Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

Precies, je hebt wel erg eenzijdig geciteerd, Wilhelm, zoals zo vaak gebeurt. Het stuk is eigenlijk best evenwichtig en eerlijk, maar dat komt uit jou ' zitaten rei' niet echt naar voren.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Floppy »

Anker schreef:Precies, je hebt wel erg eenzijdig geciteerd, Wilhelm, zoals zo vaak gebeurt. Het stuk is eigenlijk best evenwichtig en eerlijk, maar dat komt uit jou ' zitaten rei' niet echt naar voren.
En wat betekent dat concreet voor je eigen opmerking over de "ongelukkige opmerkingen" van de schrijver?

Overigens: Het is stuk is zeker evenwichtig en eerlijk, maar vooral ook positief tov ds. Kok en appellerend aan de GG en GGiN. Een zinsnede als "Ze hebben ds. Kok geschorst voor iets wat hij eigenlijk nog niet genoeg deed" spreekt duidelijke taal.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:Precies, je hebt wel erg eenzijdig geciteerd, Wilhelm, zoals zo vaak gebeurt. Het stuk is eigenlijk best evenwichtig en eerlijk, maar dat komt uit jou ' zitaten rei' niet echt naar voren.
Eenzijdig geciteerd? Dit is een stuk kern wat er te lezen is in het artikel.
Of ik moet wel erg verkeerd lezen...

Ik had ook dit kunnen citeren, maar dan zou de discussie helemaal een andere kant op gaan ;)

Als ik zeg dat ik voor mijzelf ds. Kok
theologisch wat minder als voorbeeld
kon zien, denk ik aan het sterke onderscheid
dat hij maakte tussen de
hebbelijkheid en de dadelijkheid van
het geloof. Daarin was hij echt een
leerling van Kersten en is hij dat ook
zijn leven lang gebleven.
Dat viel mensen die er als het ware bovenop
stonden, misschien wat minder
op. Wie op een afstand kijkt, wordt
meer door de theologische overeenkomsten
tussen ds. Kok en ds. Kersten
getroffen dan door de verschillen. De
overeenkomsten vielen mij als student
al op. In de twee gesprekken die ik met
ds. Kok had, haast nog meer dan in
zijn preken.
Wat betreft de visie op de relatie tussen
wedergeboorte en rechtvaardiging mis
ik zowel bij ds. Kersten als ds. Kok de
helderheid die je wel bij de puriteinen
en bij predikers als Ryle, Spurgeon en
MacCheyne vindt. Ook in zijn visie
op de relatie tussen verbond en verkiezing
merkte je dat Kok een leerling
was van Kersten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

Floppy schreef:
Anker schreef:Precies, je hebt wel erg eenzijdig geciteerd, Wilhelm, zoals zo vaak gebeurt. Het stuk is eigenlijk best evenwichtig en eerlijk, maar dat komt uit jou ' zitaten rei' niet echt naar voren.
En wat betekent dat concreet voor je eigen opmerking over de "ongelukkige opmerkingen" van de schrijver?

Overigens: Het is stuk is zeker evenwichtig en eerlijk, maar vooral ook positief tov ds. Kok en appellerend aan de GG en GGiN. Een zinsnede als "Ze hebben ds. Kok geschorst voor iets wat hij eigenlijk nog niet genoeg deed" spreekt duidelijke taal.
Ik waardeer ieders visie, ook die van ds. de Vries. Ik volg hem ook in heel veel dingen.

Als losstaande opmerking vind ik deze opmerking zinloos:
"Als het ging om predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten in Nederland die ik beluisterde, waren die er qua bevindelijke diepgang altijd minder dan ds. Kok."
Nu ik de context lees waarin die uitspraak staat is hij al minder zinloos en iets minder ongelukkig. :) Dus: de manier van citeren bracht mij ertoe om deze opmerking te maken, al was het ook gewoon een inkopper. Als je het hele stuk goed leest, is die opmerking minder gelukkig. Maar ja, ik ben geen dominee en hoef ook niet geschorst te worden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

Anker schreef: Ik waardeer ieders visie, ook die van ds. de Vries. Ik volg hem ook in heel veel dingen.
Aanvulling: ik bedoel hiermee te zeggen: ik begrijp wat hij bedoelt. Niets meer en niets minder. Dus niet volgen in de zin van: ik ben het met hem eens.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:[ Dus: de manier van citeren bracht mij ertoe om deze opmerking te maken, al was het ook gewoon een inkopper.
Ik had ook zeker wel een reactie van jou verwacht ja... ;)
Nu je broer nog :humhihi
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:[ Dus: de manier van citeren bracht mij ertoe om deze opmerking te maken, al was het ook gewoon een inkopper.
Ik had ook zeker wel een reactie van jou verwacht ja... ;)
Nu je broer nog :humhihi
LOL
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Kislev »

DDD schreef:De uitspraken van ds. Mallan zijn geen synode-uitspraken, hoewel hij een gezaghebbend predikant was. Ik denk dat Digibron nog wel eens een vervelende bijkomstigheid krijgt, en dat is dat alle fouten uit het verleden naar believen weer opgerakeld kunnen worden.
Herkenbaar. Zat wat te zoeken op digibron over ds Huisman, Kersten jr. en kwam ook steeds bij de Wachter Sions uit. Sloeg stijl achterover van de toonzetting in het blad (in de tijd van Mallan?).
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door keesjanm »

Kislev schreef:
DDD schreef:De uitspraken van ds. Mallan zijn geen synode-uitspraken, hoewel hij een gezaghebbend predikant was. Ik denk dat Digibron nog wel eens een vervelende bijkomstigheid krijgt, en dat is dat alle fouten uit het verleden naar believen weer opgerakeld kunnen worden.
Herkenbaar. Zat wat te zoeken op digibron over ds Huisman, Kersten jr. en kwam ook steeds bij de Wachter Sions uit. Sloeg stijl achterover van de toonzetting in het blad (in de tijd van Mallan?).

Welke artikelen bedoel je?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Ik ben ook wel benieuwd.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Kislev »

Ik citeer ouderling Huisman die in 1980 uit de GGiN trad over De Wachter Sions: “Het bekritiseren en minderwaardig aan de kaak stellen van predikanten en ambtsdragers in het algemeen werd langzamerhand schering en inslag zowel in "Hopende en Uitziende" als in "Antwoord per brief''. De goede omgangsvormen werden niet in acht genomen, ook niet als het predikanten buiten ons verband gold.”

Hier een aantal citaten die ik tegen ben gekomen:

--------------------------------

Ds. Verhagen, met zijn algemeen aanbod; Ds. v. d. Berg, die geen al te schone lei had; Ds. Rijksen, die een afgestudeerde zoon had en in onze gemeenten predikant moest worden ten koste van alles; Ds. de Blois, een prediker op het kantje af van de 3-verbondenleer; Ds. Blok, die met haat bezield was tegen Ds. Kersten, men zie het vlugschrift van hem tijdens het leven van Ds. Kersten (Bouwen en Breken) en die ook een felle tegenstander van Dr. Steenblok is. Men vergete ook Ds. Stuyvenberg niet te noemen, die in hetzelfde koor meezingt.

--------------------------------

We willen van ds. Hegger hopen, dat hij nog steeds naar de rechte straat zoekt. Hij meent er nu te zijn, maar hij is er zich niet geheel zeker van. Dat „misschien" van hem, geeft ons tenminste wel wat te denken. Hij denkt nu wel aardig vast in het zadel te zitten, maar voelt zich nog niet zo heel veilig. Als God het niet verhoedt, zal zijn partner ds. Huisman hem verder wel van dat onveilig gevoel afhelpen. Maar met dat alles is het droevig.

--------------------------------

Van de zijde van bovengenoemde Bond wil men een Bijbels Zendingsdagboek laten verschijnen onder de moderne titel: „Bevrijdingsnieuws". Het zal een dik boek worden van wel 400 bladzijden, met onderwerpen en meditaties van predikanten uit verschillende kerken. Medewerking verlenen, naast Ned. Hervormde en Christelijk Gereformeerde predikanten, ook leraren uit de Gereformeerde Kerken. Zelfs vinden we daarbij de naam van ds. L. Huisman, een begaafd schrijver, maar die in de kringen van de Synodaal Gereformeerde Gemeenten wegens zijn oppervlakkige en van Gods Woord afwijkende prediking veel zorgen baart.

--------------------------------

Over het boekje ‘Bethlehem ligt in Nederland’:
Ds. Huisman heeft hier een weg gevonden tussen „niet haten" en „niet liefhebben". Wat is dit anders dan een derde weg? Volgens ds. H. is het mogelijk, dat men Christus niet haat en toch zijn gehele hart niet aan Hem geeft. De mens is dus van nature geen vijand van Christus.

--------------------------------

" Als laatste voorbeeld noemt hij, hetgeen ds. L. Huisman, voorheen te Vlaardingen, in een referaat voor de CSFR getiteld: „De Heilige Geest in ons persoonlijk leven", gezegd zou hebben, namelijk: „Dit is de evangelische functie van de wet; zo is deze werkzaam in de bedding van het genadeverbond. Zo worden wij bewaard de kennis der zonde als voorwaarde te stellen om voor genade in aanmerking te komen. Zo is de ontdekking op zichzelf al genade en deze kennis van Gods gerechtigheid en gestrengheid geloofskennis. Er is geen toeleidende weg tot de genade die in Christus Jezus is." (...) Het gaat dus om twee punten. Ten eerste om de orde van Wet en Evangelie. En ten tweede om een punt uit de praktikale prediking: of het wel waar is, dat de ontdekking der zonde en van de vuilheid onzer ziel een stuk bevrijding en het begin van de heiligmaking is en of ontdekking op zichzelf al genade en de kennis van Gods gerechtigheid en gestrengheid zonder meer geloofskennis is. Naar mijn mening wordt hier echter een zeer gevaarlijke grond van rust gelegd en ik kan het niet begrijpen, dat een leraar in de Gereformeerde Gemeenten zoiets vrij mag leren. Maar ik hoop hierop nog nader terug te komen.

--------------------------------

Nu wil „De Saambinder" in het algemeen niet polemiseren, zoals bijvoorbeeld „De Wachter Sions", die naar de mening van de hoofdredacteur „starre polemiek" bedrijft (zie RD 12-10- 1973), maar zij stelde wel haar kolommen beschikbaar om tegen het boekje van dhr. A. ten strijde te trekken. Zij maakte het alleen-maar erger toen zij schreef: „Kan men nu uit de prediking van Jezus en de apostelen, ja neem het nog ruimer, kan men nu uit de, ganse Heilige Schrift opmerken, dat er een leer der wet is, die de prediking van het evangelie vooraf moet gaan ? Heeft Jezus zo gepreekt ? Hebben de discipelen zo gepreekt ? Als Jezus Zijn mond opent begint Zijn preek in Matth. 5 met: „Zalig zijn de armen van geest"

--------------------------------

De rechtmatige kritiek van dr.J.G.Woelderink op een doperse inslag, op een gebrek aan verbondsleer, op een onderschatting van de sacramenten, is langzaam maar zeker aanvaard en ook daarvan zijn de heilzame gevolgen niet uitgebleven, althans in vele gemeenten." Wil ds. Huisman zich opwerpen als een tweede dr. Woelderink ?

--------------------------------

Hier worden wij eens door ds. Huisman onder de loep genomen en aan koning Achaz gelijkgesteld. Maar kijken we nu goed door de loep, dan zien we dat ds. Huisman zich nu ineens helemaal bloot gegeven heeft. Hij is niet gelijk aan koning Achaz. Hij wijst de heilsboodschap niet af. Hij wil tenminste nog eens door Jezus zalig worden. Hij is geen vijand van- vrije genade. Als de Heere Jezus nu nog op aarde was, dan zou Hij aan ds. Huisman een trouwe volgeling krijgen, evenals die schriftgeleerde, die tot Hem sprak: „Meester, ik zaJ U volgen, waar Gij ook henengaat." Maar Jezus zeide tot hem: „De vossen hebben holen en de vogelen des hemels nesten; maar de Zoon des mensen heeft niet, waar Hij het hoofd nederlegge." Voelen de lezers nu misschien aan, waar het hart van het verschil zit ?

--------------------------------

Deze opmerking van Ds. H. over zondag 2 van onze Catechismus, heeft hij wel niet van zichzelf. Men schijnt daar elkaar tegenwoordig nogal in na te praten. Althans, in één van. de preken van wijlen Ds. J. W, Kersten (de jonge Ds. Kersten dus) vonden wij diezelfde opmerking. We menen dus te mogen aannemen dat Ds. J. W. Kersten dit aan Ds. H. heeft gedoceerd. Ook in artikelen van schrijvers uit andere kerkgenootschappen vonden wij deze opmerking. Men praat daar dus elkander op het ogenblik nogal in na.

--------------------------------

Van bevriende zijde kregen we kennis van bovengenoemde preek, over Mephiboseth, 2 Sam. 9, 6-8 van de hand van Ds J. W. Kersten, met de opmerking, dat er emstige dwalingen in voorkomen.

--------------------------------

Zeer kort voor het uittreden van hem met zijn kerkeraad en gemeente, is door hem nog correspondentie gevoerd met Ds. J. W. Kersten en Ds. L. Rijksen, welke correspondentie is aangeboden ter pubhcatie in de Saambinder, waar nooit enig antwoord op terug ontvangen werd: Waar was de openhartigheid toen gebleven? Nooit is enige ruchtbaarheid gegeven aan de inhoud van een brief die het laatst ontvangen werd uit de hand van Ds. J. W. Kersten, die nu zal worden gepubliceerd in de Wachter Sions, welks inhoud wel enigszins een beeld zal geven van de toestand in de Gereformeerde Gemeenten en de beoordeling van een predikant der Ger. Gemeenten, die tevens docent is aan de Theologische School te Rotterdam. Daarin wordt een beoordeling gegeven over een van Gods Kinderen, waaruit blijkt, dat het verval en de afval onder de tegenwoordige predikanten 20 groot is, dat het ware niet eens meer van het valse kan onderscheiden worden.

--------------------------------

Weet ge ook, dat bij de laatste treurige omstandigheden in Rotterdam-Zuid een predikant van de predikstoel werd geweerd door twee predikanten daar ter plaatse, die tevens deputaat waren, welke weigering zeer juist was. Weet U, dat toen door twee predikanten n.1. Ds. L. Rijksen en Ds. J. W. Kersten die niets daarmede te maken hadden en die tevens docent zijn, die predikant weer op de predikstoel werd geplaatst? Is dat geen treurig beeld onder zulke omstandig heden? Leeft men dan in de Gereformeerde Gemeenten dan maar rustig overal overheen? Zullen de ogen in de Gereformeerde Gemeenten dan nooit open gaan? Is men dan trouweloos als men met zulk een gang van zaken zich niet kan verenigen? Is men dan trouweloos, als men geen verbinding meer voelt aan een dergelijk kerkelijk leven.

--------------------------------

Ds. Aangeenbrug zou schuld moeten erkennen, omdat hij ter Synode gezegd heeft, dat wijlen Ds. Kersten hem had medegedeeld, dat er leraren waren, die hem naar het kerkhof hielpen. Hierop stond Ds. J.W. Kersten op en zei tegen Ds. van den Berg: „Je hebt mijn vader naar het kerkhof geholpen". Is het nu niet opmerkelijk, dat Ds. Aangeenbrug hierover schuld moet erkennen, wil hij terug mogen keren, en dat genoemde Ds J.W. Kersten als docent wordt benoemd, dus wordt bevorderd?

--------------------------------

Er wordt vermeld dat de "synodalen" minder eenvormig zijn dan ten tijde van de scheuring. AI is me dat wel bekend, het geeft toch veel te denken als dat zo zichtbaar is geworden, zodat men nu spreekt over behoudend bekend staande predikanten die in de commissie voor samenspreking met ons zijn gekozen, terwijl er ook gezegd wordt, wat wel uit de mond van ds. Harinck moet zijn gekomen, dat predikanten als Harinck, Van der Net of Vreugdenhil niet gekozen zijn om zitting te hebben in die commissie van samenspreking. Er wordt dan ook erkend dat er thans ook gemeenten zijn of groepen in de gemeenten die tegen de "uitgetreden" gemeenten aanleunen. Dit alles zegt ons genoeg, als we denken aan wat er in 1953 is voorgevallen. We hebben de vervlakking ook wel door zien gaan.

--------------------------------

N.a.v. uittreden van ds Winke etc in 1980:
De verantwoording in dit eerste blad laat ons verder weten dat er door velen onzerzijds koud en keihard, soms met een glimlach op het gezicht, is gesproken over wat er op de kerkelijke vergaderingen plaatsvond. Aan de zijde van degenen die nu zo kwalijk behandeld zijn, heeft men de tranen rijkelijk zien vloeien. Och ja, men kan wel een fles vol tranen schreien, maar dat er niet één traan in Gods fles vergaard wordt. Overigens kennen we die praatjes wel van dat men een glimlach op onze gezichten heeft gezien. Men heeft ons goed geobserveerd. In de binnenkamer heeft men ons natuurlijk niet kunnen observeren. De Heere weet het echter wel, of er door ons daar tranen zijn geschreid. (...) Maar ouderling Huisman heeft niet erg verstandig gedaan, als hij een geheel gedeelte uit een "Antwoord per brief'' van mij heeft geciteerd, waarin ik heb geschreven over een dorre droge prediking, waarin geen voedsel is te vinden voor degenen die het met geen beschouwingen kunnen doen. Maar Huisman toch, moest u zich dat zo aantrekken? Begreep u nu toch wel wie er bedoeld werden? En is u daarmee pijn aangedaan? Dat pleit niet erg voor u. U weet wel wat ik u in een persoonlijk schrijven ook nog meer onder het oog gebracht heb dan het door u genoemde. Daarbij doet u mij geen recht, als u mij verwijt dat ik in tegenstelling van ds. Kersten en dr. Steenblok de namen verzweeg van wie ik bedoelde. In mijn schrijven aan u, heb ik u erop gewezen dat in de verklaringen van sommige zondagsafdelingen in de Catechismus verklaring van ds. Kersten ook een predikant bedoeld wordt die niet met name wordt genoemd. Daarbij heb ik in eigen kerkverband ook zoveel mogelijk willen sparen. Het is daarom ook geen kleine zaak, als de heer Huisman durft te schrijven, dat ik subtiel te werk gegaan ben en een spoor van verwoesting heb achter gelaten.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door -DIA- »

Waaruit zijn die citaten genomen?
Er zitten enkele kernachtige punten bij, maar ook zaken beslist niet door de beugel kunnen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Waaruit zijn die citaten genomen?
Er zitten enkele kernachtige punten bij, maar ook zaken beslist niet door de beugel kunnen.
De Wachter Sions hebben duidelijk geen moderators die de regel "- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. handhaven.

De inhoud en de toon van deze citaten zijn bedroevend!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
-DIA- schreef:Waaruit zijn die citaten genomen?
Er zitten enkele kernachtige punten bij, maar ook zaken beslist niet door de beugel kunnen.
De Wachter Sions hebben duidelijk geen moderators die de regel "- Spreek met respect over kerkverbanden en ambtsdragers. handhaven.

De inhoud en de toon van deze citaten zijn bedroevend!
Zijn dan al deze citaten stuk voor stuk uit DWS?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Auto »

Kislev schreef:Ik citeer ouderling Huisman die in 1980 uit de GGiN trad over De Wachter Sions: “Het bekritiseren en minderwaardig aan de kaak stellen van predikanten en ambtsdragers in het algemeen werd langzamerhand schering en inslag zowel in "Hopende en Uitziende" als in "Antwoord per brief''. De goede omgangsvormen werden niet in acht genomen, ook niet als het predikanten buiten ons verband gold.”
Je moet eens de eerste uitgaven van de Wachter Sions lezen .......... dan zijn deze citaten nog peanuts in vergelijking daar mee
Plaats reactie