7keer7, een nieuw soort christendom?

Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:En zo wordt de tijd rijp dat we alles gaan geloven wat een beetje christelijk lijkt en waar nog wat degelijke termen worden
gebruikt? We begrijpen toch niet meer waar het over gaat? En dus laten we een duidelijke weerlegging maar liggen omdat
dat stuk te moeilijk is? Zie je hier hoe we ons niet meer weerbaar opstellen? We onderzoeken niet meer. Dit is helaas geen
uitzondering, maar ik vrees dat er zo velen zijn. In feite bewijst dat ook een stuk desinteresse of erger, onverschilligheid.
Ja dan geloof je het wel. Wat je dan gelooft is een tweede. Lezen! Anders wordt je meegevoerd met vreemde leringen.
Weet je waar ik ook heel bang voor ben.
Dat de meeste kerkgangers in de rechtse refokerken het heel 'normaal' vinden dat ze onbekeerd zijn (en dat dit ook kan ontstaan door een bepaalde prediking).
En eigenlijk schuiven ze de schuld hiervan af op God zodat ze rustig als nette gereformeerde kerkmensen door kunnen leven.
Er zijn tientallen vrome excuses die kerkganger gebruiken om niet te vluchten naar Christus.
Het begint niet met Christus...Je moet eerst ontdekt worden aan je doodstaat.
Je kunt zulk soort uitspraken op zo een verkeerde manier gebruiken (omdat ze heel Bijbels klinken) en ondertussen Christus vertrappen en verraden

Geloof toch wat de Bijbel zegt over de grootheid van onze zonden. Een schuld die we nooit meer kunnen betalen.
We liggen al verloren, we zijn al veroordeeld. En na dit leven zullen we rechtvaardig een eeuwige straf moeten ondergaan.
Maar er is ook één Hoop, één Weg ter ontkoming... Christus! Het Evangelie!
Stel het dan net uit met allerlei vroom klinkende motieven, maar vlucht naar Christis voordat het te laat is.
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Cremar »

-
Laatst gewijzigd door Cremar op 07 jun 2014, 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door -DIA- »

Hier stond een reactie op: -
Laatst gewijzigd door -DIA- op 07 jun 2014, 10:30, 3 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:En zo wordt de tijd rijp dat we alles gaan geloven wat een beetje christelijk lijkt en waar nog wat degelijke termen worden
gebruikt? We begrijpen toch niet meer waar het over gaat? En dus laten we een duidelijke weerlegging maar liggen omdat
dat stuk te moeilijk is? Zie je hier hoe we ons niet meer weerbaar opstellen? We onderzoeken niet meer. Dit is helaas geen
uitzondering, maar ik vrees dat er zo velen zijn. In feite bewijst dat ook een stuk desinteresse of erger, onverschilligheid.
Ja dan geloof je het wel. Wat je dan gelooft is een tweede. Lezen! Anders wordt je meegevoerd met vreemde leringen.
Weet je waar ik ook heel bang voor ben.
Dat de meeste kerkgangers in de rechtse refokerken het heel 'normaal' vinden dat ze onbekeerd zijn (en dat dit ook kan ontstaan door een bepaalde prediking).
En eigenlijk schuiven ze de schuld hiervan af op God zodat ze rustig als nette gereformeerde kerkmensen door kunnen leven.
Er zijn tientallen vrome excuses die kerkganger gebruiken om niet te vluchten naar Christus.
Het begint niet met Christus...Je moet eerst ontdekt worden aan je doodstaat.
Je kunt zulk soort uitspraken op zo een verkeerde manier gebruiken (omdat ze heel Bijbels klinken) en ondertussen Christus vertrappen en verraden

Geloof toch wat de Bijbel zegt over de grootheid van onze zonden. Een schuld die we nooit meer kunnen betalen.
We liggen al verloren, we zijn al veroordeeld. En na dit leven zullen we rechtvaardig een eeuwige straf moeten ondergaan.
Maar er is ook één Hoop, één Weg ter ontkoming... Christus! Het Evangelie!
Stel het dan net uit met allerlei vroom klinkende motieven, maar vlucht naar Christis voordat het te laat is.
Weet je dat je hier de godsdienst van Jij daar! en Heart Cry mee in de hand werkt? Het is in feite een reactie die
uit die kringen afkomstig kon zijn.
Het is waar: Er is Hoop, er is één Weg ter ontkoming, en dat is de Christus der Schriften.
Maar zijn dat levende bevindingen of is het een aannemen en voor waar houden? Vele van degenen die zo spreken
blijken het historisch geloof voor een zaligmakend geloof te houden. Ze ergeren zich aan een nauw onderzoek.
We hebben ons in dezen toch zeer nauw en eerlijk te onderzoeken? Dat is toch ook Schiftuurlijk?
Van nature zullen we ons allen bedriegen voor de eeuwigheid. En met een historisch geloof komen we om.
Niet dat ik betwetetrig wil zijn, maar ik zie dit overal om me heen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door freek »

Ik zit absoluut niet te wachten op een 'nieuw soort' 7 keer 7-christendom. Maar een beetje minder dominantie van het spookbeeld remonstrantisme zou al stukken schelen om het elan er een beetje in te houden.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Panny »

Wat ik vooral bedoel is dat mensen het niet lijken te beseffen wat het betekent dat de EIS tot bekering en geloof tot ons komt. En welke grote zonde het is als je dit elke keer weer naast je neerleg, welk excuus je daar ook voor gebruik. Er zijn geen excuses om in zonde en ongeloof door te leven.

Ik ben bang dat we weleens door kunnen schieten in onze angst voor remonstrantisme. En dat we daardoor het Evangelie en de beloften van God verzwakken en bedekken.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door jakobmarin »

freek schreef:Ik zit absoluut niet te wachten op een 'nieuw soort' 7 keer 7-christendom. Maar een beetje minder dominantie van het spookbeeld remonstrantisme zou al stukken schelen om het elan er een beetje in te houden.
Toch is het niet verkeerd om hier notie van te nemen, omdat het gewoon upcoming is, het gaat niet alleen om de leer, maar ook om het leven.
En misschien nog wel meer om het leven, dan om de leer.
  • Wat doen wij aan gerechtigheid aan zwakken/wezen/weduwen in de samenleving hier en elders, waar God keer op keer Israël toe oproept?
  • Hoe kunnen we als christen mee-investeren in bijv. kinderarbeid, wapenhandel en meehelpen aan het decadente bankensysteem, door gewoon een (vette) bankrekening te hebben bij een standaardbank?
  • Kunnen we het verantwoorden een dikke auto, huis, boot, etc. te hebben, terwijl er ook in NL (en in je eigen gemeente) mensen leven van de Voedselbank?
  • Is het om het even hoe je met milieu omspringt, als je ziet dat iedere Nederlander 2,5keer zoveel verbruikt van de aarde als niet-westerlingen?
  • Kopen we gewoon kleding waarvan we kunnen weten dat hier kinderen of mensen voor onderdrukt en misbruikt worden?
  • etc. etc.
www.michanederland.nl gaat hierover, best eens goed om hiernaar te kijken en af te vragen wat je er zelf aan kan bijdragen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Julian Brasser »

SecorDabar schreef:
Julian Brasser schreef:Als ik het introductiefilmpje van 7keer7 bekijk, kan ik er de volgende punten uit afleiden:
- 'weet' niet alleen (bijvoorbeeld dat je uitverkoren bent en dat je van Jezus houd of dat je als een gans ontblote zondaar Jezus hebt mogen aannemen), maar leef er ook uit:
Johannes 15
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.
14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.

Johannes 14:15: Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.

- Wees een christen met passie:
- Laat zoveel mogelijk goede werken voortvloeien uit dat je Jezus volgt

---knip--- Geen Youtube
Wat is de plaats van de Heilige Geest in uw schrijven?
:) De Heilige Geest zorgt voor de heiligmaking
:garde als jij geloof hebt die dat najaagt:
Johannes 15:
:) 1 Ik ben de ware Wijnstok, en Mijn Vader is de Landman.
:garde 2 Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht drage.
:) 3 Gijlieden zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
:garde 4 Blijft in Mij, en Ik in u. Gelijkerwijs de rank geen vrucht kan dragen van zichzelve, zo zij niet in den wijnstok blijft; alzo ook gij niet, zo gij in Mij niet blijft.
:) 5 Ik ben de Wijnstok, en gij de ranken;
:garde die in Mij blijft, en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen. 6 Zo iemand in Mij niet blijft, die is buiten geworpen, gelijkerwijs de rank, en is verdord; en men vergadert dezelve, en men werpt ze in het vuur, en zij worden verbrand. 7 Indien gij in Mij blijft, en Mijn woorden in u blijven, zo wat gij wilt, zult gij begeren, en het zal u geschieden. 8 Hierin is Mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht draagt; en gij zult Mijn discipelen zijn.
:) 9 Gelijkerwijs de Vader Mij liefgehad heeft, heb Ik ook u liefgehad;
:garde blijft in deze Mijn liefde. 10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.
:) 11 Deze dingen heb Ik tot u gesproken, opdat Mijn blijdschap in u blijve, en uw blijdschap vervuld worde.
:garde 12 Dit is Mijn gebod, dat gij elkander liefhebt, gelijkerwijs Ik u liefgehad heb.

Kolossenzen 3
:) 12 Zo doet dan aan, als uitverkorenen Gods, heiligen en beminden,
:garde de innerlijke bewegingen der barmhartigheid, goedertierenheid, ootmoedigheid, zachtmoedigheid, lankmoedigheid;
13 Verdragende elkander, en vergevende de een den anderen, zo iemand tegen iemand enige klacht heeft; gelijkerwijs als Christus u vergeven heeft, doet ook gij alzo. 14 En boven dit alles doet aan de liefde, dewelke is de band der volmaaktheid. 15 En de vrede Gods heerse in uw harten, tot welken gij ook geroepen zijt in één lichaam; en weest dankbaar.

Hebreeën 12:
14 Jaagt den vrede na met allen, en de heiligmaking, zonder welke niemand den Heere zien zal;
15 Toeziende, dat niet iemand verachtere van de genade Gods; dat niet enige wortel der bitterheid, opwaarts spruitende, beroerte make en door dezelve velen ontreinigd worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33199
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Ik zit absoluut niet te wachten op een 'nieuw soort' 7 keer 7-christendom. Maar een beetje minder dominantie van het spookbeeld remonstrantisme zou al stukken schelen om het elan er een beetje in te houden.
Hm, zo'n spookbeeld is het niet. Het is een reëel gevaar, dat zijn tienduizenden verslaat. De remonstrantse en evangelische invloeden houden echt geen halt bij de deuren van de in de forumregels genoemde kerkverbanden.
Dus blijven waarschuwen en onderwijzen is helemaal terecht. We kunnen hier op het forum wel menen, dat we precies weten hoe e.e.a. zit, maar het is nog maar de vraag of dat werkelijk zo is en ten tweede of onze jongeren dat ook weten.

Daarnaast, het argument dat Cremar hier plaatste (en inmiddels weggehaald heeft), snijdt ook geen hout. Want exact dezelfde redenering kan je ook houden voor de oproep om zich te bekeren, met als mogelijke reactie "Ja, dat weten we nou wel; dat hebben we zo vaak gehoord; vertel nu eens iets anders".
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Curatorium »

Tiberius schreef:De remonstrantse en evangelische invloeden houden echt geen halt bij de deuren van de in de forumregels genoemde kerkverbanden.
Dit is precies het probleem van de artikelen van Ds. JMD & CSL Janse, remonstrants en evangelisch staat niet gelijk aan elkaar. Evangelische prediking kan soms heel reformatorisch zijn.

Overigens kan men beter waarschuwen (als men daar zo van houdt) tegen de leer in de PKN of de HHK o.i.d. want naar die kerken onttrekken zich toch echt honderden leden meer dan naar evangelische kringen.
Mannetje
Berichten: 7694
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Mannetje »

Maar misschien is dat vaak ook een gevolg van evangelische invloeden. Zeker binnen de PKN is er best plaats voor meer evangelisch denken.
-
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door sirdanilot »

Hangt ervanaf welke flank binnen de PKN hè, binnen de gereformeerde bond (behalve de gemeenten daarvan waarvan niet ieder lid bij de GB hoort) valt het reuze mee met het 'evangelische' en wordt er ook wel tegen gewaarschuwd. En al helemaal binnen de HHK.

De vraag is wat je met dat evangelische bedoelt, overigens. Charismatische invloeden (Heilige Geest centraal, welvaartsevangelie etc.) dat is natuurlijk wel heel andere koek dan een niet op de vervangingstheologie gebaseerde visie op de doop (baptisme).
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Panny »

Curatorium schreef:
Tiberius schreef:De remonstrantse en evangelische invloeden houden echt geen halt bij de deuren van de in de forumregels genoemde kerkverbanden.
Dit is precies het probleem van de artikelen van Ds. JMD & CSL Janse, remonstrants en evangelisch staat niet gelijk aan elkaar. Evangelische prediking kan soms heel reformatorisch zijn.

Overigens kan men beter waarschuwen (als men daar zo van houdt) tegen de leer in de PKN of de HHK o.i.d. want naar die kerken onttrekken zich toch echt honderden leden meer dan naar evangelische kringen.
Ik wist niet dat de GerGem een andere leer heeft dan de HHK?
Formeel zijn er geen leerverschillen toch?
Cremar
Berichten: 237
Lid geworden op: 25 nov 2013, 22:55

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door Cremar »

Panny schreef:Ik wist niet dat de GerGem een andere leer heeft dan de HHK?
Formeel zijn er geen leerverschillen toch?
Mooi, dan worden we samen één gemeente. :) Wat let ons?
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: 7keer7, een nieuw soort christendom?

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
Curatorium schreef:
Tiberius schreef:De remonstrantse en evangelische invloeden houden echt geen halt bij de deuren van de in de forumregels genoemde kerkverbanden.
Dit is precies het probleem van de artikelen van Ds. JMD & CSL Janse, remonstrants en evangelisch staat niet gelijk aan elkaar. Evangelische prediking kan soms heel reformatorisch zijn.

Overigens kan men beter waarschuwen (als men daar zo van houdt) tegen de leer in de PKN of de HHK o.i.d. want naar die kerken onttrekken zich toch echt honderden leden meer dan naar evangelische kringen.
Ik wist niet dat de GerGem een andere leer heeft dan de HHK?
Formeel zijn er geen leerverschillen toch?
Dat zei ik van de week ook tegen iemand die me vroeg wat het verschil was.
Verschil is er in feite niet. Of in belijdenis althans niet.
Ik zei: Alles wat er bij ons mis is dat is daar ook.
Niet negatief bedoeld maar om opmerkzaam te zijn.
We zouden wel kunnen verzuchten: Het is overal wat...?
Welk kerkverband gaat nu nog vrijuit?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie