat Obama al riep dat Jeruzalem de ongedeelde hoofdstad van Israël moest zijn, in juni 2008. Nu Trump de daad bij het woord voegt, is de wereld te klein.
Niet enkel Obama, maar ook Clinton riep dit al.
En vele presidenten daarvoor, maar zij allen durfden nooit de daad bij het woord te voegen.

En zo wordt de Bijbeltekst weer waar dat Jeruzalem een steen des aanstoots voor alle volken zal wezen.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: De plaats van Israël

Bericht door ZWP »

ZWP schreef:Ik heb een boekje gekocht van dr. D. Visser (CGK), 'Komt Jezus snel terug? Een nuchtere kijk op eindtijdverwachtingen'

Zie ook: https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-d-vis ... -1.1418971

Hij gaat daar ook in op de positie van Israël (naast zaken als de opname van de gemeente, duizendjarig rijk etc). Als ik voor dit topic relevantie info lees, zal ik dat hier samenvatten. Of andersom: als jullie vragen hebben over zijn visie, probeer ik die uit het boek te halen.
In zijn boek noemt dr. Visser zes verklaringen voor Rom. 11:25-26a.

1. Bij de wederkomst zullen alle (opgestane) Israëlieten vanaf Abraham gaan geloven dat Jezus de Messias is. God zal heel Israël, zonder uitzondering, in zijn koninkrijk brengen. Dat wonder is inbegrepen in Gods eeuwige beloften aan Israël.
2. De terug van Christus zal gepaard gaan met de massale bekering van de Joden die dan leven. Gods volk zal vervolgens duizend jaar in vrede in het land van belofte wonen. In die periode zal Israël de Heere dienen en wereldwijd getuigen dat Jezus de koning is.
3. Het wonder van Israëls herstel zal zich voltrekken in de slotfase van de wereldgeschiedenis voor de wederkomst. Volgens de één zal dat een totale herleving van Gods volk teweegbrengen, zowel nationaal als geestelijk. Maar een ander denkt dat het beperkt blijft tot een geestelijke vernieuwing.
4. Het binnengaan van veel heidenen in Gods koninkrijk zal resulteren in een volksbekering bij Israël.
5. Het kleine deel van Israël dat, net als Paulus, Jezus als koning belijdt, zal uitgroeien tot een veelheid door veel nieuwe bekeerlingen voor de wederkomst.
6. ‘Heel Israël’ bestaat niet alleen uit de Joden die in Jezus geloven, maar ook uit de niet-Joden die de evangelieverkondiging ter harte hebben genomen. De gemeente van Christus, bestaande uit Joden en niet-Joden, is het ware Israël. Volgens sommigen worden in Gods heilsplan de gelovige niet-Joden geïdentificeerd met (de tien stammen van) Efraïm. Vandaar de aanduiding ‘heel Israël’.

Daarna voert hij Paulus op als gesprekspartner in een discussie hierover (niet mijn favoriete wijze van overtuigen overigens).
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De plaats van Israël

Bericht door Posthoorn »

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Het was me eerlijk gezegd niet opgevallen dat er gesteld was dat de kerk als een wilde tak was geënt op Israël. M.i. terecht wordt daar dan nu de vinger bij gelegd. Zowel de natuurlijke takken als de wilde takken worden geënt op de olijfboom.
Verder vind ik het nogal onduidelijk, omdat de schrijver niet echt een duidelijke positie bekend maakt over of de verbondenheid nu wel of niet vastgelegd moet worden. Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n heel artikel in de krant laat zetten omdat er een onjuist beeld wordt gebruikt, maar dat je het met de inhoudelijke boodschap roerend eens bent. Maar duidelijk wordt het niet echt in dit artikel.

Overigens zou ik nog liever zeggen dat de wortel Christus is, en dat het er voor Jood en heiden om gaat om in Christus ingelijfd te worden. En vervolgens zou ik o.a. op grond van ditzelfde bijbelhoofdstuk niet graag de bijzondere verbondenheid aan Israël opgeven. Hoewel ik het niet tot het wezenlijke van de geloofsbelijdenis vind behoren, vind ik het een enorm slecht signaal om deze verbondenheid nu te schrappen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De plaats van Israël

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Het was me eerlijk gezegd niet opgevallen dat er gesteld was dat de kerk als een wilde tak was geënt op Israël. M.i. terecht wordt daar dan nu de vinger bij gelegd. Zowel de natuurlijke takken als de wilde takken worden geënt op de olijfboom.
Verder vind ik het nogal onduidelijk, omdat de schrijver niet echt een duidelijke positie bekend maakt over of de verbondenheid nu wel of niet vastgelegd moet worden. Ik kan me niet voorstellen dat je zo'n heel artikel in de krant laat zetten omdat er een onjuist beeld wordt gebruikt, maar dat je het met de inhoudelijke boodschap roerend eens bent. Maar duidelijk wordt het niet echt in dit artikel.

Overigens zou ik nog liever zeggen dat de wortel Christus is, en dat het er voor Jood en heiden om gaat om in Christus ingelijfd te worden. En vervolgens zou ik o.a. op grond van ditzelfde bijbelhoofdstuk niet graag de bijzondere verbondenheid aan Israël opgeven. Hoewel ik het niet tot het wezenlijke van de geloofsbelijdenis vind behoren, vind ik het een enorm slecht signaal om deze verbondenheid nu te schrappen.
Dr. Visser legt terecht de vinger bij een ongelukkige uitdrukking. De bedoeling van het artikel van ir. J. vd Graaf, dr. M. van Campen e.a. was echter glashelder: Gods verbond met Israël is een eeuwig verbond. Wij christenen uit de heiden zijn daar bijgekomen. Met het voorbeeld van de wortel en de takken maakt duidelijk dat Israël nog steeds Gods eersteling is, en dat dit volk niet sinds Pinksteren heeft afgedaan. Dat is helaas wel de tendens geworden in de christelijke kerk vanaf het begin. Die voortdurende aanwezigheid van antisemitistische gedachten in de kerk uit de heidenen heeft al veel scheefgroei veroorzaakt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De plaats van Israël

Bericht door Delftenaar »

De laatste tijd groeit ook in de kerk het besef dat Israël Gods eigen volk is en dat zij eenmaal tot de erkenning van de Messias zullen komen.

De vervangingstheologie waaraan jij refereert heeft inmiddels wel afgedaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Delftenaar schreef:De laatste tijd groeit ook in de kerk het besef dat Israël Gods eigen volk is en dat zij eenmaal tot de erkenning van de Messias zullen komen.

De vervangingstheologie waaraan jij refereert heeft inmiddels wel afgedaan.
Was het maar waar. Het is in nieuwere gedaante terug onder de noemer van 'vervullingstheologie'.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: De plaats van Israël

Bericht door Nasrani »

Delftenaar schreef:De laatste tijd groeit ook in de kerk het besef dat Israël Gods eigen volk is en dat zij eenmaal tot de erkenning van de Messias zullen komen.

De vervangingstheologie waaraan jij refereert heeft inmiddels wel afgedaan.
Aan de ene kant groeit dat besef zeker. Aan de andere kant ook juist niet. Bijvoorbeeld de kanttekeningen staan best veel opmerkingen die duiden op vervangingstheologie en daar houdt men nog steeds aan vast.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De plaats van Israël

Bericht door Delftenaar »

De kanttekeningen komen, zonder iets af te willen doen aan hun waarde, wel uit voorbije eeuwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: De plaats van Israël

Bericht door Posthoorn »

Delftenaar schreef:De laatste tijd groeit ook in de kerk het besef dat Israël Gods eigen volk is en dat zij eenmaal tot de erkenning van de Messias zullen komen.

De vervangingstheologie waaraan jij refereert heeft inmiddels wel afgedaan.
Ik weet niet voor wie jij hier spreekt, maar wat mij betreft heeft de vervangingstheologie - of 'vervullingstheologie' - helemaal niet afgedaan. Het door mij gelinkte artikel is wat mij betreft duidelijk hierin.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De plaats van Israël

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Delftenaar schreef:De laatste tijd groeit ook in de kerk het besef dat Israël Gods eigen volk is en dat zij eenmaal tot de erkenning van de Messias zullen komen.

De vervangingstheologie waaraan jij refereert heeft inmiddels wel afgedaan.
Ik weet niet voor wie jij hier spreekt, maar wat mij betreft heeft de vervangingstheologie - of 'vervullingstheologie' - helemaal niet afgedaan. Het door mij gelinkte artikel is wat mij betreft duidelijk hierin.
Daar ben ik het mee eens. Ik zat daar nog over te peinzen toen ik weer zo'n 'knuffeloproep' hoorde. Geldt de belofte aan Abraham dan niet meer, dat in hem alle volken der aarde gezegend worden? Genesis 12:3 en 18:18 en 22:18
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De plaats van Israël

Bericht door eilander »

Herman schreef:
Posthoorn schreef:
Delftenaar schreef:De laatste tijd groeit ook in de kerk het besef dat Israël Gods eigen volk is en dat zij eenmaal tot de erkenning van de Messias zullen komen.

De vervangingstheologie waaraan jij refereert heeft inmiddels wel afgedaan.
Ik weet niet voor wie jij hier spreekt, maar wat mij betreft heeft de vervangingstheologie - of 'vervullingstheologie' - helemaal niet afgedaan. Het door mij gelinkte artikel is wat mij betreft duidelijk hierin.
Daar ben ik het mee eens. Ik zat daar nog over te peinzen toen ik weer zo'n 'knuffeloproep' hoorde. Geldt de belofte aan Abraham dan niet meer, dat in hem alle volken der aarde gezegend worden? Genesis 12:3 en 18:18 en 22:18
Ja, in Christus zijn alle volken der aarde gezegend. Maar waarom is dat tegenstrijdig?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De plaats van Israël

Bericht door Herman »

Het is tegenstrijdig met een soort van exclusiviteitsgedachte die langzaamaan rondom Israël lijkt te hangen. Efeze 2 vers 14 zegt toch duidelijk dat de middelmuur des afscheidsels is afgebroken. Het heil komt nu tot de hele wereldbevolking, waarin geen onderscheid is tussen jood en griek.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De plaats van Israël

Bericht door Isala »

Herman schreef:Het heil komt nu tot de hele wereldbevolking, waarin geen onderscheid is tussen jood en griek.
Evengoed blijft Israel het volk wat God heeft uitverkoren, die uitverkiezing heeft niet met de komst van de Heere Jezus afgedaan.
Hora est!
Plaats reactie