De roeping van het moederschap

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door helma »

Je bent nooit te oud om te leren
Jessy 1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2016, 23:00

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Jessy 1987 »

Het klopt naar mijn mening dat de vrouw voor haar gezin dient te zorgen.
Tegenwoordig gebeurt het mar al te vaak dat de kinderen bij de BSO worden gedropt omdat de moeder zo nodig een betaalde baan moet hebben. Wanneer de vader een laagbetaalde baan heeft, kan ik nog wel begrijpen dat de vrouw werkt om het gezinsinkomen aan te vullen. Maar wanneer het loon van de man hoog genoeg is om een gezin te onderhouden getuigt het alleen maar van ijdelheid wanneer een vrouw een betaalde baan heeft.
De kinderen krijgen dan ook mee dat het belangrijk is om succesvol te zijn. Nee het is veel beter om een goed mens te zijn en te vertrouwen op de Heer.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Zita »

Jessy 1987 schreef:Het klopt naar mijn mening dat de vrouw voor haar gezin dient te zorgen.
Tegenwoordig gebeurt het mar al te vaak dat de kinderen bij de BSO worden gedropt omdat de moeder zo nodig een betaalde baan moet hebben. Wanneer de vader een laagbetaalde baan heeft, kan ik nog wel begrijpen dat de vrouw werkt om het gezinsinkomen aan te vullen. Maar wanneer het loon van de man hoog genoeg is om een gezin te onderhouden getuigt het alleen maar van ijdelheid wanneer een vrouw een betaalde baan heeft.
De kinderen krijgen dan ook mee dat het belangrijk is om succesvol te zijn. Nee het is veel beter om een goed mens te zijn en te vertrouwen op de Heer.
Natuurlijk: geld, succes en ijdelheid zijn de enige motivaties die een vrouw kan hebben om te werken. :bobo
Jessy 1987
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2016, 23:00

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Jessy 1987 »

Wanneer de vrouw alleenstaand is of wanneer het inkomen van de man te laag is om van rond te komen mag ze wat mij betreft best werken voor de kost zolang zij de aandacht voor haar kinderen niet uit het oog verliest
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door helma »

BEAUTIFUL THINGS
I know you believe it is important to have a foundation of “sound doctrine.” You want to teach your children “sound doctrine.” You are not one who is “tossed to and fro with every wind of doctrine.”

Therefore, what is the sound doctrine the Bible talks about? In Titus 2:1 Paul writes to Titus: “Speak thou the things which become sound doctrine,” and immediately proceeds to tell the older and younger men, the older and younger women, and the servants how to act in their daily lives! This is what the Word of God calls sound doctrine--living godly in our daily lives.

Sound doctrine is practical living. In your home, in your kitchen, and mothering and training your children. That’s why Paul immediately follows the message of sound doctrine by telling the older women to teach the young women how to live. They are to be “teachers of good things.” The Greek word is “kalodidaskalos” and means to be a teacher of beautiful and valuable things

What are these beautiful things? You remember them. To be self-controlled, pure, to love our husbands and to be submissive to them, to love our children, to be keepers at home, and to be kind. These are all BEAUTIFUL things in the sight of God. No wonder the J. B. Phillips' translation says they are “a good advertisement for the Christian faith.”

What a privilege you have in your home today. You have the opportunity to practically live out sound doctrine. You have the blessing of doing BEAUTIFUL things all day long.

Have a BEAUTIFUL day, Nancy Campbell
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door merel »

De vraag is wel wat een 'gezonde leer' is. Ook daar kan verschil van mening/inzicht over zijn.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door -DIA- »

Ik geloof dat ik als moeder aan alle kanten tekort schiet :blush
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Desiree »

Wees altijd lief voor jong en oud
Toon iedereen een hart van goud
Maak geen verschil voor arm of rijk,
Let niet alleen op 't uiterlijk.
Zoek achter de wolken steeds de zon
Wees voor elkaar een vreugdebron
Wanneer je zo je leven leeft,
Ontvang je nog meer dan je geeft.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Mara »

helma schreef:BEAUTIFUL THINGS
I know you believe it is important to have a foundation of “sound doctrine.” You want to teach your children “sound doctrine.” You are not one who is “tossed to and fro with every wind of doctrine.”

Therefore, what is the sound doctrine the Bible talks about? In Titus 2:1 Paul writes to Titus: “Speak thou the things which become sound doctrine,” and immediately proceeds to tell the older and younger men, the older and younger women, and the servants how to act in their daily lives! This is what the Word of God calls sound doctrine--living godly in our daily lives.

Sound doctrine is practical living. In your home, in your kitchen, and mothering and training your children. That’s why Paul immediately follows the message of sound doctrine by telling the older women to teach the young women how to live. They are to be “teachers of good things.” The Greek word is “kalodidaskalos” and means to be a teacher of beautiful and valuable things

What are these beautiful things? You remember them. To be self-controlled, pure, to love our husbands and to be submissive to them, to love our children, to be keepers at home, and to be kind. These are all BEAUTIFUL things in the sight of God. No wonder the J. B. Phillips' translation says they are “a good advertisement for the Christian faith.”

What a privilege you have in your home today. You have the opportunity to practically live out sound doctrine. You have the blessing of doing BEAUTIFUL things all day long.

Have a BEAUTIFUL day, Nancy Campbell
Wat is de roeping van het omaschap?
Als je als moeder je kinderen aan de zorg bij anderen uitbesteed, hoe sta je er dan in als je oma mag worden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door merel »

De rol van oma wordt toch niet anders als een kind naar een kdv gaat ( althans als dat is wat jij bedoelt)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door helma »

Als oma (moeder) moet je je kinderen daarin vrijlaten. Ze zijn volwassen en verantwoordelijk voor hun eigen keuzes. Ik zou het erg jammer vinden als ze voor kinderopvang zouden kiezen. Zou dan liever oppasoma zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Mara »

helma schreef:Als oma (moeder) moet je je kinderen daarin vrijlaten. Ze zijn volwassen en verantwoordelijk voor hun eigen keuzes. Ik zou het erg jammer vinden als ze voor kinderopvang zouden kiezen. Zou dan liever oppasoma zijn.
Het gaat niet over vrijlaten, het gaat over de werkende oma en die zijn er, steeds meer (en steeds langer)
Als je je kinderen in een kinderdagverblijf heb gebracht, verandert dan je visie als je oma wordt en zeg je dan wel je baan op?
Er zijn oma's die weigeren om vaste dagen op hun kleinkind te passen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door helma »

Oh bedoel je het zo! Oma heeft niet die verantwoordelijkheid die je als ouders hebt. Je kan niet oma voor je karretje spannen als je zelf wil werken. Als oma het graag doet is het leuk, maar je kan het toch niet eisen? Ook als oma vrijwilligerswerk doet en geen betaalde baan heeft kan ze dat ook nog wel belangrijker vinden dan oppassen voor kleinkinderen waar moeder van wil werken. Ik begrijp zelf nooit zo goed waarom je (al) voor kinderen 'kiest' terwijl je niet van plan bent om er zelf verantwoordelijk voor te zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Mara »

helma schreef:Oh bedoel je het zo! Oma heeft niet die verantwoordelijkheid die je als ouders hebt. Je kan niet oma voor je karretje spannen als je zelf wil werken. Als oma het graag doet is het leuk, maar je kan het toch niet eisen? Ook als oma vrijwilligerswerk doet en geen betaalde baan heeft kan ze dat ook nog wel belangrijker vinden dan oppassen voor kleinkinderen waar moeder van wil werken. Ik begrijp zelf nooit zo goed waarom je (al) voor kinderen 'kiest' terwijl je niet van plan bent om er zelf verantwoordelijk voor te zijn.
Het blijkt in sommige families tot vervelende irritaties en ruzies te leiden.
Vaak verwachten kinderen van hun ouders dat ze het gewoon doen en is het soms blijkbaar een schok als oma en opa nee zeggen.
Ik ben niet in die positie, maar ik zat tot niet zo heel lang geleden "vast", vanwege schooltijden etc. ik heb nu mijn handen vrij en ik zou ook niet weten of ik dat nu zo leuk zou vinden, om vaste dagen op een kleinkind te moeten passen.
Misschien is het wel een taboe.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door helma »

Binnenkort word ik waarschijnlijk wel oppasoma. Op vrijdag heb ik sinds kort een stagiaire en ben ik toch aan huis gebonden. Maar nu het stel tijdelijk bivakkeert in het huis van de andere oma en opa, neemt de andere oma het voor haar rekening.
Plaats reactie