Wat is remonstrants ?

Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Bookreader »

Simon schreef:
refo schreef:De bijbel wordt in de gereformeerde gezindte nauwelijks meer gelezen.

Preken en andere stichtelijke werkjes nog wel. En die nemen dan de plaats van de bijbel in. Onder het mom van: 't is toch schriftuurlijk? We moeten worden als de dominee, terwijl Jezus zegt dat we moeten worden als een kind. De oplossing is: je moet dat geestelijk opvatten. Not. Jezus nam er een levensecht kind voor als voorbeeld.
Ik ben bang dat je daarin inderdaad gelijk hebt.
Maar is dat echt verbazend in kringen, waar meer aandacht wordt besteed aan het inprenten van leerregels, HC, en catechesatie, dan aan bijbelstudie?
Of zit ik er nu helemaal naast?
Eigenlijk is dat natuurlijk wel heel verbazend in stromingen waar de term 'sola scriptura' zeer bekend in de oren klinkt.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
Bookreader schreef:
huisman schreef:Zeer interessant artikel in het RD van vandaag
...

Hier het artikel uit het tijdschrift Theologia Reformata waar ds G.A. van den Brink aan refereert

http://www.refdag.nl/polopoly_fs/artike ... -THREF.pdf
Dat is inderdaad een heel interessant artikel. En het behandelt een onderwerp dat voor de gereformeerde gezindte zeer relevant is.
Dit artikel gaf me een gevoel van: met de beide benen op de grond gezet te worden. Dat heb je wel eens nodig als mens. In de gereformeerde gezindte is van alles aan gedachten in omloop, waarvan de een dit aantrekkelijk zal vinden, en de ander dat. Maar het gaat uiteindelijk niet om wat wij aan voorkeuren hebben, maar om wat objectief gezien waar is. Om de vraag: wat heeft God nou echt te zeggen in Zijn Woord? En daarin levert zoiets als dit een bijdrage. Dat waardeer ik zeer.

Die predikant komt mij overigens heel bekend voor. Heel af en toe staat hij bij mij in de gemeente op de kansel. Afgelopen zondag bijvoorbeeld nog. En ik moet zeggen: ik mag hem graag horen.
De bijbel wordt in de gereformeerde gezindte nauwelijks meer gelezen.

Preken en andere stichtelijke werkjes nog wel. En die nemen dan de plaats van de bijbel in. Onder het mom van: 't is toch schriftuurlijk? We moeten worden als de dominee, terwijl Jezus zegt dat we moeten worden als een kind. De oplossing is: je moet dat geestelijk opvatten. Not. Jezus nam er een levensecht kind voor als voorbeeld.
Dan zouden we hier wel eens de kern aangeboord kunnen hebben waarom de mensen nu zo open staan voor allerlei voortschreidende inzichten in de gereformeerde leer... Als men zich gaat baseren op wat mensen zeggen gaan we snel fout. Dacht ik... Het maakt anders nog wel wat uit wat er gelezen wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door WimA »

-DIA- schreef:Vijf artikelen van de remonstranten
In januari 1610 stelden de remonstranten de vijf artikelen van de remonstranten op. De artikelen luiden als volgt:

Wij geloven:
Artikel 1
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.

Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, [Ad 1] zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Artikel 3
Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..

Artikel 4
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.

Artikel 5
Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.

Voor de weerlegging: Zie DORDTSE LEERREGELS
Als ik dit - bovenstaande - lees dan is het voor mij gewoon moeilijk om hier de remonstranse ideeen uit te halen. (Behalve het rood gearceerde, [AD 1], maar m.i. is dat ook niet het kernpunt in de huidige discussie hierover). Wie kan - uit z'n hoofd - per artikel de fouten aangeven? event. met de vindplaatsten in de DL? Verder ben ik ook benieuwd hoe de standpunten over de doop zich verhouden met deze artikelen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door -DIA- »

WimA schreef:
-DIA- schreef:Vijf artikelen van de remonstranten
In januari 1610 stelden de remonstranten de vijf artikelen van de remonstranten op. De artikelen luiden als volgt:

Wij geloven:
Artikel 1
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.

Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, [Ad 1] zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Artikel 3
Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..

Artikel 4
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.

Artikel 5
Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.

Voor de weerlegging: Zie DORDTSE LEERREGELS
Als ik dit - bovenstaande - lees dan is het voor mij gewoon moeilijk om hier de remonstranse ideeen uit te halen. (Behalve het rood gearceerde, [AD 1], maar m.i. is dat ook niet het kernpunt in de huidige discussie hierover). Wie kan - uit z'n hoofd - per artikel de fouten aangeven? event. met de vindplaatsten in de DL? Verder ben ik ook benieuwd hoe de standpunten over de doop zich verhouden met deze artikelen.
Op deze 5 artikelen zijn de 5 artikelen van de Dordtse Leerregels als antwoord bedoeld. Leg dan naast elk artikel het correspnderende artikel van de DL. Artikel 3 & 4 zijn in de DL samengevoegd, omdat het alles zeer nauw aan elkaar hangt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Simon »

.....wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.

Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is,....

de een bekijkt zaken vooraf, de ander achteraf.

Maar niemand zegt dat Jezus gestorven is voor hen die Hem niet aannemen.
Op hen blijft God's toorn rusten, dat zijn beide groepen toch eens met elkaar?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:.....wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.

Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is,....


de een bekijkt zaken vooraf, de ander achteraf.

Maar niemand zegt dat Jezus gestorven is voor hen die Hem niet aannemen.
Op hen blijft God's toorn rusten, dat zijn beide groepen toch eens met elkaar?
Dat was nogal vrij kort na de reformatie, en de nadere reformatie. De gereformeerde leer
had in Nederland diep wordel geschoten, en was te goed bekend om meteen al te grove dwalingen onverbloemd
of ombedekt te zeggen. Maar in feite ligt hier het concept voor de vrijzinnige
kerken van nu.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door WimA »

-DIA- schreef:Op deze 5 artikelen zijn de 5 artikelen van de Dordtse Leerregels als antwoord bedoeld. Leg dan naast elk artikel het correspnderende artikel van de DL. Artikel 3 & 4 zijn in de DL samengevoegd, omdat het alles zeer nauw aan elkaar hangt.
DIA, dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Mijn vraag is eerder bedoeld aan - met name - de CGK'ers onder ons. Die zullen m.i. namelijk - met hun doop- en verbondsopvatting - moeite hebben om deze artikelen niet te onderschrijven. En naar hun reactie ben ik benieuwd.
(Overigens staat de CGK niet alleen met b.v hun doopovatting, ook in de GG zie je die steeds meer opgeld doen).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Tiberius »

WimA schreef:(Overigens staat de CGK niet alleen met b.v hun doopovatting, ook in de GG zie je die steeds meer opgeld doen).
Voor de CGK kan ik niet antwoord, dat laat ik graag aan Huisman over.
Maar voor de GG klopt dat niet.
Mogelijk ben je in de war met hetgeen de 3e paragraaf zegt, namelijk dat de offerande van Christus genoegzaam is voor allen en een ieder.
Indien het anders is, dan hoor of lees ik graag voorbeelden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Afgewezen »

Wij geloven:
Artikel 1
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.Zoals het hier geformuleerd is, lijkt het alsof God de gelovigen verkiest, maar God verkiest zondaren en die maakt Hij tot gelovigen.

Artikel 2
Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, [Ad 1] zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Artikel 3
Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.. Hier staat niets fouts in, de DL hebben III en IV niet voor niets samengevoegd.

Artikel 4
Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.Hier wordt de zaligheid afhankelijk gesteld van de vraag of wij de genade van God wel op de goede manier gebruiken.

Artikel 5
Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn Geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.Hier wordt gesuggereerd dat wij door nalatigheid de genade kunnen verliezen.
WimA schreef:Als ik dit - bovenstaande - lees dan is het voor mij gewoon moeilijk om hier de remonstranse ideeen uit te halen. (Behalve het rood gearceerde, [AD 1], maar m.i. is dat ook niet het kernpunt in de huidige discussie hierover). Wie kan - uit z'n hoofd - per artikel de fouten aangeven? event. met de vindplaatsten in de DL? Verder ben ik ook benieuwd hoe de standpunten over de doop zich verhouden met deze artikelen.
Het remonstrantisme is heel subtiel. Anderzijds vind ik het wel een slechte zaak als je in het bovenstaande moeilijk de remonstrantse gedachten kunt ontdekken. Weet je dan wel wat remonstrantisme is?
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door WimA »

Afgewezen schreef:Het remonstrantisme is heel subtiel. Anderzijds vind ik het wel een slechte zaak als je in het bovenstaande moeilijk de remonstrantse gedachten kunt ontdekken. Weet je dan wel wat remonstrantisme is?
Het zou idd zo maar kunnen dat ik niet goed weet wat remonstrantisme is. Vandaar hier mijn vraag. Gelet echter op de discussie zowel hier als in de krant ben ik iig de enige niet.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door huisman »

WimA schreef:
-DIA- schreef:Op deze 5 artikelen zijn de 5 artikelen van de Dordtse Leerregels als antwoord bedoeld. Leg dan naast elk artikel het correspnderende artikel van de DL. Artikel 3 & 4 zijn in de DL samengevoegd, omdat het alles zeer nauw aan elkaar hangt.
DIA, dat begrijp ik natuurlijk ook wel. Mijn vraag is eerder bedoeld aan - met name - de CGK'ers onder ons. Die zullen m.i. namelijk - met hun doop- en verbondsopvatting - moeite hebben om deze artikelen niet te onderschrijven. En naar hun reactie ben ik benieuwd.
(Overigens staat de CGK niet alleen met b.v hun doopovatting, ook in de GG zie je die steeds meer opgeld doen).
Als jij maar één zin kunt aanwijzen in de leer van de remonstranten die volgens jou echt remonstrants is vraag ik mij echt af of jij diegene bent die de CGK en zijn gereformeerde grondslag verdacht mag maken. :bobo
Een paar dwalingen;
art 1 God verkiest op voorgezien geloof
art 2 Christus voor allen gestorven
art 4 Gods Geest werkt niet onwederstandelijk
art 5 Genade is verliesbaar.
Ondenkbaar dus dat een CGK'er of welk gereformeerd denkend mens ook dit zou kunnen onderschrijven.

Allemaal dwalingen die door onze dordtse vaderen krachtig zijn verworpen. Deze dwalingen hebben niets te maken met een verbonds en doopvisie of een ruim aanbod van genade. De zuivere doopsopvatting die wij in de CGK hebben (en gelukkig idd steeds meer opgeld doet in de GG) is gebaseerd op de Schrift en de 3FvE en een leer die door bijna alle (nadere)reformatoren geleerd werd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door Grace »

Jongere schreef:Ik vond dit een goede blog over het artikel, wat ik ook bedoel:

http://pmwisse.blogspot.nl/2012/06/gert ... l?spref=tw
Jongere schreef: Zoals Wisse terecht aangeeft op zijn weblog is die voorkennis in dit geval geen vooroordeel, maar nuttige kennis. Omdat het de discussie beïnvloedt. Hij doet in zijn artikel namelijk geen recht aan Comrie en al helemaal niet aan de achterliggende standpunten die hij wil bestrijden.
Reactie van vd Brink ook gelezen? Staat eronder...
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door WimA »

huisman schreef:Als jij maar één zin kunt aanwijzen in de leer van de remonstranten die volgens jou echt remonstrants is vraag ik mij echt af of jij diegene bent die de CGK en zijn gereformeerde grondslag verdacht mag maken. :bobo
Een paar dwalingen;
art 1 God verkiest op voorgezien geloof
art 2 Christus voor allen gestorven
art 4 Gods Geest werkt niet onwederstandelijk
art 5 Genade is verliesbaar.
Ondenkbaar dus dat een CGK'er of welk gereformeerd denkend mens ook dit zou kunnen onderschrijven.
iig ben jij - met het aanwijzen van de dwalingen - het eens met Afgewezen. (ik neem tenminste aan dat haar reactie niet gewoon is overgeschreven).
huisman schreef:Allemaal dwalingen die door onze dordtse vaderen krachtig zijn verworpen. Deze dwalingen hebben niets te maken met een verbonds en doopvisie of een ruim aanbod van genade. De zuivere doopsopvatting die wij in de CGK hebben (en gelukkig idd steeds meer opgeld doet in de GG) is gebaseerd op de Schrift en de 3FvE en een leer die door bijna alle (nadere)reformatoren geleerd werd.
Dat e.e.a niet zijn weerslag zou hebben in de verbonds en/of doopvisie is m.i. wat kort door de bocht. Ik zal aangeven waar in de artikelen ik toch wel degelijk raakvlakken zie met de huidige opvattingen over verbond en doop.

n.b. het schuingedrukte in in onderstaande citaten is de eerdere reactie van Afgewezen op de - door haar - in rood gearceerde dwalingen
Artikel 1 schreef: Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.Zoals het hier geformuleerd is, lijkt het alsof God de gelovigen verkiest, maar God verkiest zondaren en die maakt Hij tot gelovigen.
Ik krijg toch de indruk dat men tegenwoordig belijdt dat God eerst uit de zondaren bondelingen verkiest en vanuit de bondelingen de gelovigen. Deze indruk wordt o.a. versterkt door het ontkennen van het onderscheidt tussen de in- en uitwendige roeping en te spreken over een enkele roeping met een tweerlei uitwerking. Het - nog te plaatsen - laatste artikel van dhr. Scholten in de WS spreekt hierin duidelijke taal en rept van de "remonstranste wortel".
Artikel 2 schreef: Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, [Ad 1] zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
Dit is duidelijk en geen punt van discussie.
Artikel 3 schreef: Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij hetware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.. Hier staat niets fouts in, de DL hebben III en IV niet voor niets samengevoegd.
Artikel 4 schreef: Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben, Handelingen 7 en elders op vele plaatsen.Hier wordt de zaligheid afhankelijk gesteld van de vraag of wij de genade van God wel op de goede manier gebruiken.
Dit moet m.i. wel beter onderbouwd worden. Hand. 7 vs 51 zegt: "Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij. Ook hierin geeft het artikel van dhr. Scholten in de WS verduidelijking.
Artikel 4 schreef: Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn Geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.Hier wordt gesuggereerd dat wij door nalatigheid de genade kunnen verliezen.
Dit artikel moet ik zoweiso nog 100x lezen in de hoop dat ik dan wel ga begrijpen wat er staat. Wordt vervolgt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door huisman »

WimA schreef:Ik krijg toch de indruk dat men tegenwoordig belijdt dat God eerst uit de zondaren bondelingen verkiest en vanuit de bondelingen de gelovigen. Deze indruk wordt o.a. versterkt door het ontkennen van het onderscheidt tussen de in- en uitwendige roeping en te spreken over een enkele roeping met een tweerlei uitwerking. Het - nog te plaatsen - laatste artikel van dhr. Scholten in de WS spreekt hierin duidelijke taal en rept van de "remonstranste wortel".
Calvijn noemt idd meerdere kringen/lagen in de verkiezing. Het geboren worden uit christelijke ouders en het teken en zegel van het verbond dragen is ook een verkiezing maar is niet de verkiezing tot zaligheid.
dhr Scholten is met al zijn geschrijf bijzonder ver afgeraakt van de leer van de reformatie. Daar ging het artikel ook over van ds G.A. van den Brink waarmee ik dit topic opende. Men noemt tegenwoordig zaken remonstrants die puur gereformeerd zijn en zelfs op de synode van Dordt zijn besloten.


Ik neem aan dat je over de roeping het eens bent met wat onze D.L. daar van belijd.
3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.

3/4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Wat is remonstrants ?

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:Ik krijg toch de indruk dat men tegenwoordig belijdt dat God eerst uit de zondaren bondelingen verkiest en vanuit de bondelingen de gelovigen. Deze indruk wordt o.a. versterkt door het ontkennen van het onderscheidt tussen de in- en uitwendige roeping en te spreken over een enkele roeping met een tweerlei uitwerking. Het - nog te plaatsen - laatste artikel van dhr. Scholten in de WS spreekt hierin duidelijke taal en rept van de "remonstranste wortel".
Calvijn noemt idd meerdere kringen/lagen in de verkiezing. Het geboren worden uit christelijke ouders en het teken en zegel van het verbond dragen is ook een verkiezing maar is niet de verkiezing tot zaligheid.
Dit is een ontwijkende bevestiging op de geopperde stelling zonder argumentatie.
Huisman schreef:dhr Scholten is met al zijn geschrijf bijzonder ver afgeraakt van de leer van de reformatie. Daar ging het artikel ook over van ds G.A. van den Brink waarmee ik dit topic opende. Men noemt tegenwoordig zaken remonstrants die puur gereformeerd zijn en zelfs op de synode van Dordt zijn besloten.
Argumenten bij deze mening ontbreken dus reactie niet mogelijk.
huisman schreef:Ik neem aan dat je over de roeping het eens bent met wat onze D.L. daar van belijd.
3/4-8. Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven.
3/4-9. Dat er velen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, niet komen en niet bekeerd worden, daarvan is de schuld niet in het Evangelie, noch in Christus, door het Evangelie aangeboden zijnde, noch in God, Die door het Evangelie roept, en Zelf ook dien Hij roept onderscheiden gaven mededeelt; maar in degenen, die geroepen worden; van dewelken sommigen, zorgeloos zijnde, het woord des levens niet aannemen; anderen nemen het wel aan, maar niet in het binnenste huns harten, en daarom is het, dat zij, na een kortstondige blijdschap van het tijdgeloof, wederom terugwijken; anderen verstikken het zaad des Woords door de doornen der zorgvuldigheden en wellusten der wereld, en brengen geen vruchten voort; hetwelk onze Zaligmaker leert in de gelijkenis van het zaad (Matth. 13).
Zoals jij het hier stelt kan ik het idd niet onderschrijven. Overigens bevestig je - met dit half citeren van de D.L. - precies mijn punt.
En als men dan het punt van de roeping - en het eenzijdige citeren van de D.L. - koppelt aan het eerstgenoemde punt over de verschillende "lagen" in de verkiezing dan moet men toch concluderen dat men -bedektelijk - leert dat de Heere gelovigen uit de bondelingen kiest?
Plaats reactie