Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Zoals de Heere Jezus sprak over de koningin van het zuiden. Of over de inwoners van Sodom...
Die springt er wat uit
Overigens moeten we ons wel zeer wachten om niet tot de conclusie te komen dat de koningin van het Zuiden of de mannen van Ninevé ons zullen veroordelen.
De gerusten te Sion en de zekeren op de berg van Samaria, die denken dat zij daar niet bij zullen horen konden wel eens wat zelfkennis missen.
En er zullen er zeker ook zijn die hun ganse leven met vreze des doods bezet zijn en toch... Het luistert zo nauw. Maar
wel zeker. We hoeven niet te denken dat Heman niet binnen zal zijn. Het is een toezien voor een ieder persoonlijk.

Mijn moeder zij wel eens: Beter duizendmaal getwijfeld dan eenmaal bedrogen. (En niet om een lans te breken voor twijfel!)
Ons hart is zo arglistig, meer dan enig ding. Wie zal het kennen?
Zeer nauw onderzoek in dezen. Want wie het levende Woord nog mag horen heeft wel dubbel zoveel te verantwoorden. En velen zullen menen in te gaan en niet kunnen.
De poort is en blijft eng, en de weg is en blijft nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die dezelve vinden.

Het zal een wonder zijn als ik nog behouden wordt. Dan zullen alle hemelklokken luiden, zoals een bekende onder ons eend uitdrukte.
En als het zo is als velen stellen is het wonder weg en is de eer van God weg. Dan is de eer voor de godsdienst.

Dat noemt de godsdienst waarschijnlijk "klein van God denken", en dan kun je je wel eens afvragen of ze weet hebben van die
grote vreselijke Majesteit, Die buiten Christus een verterend vuur is, maar in Christus, wel eens wat van die verwondering kenden:
Het zijn de goedertierenheden des HEEREN dat wij niet vernield zijn. En: Uw doen is rein, Uw vonnis gans rechtvaardig. Maar ook
mochten weten: De hitte van Gods gramschap is geblust.

Wat betreft mijn vorige reactie: Ik zie al wat gedacht wordt. Men is veranderd. Ja... dan de grote vraag, en die is niet zo moeilijk als we er onze belijdenissen
en de oudvaders op nalezen, wie er nu feitelijk veranderd is, (niet met een hedendaags verlicht schrander verstand maar met
een door Gods Geest verlicht verstand, anders halen we daaruit nog onze eigen kijk
).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door GGBeroopingswerk »

refo schreef:
DDD schreef:Staat dat laatste niet gewoon in de leeruitspraken van 1931?

Inderdaad en het is een ongereformeerde gedachtengang, die er als laatste punt ingezet is. Vermoedelijk omdat de punten ervoor de evangelieverkondiging min of meer de kracht ontneemt.

Het is niet gereformeerd om te zeggen dat Gods bemoeienissen de verantwoordelijkheid doet toenemen.
Alsof er na 1 bemoeienis een verantwoordelijkheid van 3% is. Na weer een andere 9%, na zeer veel bemoeienissen uiteindelijk 100%. De verantwoordelijkheid is altijd 100% uit kracht van de schepping.
Theologie is geen wiskunde!! Je lijkt ... wel. :soupir
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:
Jongere schreef:
Anker schreef:
Wilhelm schreef:Eens met Zonderling. Het is leuk om elkaar vliegen af te blijven vangen om zo ieders bestaansrecht te rechtvaardigen, maar de grote vraag is, wat leren we er van?
Ik hoop echt van harte dat de synode van de GG hier nog wat mee gaat doen.
Als dit onbehandeld blijft, houden we een openstaande rekening...
Dr. Golverdingen is inmiddels zover dat hij erkent dat hij dr. Steenblok geen recht heeft gedaan in zijn dissertatie. Nu zal inderdaad de synode hiermee verder kunnen. Of bedoel je dit niet?
Ik neem aan dat Wilhelm dat niet bedoelt. Dit proefschrift gaat namelijk niet over dr. Steenblok, maar over de kwestie rond ds. Kok.
Dat zou je door alle rumoer vanuit de GGiN bijna over het hoofd zien.
:-) Ik nam dat ook al aan...
Verder is het een beetje onzin wat je schrijft. Natuurlijk gaat het over de kwestie ds. Kok, maar het is toch wel zo dat dr. Steenblok daar een rol in speelde, is het niet?
Tuurlijk speelde hij er een rol in.
Maar het gaat om de vraag of ds Kok wel of niet terecht is geschorst.
Daar zal de Generale synode een duidelijk antwoord op moeten geven.
Eveline de Pater
Berichten: 283
Lid geworden op: 02 okt 2009, 10:37

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Eveline de Pater »

De grote vraag, die mijns inziens veel mensen bezig houdt is: hoe kan het dat er in de gemeentepraktijk (lees: cultuur, prediking, etc.) zulke grote verschillen zijn (enkele uitzonderingen nagelaten) tussen de GG en de GGiN? Wordt het niet eens tijd dat men stopt met het om de hete brei heen draaien en eens een goede discussie begint over verbond, beloften en prediking, uiteraard concreet gebaseerd op de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Op papier lijken er geen verschillen te zijn, toch lijkt dat het welmenend aanbod van genade (God wil niet dat wij verloren gaan, maar heeft ons behoud op het oog) in de GG te functioneren dan in de GGiN. Daar kunnen we toch niet omheen blijven draaien?

In de reactie van ds. Golverdingen en ds. Roos gaat het om een paar technische zaken die over en weer zijn uitgesproken, maar over de grote onderwerpen als verbond, belofte en prediking, wordt niets gezegd. Waarom? Om elkaar niet teveel aan te vallen? Om geen onrust te zaaien? De vraag is of het niet Bijbelser is om heel hard op te komen voor de Bijbelse waarheden. Want mijns inziens functioneert het één en ander behoorlijk verschillend in beide kerkverbanden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Ik heb juist het idee dat de vanaf een jaar of 20 geleden de GG deels naar de GGiN is toegegroeid, met als gevolg dat een deel van de leden maar naar andere kerken is vertrokken.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ezen »

Interessante materie.

De predikers van de GG roeren aanbod niet meer aan.
Er is een waarschuwen over het probleem van onbekeerd zijn.
Dan is er een slokje water en gaat het verder over het feit dat de wedergeborenen het zo goed hebben.
Maar dat is natuurlijk niet(s) nieuw(s).

De leden van de GG zijn helemaal niet met doop, verbond en prediking bezig. Op dit forum wel, maar verder niet.
En doordat de GGiN zich nog steeds moet profileren tov GG wordt daar in publicaties meer de nadruk op gelegd.
En wat hun leden betreft: zijn die eigen nog wel ergens mee bezig op dat vlak?
Spitten en niet moe worden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Nou, dat ben ik niet met je eens. Dat is heel geregeld onderwerp van gesprek in veel verbanden, al was het maar na de preek.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ezen »

Wat voor verbanden?
Spitten en niet moe worden.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Gezinnen, verenigingen, vriendengroepen, kerkenraden. En er is trouwens nog wel een aantal predikanten dat wel gereformeerd is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door -DIA- »

Ik geloof dat we moeten ophouden met strijden om en over kerkverbanden.
Een ieder zie voor zichzelf toe, om de tijd uit te kopen, want de duivel weet ons wel
bezig te houden met bijzaken. En dat houdt van de hoofdzaken af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ezen »

-DIA- schreef:Ik geloof dat we moeten ophouden met strijden om en over kerkverbanden.
Een ieder zie voor zichzelf toe, om de tijd uit te kopen, want de duivel weet ons wel
bezig te houden met bijzaken. En dat houdt van de hoofdzaken af.
Goed advies.
Het probleem is vooral dat dode mensen niets kunnen, dat zegt de dominee namelijk, en daar houden we ons aan.
Hoe doe je dat dan als altijd gezegd wordt dat het Gods werk is?
Een wat cynisch spreekwoord in dit verband: we doen ons best en God de rest, maar dat bedoel je vast niet?
Of:je begint zelf serieus te doen dat is eigen werk en op een gegeven moment wordt het Gods werk. Waar slaat het om?
Spitten en niet moe worden.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door WimA »

m.i. is er niemand in dit topic die een gebrek aan aanbod ervaart, men heeft het allang aangeboden gekregen en aangenomen.
Om die reden is dit een onzinnige discussie.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Ik ben het eens met DIA, maar niet met WimA.

Ik heb persoonlijk altijd gevonden dat de GGiN ongereformeerd waren. Maar ik heb onlangs een aantal preken beluisterd, en die prediking was, hoewel mijns inziens eenzijdig, wel degelijk bijbels. Het geruzie over kerken doet niets goeds. Maar het vervelende is wel dat zware broeders vanwege hun fanatisme en gebrek aan mildheid nogal eens de overhand krijgen als de gewone gelovigen zich ootmoedig opstellen. Dus onderlinge correctie binnen de kerken is wel goed. Dat vereist een volwassen gesprekscultuur, en die kan er alleen zijn met volwassen mensen. Daar zit hem mijns inziens hier en daar de kneep. Er is veel onzekerheid, angst voor ´de ontwikkelingen´ vanwege een gebrek aan inzicht in de tijd, en krampachtigheid, met bijbehorend fanatisme.

Het probleem is dat je verstandelijk heel goed kunt weten dat je onder een eenzijdige prediking zit. Maar het is niet voor niets dat het God behaagt heeft door de prediking zalig te maken die geloven. Een onbijbelse prediking heeft effect op je geloofsleven. Dus het werkt niet zo dat je eenvoudig met je verstand kunt concluderen dat de prediking niet compleet is, en dat daarmee het geloof in oefening is. De prediking heeft wel degelijk een effect op de luisteraars. Dit gesprek is dus niet onzinnig, integendeel.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door hervormde »

Al lezende denk je aan 'bepaald' citeren van Bijbelteksten. Bijvoorbeeld Zefanja 1:14

Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt!

Een toepasselijke tekst zo lijkt het om aan te sluiten wat velen hier zo graag schrijven. Het komt nauw. Dan denk je wat staat er eigenlijk?

In de KJV wordt het anders vertaald:

Gather yourselves together, yea, gather together, O nation not desired;

Dit sluit aan bij de NB:

Sprokkelt uzelf bijeen, sprokkelt,-
schaamteloos volk,

Het volk wordt - volgens de uitleg van de Strict Baptist Gill - opgeroepen om zich te verzamelen.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Johannes 3:16 »

Eveline de Pater schreef:Wordt het niet eens tijd dat men stopt met het om de hete brei heen draaien en eens een goede discussie begint over verbond, beloften en prediking, uiteraard concreet gebaseerd op de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Op papier lijken er geen verschillen te zijn, toch lijkt dat het welmenend aanbod van genade (God wil niet dat wij verloren gaan, maar heeft ons behoud op het oog) in de GG te functioneren dan in de GGiN. Daar kunnen we toch niet omheen blijven draaien?.
Die discussie zie ik niet zitten, zelfs op basis van het doopformulier niet. Gisteravond hoorde ik in een preek van een dominee uit een van deze kerkverbanden o.a. het volgende:

"O ouders, welk een wonder toch dat het doopformulier ons spreekt van een Drieënig God, Die van eeuwigheid in Zichzelf bewogen is, en dat tot opluistering van Zijn eeuwige deugden, maar ook verbonden tot de zaligheid van Zijn uitverkoren Kerk. En dan hebben we zo dierbaar gehoord wat een Drieënig God dan in de doopsbediening Zijn Volk verzekerd, betuigd en verzegeld."

en

"In de doop wordt ons betekend en verzegeld de Kerk des Heeren, welke weldaden er voor die Kerk verworven zijn en zeker zullen toegepast worden."

Ik heb nu al meerdere dooptoespraken en preken gehoord uit dit kerkverband, maar tot op heden heb ik nog geen enkele dominee hieruit horen zeggen wat God nu aan elke dopeling afzonderlijk belooft/betuigt/verzegelt.

De doop kan dan beter afgeschaft worden.
Plaats reactie