huisman schreef:Jij vindt dat de doop geen enkele waarde heeft boven ongedoopt zijn maar daar denkt onze belijdenis op grond van Gods Woord anders over.
Voor een ongelovige heeft de doop geen enkele waarde boven ongedoopt zijn, dat klopt* . Of het moest zijn, dat hem 'de woorden Gods toebetrouwd zijn'. Maar dat is geen exclusief goed voor gedoopte ongelovigen, zoals dat wél het geval was met het OT Israël. Voor het NT geldt echter:
Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen. Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.
@ Afgewezen Zou je op mijn posting van do mei 10, 2012 9:43 am willen ingaan ?
Kijk, je kunt allerlei OT beloften aanhalen, dat is prima, maar die hebben hun vervulling gevonden in Christus. En Christus moet állen creaturen gepreekt worden, dus al die beloften worden niet exclusief gepredikt aan de gedoopten, maar aan állen die ze horen. En wie 'wie geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden'.
Nogmaals, hoe je het ook wendt of keert, je maakt van het gedoopt-zijn iets extra's naast Christus, Die ons in het Evangelie aangeboden wordt. Als dát voor jou de betekenis van de doop is, kan ik me voorstellen dat je mijn doopopvatting maar 'waardeloos' vindt.
* Ik verwijs overigens naar wat ik eerder schreef: "Wie gedoopt is op grond van het geloof van zijn ouders, is door God apart gezet, geheiligd. Deze heiliging, afzondering voor God, schept eerder een verplichting, dan dat deze als pleitgrond fungeert."