Hoe zie jij Zach 11;10, met in gedachten dat de 30 zilverlingen uit de opvolgende verzen de prijs was die Judas kreeg voor zijn verraad?Afgewezen schreef:Waarbij jij ervan uitgaat dat het een toezegging is die niet noodzakelijk met geloof gepaard gaat, en dus (slechts) een aanbod. Maar dát is de betekenis niet van de doop, noch van het verbond.huisman schreef:Idd een teken van het verbond. Wat zijn de beloften van dat verbond ? Wat is het aanbod ? Onze H.C. zegt het zo prachtig
dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt ,
Dat is nogal een toezegging die verzegeld wordtDe vervulling van het verbond is het komen tot geloof. Zie bijv. Joh. 6:45, waar Jezus een belofte over het nieuwe verbond (Jes. 54) aanhaalt:Simon schreef:Waar is het schriftgedeelte dat verbond met doop verbindt?
Ik lees dat de verzegeling met de Heilige Geest pas plaatsvindt wanneer wij tot geloof gekomen zijn, trouwens.
Efeze 1:13 legt dit zeer duidelijk uit.
Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Het verbond heeft dus alles met geloof te maken. En zó heeft de doop dan ook met het nieuwe verbond te maken.
Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Geweldig die Simon! Binnenkort hoopt drs. A. Versluis, chr. geref. predikant te Ouderkerk a/d Amstel, in Apeldoorn te promoveren met een boek over Verbond en beloften. Daar kijk in naar uit!
Want in feite blijf ik erbij: het standpunt van ds. Van Voorden is GEEN Doopsopvatting, maar een opvatting van de verkiezingsleer, met daarbij de Doop erbij betrokken. Als hij consequent is, zou hij gene kinderen moeten dopen die NIET uitverkoren zijn. Dat is toch een m.i. diep droevige zaak. Nu doopt men daar wel alle kinderen omreden dat men die wetenschap niet heeft, want de verborgen zaken zijn voor de Heere, onze God, maar wij blijven verantwoordelijk, ten volle, en de Doop blijft een pleitgrond, die de Heere ons en onze kinderen heeft gegeven en is absoluut geen zandgrond.
Want in feite blijf ik erbij: het standpunt van ds. Van Voorden is GEEN Doopsopvatting, maar een opvatting van de verkiezingsleer, met daarbij de Doop erbij betrokken. Als hij consequent is, zou hij gene kinderen moeten dopen die NIET uitverkoren zijn. Dat is toch een m.i. diep droevige zaak. Nu doopt men daar wel alle kinderen omreden dat men die wetenschap niet heeft, want de verborgen zaken zijn voor de Heere, onze God, maar wij blijven verantwoordelijk, ten volle, en de Doop blijft een pleitgrond, die de Heere ons en onze kinderen heeft gegeven en is absoluut geen zandgrond.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Ik herhaal: Jezus haalt een belofte uit het OT aan die betrekking heeft op het nieuwe verbond en verbindt deze met het geloof in Hem.Simon schreef:Hoe zie jij Zach 11;10, met in gedachten dat de 30 zilverlingen uit de opvolgende verzen de prijs was die Judas kreeg voor zijn verraad?Afgewezen schreef:Waarbij jij ervan uitgaat dat het een toezegging is die niet noodzakelijk met geloof gepaard gaat, en dus (slechts) een aanbod. Maar dát is de betekenis niet van de doop, noch van het verbond.huisman schreef:Idd een teken van het verbond. Wat zijn de beloften van dat verbond ? Wat is het aanbod ? Onze H.C. zegt het zo prachtig
dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt ,
Dat is nogal een toezegging die verzegeld wordtDe vervulling van het verbond is het komen tot geloof. Zie bijv. Joh. 6:45, waar Jezus een belofte over het nieuwe verbond (Jes. 54) aanhaalt:Simon schreef:Waar is het schriftgedeelte dat verbond met doop verbindt?
Ik lees dat de verzegeling met de Heilige Geest pas plaatsvindt wanneer wij tot geloof gekomen zijn, trouwens.
Efeze 1:13 legt dit zeer duidelijk uit.
Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Het verbond heeft dus alles met geloof te maken. En zó heeft de doop dan ook met het nieuwe verbond te maken.
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Gelezen uit 'Wegwijzer'
Wij belijden op grond van Gods Woord dat God drie-enig is. Dit betekent niet dat God drie gezichten heeft. Er is slechts een God. Maar in die ene God zijn drie Personen. Zij zijn van elkaar onderscheiden door hun Persoonlijke eigenschappen (...) God de Heilige Geest is de Vernieuwer van ons hart. Hij heeft ons deel aan Christus en Zijn zegeningen. God is een God van volkomen zaligheid. Alles wat je tot redding nodig hebt, is bij deze God te vinden. De drie-eenheid is de basis van het Evangelie. Het is Evangelieverkondiging. Deze God is de God van je doop. Dit mag je vrijmoedigheid geven om tot Hem te gaan. Toon je gedoopte voorhoofd aan deze Vader, Zoon en Heilige Geest. En als de duivel je aanvalt, zeg dat maar met Luther:"Ik ben gedoopt".
Wij belijden op grond van Gods Woord dat God drie-enig is. Dit betekent niet dat God drie gezichten heeft. Er is slechts een God. Maar in die ene God zijn drie Personen. Zij zijn van elkaar onderscheiden door hun Persoonlijke eigenschappen (...) God de Heilige Geest is de Vernieuwer van ons hart. Hij heeft ons deel aan Christus en Zijn zegeningen. God is een God van volkomen zaligheid. Alles wat je tot redding nodig hebt, is bij deze God te vinden. De drie-eenheid is de basis van het Evangelie. Het is Evangelieverkondiging. Deze God is de God van je doop. Dit mag je vrijmoedigheid geven om tot Hem te gaan. Toon je gedoopte voorhoofd aan deze Vader, Zoon en Heilige Geest. En als de duivel je aanvalt, zeg dat maar met Luther:"Ik ben gedoopt".
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Zijn we zonder doop minder welkom bij God? Hebben we de doop nodig om tot God te mogen gaan? Nee toch?Schemerlichtje schreef:Gelezen uit 'Wegwijzer'
Wij belijden op grond van Gods Woord dat God drie-enig is. Dit betekent niet dat God drie gezichten heeft. Er is slechts een God. Maar in die ene God zijn drie Personen. Zij zijn van elkaar onderscheiden door hun Persoonlijke eigenschappen (...) God de Heilige Geest is de Vernieuwer van ons hart. Hij heeft ons deel aan Christus en Zijn zegeningen. God is een God van volkomen zaligheid. Alles wat je tot redding nodig hebt, is bij deze God te vinden. De drie-eenheid is de basis van het Evangelie. Het is Evangelieverkondiging. Deze God is de God van je doop. Dit mag je vrijmoedigheid geven om tot Hem te gaan. Toon je gedoopte voorhoofd aan deze Vader, Zoon en Heilige Geest. En als de duivel je aanvalt, zeg dat maar met Luther:"Ik ben gedoopt".
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Nee, dat staat er niet. Maar het gaat over een pleitgrond die we mogen hebben.Afgewezen schreef:Zijn we zonder doop minder welkom bij God? Hebben we de doop nodig om tot God te mogen gaan? Nee toch?Schemerlichtje schreef:Gelezen uit 'Wegwijzer'
Wij belijden op grond van Gods Woord dat God drie-enig is. Dit betekent niet dat God drie gezichten heeft. Er is slechts een God. Maar in die ene God zijn drie Personen. Zij zijn van elkaar onderscheiden door hun Persoonlijke eigenschappen (...) God de Heilige Geest is de Vernieuwer van ons hart. Hij heeft ons deel aan Christus en Zijn zegeningen. God is een God van volkomen zaligheid. Alles wat je tot redding nodig hebt, is bij deze God te vinden. De drie-eenheid is de basis van het Evangelie. Het is Evangelieverkondiging. Deze God is de God van je doop. Dit mag je vrijmoedigheid geven om tot Hem te gaan. Toon je gedoopte voorhoofd aan deze Vader, Zoon en Heilige Geest. En als de duivel je aanvalt, zeg dat maar met Luther:"Ik ben gedoopt".
Een totaal andere zijde die dus eerder in dit topic genoemd is.
Meer of minder zijn we er niet om...maar wel alles in de 'middelijke' weg.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
de duivel weet duvels goed wanneer iemand gedoopt is.Schemerlichtje schreef:Gelezen uit 'Wegwijzer'
Wij belijden op grond van Gods Woord dat God drie-enig is. Dit betekent niet dat God drie gezichten heeft. Er is slechts een God. Maar in die ene God zijn drie Personen. Zij zijn van elkaar onderscheiden door hun Persoonlijke eigenschappen (...) God de Heilige Geest is de Vernieuwer van ons hart. Hij heeft ons deel aan Christus en Zijn zegeningen. God is een God van volkomen zaligheid. Alles wat je tot redding nodig hebt, is bij deze God te vinden. De drie-eenheid is de basis van het Evangelie. Het is Evangelieverkondiging. Deze God is de God van je doop. Dit mag je vrijmoedigheid geven om tot Hem te gaan. Toon je gedoopte voorhoofd aan deze Vader, Zoon en Heilige Geest. En als de duivel je aanvalt, zeg dat maar met Luther:"Ik ben gedoopt".
Je zegt dan, ik ben al door een Ander betaald.
Ik denk dat de gerechtvaardigde mag zeggen, je hebt aan mij niets, net als Jezus dat zei. ''de aanklager'' heeft toch niets aan te klagen bij hen wier zonden hen niet worden toegerekend?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
We hebben de doop niet nodig als pleitgrond. Ik lees ook niet in de Bijbel dat we zó met de doop moeten omgaan. Het Evangelie is pleitgrond genoeg.Schemerlichtje schreef:Nee, dat staat er niet. Maar het gaat over een pleitgrond die we mogen hebben.Afgewezen schreef:Zijn we zonder doop minder welkom bij God? Hebben we de doop nodig om tot God te mogen gaan? Nee toch?
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Dus we doop is niet nodig? Of, waar is de doop dan wel voor nodig? Wat is dan de pleitgrond? Dus dit stukje is niet Bijbels?Afgewezen schreef:We hebben de doop niet nodig als pleitgrond.Schemerlichtje schreef:Nee, dat staat er niet. Maar het gaat over een pleitgrond die we mogen hebben.Afgewezen schreef:Zijn we zonder doop minder welkom bij God? Hebben we de doop nodig om tot God te mogen gaan? Nee toch?
De doop onderschatten....
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
De doop is niet nodig voor pleitgrond, nee. Hoe zou een buitenkerkelijke dan zalig kunnen worden?Schemerlichtje schreef:Dus we doop is niet nodig? Of, waar is de doop dan wel voor nodig? Wat is dan de pleitgrond? Dus dit stukje is niet Bijbels?
De doop onderschatten....
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: 05 jul 2010, 08:07
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Zie de geschiedenis van de moorman.Afgewezen schreef:De doop is niet nodig voor pleitgrond, nee. Hoe zou een buitenkerkelijke dan zalig kunnen worden?Schemerlichtje schreef:Dus we doop is niet nodig? Of, waar is de doop dan wel voor nodig? Wat is dan de pleitgrond? Dus dit stukje is niet Bijbels?
De doop onderschatten....
Verder wil ik je vragen ook overige vragen te beantwoorden.
Ik hoop er later dan op te reageren, vanwege de tijd nu.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Wat wil je zeggen met je verwijzing naar de Moorman?Schemerlichtje schreef:Zie de geschiedenis van de moorman.Afgewezen schreef:De doop is niet nodig voor pleitgrond, nee. Hoe zou een buitenkerkelijke dan zalig kunnen worden?Schemerlichtje schreef:Dus we doop is niet nodig? Of, waar is de doop dan wel voor nodig? Wat is dan de pleitgrond? Dus dit stukje is niet Bijbels?
De doop onderschatten....
Verder wil ik je vragen ook overige vragen te beantwoorden.
Ik hoop er later dan op te reageren, vanwege de tijd nu.
Wie gedoopt is op grond van het geloof van zijn ouders, is door God apart gezet, geheiligd. Deze heiliging, afzondering voor God, schept eerder een verplichting, dan dat deze als pleitgrond fungeert.
Hoe moet dat pleiten er trouwens uitzien? Moeten we God aansporen om ons te bekeren? Nee toch zeker?
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Ja toch zeker!!!Afgewezen schreef:Wat wil je zeggen met je verwijzing naar de Moorman?Schemerlichtje schreef:Zie de geschiedenis van de moorman.Afgewezen schreef:De doop is niet nodig voor pleitgrond, nee. Hoe zou een buitenkerkelijke dan zalig kunnen worden?Schemerlichtje schreef:Dus we doop is niet nodig? Of, waar is de doop dan wel voor nodig? Wat is dan de pleitgrond? Dus dit stukje is niet Bijbels?
De doop onderschatten....
Verder wil ik je vragen ook overige vragen te beantwoorden.
Ik hoop er later dan op te reageren, vanwege de tijd nu.
Wie gedoopt is op grond van het geloof van zijn ouders, is door God apart gezet, geheiligd. Deze heiliging, afzondering voor God, schept eerder een verplichting, dan dat deze als pleitgrond fungeert.
Hoe moet dat pleiten er trouwens uitzien? Moeten we God aansporen om ons te bekeren? Nee toch zeker?
17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want uw kinderen zullen wederkomen tot hun landpale.
Ik heb wel gehoord, dat zich Efraim beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd , en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE , mijn God!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Dus wij moeten God 'aanmanen' om ons te bekeren? Omdat we gedoopt zijn? En wie niet gedoopt is, tja, die heeft niets om God 'aan te manen'?huisman schreef:17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want uw kinderen zullen wederkomen tot hun landpale.
Ik heb wel gehoord, dat zich Efraim beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd , en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE , mijn God!
Maar dat is natuurlijk onzin. God heeft alle reden om óns aan te manen, op grond van het verbond. Vergeet verder niet dat alle beloften Gods in Christus ja en amen zijn. Híj moet onze pleitgrond zijn, niet onze doop, niet ons eventueel in het verbond zijn.
Het pleiten op het verbond in het OT heeft zijn vervulling gevonden in Christus en ieder, als kind gedoopt of niet, mag door Hém tot God gaan. Daar hebben we niet de doop als extra aanbevelingsbrief voor nodig.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 10 mei 2012, 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
En ik lees; Ik ben gevonden van een volk wat Mij niet zocht.huisman schreef:17 En er is verwachting voor uw nakomelingen, spreekt de HEERE; want uw kinderen zullen wederkomen tot hun landpale.
Ik heb wel gehoord, dat zich Efraim beklaagt, zeggende: Gij hebt mij getuchtigd , en ik ben getuchtigd geworden als een ongewend kalf. Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn, want Gij zijt de HEERE , mijn God!
Wij zijn toch geen nakomelingen van Efraim?
God heeft de joden een sluier, een deksel van bedekking opgelegd tot dat de volheid der heidenen is ingegaan, daarna zal die sluier worden weggenomen, hun ogen zullen worden geopend, wellicht wanneer God hen voldoende getuchtigd heeft als een ongewend kalf.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -