Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Gebruikersavatar
Snuf
Berichten: 144
Lid geworden op: 01 dec 2010, 08:08
Locatie: Goudswaard
Contacteer:

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Snuf »

Dan begrijp ik het denk ik inderdaad niet!
Zal Bunyan er nog eens op nalezen, en Warburton. Dat werpt in ieder geval minder discussie op.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Snuf schreef:Dan begrijp ik het denk ik inderdaad niet!
Zal Bunyan er nog eens op nalezen, en Warburton. Dat werpt in ieder geval minder discussie op.
Lees de Bijbel maar (Hand 2:39)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door vragensteller »

huisman schreef:Als je het verbondsteken (O.T. besnijdenis, N.T. Doop) gelijk stelt met de uitverkiezing heb je er niets van begrepen.
De linkerkant doet dat en zegt dat alle dopelingen zalig worden. De hypercalvinist zegt hetzelfde maar past het alleen toe op de uitverkoren dopelingen.

Onze H.C. zegt het Bijbels maar dit zal ds van Voorden wel verwerpen.
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.

a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
Je gaat eigenlijk niet op de post van Desiree in, terwijl ik haar post wel veel goede punten vind bevatten.
Ds. G.H. Kersten maakt onderscheid tussen het wezen (voor uitverkorenen) en de bediening (voor kinderen van kerkelijke ouders die gedoopt zullen worden of dat al zijn, waaronder uitverkorenen) van het verbond. Volgens mij doet ds. Van Voorden dat ook. Ik denk dat jij, huisman, 'bediening' leest, waar hij 'wezen' bedoelt. Een vergelijkbaar onderscheid -weliswaar met andere naampjes- kennen ze in de CGK toch ook wel, meen ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

vragensteller schreef:
huisman schreef:Als je het verbondsteken (O.T. besnijdenis, N.T. Doop) gelijk stelt met de uitverkiezing heb je er niets van begrepen.
De linkerkant doet dat en zegt dat alle dopelingen zalig worden. De hypercalvinist zegt hetzelfde maar past het alleen toe op de uitverkoren dopelingen.

Onze H.C. zegt het Bijbels maar dit zal ds van Voorden wel verwerpen.
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.

a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
Je gaat eigenlijk niet op de post van Desiree in, terwijl ik haar post wel veel goede punten vind bevatten.
Ds. G.H. Kersten maakt onderscheid tussen het wezen (voor uitverkorenen) en de bediening (voor kinderen van kerkelijke ouders die gedoopt zullen worden of dat al zijn, waaronder uitverkorenen) van het verbond. Volgens mij doet ds. Van Voorden dat ook. Ik denk dat jij, huisman, 'bediening' leest, waar hij 'wezen' bedoelt. Een vergelijkbaar onderscheid -weliswaar met andere naampjes- kennen ze in de CGK toch ook wel, meen ik.

Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Fjodor »

Jean le Fontain schreef:
Marieke schreef:
Jean le Fontain schreef:Moderatormededeling:

Discussies over dit soort onderwerpen liggen hypergevoelig. Vandaar dat ik emotionele uitbarstingen van instemming en afschuw heb ik weggeknipt.
Laten we dit punt respectvol en inhoudelijk bespreken.
Ik begin net deze discussie te lezen, maar snap er niets van.
Er is bijna geen post meer waarin niet geknipt is.
Dat neem ik de moderators niet kwalijk, maar volgens mij kan dan beter alles weggehaald worden.
Nee, de inhoudelijke discussie is niet weggeknipt.
Alleen allerlei emotionele opmerkingen.

Discussie-draad is mijns inziens intact gebleven.
Mijn complimenten, ik denk dat dit de beste manier van modereren is.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 30 apr 2012, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.
Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de Schrift
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.
Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de Schrift
Er zijn in de Schrift geen beloften voor de verworpelingen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.
Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de Schrift
Er zijn in de Schrift geen beloften voor de verworpelingen...

Toch eens beter de Schrift lezen. b.v. 1 Kor 10 waar je kunt lezen wat een bondeling allemaal aan weldaden kan ontvangen en toch verloren gaan. Ik noem de 6 weldaden uit de hoofdstuk.

1. dat onze vaders allen onder de wolk waren,
2. en allen door de zee doorgegaan zijn;
3. En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
4. En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
5.En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus .
6. Ze hadden allemaal de belofte van in te mogen gaan in het beloofde land


Maar.......... in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.

@ Bert maar nooit meer zeggen dat er geen weldaden en beloften zijn voor bondelingen die verloren gaan . Dat is namelijk onschriftuurlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.
Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de Schrift
Maar wat is in de PRAKTIJK het verschil tussen een onbekeerd gedoopt kind in jouw visie en in de visie van ds. Van Voorden?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Gian »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef: En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.
Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de Schrift
Er zijn in de Schrift geen beloften voor de verworpelingen...

Toch eens beter de Schrift lezen. b.v. 1 Kor 10 waar je kunt lezen wat een bondeling allemaal aan weldaden kan ontvangen en toch verloren gaan. Ik noem de 6 weldaden uit de hoofdstuk.

1. dat onze vaders allen onder de wolk waren,
2. en allen door de zee doorgegaan zijn;
3. En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
4. En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
5.En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus .
6. Ze hadden allemaal de belofte van in te mogen gaan in het beloofde land


Maar.......... in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.

@ Bert maar nooit meer zeggen dat er geen weldaden en beloften zijn voor bondelingen die verloren gaan . Dat is namelijk onschriftuurlijk.
Als het om beloften gaat, is alleen geloof van betekenis. Niet of we bondeling zijn. Het is absurd te denken dat er alleen beloften zijn voor dopelingen. Dan zou evangelisatie ook nutteloos zijn.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:Als het om beloften gaat, is alleen geloof van betekenis. Niet of we bondeling zijn. Het is absurd te denken dat er alleen beloften zijn voor dopelingen. Dan zou evangelisatie ook nutteloos zijn.
Juist.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

huisman schreef:
@ Bert maar nooit meer zeggen dat er geen weldaden en beloften zijn voor bondelingen die verloren gaan . Dat is namelijk onschriftuurlijk.

Dat is maar de vraag...de (weldaad en) belofte IS namelijk het niét verloren gaan.
Bovendien was dit volk wel verkozen, maar verkozen velen van dit volk zélf, om ongehoorzaam te zijn.
Die 23000 stierven niet omdat God dat zo behaagde, maar omdat deze hoererij gepleegd hadden etc.
1 Cor 10:8 etc
De nadruk ligt hier helemaal niet op een verbond, maar op het ongehoorzaam zijn.
Laatst gewijzigd door Simon op 30 apr 2012, 16:06, 4 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.
Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de Schrift
Maar wat is in de PRAKTIJK het verschil tussen een onbekeerd gedoopt kind in jouw visie en in de visie van ds. Van Voorden?
Dat de HEERE tegen dat onbekeerde gedoopte kind gesproken heeft en zijn beloften heeft toegezegd. Dat kind heeft beloftegrond om de HEERE aan te roepen.
Ik zeg nergens dat ook voor niet gedoopte mensen er geen beloften in de Bijbel staan. B.v. Wendt U naar Mij toe, wordt behouden , alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.

@Simon .Paulus stelt in 1 kor 10 het verbondsvolk Israël als voorbeeld, het gaat dus zeer duidelijk om het verbondsvolk die de verbondsweldaden hebben genoten.....en toch verloren zijn gegaan vanwege hun ongeloof (Vergelijk Hebr 3)
17 Over welke nu is Hij vertoornd geweest veertig jaren? Was het niet over degenen, die gezondigd hadden, welker lichamen gevallen zijn in de woestijn?
18 En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan, anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren ?
19 En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.

Bericht door Simon »

De brief aan de hebreeen is dus aan de joden, het verbondvolk,
Desalniettemin ligt ook daar weer niét de nadruk op dat verbonds-aspect, maar op het ongeloof.
Ons ten voorbeeld.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Plaats reactie