Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door helma »

Akkoord. Alhoewel Paulus zegt dat "ontbonden te wezen en met Christus te zijn" zeer verreweg het beste is. Het is daarom denk ik nog niet zo eenvoudig om te stellen wat nu het "beste" verlangen is.
We moeten die verschillende verlangens ook maar niet tegen elkaar uitwegen. Ik denk dat ze vaak wel samen gaan trouwens.
(het ging me erom dat het leek of je het ene egoïstisch vond en het andere niet)
Uiteraard beaam ik dit. Bij de Heere is geen onrecht. Tegelijkertijd is het "goedkeuren", wat Hij doet is goed, een zaak wat enkel in de beproeving wordt geleerd. Naar mijn beleving wordt het vaak veel te makkelijk gezegd en wordt de reikwijdte van wat men zegt niet beseft.
Ik denk ook dat je dat alleen door genade kan zeggen. Hoe zou je uit jezelf kunnen goedkeuren als de Heere bijvoorbeeld je kinderen zou voorbijgaan? En ik denk ook dat het er de ene keer wel kan zijn en de andere keer niet.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door DDD »

freek schreef:
Tiberius schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Misschien is het handig om eerst samen overeen te komen wat rechts en links is. Ben zelf ook wel benieuwd wat daar de criteria van zijn...
Wat uiterlijk betreft, zie je hier mensen die in kleding duidelijk van de wereld onderscheiden zijn.
Dat geldt dan natuurlijk alleen voor de dames.
Nu is alles relatief natuurlijk, dus als je jezelf als midden ziet, dan zijn er altijd wel mensen links van je en altijd wel rechts van je.
Maar als het gaat over de GG, denk ik dat de post van DDD over het curatorium wel een goed ijkpunt is. Je kan die predikanten, evenals de leraren op de Theologische School, als midstream GG zien.
Ik snap de kritiek op de ligging van de nieuwe GG-predikanten nooit zo, inderdaad. Het is allemaal keurig in het midden. Daarmee ook wel eens wat kleurloos, weinig uitgesproken. Maar uiteindelijk zijn de predikanten die nu - of in het verleden - markant en uitgesproken waren, ook redelijk mainstream begonnen. De persoonlijke inkleuring van iemands predikantschap ontwikkelt zich in de loop der jaren in een bepaalde richting.

Uiteindelijk wordt de 'ligging' en de sfeer van een gemeente ook sterk bepaald door de gemeente zelf en de kerkenraad.
Ook heren kunnen er best refo uitzien, natuurlijk.

En ik vind dat tien jaar geleden de studenten gemiddeld genomen zeker niet kleurloos waren, of het moest zijn omdat zwart en wit geen kleuren zijn.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Marco »

Alsof het 'er refo uitzien' belangrijk is. Als er íets niet belangrijk is, is het dat wel. Het is veel belangrijker, op te vallen als christen. En dat zit voor een groot gedeelte niet in kleding, maar in heel andere dingen. In wat er uit je mond komt, bijvoorbeeld.

..en kom niet aan met 'gij geheel anders'.. Lees dan eerst een heel klein stukje wat daarvoor staat. Anders dan.. wat?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Tiberius »

Marco schreef:Alsof het 'er refo uitzien' belangrijk is. Als er íets niet belangrijk is, is het dat wel. Het is veel belangrijker, op te vallen als christen. En dat zit voor een groot gedeelte niet in kleding, maar in heel andere dingen. In wat er uit je mond komt, bijvoorbeeld.

..en kom niet aan met 'gij geheel anders'.. Lees dan eerst een heel klein stukje wat daarvoor staat. Anders dan.. wat?
Dat zijn inderdaad uitspraken van de linkerzijde van het spectrum; die had er ook nog bij gekund.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
Marco schreef:Alsof het 'er refo uitzien' belangrijk is. Als er íets niet belangrijk is, is het dat wel. Het is veel belangrijker, op te vallen als christen. En dat zit voor een groot gedeelte niet in kleding, maar in heel andere dingen. In wat er uit je mond komt, bijvoorbeeld.

..en kom niet aan met 'gij geheel anders'.. Lees dan eerst een heel klein stukje wat daarvoor staat. Anders dan.. wat?
Dat zijn inderdaad uitspraken van de linkerzijde van het spectrum; die had er ook nog bij gekund.

Eens.
Rechterzijde heeft vaak niet veel meer dan wat uiterlijkheden om aan vast te houden.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door ejvl »

Tiberius schreef:Dat zijn inderdaad uitspraken van de linkerzijde van het spectrum; die had er ook nog bij gekund.
Hmm, ik vind ds Vergunst aangaande prediking toch redelijk rechts, en die zegt ook zoiets als Marco zegt.
Maar op zich heb je wel gelijk denk ik, rechts hangt wat meer waarde aan uiterlijkheden, tot uiterst rechts die iemands staat aan uiterlijkheden beoordeeld met aan de andere kant uiterst links waarin alles kan en mag aangaande uiterlijkheden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9190
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door parsifal »

alsjeblieft zeg. Kunnen er nog wat cynische uitspraken overheen? Het lijkt wel of sommigen willen kibbelen om het kibbelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Marco »

ejvl schreef:
Tiberius schreef:Dat zijn inderdaad uitspraken van de linkerzijde van het spectrum; die had er ook nog bij gekund.
Hmm, ik vind ds Vergunst aangaande prediking toch redelijk rechts, en die zegt ook zoiets als Marco zegt.
Maar op zich heb je wel gelijk denk ik, rechts hangt wat meer waarde aan uiterlijkheden, tot uiterst rechts die iemands staat aan uiterlijkheden beoordeeld met aan de andere kant uiterst links waarin alles kan en mag aangaande uiterlijkheden.
Dat gebeurt inderdaad. Maar het is niet typerend voor mensen die 'links' of 'rechts' zijn in bepaalde theologische aspecten. Lang niet iedereen met een 'rechtse' opvatting over zaken als verbond, bekering en beleving is ook 'rechts' in kleding en dergelijke. Maar als het goed is wel andere zaken.
Als dat een 'linkse' uitspraak is 'die er ook nog bij had gekund', dan zij dat zo.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door helma »

::please
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:::please
+1
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Tiberius »

Goed, we hebben inmiddels heel wat kenmerken, uitspraken en gedachten van links verzameld.
Maar om het plaatje compleet te krijgen, is misschien ook input van de rechterzijde wel gewenst.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Goed, we hebben inmiddels heel wat kenmerken, uitspraken en gedachten van links verzameld.
Maar om het plaatje compleet te krijgen, is misschien ook input van de rechterzijde wel gewenst.
Zie de meeste andere bijdragen op RF :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6498
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Posthoorn »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:Goed, we hebben inmiddels heel wat kenmerken, uitspraken en gedachten van links verzameld.
Maar om het plaatje compleet te krijgen, is misschien ook input van de rechterzijde wel gewenst.
Zie de meeste andere bijdragen op RF :)
Pardon?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Tiberius »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:Goed, we hebben inmiddels heel wat kenmerken, uitspraken en gedachten van links verzameld.
Maar om het plaatje compleet te krijgen, is misschien ook input van de rechterzijde wel gewenst.
Zie de meeste andere bijdragen op RF :)
Rechtser dan jij wellicht, maar ik bedoel eigenlijk rechts in het geheel van de gereformeerde gezindte.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Interview met ds. Vreugdenhil in het ND over de GG

Bericht door Marco »

En dan nog: dan heb je 'in kaart' wat links en rechts is (hoera, de hokjes ingevuld). En dan heeft links kritiek op rechts en andersom. O. Is dat erg? Wordt het niet pas eng als er geen kritiek meer is?
Plaats reactie