Goed nieuws.... in donkere dagen.

Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door parel »

\
Gabrielle schreef:goed nieuws : dat was de folder die we afgelopen zaterdag door de bus kregen

"Ben ik wel uitverkoren"

zeer lezenswaardig !!
Was dat dat groene boekje met de witte en zwarte poppetjes op de voorkant?
Inderdaad een heel mooi boekjes. Ik had er heel wat en heb die uitgedeeld.
Het gaat in op veel vragen die erg leven onder mensen.
(www.benikweluitverkoren.nl)
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik heb de folder bij het oud papier gedumpt. Ik had het ook vluchtig doorgelezen. En zeker niet dat het me trof. Anderzijds vond ik er ook weer geen grove leugens in, maar wel het grote gevaar dat je aan deze stijl zou wennen. Bovendien is het niet alleen de stijl maar ook de manier uitdrukken die je soms als met een soort dubbele bodem kunt lezen, waar je echt verkeerde kanten mee op kunt. Ik meen te merken dat vooral jongeren hiervoor gevoelig zijn. Dus wat mij betreft had ik ook liever gehad dat zo'n folder niet was verspreid.
Ja, als er waarheden in gewoon Nederlands worden verwoord, is er wel alle reden om zo'n brochure bij het oud papier te dumpen.
Komt het tenminste nog ten goede aan de zending die de oude waarheid is toegedaan. :hum
Maar er wordt veel in het algemeen gesteld en juist dat algemene brengt gevaar mee.
Je zou de folder eens moeten ontleden, en dan zie je op hoeveel punten je in feite alle kanten op kunt.
Ik zou dat wel willen, gewoon alinea voor alinea de zaken opnoemen. Laten we het dan niet met
enkel kritiek als doel doen maar serieus de zaken eens nader bekijken. Dan kan ik de folder nog wel uit het oud papier vissen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door parel »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik heb de folder bij het oud papier gedumpt. Ik had het ook vluchtig doorgelezen. En zeker niet dat het me trof. Anderzijds vond ik er ook weer geen grove leugens in, maar wel het grote gevaar dat je aan deze stijl zou wennen. Bovendien is het niet alleen de stijl maar ook de manier uitdrukken die je soms als met een soort dubbele bodem kunt lezen, waar je echt verkeerde kanten mee op kunt. Ik meen te merken dat vooral jongeren hiervoor gevoelig zijn. Dus wat mij betreft had ik ook liever gehad dat zo'n folder niet was verspreid.
Ja, als er waarheden in gewoon Nederlands worden verwoord, is er wel alle reden om zo'n brochure bij het oud papier te dumpen.
Komt het tenminste nog ten goede aan de zending die de oude waarheid is toegedaan. :hum
Maar er wordt veel in het algemeen gesteld en juist dat algemene brengt gevaar mee.
Je zou de folder eens moeten ontleden, en dan zie je op hoeveel punten je in feite alle kanten op kunt.
Ik zou dat wel willen, gewoon alinea voor alinea de zaken opnoemen. Laten we het dan niet met
enkel kritiek als doel doen maar serieus de zaken eens nader bekijken. Dan kan ik de folder nog wel uit het oud papier vissen.
Wat bedoel je met algemeen benoemen? Er word uitgelegd, aan de hand van begrijpelijke voorbeelden, wat de uitverkiezing is. Dat word gedaan met bijbelteksten. Het las, voor mij in ieder geval, erg persoonlijk.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door -DIA- »

parel schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik heb de folder bij het oud papier gedumpt. Ik had het ook vluchtig doorgelezen. En zeker niet dat het me trof. Anderzijds vond ik er ook weer geen grove leugens in, maar wel het grote gevaar dat je aan deze stijl zou wennen. Bovendien is het niet alleen de stijl maar ook de manier uitdrukken die je soms als met een soort dubbele bodem kunt lezen, waar je echt verkeerde kanten mee op kunt. Ik meen te merken dat vooral jongeren hiervoor gevoelig zijn. Dus wat mij betreft had ik ook liever gehad dat zo'n folder niet was verspreid.
Ja, als er waarheden in gewoon Nederlands worden verwoord, is er wel alle reden om zo'n brochure bij het oud papier te dumpen.
Komt het tenminste nog ten goede aan de zending die de oude waarheid is toegedaan. :hum
Maar er wordt veel in het algemeen gesteld en juist dat algemene brengt gevaar mee.
Je zou de folder eens moeten ontleden, en dan zie je op hoeveel punten je in feite alle kanten op kunt.
Ik zou dat wel willen, gewoon alinea voor alinea de zaken opnoemen. Laten we het dan niet met
enkel kritiek als doel doen maar serieus de zaken eens nader bekijken. Dan kan ik de folder nog wel uit het oud papier vissen.
Wat bedoel je met algemeen benoemen? Er word uitgelegd, aan de hand van begrijpelijke voorbeelden, wat de uitverkiezing is. Dat word gedaan met bijbelteksten. Het las, voor mij in ieder geval, erg persoonlijk.
Ik zou het, om het duidelijker te maken wel alinea bij alinea of stukje bij stukje willen zeggen wat ik bedoeld. Want het is (voor mij) niet in een paar woorden uit te drukken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door Julian Brasser »

SecorDabar schreef:
MoesTuin schreef:In de krant van vandaag las ik het volgende.

"Gods eer liever dan eigen zaligheid?

Christus en de apostelen hebben nooit zo gepreekt,
noch gewetensbezwaren voor de zielen gemaakt,
als voorwaarde vereisend dat wanneer iemand in Christus wil geloven,
hij Gods eer moet zoeken in de daad van het geloof,
boven zijn welstand en zaligheid.

Nergens vinden we dat van verslagen hongerige zondaars vereist wordt
dat zij de eer van de vrije genade in Christus boven hun eigen geestelijke en eeuwige leven en heil moeten beogen,
of dat anders hun geloof verworpen zal worden."


(uit: The Real Christian, or a Treatise of Effectual Calling¨, Gilles Firmin)

Artikel in RD te lezen als titel
"Een kritische puritein"
Beste Moestuin,

Ik heb van harte mogen ervaren wat we mogen zingen in Psalm 51:

Ik heb gedaan, wat kwaad was in Uw oog;
Dies ben ik, Heer', Uw gramschap dubbel waardig!
'k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog.
Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.


't Is niet alleen dit kwaad, dat roept om straf;
Neen, 'k ben in ongerechtigheid geboren.
Mijn zonde maakt mij 't voorwerp van Uw toren,
Reeds van het uur van mijn ontvangnis af.


O God, Gij God mijns heils, vergeef mijn schuld,
Mijn bloedschuld toch, hoe billijk ook te doemen.
Dan zal mijn mond, met zangstof weer vervuld,
Uw heilig recht, gepaard met goedheid, roemen.

Ik wil er dit mee zeggen:

De helwaardigheid is geen voorwaarde om tot het heil te komen,
maar een eigenschap die de Heilige Geest indrukt in de ziel,
om als een gans verlorene de ziel tot Christus te brengen:
Bij Hem is plaats voor hel- en doemwaardigen

Als het van onze helwaardigheid zou afhangen, dan zouden we onszelf bedoelen.
Zij die geloven zullen dan ook nooit bidden:
Heere, bezie u mij maar eens hoe helwaardig ik voor u ben, zie hoe boetvaardig ik ben.

Nee, het is geen voorwaarde, maar een eigenschap in trap en mate, waar de Heere Zelf vrij in is om dat te bewerken tot Zijn eer.
Psalm 51 moet je meer bezien als: hoe erger de zonde, hoe heftiger de schuldbelijdenis, want David had de zonde met Batseba begaan.
Volgens Johannes gaat het er om dát je je zonde belijdt, niet hoe heftig dat gaat:
1 Johannes 1
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet.
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Laatst gewijzigd door Julian Brasser op 05 apr 2014, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door Julian Brasser »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik heb de folder bij het oud papier gedumpt. Ik had het ook vluchtig doorgelezen. En zeker niet dat het me trof. Anderzijds vond ik er ook weer geen grove leugens in, maar wel het grote gevaar dat je aan deze stijl zou wennen. Bovendien is het niet alleen de stijl maar ook de manier uitdrukken die je soms als met een soort dubbele bodem kunt lezen, waar je echt verkeerde kanten mee op kunt. Ik meen te merken dat vooral jongeren hiervoor gevoelig zijn. Dus wat mij betreft had ik ook liever gehad dat zo'n folder niet was verspreid.
Ja, als er waarheden in gewoon Nederlands worden verwoord, is er wel alle reden om zo'n brochure bij het oud papier te dumpen.
Komt het tenminste nog ten goede aan de zending die de oude waarheid is toegedaan. :hum
Maar er wordt veel in het algemeen gesteld en juist dat algemene brengt gevaar mee.
Je zou de folder eens moeten ontleden, en dan zie je op hoeveel punten je in feite alle kanten op kunt.
Ik zou dat wel willen, gewoon alinea voor alinea de zaken opnoemen. Laten we het dan niet met
enkel kritiek als doel doen maar serieus de zaken eens nader bekijken. Dan kan ik de folder nog wel uit het oud papier vissen.
In het boekje 'Ben ik wel uitverkoren' wordt er 'doorgevloeid', (= term uit uit gezelschapstaal, waarbij er wordt gezegd dat je het onvermijdelijke gevolg uit wat er zojuist gesteld is, moet ontkennen). Laten we in die duisternis niet wandelen.
1 Johannes 1
5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is.
6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.
7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door Marco »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik heb de folder bij het oud papier gedumpt. Ik had het ook vluchtig doorgelezen. En zeker niet dat het me trof. Anderzijds vond ik er ook weer geen grove leugens in, maar wel het grote gevaar dat je aan deze stijl zou wennen. Bovendien is het niet alleen de stijl maar ook de manier uitdrukken die je soms als met een soort dubbele bodem kunt lezen, waar je echt verkeerde kanten mee op kunt. Ik meen te merken dat vooral jongeren hiervoor gevoelig zijn. Dus wat mij betreft had ik ook liever gehad dat zo'n folder niet was verspreid.
Ja, als er waarheden in gewoon Nederlands worden verwoord, is er wel alle reden om zo'n brochure bij het oud papier te dumpen.
Komt het tenminste nog ten goede aan de zending die de oude waarheid is toegedaan. :hum
Maar er wordt veel in het algemeen gesteld en juist dat algemene brengt gevaar mee.
Je zou de folder eens moeten ontleden, en dan zie je op hoeveel punten je in feite alle kanten op kunt.
Ik zou dat wel willen, gewoon alinea voor alinea de zaken opnoemen. Laten we het dan niet met
enkel kritiek als doel doen maar serieus de zaken eens nader bekijken. Dan kan ik de folder nog wel uit het oud papier vissen.
Of neem de bijbelstudie die op de site staat. Staat volgens mij veel goeds in, maar ontspoort m.i. bij het kopje 'God maakt geen onderscheid tussen mensen'. Daar worden teksten uit hun verband gehaald.

Toch: zou best goed zijn om dit eens serieus op te pakken.
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door Hendrik de 3de »

Marco schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik heb de folder bij het oud papier gedumpt. Ik had het ook vluchtig doorgelezen. En zeker niet dat het me trof. Anderzijds vond ik er ook weer geen grove leugens in, maar wel het grote gevaar dat je aan deze stijl zou wennen. Bovendien is het niet alleen de stijl maar ook de manier uitdrukken die je soms als met een soort dubbele bodem kunt lezen, waar je echt verkeerde kanten mee op kunt. Ik meen te merken dat vooral jongeren hiervoor gevoelig zijn. Dus wat mij betreft had ik ook liever gehad dat zo'n folder niet was verspreid.
Ja, als er waarheden in gewoon Nederlands worden verwoord, is er wel alle reden om zo'n brochure bij het oud papier te dumpen.
Komt het tenminste nog ten goede aan de zending die de oude waarheid is toegedaan. :hum
Maar er wordt veel in het algemeen gesteld en juist dat algemene brengt gevaar mee.
Je zou de folder eens moeten ontleden, en dan zie je op hoeveel punten je in feite alle kanten op kunt.
Ik zou dat wel willen, gewoon alinea voor alinea de zaken opnoemen. Laten we het dan niet met
enkel kritiek als doel doen maar serieus de zaken eens nader bekijken. Dan kan ik de folder nog wel uit het oud papier vissen.
Of neem de bijbelstudie die op de site staat. Staat volgens mij veel goeds in, maar ontspoort m.i. bij het kopje 'God maakt geen onderscheid tussen mensen'. Daar worden teksten uit hun verband gehaald.

Toch: zou best goed zijn om dit eens serieus op te pakken.
Wat let ons? Kwam het boekje van de week ook weer tegen bij de boekenkast herindelen, dus het moet nog ergens zijn :huhu
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door SecorDabar »

Julian Brasser schreef:
SecorDabar schreef:
MoesTuin schreef:In de krant van vandaag las ik het volgende.

"Gods eer liever dan eigen zaligheid?

Christus en de apostelen hebben nooit zo gepreekt,
noch gewetensbezwaren voor de zielen gemaakt,
als voorwaarde vereisend dat wanneer iemand in Christus wil geloven,
hij Gods eer moet zoeken in de daad van het geloof,
boven zijn welstand en zaligheid.

Nergens vinden we dat van verslagen hongerige zondaars vereist wordt
dat zij de eer van de vrije genade in Christus boven hun eigen geestelijke en eeuwige leven en heil moeten beogen,
of dat anders hun geloof verworpen zal worden."


(uit: The Real Christian, or a Treatise of Effectual Calling¨, Gilles Firmin)

Artikel in RD te lezen als titel
"Een kritische puritein"
Beste Moestuin,

Ik heb van harte mogen ervaren wat we mogen zingen in Psalm 51:

Ik heb gedaan, wat kwaad was in Uw oog;
Dies ben ik, Heer', Uw gramschap dubbel waardig!
'k Erken mijn schuld, die U tot straf bewoog.
Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig.


't Is niet alleen dit kwaad, dat roept om straf;
Neen, 'k ben in ongerechtigheid geboren.
Mijn zonde maakt mij 't voorwerp van Uw toren,
Reeds van het uur van mijn ontvangnis af.


O God, Gij God mijns heils, vergeef mijn schuld,
Mijn bloedschuld toch, hoe billijk ook te doemen.
Dan zal mijn mond, met zangstof weer vervuld,
Uw heilig recht, gepaard met goedheid, roemen.

Ik wil er dit mee zeggen:

De helwaardigheid is geen voorwaarde om tot het heil te komen,
maar een eigenschap die de Heilige Geest indrukt in de ziel,
om als een gans verlorene de ziel tot Christus te brengen:
Bij Hem is plaats voor hel- en doemwaardigen

Als het van onze helwaardigheid zou afhangen, dan zouden we onszelf bedoelen.
Zij die geloven zullen dan ook nooit bidden:
Heere, bezie u mij maar eens hoe helwaardig ik voor u ben, zie hoe boetvaardig ik ben.

Nee, het is geen voorwaarde, maar een eigenschap in trap en mate, waar de Heere Zelf vrij in is om dat te bewerken tot Zijn eer.
Psalm 51 moet je meer bezien als: hoe erger de zonde, hoe heftiger de schuldbelijdenis, want David had de zonde met Batseba begaan.
Volgens Johannes gaat het er om dát je je zonde belijdt, niet hoe heftig dat gaat:
1 Johannes 1
8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet.
9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
10 Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, zo maken wij Hem tot een leugenaar, en Zijn woord is niet in ons.
Helwaardigheid is geen voorwaarde, maar is een eigenschap in het geestelijk leven bij verdere ontdekkingen.
Bij de ene zal dat sterker zijn dan bij de ander, maar ik denk dat de meeste forumleden het wel vinden dat Gods genade in Christus van onze kant volkomen onverdiend is.

En als het onverdiend is,.....wat heb ik dan verdiend?
Ziet het in de moordenaar aan het kruis.
Die aan deze zijde van het graf hun doemvonnis krijgen toe te vallen en te omhelzen, en te billijken,
behoeven straks in de ure des doods geen doemvonnis te ondergaan.
Voor dezulken is er vrijspraak in Die Ander: De Heere Jezus Christus.
Ziet het in de moordenaar aan het kruis.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Helwaardigheid is geen voorwaarde, maar is een eigenschap in het geestelijk leven bij verdere ontdekkingen.
Bij de ene zal dat sterker zijn dan bij de ander, maar ik denk dat de meeste forumleden het wel vinden dat Gods genade in Christus van onze kant volkomen onverdiend is.

En als het onverdiend is,.....wat heb ik dan verdiend?
Ziet het in de moordenaar aan het kruis.
Die aan deze zijde van het graf hun doemvonnis krijgen toe te vallen en te omhelzen, en te billijken,
behoeven straks in de ure des doods geen doemvonnis te ondergaan.
Voor dezulken is er vrijspraak in Die Ander: De Heere Jezus Christus.
Ziet het in de moordenaar aan het kruis.
Laten we voorzichtig zijn met eigenschappen en kenmerken vh geestelijk leven te eisen die de bijbel zelf niet of amper noemt.
Het is nog steeds "geloof in de Heere Jezus Christus, en je zult zalig worden", en wat er dan verder beleefd wordt kan heel verschillend zijn.

Uiteraard is het onverdiend, dat is nou juist van genade.
Maar geen enkele christen (van pinkster tot oud gergem) zal zeggen: "eeuwig leven? Ja, dat heb ik wel een beetje verdien ja".
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Helwaardigheid is geen voorwaarde, maar is een eigenschap in het geestelijk leven bij verdere ontdekkingen.
Bij de ene zal dat sterker zijn dan bij de ander, maar ik denk dat de meeste forumleden het wel vinden dat Gods genade in Christus van onze kant volkomen onverdiend is.

En als het onverdiend is,.....wat heb ik dan verdiend?
Ziet het in de moordenaar aan het kruis.
Die aan deze zijde van het graf hun doemvonnis krijgen toe te vallen en te omhelzen, en te billijken,
behoeven straks in de ure des doods geen doemvonnis te ondergaan.
Voor dezulken is er vrijspraak in Die Ander: De Heere Jezus Christus.
Ziet het in de moordenaar aan het kruis.
Laten we voorzichtig zijn met eigenschappen en kenmerken vh geestelijk leven te eisen die de bijbel zelf niet of amper noemt.
Het is nog steeds "geloof in de Heere Jezus Christus, en je zult zalig worden", en wat er dan verder beleefd wordt kan heel verschillend zijn.

Uiteraard is het onverdiend, dat is nou juist van genade.
Maar geen enkele christen (van pinkster tot oud gergem) zal zeggen: "eeuwig leven? Ja, dat heb ik wel een beetje verdien ja".
Als men het niet verdiend heeft dan: heeft men de hel verdiend.
Ik geloof in Christus omdat Hij in mijn plaats (de helse straf) heeft ondergaan,
en de zaligheid voor mij verworven heeft.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door jakobmarin »

SecorDabar schreef:Als men het niet verdiend heeft dan: heeft men de hel verdiend.
Ik geloof in Christus omdat Hij in mijn plaats (de helse straf) heeft ondergaan,
en de zaligheid voor mij verworven heeft.
Dat is juridisch zo, maar kunnen we niet eisen als bevinding (zie mijn andere post over ds. JW Kersten).
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door SecorDabar »

jakobmarin schreef:
SecorDabar schreef:Als men het niet verdiend heeft dan: heeft men de hel verdiend.
Ik geloof in Christus omdat Hij in mijn plaats (de helse straf) heeft ondergaan,
en de zaligheid voor mij verworven heeft.
Dat is juridisch zo, maar kunnen we niet eisen als bevinding (zie mijn andere post over ds. JW Kersten).
Dat ben ik inderdaad met u eens.
Als het een eis was, dan zou men het zelf moeten doen om helwaardig te worden.
Het is dus niet op voorwaarden, zoals ik al schreef.
En kunnen we dat ook niet eisen als bevinding.
Ik kan van een moorman ook niet eisen om zwart te worden.
Hij is al een moorman, daar hoeft hij niets aan te doen om dat te worden.

Jeremia 13: 23 Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen.


Ik heb de dood verdiend, de eeuwige dood.
Daar hoef ik niets voor te doen dat ik de helwaardigheid zal gaan inleven, dat ben ik al.
We gaan niet verloren, nee, we zijn al verloren
....daar wij midden in de dood liggen, zo laat ons aan Gods genade niet vertwijfelen...

Christus zeide: IK voor u, daar gij anders die eeuwige dood had moeten sterven…!!”.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
StAndrews
Berichten: 164
Lid geworden op: 08 jun 2011, 14:30
Locatie: Mesech

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door StAndrews »

jakobmarin schreef:Dat is juridisch zo, maar kunnen we niet eisen als bevinding (zie mijn andere post over ds. JW Kersten).
1. Juridisch? Het gaat hier om het heilige, lieve recht Gods en om de inleving van de Kerk.
2. Het heeft niets van doen met het eisen van bevindingen of het stellen van voorwaarden om tot Christus te mogen komen. Gods Woord houdt ons voor dat geen mens tot Christus komen wil, ondanks dat hij genodigd wordt, tenzij er plaats is gemaakt voor het werk van Christus. We moeten het vloek- en doemvonnis van Gods Wet leren aanvaarden en doorleven om de dood leren schrijven op al het onze. Pas als we geheel ontledigd zijn van onszelf, zullen wij gewillig zijn om ons te laten zaligen op grond van het werk van Christus.
3. Wel ben ik het met ds. Kersten eens dat we ook de noodzakelijke zelfkennis alleen bij Christus moeten zoeken:

17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
Julian Brasser
Verbannen
Berichten: 134
Lid geworden op: 19 jan 2013, 15:05

Re: Goed nieuws.... in donkere dagen.

Bericht door Julian Brasser »

StAndrews schreef:
jakobmarin schreef:Dat is juridisch zo, maar kunnen we niet eisen als bevinding (zie mijn andere post over ds. JW Kersten).
1. Juridisch? Het gaat hier om het heilige, lieve recht Gods en om de inleving van de Kerk.
2. Het heeft niets van doen met het eisen van bevindingen of het stellen van voorwaarden om tot Christus te mogen komen. Gods Woord houdt ons voor dat geen mens tot Christus komen wil, ondanks dat hij genodigd wordt, tenzij er plaats is gemaakt voor het werk van Christus. We moeten het vloek- en doemvonnis van Gods Wet leren aanvaarden en doorleven om de dood leren schrijven op al het onze. Pas als we geheel ontledigd zijn van onszelf, zullen wij gewillig zijn om ons te laten zaligen op grond van het werk van Christus.
3. Wel ben ik het met ds. Kersten eens dat we ook de noodzakelijke zelfkennis alleen bij Christus moeten zoeken:

17 Want gij zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geens dings gebrek; en gij weet niet, dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt.
18 Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden; en witte klederen, opdat gij moogt bekleed worden, en de schande uwer naaktheid niet geopenbaard worde; en zalf uw ogen met ogenzalf, opdat gij zien moogt.
Nou ik denk niet dat Jezus graag wil dat we slechts de waarde van Zijn werk zien. Hij wil óók dat we met het gemoed, dus met verstand en emotie, Hem volgen, en als zodanig tot de Vader komen. Hij hekelt het als dat volgen verslapt door het besef dat we zondig zijn en de waarde van Zijn werk zien. Zo zit Jezus niet in elkaar. Hij zegt dan als het ware: "wat noemt gij Mijn werk goed? Je moet tot de Vader komen door met het gemoed, dus met verstand en emotie, Mij te volgen. Dáár heb ik een behagen in.
Lukas 18:19: En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed, dan Eén, namelijk God.
Plaats reactie