Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Zonderling »

hervormde schreef:Al lezende denk je aan 'bepaald' citeren van Bijbelteksten. Bijvoorbeeld Zefanja 1:14 [bedoeld zal zijn: 2:1]
Doorzoek u zelf nauw, ja, doorzoek nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt!
Een toepasselijke tekst zo lijkt het om aan te sluiten wat velen hier zo graag schrijven. Het komt nauw. Dan denk je wat staat er eigenlijk?
In de KJV wordt het anders vertaald:
Gather yourselves together, yea, gather together, O nation not desired;
Dit sluit aan bij de NB:
Sprokkelt uzelf bijeen, sprokkelt,-
schaamteloos volk,
Het volk wordt - volgens de uitleg van de Strict Baptist Gill - opgeroepen om zich te verzamelen.
De reactie van Hervormde is nogal kort-door-de-bocht en onzorgvuldig.
Alsof de statenvertalers deze betekenis niet kenden: zie de kanttekening!
En alsof Gill alleen een letterlijke uitleg van 'verzamelen' voorstond, zie zijn commentaar waar we ook dit vinden:
John Gill schreef:...and the meaning of both is, first correct and amend yourselves, and then reprove others: this sense is given by the Jewish commentators, and is approved by Gussetius (a): or "search yourselves" (b); as some render the word; and that very diligently, as stubble is searched into, or any thing searched for in it; let the body of the people inquire among themselves what should be the cause of these things; what public sins prevailed among them, for which they were threatened with an utter destruction; and let everyone search into his own heart and ways, and consider how much he has contributed to the bringing down such sad calamities upon the nation: thus it became them to search and inquire into their state and circumstances of affairs, in a way of self-examination; or otherwise the Lord would search them in a way of judgment...
De Hebreeuwse grammaticale vorm (hithpael) wijst trouwens op een speciale betekenis van 'zich verzamelen' en niet op de gewone, fysieke betekenis.
Ook de (vrijzinnige) woordenboekmaker Gesenius zegt hiervan (in Engelse vertaling): 'metaph. to gather one's self, i.e. to collect one's thoughts together, Zeph. 2:1'.

Het gaat hier dus wel degelijk niet slechts om een zich verzamelen alleen, maar ook om een zichzelf doorzoeken, ja nauw doorzoeken.
En dat reeds volgens Joodse uitleg, tevens te vinden in SV en bij anderen, inclusief John Gill.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Auto schreef:Ik kan je op dit moment dat antwoord niet geven. Ik heb het gelezen in de dissertatie (die ik van Huisman te leen had). Maar ik meen te herinneren dat Steenblok over het Merg van het evangelie een aantal opmerkingen heeft gemaakt. Maar wil ik recht doen aan je vraag, dan moet je enkele weken wachten, als vakantie en andere perikelen achter de rug zijn.

(Hetgeen ds Roos over de Erskines heeft gezegd is echt wel verifieerbaar, staat in een recente DWS :huhu )
Ik weet niet precies wat je bedoelt met dat je v.d. Groe eerst moet lezen en op die wijze de Erskines. Ik weet wel dat er een uitvoerig voorwoord is van v.d. Groe op het vierde deel van Erskine, dat is apart uitgegeven en heet 'het oprecht geloovig aannemen en gebruik maken van de beloften des heiligen evangelies". Dit is uitgegeven door H. Bas te Alblasserdam en bevat weer een voorwoord van ds. Chr. v.d. Woestijne. Ik denk dat ds. Roos daarop gedoeld heeft, al kan ik het me, als DWS-lezer, niet herinneren wat hij precies geschreven heeft. Op zich zie ik daar geen kwaad in, om daarop te wijzen als we de geschriften van de Erskines lezen. V.d. Groe waarschuwt daarin tegen het verkeerd en zonder boetvaardigheid en een waar geloof toeëigenen en aannemen van de beloften. Voorwaar wel actueel in onze tijd. Ik begrijp ook niet zo wat je er op tegen hebt dat ds. Roos daarin via DWS onderwijs geeft.



Over de moeite van dr. Steenblok: het enige wat ik kan vinden is op pag. 250 waarin stud. L. Kieboom bezwaar maakt tegen dr. Steenblok. Zijn 2e bezwaar luidt: Het boekje van Ds. Kersten 'Het verbond der genade', door ds. Fraanje hoog geroemd, werd door Dr. St. in verkeerd licht gesteld en daarom practisch waardeloos gemaakt. Helaas wordt niet verder uitgewerkt wat hiermee bedoeld wordt.
Misschien geeft dit citaat duidelijkheid.
ds Mallan schreef:De geschiedenis meldt ons dat er een hoge school te Saumur was, die onder invloed stond van Baxter, een professor in Engeland. Amyraldus was een Frans predikant, uit de school van Saumur. De Saumurse richting, die een tussenweg zocht tussen remonstranten en contraremonstranten en zo beide partijen bij elkaar zocht te brengen, huldigde opvattingen die de remonstrantse leer zeer nabij kwamen. In Engeland was al een afwijking ontstaan van wat in de Westminster Catechismus geleerd werd. Er was daar een boekje verschenen over "Het merg der hedendaagse godgeleerdheid".

Dit boekje bracht al in Engeland tot een afwijking van de zuivere belijdenis der kerk. Het genoemde boekje kwam ook in Schotland terecht en bracht daar een grote verwarring met zich mee. De door ons zeer geachte Erskines en Boston werden ook door dat boekje beïnvloed. Zij waren de zogenaamde Marrow-mannen. Deze Marrow-mannen namen in hun belijdenis van 1742 op dat de verzoening en als grond daarvan de voldoening van Christus uitsluitend geschied is voor de uitverkorenen. Daarin waren deze leraars dus geheel rechtzinnig, zoals ook uit hun geschriften blijkt. Alleen stelden zij dat, hoewel Christus niet gestorven is ter zaligheid van alle mensen, Hij toch wel gestorven is ten aanzien van de bereikbaarheid van zalig worden voor alle mensen. Ze maakten onderscheid tussen een gevende liefde Gods in Christus, die algemeen tot alle mensen uitging, en een verkiezende liefde, die alleen de uitverkorenen betrof. Alle hoorders zouden bij deze voorstelling al rechten op de zaligheid krijgen, vanwege die bereikbaarheid. Ze zouden dan niet anders te doen hebben dan in geloof aan te nemen wat bereikbaar voor hen is.

Wij stellen echter wel met hen dat de verdiensten van Christus van een algenoegzame waarde zijn tot de zaligheid van alle mensen, maar de algenoegzaamheid is geen uitgestrektheid voor ieder mens. Elke hoorder van het Evangelie leeft wel onder de eis Gods van bekering en van geloof aan al wat God aan hem wil openbaren. Zo brengt de uitwendige roeping de hoorders wel onder een zware verantwoordelijkheid, maar men kan daarmee niet spreken van een recht op de zaligheid, want dan zou dat recht een verliesbaar recht zijn dat op een onzekere grond zou steunen.

Dr. Steenblok heeft tegen die stelling dan ook strak eraan vastgehouden dat in de uitwendige roeping de eis van bekering en geloof vooropgaat en dan ook daaraan verbonden wordt het Evangelie met het geloof in de verlossing door Christus.

Dr. Steenblok heeft dat verschil van opvatting de studenten voorgehouden en ze tegelijk doen weten dat leraars als Erskine en Boston op een voortreffelijke wijze de gangen van het geestelijk leven in hun geschriften naar voren hebben weten te brengen. Dus daarin had hij ze toch hoog staan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Misschien geeft dit citaat duidelijkheid.
ds Mallan schreef:De geschiedenis meldt ons dat er een hoge school te Saumur was, die onder invloed stond van Baxter, een professor in Engeland. Amyraldus was een Frans predikant, uit de school van Saumur. De Saumurse richting, die een tussenweg zocht tussen remonstranten en contraremonstranten en zo beide partijen bij elkaar zocht te brengen, huldigde opvattingen die de remonstrantse leer zeer nabij kwamen. In Engeland was al een afwijking ontstaan van wat in de Westminster Catechismus geleerd werd. Er was daar een boekje verschenen over "Het merg der hedendaagse godgeleerdheid".

Dit boekje bracht al in Engeland tot een afwijking van de zuivere belijdenis der kerk. Het genoemde boekje kwam ook in Schotland terecht en bracht daar een grote verwarring met zich mee. De door ons zeer geachte Erskines en Boston werden ook door dat boekje beïnvloed. Zij waren de zogenaamde Marrow-mannen. Deze Marrow-mannen namen in hun belijdenis van 1742 op dat de verzoening en als grond daarvan de voldoening van Christus uitsluitend geschied is voor de uitverkorenen. Daarin waren deze leraars dus geheel rechtzinnig, zoals ook uit hun geschriften blijkt. Alleen stelden zij dat, hoewel Christus niet gestorven is ter zaligheid van alle mensen, Hij toch wel gestorven is ten aanzien van de bereikbaarheid van zalig worden voor alle mensen. Ze maakten onderscheid tussen een gevende liefde Gods in Christus, die algemeen tot alle mensen uitging, en een verkiezende liefde, die alleen de uitverkorenen betrof. Alle hoorders zouden bij deze voorstelling al rechten op de zaligheid krijgen, vanwege die bereikbaarheid. Ze zouden dan niet anders te doen hebben dan in geloof aan te nemen wat bereikbaar voor hen is.

Wij stellen echter wel met hen dat de verdiensten van Christus van een algenoegzame waarde zijn tot de zaligheid van alle mensen, maar de algenoegzaamheid is geen uitgestrektheid voor ieder mens. Elke hoorder van het Evangelie leeft wel onder de eis Gods van bekering en van geloof aan al wat God aan hem wil openbaren. Zo brengt de uitwendige roeping de hoorders wel onder een zware verantwoordelijkheid, maar men kan daarmee niet spreken van een recht op de zaligheid, want dan zou dat recht een verliesbaar recht zijn dat op een onzekere grond zou steunen.

Dr. Steenblok heeft tegen die stelling dan ook strak eraan vastgehouden dat in de uitwendige roeping de eis van bekering en geloof vooropgaat en dan ook daaraan verbonden wordt het Evangelie met het geloof in de verlossing door Christus.

Dr. Steenblok heeft dat verschil van opvatting de studenten voorgehouden en ze tegelijk doen weten dat leraars als Erskine en Boston op een voortreffelijke wijze de gangen van het geestelijk leven in hun geschriften naar voren hebben weten te brengen. Dus daarin had hij ze toch hoog staan.
Dit is méér dan eenzijdigheid, dit is dwaling! (Van ds. Mallan dus.)
Wanneer schreef ds. Mallan dit?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Misschien geeft dit citaat duidelijkheid.
ds Mallan schreef:De geschiedenis meldt ons dat er een hoge school te Saumur was, die onder invloed stond van Baxter, een professor in Engeland. Amyraldus was een Frans predikant, uit de school van Saumur. De Saumurse richting, die een tussenweg zocht tussen remonstranten en contraremonstranten en zo beide partijen bij elkaar zocht te brengen, huldigde opvattingen die de remonstrantse leer zeer nabij kwamen. In Engeland was al een afwijking ontstaan van wat in de Westminster Catechismus geleerd werd. Er was daar een boekje verschenen over "Het merg der hedendaagse godgeleerdheid".

Dit boekje bracht al in Engeland tot een afwijking van de zuivere belijdenis der kerk. Het genoemde boekje kwam ook in Schotland terecht en bracht daar een grote verwarring met zich mee. De door ons zeer geachte Erskines en Boston werden ook door dat boekje beïnvloed. Zij waren de zogenaamde Marrow-mannen. Deze Marrow-mannen namen in hun belijdenis van 1742 op dat de verzoening en als grond daarvan de voldoening van Christus uitsluitend geschied is voor de uitverkorenen. Daarin waren deze leraars dus geheel rechtzinnig, zoals ook uit hun geschriften blijkt. Alleen stelden zij dat, hoewel Christus niet gestorven is ter zaligheid van alle mensen, Hij toch wel gestorven is ten aanzien van de bereikbaarheid van zalig worden voor alle mensen. Ze maakten onderscheid tussen een gevende liefde Gods in Christus, die algemeen tot alle mensen uitging, en een verkiezende liefde, die alleen de uitverkorenen betrof. Alle hoorders zouden bij deze voorstelling al rechten op de zaligheid krijgen, vanwege die bereikbaarheid. Ze zouden dan niet anders te doen hebben dan in geloof aan te nemen wat bereikbaar voor hen is.

Wij stellen echter wel met hen dat de verdiensten van Christus van een algenoegzame waarde zijn tot de zaligheid van alle mensen, maar de algenoegzaamheid is geen uitgestrektheid voor ieder mens. Elke hoorder van het Evangelie leeft wel onder de eis Gods van bekering en van geloof aan al wat God aan hem wil openbaren. Zo brengt de uitwendige roeping de hoorders wel onder een zware verantwoordelijkheid, maar men kan daarmee niet spreken van een recht op de zaligheid, want dan zou dat recht een verliesbaar recht zijn dat op een onzekere grond zou steunen.

Dr. Steenblok heeft tegen die stelling dan ook strak eraan vastgehouden dat in de uitwendige roeping de eis van bekering en geloof vooropgaat en dan ook daaraan verbonden wordt het Evangelie met het geloof in de verlossing door Christus.

Dr. Steenblok heeft dat verschil van opvatting de studenten voorgehouden en ze tegelijk doen weten dat leraars als Erskine en Boston op een voortreffelijke wijze de gangen van het geestelijk leven in hun geschriften naar voren hebben weten te brengen. Dus daarin had hij ze toch hoog staan.
Dit is méér dan eenzijdigheid, dit is dwaling! (Van ds. Mallan dus.)
Wanneer schreef ds. Mallan dit?
6 juni 2000 http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... teenblok/0

Ik herhaal mijn conclusie uit een ander topic.

Het boekje wat de Marrow-men verdedigden wordt door ds Mallan een afwijking van de zuivere belijdenis der kerk genoemd.
Voor Boston en de broers Erskine was dat boek compleet en totaal zuiver in de leer en stempelde hun theologie en geestelijk leven totaal.
De vermaarde Schotse theoloog Thomas Boston vertelt in zijn "Memoirs" hoe hij op een dag in het jaar 1700 op bezoek was in een huis in zijn gemeente Simprin. Het huis werd bewoond door een oude soldaat die nog in Engeland had gevochten in de tijd van de burgeroorlogen. Boston zag op de vensterbank twee boekjes. Hij nam ze ter hand. Het ene boek beviel hem niet zo, maar het andere sprak hem zo buitengewoon aan dat hij het kocht. Het veranderde zijn prediking en stempelde zijn geestelijk leven.

Het boek dat Boston vond zou echter ook op een diepgaande wijze de Schotse kerkgeschiedenis beïnvloeden, zij het jaren later. Dit opmerkelijke boek -eigenlijk was het niet meer dan een flink traktaat- droeg een evenzeer opmerkelijke naam: "The Marrow of Modern Divinity": "Het merg van de hedendaagse godgeleerdheid".
Je kunt niet het boekje The Marrow of Modern Divinity afwijzen en zeggen dat je Boston en de Esrkines waardeert. In deze spagaat zit de GGiN helaas wel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

De uitspraken van ds. Mallan zijn geen synode-uitspraken, hoewel hij een gezaghebbend predikant was. Ik denk dat Digibron nog wel eens een vervelende bijkomstigheid krijgt, en dat is dat alle fouten uit het verleden naar believen weer opgerakeld kunnen worden.

Ik vind het zelf mooi om met Digibron te bewijzen dat de GG in de jaren 80 gemiddeld een stuk minder extreem waren dan nu, maar door de GGiN de uitspraken van ds. Mallan tot in lengte van jaren na te dragen worden de verhoudingen ook niet beter, natuurlijk.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Je kunt niet het boekje The Marrow of Modern Divinity afwijzen en zeggen dat je Boston en de Esrkines waardeert. In deze spagaat zit de GGiN helaas wel.
Niet alleen de GGiN: ik had onlangs een gesprek met onze predikant, en die wist ook niet goed raad met dat 'recht hebben op' door het Evangelie.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Dat is dan nog een stuk beter dan de aloude leer van de GG expliciet af te wijzen, maar het is wel tekenend voor het gebrek aan zicht op het verbond.

Als je al niet eens meer weet dat Gods beloften in de doop waarachtig zijn, dan val je toch buiten de grenzen van het gereformeerd belijden. Dat is immers hét onderscheidende kenmerk van gereformeerd-zijn. Dat heeft niets met verbondsautomatisme te maken, maar wel met het zicht op God en op onszelf.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Dat is dan nog een stuk beter dan de aloude leer van de GG expliciet af te wijzen, maar het is wel tekenend voor het gebrek aan zicht op het verbond.

Als je al niet eens meer weet dat Gods beloften in de doop waarachtig zijn, dan val je toch buiten de grenzen van het gereformeerd belijden. Dat is immers hét onderscheidende kenmerk van gereformeerd-zijn. Dat heeft niets met verbondsautomatisme te maken, maar wel met het zicht op God en op onszelf.
Ik zou dit niet meteen willen koppelen aan de (kinder)doop, noch aan een bepaalde verbondsvisie: het Evangelie is voor álle hoorders, gedoopt en ongedoopt. Wie voor het eerst het Evangelie hoort, heeft net zo goed een 'recht van toegang' als degene die zijn hele leven onder de prediking zit en als kind gedoopt is.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Dat is mijns inziens wel evangelisch, maar niet gereformeerd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Je kunt niet het boekje The Marrow of Modern Divinity afwijzen en zeggen dat je Boston en de Esrkines waardeert. In deze spagaat zit de GGiN helaas wel.
Niet alleen de GGiN: ik had onlangs een gesprek met onze predikant, en die wist ook niet goed raad met dat 'recht hebben op' door het Evangelie.
Jammer....wijs hem maar op het boek Kennis der Zaligheid en het tweede deel van Bostons Genadeverbond. (Maar dat heb je vast wel gedaan) Beide hebben Kerstens goedkeuring.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Dat is mijns inziens wel evangelisch, maar niet gereformeerd.
Als jij het daar niet mee eens bent, beperkt ook jíj - ten onrechte - het aanbod van genade.

Edit> "Wie zijn de voorwerpen van deze bediening [van het genadeverbond P]? Antw.: "Zondaren uit het mensdom, zonder enige beperking, of het geslacht van Adam, zonder uitzondering, Joh. 3:14,15."
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Ik las in de kerkbode van de HHK Hardinxveld een mooi stukje van dr de Vries over de ontwikkelingen rond ds Kok:
Paar citaten:

"Als we de leerstellige zaken even laten
voor wat zij zijn, herinner ik mij
ds. Kok als een representant van
het geestelijke klimaat van de Gereformeerde
Gemeenten van vóór de
Tweede Wereldoorlog. Heel bevindelijk,
maar dan wel verbonden met iets
heel ruimhartigs."

"Als het ging om predikanten
uit de Gereformeerde Gemeenten
in Nederland die ik beluisterde, waren
die er qua bevindelijke diepgang altijd
minder dan ds. Kok."

"Eén van de fouten – als je dat woord
mag gebruiken – rond de schorsing
van ds. Kok is de gedachte dat het
geestelijke leven en de Bijbelse prediking
staat of valt met heel uitgebalanceerde
theologische onderscheidingen.
Daarmee wordt de betekenis
van zulke onderscheidingen ernstig
overschat."

"Als een minder gelukkige uitspraak
de grond is om een predikant
te schorsen, zullen er wel heel weinig
overblijven in het ambt."

Het hele artikel: http://www.hhgbovenhardinxveld.nl/downl ... -07-25.pdf
Zeemeeuw
Berichten: 394
Lid geworden op: 15 feb 2008, 23:34

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Zeemeeuw »

@ Wilhelm. Inderdaad een lezenswaardig artikel. Het volgende citaat had je er ook wel bij mogen plaatsen:

'De keren dat ik ds. Kok ontmoette en hoorde, kwam telkens weer met klem de noodzaak van wedergeboorte
ter sprake en werden heel concreet de kenmerken van Gods kinderen genoemd.
Zaken die nu binnen de gereformeerde gezindte nogal eens in de verdrukking komen.
Ik zou wensen dat ds. Kok niet alleen in het aanbod van genade, maar ook in het concrete
spreken over de wedergeboorte en de kenmerken ervan, meer werd nagevolgd.'
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Ik las in de kerkbode van de HHK Hardinxveld een mooi stukje van dr de Vries over de ontwikkelingen rond ds Kok:
Paar citaten:

"Als we de leerstellige zaken even laten
voor wat zij zijn, herinner ik mij
ds. Kok als een representant van
het geestelijke klimaat van de Gereformeerde
Gemeenten van vóór de
Tweede Wereldoorlog. Heel bevindelijk,
maar dan wel verbonden met iets
heel ruimhartigs."

"Als het ging om predikanten
uit de Gereformeerde Gemeenten
in Nederland die ik beluisterde, waren
die er qua bevindelijke diepgang altijd
minder dan ds. Kok."

"Eén van de fouten – als je dat woord
mag gebruiken – rond de schorsing
van ds. Kok is de gedachte dat het
geestelijke leven en de Bijbelse prediking
staat of valt met heel uitgebalanceerde
theologische onderscheidingen.
Daarmee wordt de betekenis
van zulke onderscheidingen ernstig
overschat."

"Als een minder gelukkige uitspraak
de grond is om een predikant
te schorsen, zullen er wel heel weinig
overblijven in het ambt."


Het hele artikel: http://www.hhgbovenhardinxveld.nl/downl ... -07-25.pdf
Daarom zullen we deze predikant maar niet schorsen, ondanks zijn wat minder gelukkige uitspraken die er boven staan...
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Zeemeeuw schreef:@ Wilhelm. Inderdaad een lezenswaardig artikel. Het volgende citaat had je er ook wel bij mogen plaatsen:

'De keren dat ik ds. Kok ontmoette en hoorde, kwam telkens weer met klem de noodzaak van wedergeboorte
ter sprake en werden heel concreet de kenmerken van Gods kinderen genoemd.
Zaken die nu binnen de gereformeerde gezindte nogal eens in de verdrukking komen.
Ik zou wensen dat ds. Kok niet alleen in het aanbod van genade, maar ook in het concrete
spreken over de wedergeboorte en de kenmerken ervan, meer werd nagevolgd.'

Klopt er zijn nog vele citaten die het plaatsen waard zijn.
Maar hele artikel lezen is nog beter. ;)
http://www.hhgbovenhardinxveld.nl/downl ... -07-25.pdf
Plaats reactie