Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Dan begrijp ik het denk ik inderdaad niet!
Zal Bunyan er nog eens op nalezen, en Warburton. Dat werpt in ieder geval minder discussie op.
Zal Bunyan er nog eens op nalezen, en Warburton. Dat werpt in ieder geval minder discussie op.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Lees de Bijbel maar (Hand 2:39)Snuf schreef:Dan begrijp ik het denk ik inderdaad niet!
Zal Bunyan er nog eens op nalezen, en Warburton. Dat werpt in ieder geval minder discussie op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Je gaat eigenlijk niet op de post van Desiree in, terwijl ik haar post wel veel goede punten vind bevatten.huisman schreef:Als je het verbondsteken (O.T. besnijdenis, N.T. Doop) gelijk stelt met de uitverkiezing heb je er niets van begrepen.
De linkerkant doet dat en zegt dat alle dopelingen zalig worden. De hypercalvinist zegt hetzelfde maar past het alleen toe op de uitverkoren dopelingen.
Onze H.C. zegt het Bijbels maar dit zal ds van Voorden wel verwerpen.Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
Ds. G.H. Kersten maakt onderscheid tussen het wezen (voor uitverkorenen) en de bediening (voor kinderen van kerkelijke ouders die gedoopt zullen worden of dat al zijn, waaronder uitverkorenen) van het verbond. Volgens mij doet ds. Van Voorden dat ook. Ik denk dat jij, huisman, 'bediening' leest, waar hij 'wezen' bedoelt. Een vergelijkbaar onderscheid -weliswaar met andere naampjes- kennen ze in de CGK toch ook wel, meen ik.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
vragensteller schreef:Je gaat eigenlijk niet op de post van Desiree in, terwijl ik haar post wel veel goede punten vind bevatten.huisman schreef:Als je het verbondsteken (O.T. besnijdenis, N.T. Doop) gelijk stelt met de uitverkiezing heb je er niets van begrepen.
De linkerkant doet dat en zegt dat alle dopelingen zalig worden. De hypercalvinist zegt hetzelfde maar past het alleen toe op de uitverkoren dopelingen.
Onze H.C. zegt het Bijbels maar dit zal ds van Voorden wel verwerpen.Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13
Ds. G.H. Kersten maakt onderscheid tussen het wezen (voor uitverkorenen) en de bediening (voor kinderen van kerkelijke ouders die gedoopt zullen worden of dat al zijn, waaronder uitverkorenen) van het verbond. Volgens mij doet ds. Van Voorden dat ook. Ik denk dat jij, huisman, 'bediening' leest, waar hij 'wezen' bedoelt. Een vergelijkbaar onderscheid -weliswaar met andere naampjes- kennen ze in de CGK toch ook wel, meen ik.
Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Mijn complimenten, ik denk dat dit de beste manier van modereren is.Jean le Fontain schreef:Nee, de inhoudelijke discussie is niet weggeknipt.Marieke schreef:Ik begin net deze discussie te lezen, maar snap er niets van.Jean le Fontain schreef:Moderatormededeling:
Discussies over dit soort onderwerpen liggen hypergevoelig. Vandaar dat ik emotionele uitbarstingen van instemming en afschuw heb ik weggeknipt.
Laten we dit punt respectvol en inhoudelijk bespreken.
Er is bijna geen post meer waarin niet geknipt is.
Dat neem ik de moderators niet kwalijk, maar volgens mij kan dan beter alles weggehaald worden.
Alleen allerlei emotionele opmerkingen.
Discussie-draad is mijns inziens intact gebleven.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 30 apr 2012, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de SchriftAfgewezen schreef:En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Er zijn in de Schrift geen beloften voor de verworpelingen...huisman schreef:Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de SchriftAfgewezen schreef:En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Bert Mulder schreef:Er zijn in de Schrift geen beloften voor de verworpelingen...huisman schreef:Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de SchriftAfgewezen schreef:En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
Toch eens beter de Schrift lezen. b.v. 1 Kor 10 waar je kunt lezen wat een bondeling allemaal aan weldaden kan ontvangen en toch verloren gaan. Ik noem de 6 weldaden uit de hoofdstuk.
1. dat onze vaders allen onder de wolk waren,
2. en allen door de zee doorgegaan zijn;
3. En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
4. En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
5.En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus .
6. Ze hadden allemaal de belofte van in te mogen gaan in het beloofde land
Maar.......... in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
@ Bert maar nooit meer zeggen dat er geen weldaden en beloften zijn voor bondelingen die verloren gaan . Dat is namelijk onschriftuurlijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Maar wat is in de PRAKTIJK het verschil tussen een onbekeerd gedoopt kind in jouw visie en in de visie van ds. Van Voorden?huisman schreef:Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de SchriftAfgewezen schreef:En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Als het om beloften gaat, is alleen geloof van betekenis. Niet of we bondeling zijn. Het is absurd te denken dat er alleen beloften zijn voor dopelingen. Dan zou evangelisatie ook nutteloos zijn.huisman schreef:Bert Mulder schreef:Er zijn in de Schrift geen beloften voor de verworpelingen...huisman schreef:Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de SchriftAfgewezen schreef: En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.
Toch eens beter de Schrift lezen. b.v. 1 Kor 10 waar je kunt lezen wat een bondeling allemaal aan weldaden kan ontvangen en toch verloren gaan. Ik noem de 6 weldaden uit de hoofdstuk.
1. dat onze vaders allen onder de wolk waren,
2. en allen door de zee doorgegaan zijn;
3. En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
4. En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
5.En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde ; en de steenrots was Christus .
6. Ze hadden allemaal de belofte van in te mogen gaan in het beloofde land
Maar.......... in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
@ Bert maar nooit meer zeggen dat er geen weldaden en beloften zijn voor bondelingen die verloren gaan . Dat is namelijk onschriftuurlijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Juist.Gian schreef:Als het om beloften gaat, is alleen geloof van betekenis. Niet of we bondeling zijn. Het is absurd te denken dat er alleen beloften zijn voor dopelingen. Dan zou evangelisatie ook nutteloos zijn.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
huisman schreef:
@ Bert maar nooit meer zeggen dat er geen weldaden en beloften zijn voor bondelingen die verloren gaan . Dat is namelijk onschriftuurlijk.
Dat is maar de vraag...de (weldaad en) belofte IS namelijk het niét verloren gaan.
Bovendien was dit volk wel verkozen, maar verkozen velen van dit volk zélf, om ongehoorzaam te zijn.
Die 23000 stierven niet omdat God dat zo behaagde, maar omdat deze hoererij gepleegd hadden etc.
1 Cor 10:8 etc
De nadruk ligt hier helemaal niet op een verbond, maar op het ongehoorzaam zijn.
Laatst gewijzigd door Simon op 30 apr 2012, 16:06, 4 keer totaal gewijzigd.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
Dat de HEERE tegen dat onbekeerde gedoopte kind gesproken heeft en zijn beloften heeft toegezegd. Dat kind heeft beloftegrond om de HEERE aan te roepen.Afgewezen schreef:Maar wat is in de PRAKTIJK het verschil tussen een onbekeerd gedoopt kind in jouw visie en in de visie van ds. Van Voorden?huisman schreef:Bij Ds van Voorden is de doop voor niet-uitverkorenen een loos gebaar. De beloften zijn voor alle dopelingen dat is de leer van de reformatie en van de SchriftAfgewezen schreef:En wat is in de praktijk nu het verschil met de opvatting van ds. Van Voorden? Ook in jouw visie zal een onbekeerd kind net zo min deel hebben aan de belofte als in de visie van ds. Van Voorden. En ook ds. Van Voorden leert dat zo'n kind bekeerd kan worden.huisman schreef:Het verschil in toezegging en vervulling van de beloften. Het verschil tussen ingeënt zijn in de ware Wijnstok en een vruchteloze rank of een vruchtdragende rank. (Joh 15). Maar de beloften zijn niet alleen voor de uitverkoren kinderen. Dat zegt onze H.C. niet, Dat zegt onze NGB niet en dat zegt ons doopsformulier niet.
Ik zeg nergens dat ook voor niet gedoopte mensen er geen beloften in de Bijbel staan. B.v. Wendt U naar Mij toe, wordt behouden , alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.
@Simon .Paulus stelt in 1 kor 10 het verbondsvolk Israël als voorbeeld, het gaat dus zeer duidelijk om het verbondsvolk die de verbondsweldaden hebben genoten.....en toch verloren zijn gegaan vanwege hun ongeloof (Vergelijk Hebr 3)
17 Over welke nu is Hij vertoornd geweest veertig jaren? Was het niet over degenen, die gezondigd hadden, welker lichamen gevallen zijn in de woestijn?
18 En welken heeft Hij gezworen, dat zij in Zijn rust niet zouden ingaan, anders dan dengenen, die ongehoorzaam geweest waren ?
19 En wij zien, dat zij niet hebben kunnen ingaan vanwege hun ongeloof .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Doopsopvatting Ds A. van Voorden.
De brief aan de hebreeen is dus aan de joden, het verbondvolk,
Desalniettemin ligt ook daar weer niét de nadruk op dat verbonds-aspect, maar op het ongeloof.
Ons ten voorbeeld.
Desalniettemin ligt ook daar weer niét de nadruk op dat verbonds-aspect, maar op het ongeloof.
Ons ten voorbeeld.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -