Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de GG

Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

Het is beter om trouw te zijn. Maar helaas zien we tegenwoordig niet meer het fulmineren tegen de gereformeerde waarheid van de rechterzijde. Dat komt deels doordat daar een meer christelijke geest leeft, en daar ben ik blij om, maar deels ook omdat de gereformeerde stroming binnen de GG minder duidelijke vertegenwoordigers heeft, in ieder geval niet op de theologische school, en dat is heel bedroevend.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Laat het voor DIA in ieder geval duidelijk zijn dat de GG de laatste jaren flink zijn veranderd. En gelukkig de inhoud van DWS ook. Maar als nu nog niet helder is dat de GG in de laatste veertig jaar ernstig verrechtst zijn, dan weet ik het niet meer.
Er zijn toch echt mensen die dat ten stelligste ontkennen.

Maar mijn schoonvader is 88, en voor hem is het heel duidelijk: "de GG van nu is niet meer de kerk waarin ik belijdenis heb gedaan". Als je zo oud bent, ga je niet meer weg. Maar anders wist 'ie het wel.

Ik denk dat het plaatselijk nogal kan verschillen.
In het westen van het land zie je in een heel aantal (randstad)gemeenten juist hele positieve ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Laat het voor DIA in ieder geval duidelijk zijn dat de GG de laatste jaren flink zijn veranderd. En gelukkig de inhoud van DWS ook. Maar als nu nog niet helder is dat de GG in de laatste veertig jaar ernstig verrechtst zijn, dan weet ik het niet meer.
Er zijn toch echt mensen die dat ten stelligste ontkennen.

Maar mijn schoonvader is 88, en voor hem is het heel duidelijk: "de GG van nu is niet meer de kerk waarin ik belijdenis heb gedaan". Als je zo oud bent, ga je niet meer weg. Maar anders wist 'ie het wel.

Ik denk dat het plaatselijk nogal kan verschillen.
In het westen van het land zie je in een heel aantal (randstad)gemeenten juist hele positieve ontwikkelingen.
Precies generaliseren is gevaarlijk. Ik zie en hoor als buitenstaander ook veel berichten waar ik als CGK'er blij mee ben.
Ik heb in de herfstvakantie in Zeeuwse GG's gekerkt en daar was van verrechtsing geen sprake. Er klonk een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking die niet wezenlijk anders was dan dat ik in onze CGK gemeente beluister.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Wilhelm schreef:
Hendrikus schreef:
DDD schreef:Laat het voor DIA in ieder geval duidelijk zijn dat de GG de laatste jaren flink zijn veranderd. En gelukkig de inhoud van DWS ook. Maar als nu nog niet helder is dat de GG in de laatste veertig jaar ernstig verrechtst zijn, dan weet ik het niet meer.
Er zijn toch echt mensen die dat ten stelligste ontkennen.

Maar mijn schoonvader is 88, en voor hem is het heel duidelijk: "de GG van nu is niet meer de kerk waarin ik belijdenis heb gedaan". Als je zo oud bent, ga je niet meer weg. Maar anders wist 'ie het wel.

Ik denk dat het plaatselijk nogal kan verschillen.
In het westen van het land zie je in een heel aantal (randstad)gemeenten juist hele positieve ontwikkelingen.
Precies generaliseren is gevaarlijk. Ik zie en hoor als buitenstaander ook veel berichten waar ik als CGK'er blij mee ben.
Ik heb in de herfstvakantie in Zeeuwse GG's gekerkt en daar was van verrechtsing geen sprake. Er klonk een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking die niet wezenlijk anders was dan dat ik in onze CGK gemeente beluister.
Welke positieve ontwikkelingen zie je dan, Wilhelm?
Huisman, je hebt het volgens mij o.a. over de gemeente ven 's Gravenpolder, daar is volgens jou geen sprake van verrechtsing. Hoe duidt je dat? Verrechtsing t.o.v. van wat?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Ad Anker schreef:
Wilhelm schreef:
DDD schreef:Laat het voor DIA in ieder geval duidelijk zijn dat de GG de laatste jaren flink zijn veranderd. En gelukkig de inhoud van DWS ook. Maar als nu nog niet helder is dat de GG in de laatste veertig jaar ernstig verrechtst zijn, dan weet ik het niet meer.

Ik denk dat het plaatselijk nogal kan verschillen.
In het westen van het land zie je in een heel aantal (randstad)gemeenten juist hele positieve ontwikkelingen.

Welke positieve ontwikkelingen zie je dan, Wilhelm?
Er wordt meer over kerkmuren heen gekeken. Minder intern gericht en meer zicht op de missionaire taak van de kerk.
Ook zie je dat deze gemeenten wat minder gespannen omgaan met allerlei sociologische gewoonten en etiquette die er binnen onze gemeenten soms kunnen zijn.
En, misschien wel het belangrijkste, ik zie dat er meer aandacht komt voor een bijbelse theologie zoals die geleerd wordt vanuit de reformatie en de puriteinen, en men wat los komt van het nadrukkelijke ‘eigene’ van de Ger. Gem dat vooral een ‘gezelschappelijke’ oorsprong heeft.

Overigens is het ook wel logisch. Als je midden in de branding van de seculiere samenleving komt te staan, ga je beter beseffen waar het werkelijk om gaat. En worden discussies als bv hier op het forum vaak gevoerd, wat minder belangrijk.
Zie jij deze ontwikkeling dan niet?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Curatorium »

DDD schreef:Het is beter om trouw te zijn. Maar helaas zien we tegenwoordig niet meer het fulmineren tegen de gereformeerde waarheid van de rechterzijde. Dat komt deels doordat daar een meer christelijke geest leeft, en daar ben ik blij om, maar deels ook omdat de gereformeerde stroming binnen de GG minder duidelijke vertegenwoordigers heeft, in ieder geval niet op de theologische school, en dat is heel bedroevend.
Ik ben toch wel blij met de studenten van de TS tegenwoordig. Zo'n 7 jaar geleden had je mij dat niet horen zeggen. Vooral de prediking is toch niet ontzettend rechts te noemen, is wel eens anders geweest sinds de eeuwwisseling.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door refo »

De vraag is of dat positief is.

In de prediking wordt naast (1) de gearriveerde gelovige en (2) de duidelijk onbekeerde een derde groep onderscheiden. Wel stilgezet, niet afgesneden. ( (1) en (2) worden niet heel positief beoordeeld, hoewel de eerste groep wel wedergeboren wordt geacht.) Die derde groep wordt in de prediking nogal intensief begeleid. Het gevoelen is dat daar voorzichtig mee omgesprongen moet worden. Dat resulteert automatisch in niet zo rechtse preken.

De studenten leren dat van hun rector. Ik ben wel benieuwd of dat nog veranderen zal onder een opvolgende rector.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:Er wordt meer over kerkmuren heen gekeken. Minder intern gericht en meer zicht op de missionaire taak van de kerk.
Eens.
Ook zie je dat deze gemeenten wat minder gespannen omgaan met allerlei sociologische gewoonten en etiquette die er binnen onze gemeenten soms kunnen zijn.
Dat zal per gemeente en zelfs per persoon verschillend zijn. Ik zie soms nog wel wat 'gespannenheid'.
En, misschien wel het belangrijkste, ik zie dat er meer aandacht komt voor een bijbelse theologie zoals die geleerd wordt vanuit de reformatie en de puriteinen, en men wat los komt van het nadrukkelijke ‘eigene’ van de Ger. Gem dat vooral een ‘gezelschappelijke’ oorsprong heeft.
Het ene sluit het andere niet uit. Ik heb niets tegen het 'eigene' van de GG, al kan het doorslaan. Maar juist de combinatie is wat mij betreft waardevol. Ik zie dat ook wel gebeuren.
Overigens is het ook wel logisch. Als je midden in de branding van de seculiere samenleving komt te staan, ga je beter beseffen waar het werkelijk om gaat. En worden discussies als bv hier op het forum vaak gevoerd, wat minder belangrijk.
Enerzijds wel. Als het een inhoudelijke discussie is, vind ik het nog wel belangrijk. Je ziet echter vaak losse flodders langskomen vanuit een bepaalde vooringenomenheid. Dat is waardeloos in een discussie. Maar hoe bijv. Zonderling aanwijst dat de HSV afwijkt van de SV vind ik wel goed en belangrijk. Hij doet het inhoudelijk en onderbouwd. Dan is een discussie altijd goed!
Zie jij deze ontwikkeling dan niet?
jazeker, maar als jij een trend noemt en huisman bevestigt dat en noemt vervolgens de gemeente van 's Gravenpolder, dan ben ik benieuwd hoe dat zich tot elkaar verhoudt. Maar daar kan huisman zelf uitleggen, denk ik.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Ad Anker schreef:
Wilhelm schreef:Er wordt meer over kerkmuren heen gekeken. Minder intern gericht en meer zicht op de missionaire taak van de kerk.
Eens.
Ook zie je dat deze gemeenten wat minder gespannen omgaan met allerlei sociologische gewoonten en etiquette die er binnen onze gemeenten soms kunnen zijn.
Dat zal per gemeente en zelfs per persoon verschillend zijn. Ik zie soms nog wel wat 'gespannenheid'.
En, misschien wel het belangrijkste, ik zie dat er meer aandacht komt voor een bijbelse theologie zoals die geleerd wordt vanuit de reformatie en de puriteinen, en men wat los komt van het nadrukkelijke ‘eigene’ van de Ger. Gem dat vooral een ‘gezelschappelijke’ oorsprong heeft.
Het ene sluit het andere niet uit. Ik heb niets tegen het 'eigene' van de GG, al kan het doorslaan. Maar juist de combinatie is wat mij betreft waardevol. Ik zie dat ook wel gebeuren.
Overigens is het ook wel logisch. Als je midden in de branding van de seculiere samenleving komt te staan, ga je beter beseffen waar het werkelijk om gaat. En worden discussies als bv hier op het forum vaak gevoerd, wat minder belangrijk.
Enerzijds wel. Als het een inhoudelijke discussie is, vind ik het nog wel belangrijk. Je ziet echter vaak losse flodders langskomen vanuit een bepaalde vooringenomenheid. Dat is waardeloos in een discussie. Maar hoe bijv. Zonderling aanwijst dat de HSV afwijkt van de SV vind ik wel goed en belangrijk. Hij doet het inhoudelijk en onderbouwd. Dan is een discussie altijd goed!
Zie jij deze ontwikkeling dan niet?
jazeker, maar als jij een trend noemt en huisman bevestigt dat en noemt vervolgens de gemeente van 's Gravenpolder, dan ben ik benieuwd hoe dat zich tot elkaar verhoudt. Maar daar kan huisman zelf uitleggen, denk ik.

Juist zo'n discussie over de HSV wordt minder belangrijk als je meer in contact komt met buitenkerkelijken. Dan ben je allang blij dat ze serieus bezig zijn om de HSV te lezen. En als jongeren dan ook meer bijbel lezen als de vertaling toegankelijker en toch zuiver is , dan is dat winst.

's Gravenpolder ken ik niet. Ik dacht vooral aan de gemeenten in de Randstad als Amersfoort, Bodegraven, Capelle ad IJssel-Middelwatering, Leiderdorp, Houten, Utrecht, Lisse, Rotterdam-Zuidwijk, Rotterdam-Alexanderpolder, Woerden, Zoetermeer, Ridderkerk-Slikkeveer, Dordrecht etc etc.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef: 's Gravenpolder ken ik niet. Ik dacht vooral aan de gemeenten in de Randstad als Amersfoort, Bodegraven, Capelle ad IJssel-Middelwatering, Leiderdorp, Houten, Utrecht, Lisse, Rotterdam-Zuidwijk, Rotterdam-Alexanderpolder, Woerden, Zoetermeer, Ridderkerk-Slikkeveer, Dordrecht etc etc.
O ja. ik ben vooral benieuwd naar de etc.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Wilhelm »

Ad Anker schreef:
Wilhelm schreef: 's Gravenpolder ken ik niet. Ik dacht vooral aan de gemeenten in de Randstad als Amersfoort, Bodegraven, Capelle ad IJssel-Middelwatering, Leiderdorp, Houten, Utrecht, Lisse, Rotterdam-Zuidwijk, Rotterdam-Alexanderpolder, Woerden, Zoetermeer, Ridderkerk-Slikkeveer, Dordrecht etc etc.
O ja. ik ben vooral benieuwd naar de etc.
Ik wilde de namen al weer verwijderen, maar je hebt dit bericht al gepost. Het gaat uiteindelijk niet om namen, die zijn er wel meer te noemen, ook buiten de randstad.
Maar het gaat er vooral om dat er gezegd wordt dat de Ger. Gem zou verrechtsen. En dat waag ik echt te betwijfelen, dat zie ik nl in veel gemeenten echt niet terug.
Hooguit een enkele gemeente waar een predikant een fors stempel op de gemeente probeert te zetten. Daar zie je helaas nogal eens een uitstroom van betrokken gemeenteleden.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Ad Anker schreef:
Wilhelm schreef: 's Gravenpolder ken ik niet. Ik dacht vooral aan de gemeenten in de Randstad als Amersfoort, Bodegraven, Capelle ad IJssel-Middelwatering, Leiderdorp, Houten, Utrecht, Lisse, Rotterdam-Zuidwijk, Rotterdam-Alexanderpolder, Woerden, Zoetermeer, Ridderkerk-Slikkeveer, Dordrecht etc etc.
O ja. ik ben vooral benieuwd naar de etc.
Ik wilde de namen al weer verwijderen, maar je hebt dit bericht al gepost. Het gaat uiteindelijk niet om namen, die zijn er wel meer te noemen, ook buiten de randstad.
Maar het gaat er vooral om dat er gezegd wordt dat de Ger. Gem zou verrechtsen. En dat waag ik echt te betwijfelen, dat zie ik nl in veel gemeenten echt niet terug.
Hooguit een enkele gemeente waar een predikant een fors stempel op de gemeente probeert te zetten. Daar zie je helaas nogal eens een uitstroom van betrokken gemeenteleden.
Ik zie ook een heel andere ontwikkeling, namelijk dat de tegenstellingen groter worden en zich verscherpen. En de namen die je noemt, daar liggen de dingen veelal genuanceerder dan jij nu doet voorkomen. Dat geldt meestal overigens ook voor de rechterzijde.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Precies generaliseren is gevaarlijk. Ik zie en hoor als buitenstaander ook veel berichten waar ik als CGK'er blij mee ben.
Ik heb in de herfstvakantie in Zeeuwse GG's gekerkt en daar was van verrechtsing geen sprake. Er klonk een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking die niet wezenlijk anders was dan dat ik in onze CGK gemeente beluister.
Welke positieve ontwikkelingen zie je dan, Wilhelm?
Huisman, je hebt het volgens mij o.a. over de gemeente ven 's Gravenpolder, daar is volgens jou geen sprake van verrechtsing. Hoe duidt je dat? Verrechtsing t.o.v. van wat?
Voor de duidelijkheid: Ik heb het over de prediking niet over een kerkenraad of gemeente want daar heb ik geen zicht op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. M. Golverdingen promoveert op de geschiedenis van de

Bericht door DDD »

De meeste van de genoemde gemeenten ken ik wat beter, soms via via, en in sommige is wel degelijk sprake (geweest) van verrechtsing. Maar niet in de zin van extremisme, dat is waar.

Ik ben het eens met Curatorium, dat er ook positieve ontwikkelingen zijn. Er is meer bewustwording in kerkenraden en synode dat het niet verstandig is de mensen die het meest nauw van ingewanden zijn altijd hun zin te geven, ook niet op landelijk niveau, omdat daar soms ook sprake is van nauwelijks verholen intolerantie, en dat over middelmatige - of zelfs bijzaken. Ik denk dat bepaalde conflicten ook aan het inzicht hebben bijgedragen dat rigiditeit niet altijd de gemeenten dient in de navolging van Christus. Maar daarbij is nog steeds sprake van een duidelijke verrechtsing, als je dat afzet tegen 30 of 40 jaar geleden.

En er zijn natuurlijk nog veel meer gemeenten, gelukkig wel, waar het traditionele GG-geluid nog gehoord wordt. Maar je ziet toch ook dat jonge predikanten die in veel opzichten nuchter van karakter zijn, maar als het om de theologische eigenaardigheden van de GG gaat, duidelijk tot de rechterflank behoren, in veel linkse GG worden beroepen. Dat betekent ook iets.
Plaats reactie