De roeping van het moederschap

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

De roeping van het moederschap

Bericht door helma »

Er staat in de Bijbel heel wat geschreven over de positie van de vrouw/de moeder
Inmiddels leven we in een maatschappij waarin de Bijbelse noties voor vrouwen en moeders steeds minder zichtbaar zijn. Hoe gaan wij, vrouwen, daar mee om?
Verlangen we ook in dit opzicht Bijbels te leven?
Laten we ons niet (misschien onbewust...) toch wat meevoeren met de tijdgeest?
Beseffen we wel voldoende wat een verantwoordelijke maar ook heerlijke taak de Heere ons als moeders op de schouders heeft gelegd? En als echtgenote?


Zelf merk ik dat ik hier best wat opscherping voor kan gebruiken.
Jullie ook?
Misschien kunnen we in dit topic elkaar helpen/wijzen/ondersteunen.

Vanmorgen las ik Titus 2
1 Doch gij, spreek hetgeen der gezonde leer betaamt.

2 Dat de oude mannen nuchter zijn, stemmig, voorzichtig, gezond in het geloof, in de liefde, in de lijdzaamheid.

3 De oude vrouwen insgelijks, dat zij in haar dracht zijn, gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteressen zijn, zich niet tot veel wijns begevende, maar leraressen zijn van het goede;

4 Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben;

5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.

6 Vermaan den jongen mannen insgelijks, dat zij matig zijn.

7 Betoon uzelven in alles een voorbeeld van goede werken, betoon in de leer onvervalstheid, deftigheid, oprechtheid;

8 Het woord gezond en onverwerpelijk, opdat degene, die daartegen is, beschaamd worde, en niets kwaads hebbe van ulieden te zeggen.

9 Vermaan den dienstknechten, dat zij hun eigen heren onderdanig zijn, dat zij in alles welbehagelijk zijn, niet tegensprekende;

10 Niet onttrekkende, maar alle goede trouw bewijzende; opdat zij de leer van God, onzen Zaligmaker, in alles mogen versieren.

Waartoe de zaligmakende genade Gods verschenen is

11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.

12 En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;

13 Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus;

14 Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.

15 Spreek dit, en vermaan, en bestraf met allen ernst. Dat niemand u verachte.


Vooral vers 5 trof me:
opdat het Woord Gods niet gelasterd worde

Dat heeft nogal consequenties dus.
Als ik Titus 2 lees dan zie ik dat de Heere van vrouwen vraagt:
-dat ze haar man liefheeft en onderdanig is
-dat ze haar kinderen liefheeft
-dat ze matig/sober is
-dat ze rein en kuis leeft
-en op haar huishouding goede acht geeft.
Met als doel dat Gods Naam niet gelasterd wordt.


Dat laatste heb ik me eigenlijk nooit zo gerealiseerd.
Ik betrok het eigenlijk altijd alleen op mijn eigen huwelijk en gezin.
Maar de wereld zou dus van Christenmoeders moeten kunnen zien dat ze een liefdevolle vrouw en moeder is; die zichzelf verloochent. Zodat de boodschap van het Evangelie in de wereld om ons heen meer zichtbaar wordt.
vragensteller
Berichten: 715
Lid geworden op: 06 dec 2011, 17:52

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door vragensteller »

helma schreef:Er staat in de Bijbel heel wat geschreven over de positie van de vrouw/de moeder
Inmiddels leven we in een maatschappij waarin de Bijbelse noties voor vrouwen en moeders steeds minder zichtbaar zijn. Hoe gaan wij, vrouwen, daar mee om?
Verlangen we ook in dit opzicht Bijbels te leven?
Laten we ons niet (misschien onbewust...) toch wat meevoeren met de tijdgeest?
Beseffen we wel voldoende wat een verantwoordelijke maar ook heerlijke taak de Heere ons als moeders op de schouders heeft gelegd? En als echtgenote?


Zelf merk ik dat ik hier best wat opscherping voor kan gebruiken.
Jullie ook?
Misschien kunnen we in dit topic elkaar helpen/wijzen/ondersteunen.

Vanmorgen las ik Titus 2
1 Doch gij, spreek hetgeen der gezonde leer betaamt.

2 Dat de oude mannen nuchter zijn, stemmig, voorzichtig, gezond in het geloof, in de liefde, in de lijdzaamheid.

3 De oude vrouwen insgelijks, dat zij in haar dracht zijn, gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteressen zijn, zich niet tot veel wijns begevende, maar leraressen zijn van het goede;

4 Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben;

5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.

6 Vermaan den jongen mannen insgelijks, dat zij matig zijn.

7 Betoon uzelven in alles een voorbeeld van goede werken, betoon in de leer onvervalstheid, deftigheid, oprechtheid;

8 Het woord gezond en onverwerpelijk, opdat degene, die daartegen is, beschaamd worde, en niets kwaads hebbe van ulieden te zeggen.

9 Vermaan den dienstknechten, dat zij hun eigen heren onderdanig zijn, dat zij in alles welbehagelijk zijn, niet tegensprekende;

10 Niet onttrekkende, maar alle goede trouw bewijzende; opdat zij de leer van God, onzen Zaligmaker, in alles mogen versieren.

Waartoe de zaligmakende genade Gods verschenen is

11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.

12 En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;

13 Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus;

14 Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.

15 Spreek dit, en vermaan, en bestraf met allen ernst. Dat niemand u verachte.


Vooral vers 5 trof me:
opdat het Woord Gods niet gelasterd worde

Dat heeft nogal consequenties dus.
Als ik Titus 2 lees dan zie ik dat de Heere van vrouwen vraagt:
-dat ze haar man liefheeft en onderdanig is
-dat ze haar kinderen liefheeft
-dat ze matig/sober is
-dat ze rein en kuis leeft
-en op haar huishouding goede acht geeft.
Met als doel dat Gods Naam niet gelasterd wordt.


Dat laatste heb ik me eigenlijk nooit zo gerealiseerd.
Ik betrok het eigenlijk altijd alleen op mijn eigen huwelijk en gezin.
Maar de wereld zou dus van Christenmoeders moeten kunnen zien dat ze een liefdevolle vrouw en moeder is; die zichzelf verloochent. Zodat de boodschap van het Evangelie in de wereld om ons heen meer zichtbaar wordt.
Leuk idee, zo`n moeder topic!
Je voert goede punten aan!
Gebroken nachten doen alleen niet zoveel goed aan de praktische haalbaarheid :baille (maar da`s natuurlijk geen excuus)
Pas hoorde ik een predikant die speciaal daarvoor bad, vond ik wel attent!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door MarthaMartha »

Het is waar dat "gebroken nachten niet zoveel goed aan de praktische haalbaarheid", maar het is de vraag of het praktisch wel haalbaar zou zijn als je door kon slapen....

Soms denk ik dat God je ook wil oefenen in heiligmaking door het wat "moeilijker" te maken. Je kunt zelf denken dat je de boel aardig op orde hebt en dat je het aardig doet, maar dan komen die nachten weer waarin je nauwelijks een oog dicht doet. Soms denk ik dan 's morgens dat God vraagt: "en nu? met te weinig slaap: kun je nu nog vriendelijk zijn? en geduldig? en zachtmoedig?" In elk geval maakt het voor mij dat ik Hem héél hard nodig heb daarvoor, sappen trekken uit de Wijnstok om toch vrucht te kunnen/mogen dragen.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Simon »

helma schreef:Er staat in de Bijbel heel wat geschreven over de positie van de vrouw/de moeder
Inmiddels leven we in een maatschappij waarin de Bijbelse noties voor vrouwen en moeders steeds minder zichtbaar zijn. Hoe gaan wij, vrouwen, daar mee om?
Verlangen we ook in dit opzicht Bijbels te leven?
Laten we ons niet (misschien onbewust...) toch wat meevoeren met de tijdgeest?
Beseffen we wel voldoende wat een verantwoordelijke maar ook heerlijke taak de Heere ons als moeders op de schouders heeft gelegd? En als echtgenote?


Zelf merk ik dat ik hier best wat opscherping voor kan gebruiken.
Jullie ook?
Misschien kunnen we in dit topic elkaar helpen/wijzen/ondersteunen.

Vanmorgen las ik Titus 2
1 Doch gij, spreek hetgeen der gezonde leer betaamt.

2 Dat de oude mannen nuchter zijn, stemmig, voorzichtig, gezond in het geloof, in de liefde, in de lijdzaamheid.

3 De oude vrouwen insgelijks, dat zij in haar dracht zijn, gelijk den heiligen betaamt, dat zij geen lasteressen zijn, zich niet tot veel wijns begevende, maar leraressen zijn van het goede;

4 Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig te zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben;

5 Matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn, opdat het Woord Gods niet gelasterd worde.

6 Vermaan den jongen mannen insgelijks, dat zij matig zijn.

7 Betoon uzelven in alles een voorbeeld van goede werken, betoon in de leer onvervalstheid, deftigheid, oprechtheid;

8 Het woord gezond en onverwerpelijk, opdat degene, die daartegen is, beschaamd worde, en niets kwaads hebbe van ulieden te zeggen.

9 Vermaan den dienstknechten, dat zij hun eigen heren onderdanig zijn, dat zij in alles welbehagelijk zijn, niet tegensprekende;

10 Niet onttrekkende, maar alle goede trouw bewijzende; opdat zij de leer van God, onzen Zaligmaker, in alles mogen versieren.

Waartoe de zaligmakende genade Gods verschenen is

11 Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.

12 En onderwijst ons, dat wij, de goddeloosheid en de wereldse begeerlijkheden verzakende, matig en rechtvaardig, en godzalig leven zouden in deze tegenwoordige wereld;

13 Verwachtende de zalige hoop en verschijning der heerlijkheid van den groten God en onzen Zaligmaker Jezus Christus;

14 Die Zichzelven voor ons gegeven heeft, opdat Hij ons zou verlossen van alle ongerechtigheid, en Zichzelven een eigen volk zou reinigen, ijverig in goede werken.

15 Spreek dit, en vermaan, en bestraf met allen ernst. Dat niemand u verachte.


Vooral vers 5 trof me:
opdat het Woord Gods niet gelasterd worde

Dat heeft nogal consequenties dus.
Als ik Titus 2 lees dan zie ik dat de Heere van vrouwen vraagt:
-dat ze haar man liefheeft en onderdanig is
-dat ze haar kinderen liefheeft
-dat ze matig/sober is
-dat ze rein en kuis leeft
-en op haar huishouding goede acht geeft.
Met als doel dat Gods Naam niet gelasterd wordt.


Dat laatste heb ik me eigenlijk nooit zo gerealiseerd.
Ik betrok het eigenlijk altijd alleen op mijn eigen huwelijk en gezin.
Maar de wereld zou dus van Christenmoeders moeten kunnen zien dat ze een liefdevolle vrouw en moeder is; die zichzelf verloochent. Zodat de boodschap van het Evangelie in de wereld om ons heen meer zichtbaar wordt.
De vrouw staat tot haar man zoals de gemeente tot Jezus.
Vandaar dat de gemeente de Bruid genoemd wordt, de vrouw dient daar een afspiegeling van te zijn.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door helma »

Het Goddelijk patroon van het huwelijk
"Duivel is erop gebrand om kinderen te bereiken"

"Als je wilt weten hoe een goed huwelijk in elkaar steekt, moet je kijken naar de manier waarop Jezus met zijn gemeente omgaat. Wanneer we willen weten hoe Christus met Zijn gemeente omgaat, moeten we kijken naar een goed huwelijk." Dat zei Dick Baarsen tijdens een preek over het huwelijk.

Baarsen begint zijn preek met een voorbeeld van een jonge vrouw die de teksten over onderdanig zijn moeilijk vindt: "Ik denk dat je niet naast elkaar staat en ook niet dat de man letterlijk boven de vrouw staat. Je staat in elkaar. De man staat om de vrouw heen. Daarom heen staat Christus en daar weer omheen God de Vader.(zie foto hieronder).
Afbeelding
Wanneer er een kind uit het huwelijk voortkomt, komt die binnenin te staan." Het patroon wat Baarsen schetst, lijkt op een dartbord waarbij een kind dus middenin zit: "Dat is een Goddelijk patroon van het huwelijk. Daardoor is het bijna onmogelijk voor de duivel om een kind te bereiken, hij moet door zoveel lagen heen! Eerst langs een liefdevolle Vader, dan langs een meelevende Zoon, vervolgens langs een biddende vader en tenslotte nog langs een zorgende moeder. De duivel gebruikt leugens om toch door die lagen heen te komen. Leugens bijvoorbeeld over hoe je als man en vrouw met elkaar om moet gaan."

Daarbij maakt de duivel volgens de spreker gebruik van onder andere televisie: "Als je wilt weten hoe mannen en vrouwen niet met elkaar om moeten gaan, moet je goede tijden, slechte tijden kijken. Dat kijken kinderen van twaalf al. De duivel is erop gebrand om kinderen te bereiken, zij zijn namelijk Gods oogappel. Ze zijn door de cirkel om hen heen moeilijk te bereiken. Maar wat doet hij dan? Dan zorgt hij dat wij ze voor de televisie zetten en op die manier de deur wijd open zetten. Als je jezelf bedenkt waar de kinderen onder andere door televisie aan bloot staan en aan wat de wereld uitbraakt, kun je wel eens bang worden. Vrijwel alles op televisie is godloos, zonder God. Dat is zelfs Sesamstraat. Allemaal heel grappig en leuk, maar kinderen maken kennis met een wereld waar God helemaal buiten staat, een wereld die leuk is zonder dat God ermee te maken heeft, wordt normaal voor kinderen."

"Laten we het weer zoeken in de dingen die boven zijn", besluit Baarsen. "Vrijwel iedereen binnen de kerk zal zeggen dat hij of zij van Jezus houdt, maar als je Hem
liefhebt, moet je Zijn geboden in acht nemen en moet je bezig zijn met Zijn Woord. Dat zegt Jezus zelf in Johannes 14. In hoeverre zijn we bezig met Zijn Woord?
Timotheüs kende van kinds af aan de schrift. Zijn moeder moet hem dat dus van jongs af aan hebben meegegeven, evenals zijn oma. Hoe zit dat met onze kinderen? Wat geven wij onze kinderen mee?
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Simon »

Nou, in deze bizarre tijden, waarin kinderen prinsjes en prinsesjes zijn, zou het de duivel zijn schuyld zijn dat de kinderen ontsporen?
As ik zie hoe veel venijn, woede, jaloezie en drift er al in een kind van 6, 7 kan zitten...daar doet een TV verder niets aan toe of af hoor.
TV kijken is slecht voor kinderen, want het verkleint hun creativiteit en fantasie.
Maar dat is iets heel anders.
Er zijn meer dan genoeg programma's die leerzaam en nuttig zijn.
het kwaad zit in onszelf, al heel vroeg zichtbaar.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door eilander »

Simon schreef:Nou, in deze bizarre tijden, waarin kinderen prinsjes en prinsesjes zijn, zou het de duivel zijn schuyld zijn dat de kinderen ontsporen?
As ik zie hoe veel venijn, woede, jaloezie en drift er al in een kind van 6, 7 kan zitten...daar doet een TV verder niets aan toe of af hoor.
TV kijken is slecht voor kinderen, want het verkleint hun creativiteit en fantasie.
Maar dat is iets heel anders.
Er zijn meer dan genoeg programma's die leerzaam en nuttig zijn.
het kwaad zit in onszelf, al heel vroeg zichtbaar.
Misschien wil je ook ingaan op wat Baarssen zegt hierover?
Baarssen schreef:Vrijwel alles op televisie is godloos, zonder God. Dat is zelfs Sesamstraat. Allemaal heel grappig en leuk, maar kinderen maken kennis met een wereld waar God helemaal buiten staat, een wereld die leuk is zonder dat God ermee te maken heeft, wordt normaal voor kinderen.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Simon »

ja hoor daar wil ik wel op in gaan.
Ieder mens die zich nog niet bekeerd heeft, is ook godloos, en wie in ''mijn nieuwste aanwinsten'' post, of in ''wat voor auto rijd je'', en ''wat eet je vanavond'', het is allemaal godloos.
Het ergste moet nog komen, de rechtvaardigheid van de mens is voor God nog steeds niets anders dan een smerige lap.

Het goede nieuws: iemand die Gods Geest mag bemerken, nadat hij zich bekeerd geeft, WIL helemaal geen rommel zien op TV, OF op de PC.
Die heeft dan ook geen kliksafe nodig.
Vergeet verder niet dat Israel ook Egyptye doormoest voordat het in het beloofde land kwam.
Beproeving is goed, word je sterker van!
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door JolandaOudshoorn »

Simon schreef:ja hoor daar wil ik wel op in gaan.
Ieder mens die zich nog niet bekeerd heeft, is ook godloos, en wie in ''mijn nieuwste aanwinsten'' post, of in ''wat voor auto rijd je'', en ''wat eet je vanavond'', het is allemaal godloos.
Het ergste moet nog komen, de rechtvaardigheid van de mens is voor God nog steeds niets anders dan een smerige lap.

Het goede nieuws: iemand die Gods Geest mag bemerken, nadat hij zich bekeerd geeft, WIL helemaal geen rommel zien op TV, OF op de PC.
Die heeft dan ook geen kliksafe nodig.
Vergeet verder niet dat Israel ook Egyptye doormoest voordat het in het beloofde land kwam.
Beproeving is goed, word je sterker van!
Je moet de beproeving alleen niet opzoeken. Alleen zal iedereen zelf voor God zijn keuzes moeten verantwoorden.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door MarthaMartha »

Simon schreef:ja hoor daar wil ik wel op in gaan.
Ieder mens die zich nog niet bekeerd heeft, is ook godloos, en wie in ''mijn nieuwste aanwinsten'' post, of in ''wat voor auto rijd je'', en ''wat eet je vanavond'', het is allemaal godloos.
Het ergste moet nog komen, de rechtvaardigheid van de mens is voor God nog steeds niets anders dan een smerige lap.

Het goede nieuws: iemand die Gods Geest mag bemerken, nadat hij zich bekeerd geeft, WIL helemaal geen rommel zien op TV, OF op de PC.
Die heeft dan ook geen kliksafe nodig.
Vergeet verder niet dat Israel ook Egyptye doormoest voordat het in het beloofde land kwam.
Beproeving is goed, word je sterker van!
Een wedergeboren iemand heeft geen kliksafe meer nodig?

Volgens mij zegt de bijbel daar een paar dingen over en geeft een paar voorbeelden van:

= wie meent te staan, ziet toe dat hij niet valt.
= Voor David was een kijk-safe misschien wel zijn behoud geweest.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17243
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door huisman »

Simon schreef:ja hoor daar wil ik wel op in gaan.
Ieder mens die zich nog niet bekeerd heeft, is ook godloos, en wie in ''mijn nieuwste aanwinsten'' post, of in ''wat voor auto rijd je'', en ''wat eet je vanavond'', het is allemaal godloos.
Het ergste moet nog komen, de rechtvaardigheid van de mens is voor God nog steeds niets anders dan een smerige lap.

1.Het goede nieuws: iemand die Gods Geest mag bemerken, nadat hij zich bekeerd geeft, WIL helemaal geen rommel zien op TV, OF op de PC.
Die heeft dan ook geen kliksafe nodig.
2. Vergeet verder niet dat Israel ook Egyptye doormoest voordat het in het beloofde land kwam.
Beproeving is goed, word je sterker van!

1.Iemand die Gods Geest wil geen rommel meer zien maar ziet wel rommel. De strijd van Paulus is nu echt een geestelijke strijd. Wees dus maar dankbaar voor een filter op je PC.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat , dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe , dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods , naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
2.en het merendeel van Israël is niet gekomen in het beloofde land....gestorven in de woestijn als kinderen van het verbond...verloren vanwege hun ongeloof.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Bloempje28 »

En laten we als moeders ook niet vergeten wat onze kids op internet doen. Uren bezig met spelletjes die op zichzelf niet verkeerd zijn, msnen, hyves... ik denk dat de tv dan nog een stuk beperkter is dan internet. En tv kijken doe je ook niet stiekem. Internet kan prima op de telefoon...
En dan te denken aan al die boeken en tijdschriften die een nutteloze inhoud hebben en al zijn ze wel nuttig... het is al ijdelheid als God niet op de eerste plek komt. Dus laten als moeders ook een voorbeeldfunctie hebben; welke plek heeft God in ons leven. Gaat Hij voor alles?
Daarnaast is er denk ik niks mis met wat nutteloze ontspanning bijv mens-erger-je-niet... We mogen ook genieten van de tijd die God ons geeft, als Hij ook maar een duidelijke eerste plek krijgt in ons leven. Laten we onze kinderen daar allereerst op wijzen.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Bloempje28 »

Simon schreef:ja hoor daar wil ik wel op in gaan.
Ieder mens die zich nog niet bekeerd heeft, is ook godloos, en wie in ''mijn nieuwste aanwinsten'' post, of in ''wat voor auto rijd je'', en ''wat eet je vanavond'', het is allemaal godloos.
Het ergste moet nog komen, de rechtvaardigheid van de mens is voor God nog steeds niets anders dan een smerige lap.

Het goede nieuws: iemand die Gods Geest mag bemerken, nadat hij zich bekeerd geeft, WIL helemaal geen rommel zien op TV, OF op de PC.
Die heeft dan ook geen kliksafe nodig.
Vergeet verder niet dat Israel ook Egyptye doormoest voordat het in het beloofde land kwam.
Beproeving is goed, word je sterker van!
Ook als iets geen rommel is, is het verkeerd. Zo kan je goede boeken lezen en toch God vergeten. Dat is net zo zondig als een slechte film. We vergeten dat ons leven één en al zonde is en dat we zonde zijn, zonder Gods genade. We kijken maar naar wat wel en niet mag of wat wel/niet naar Gods wil zou zijn. Zonder Zijn vergeving is zelfs het mooist gezongen lied/psalm goddeloos. Laten we ons niet oppoetsen maar eerlijk naar onszelf kijken. Zelfs als zouden we proberen alle zonden te laten zonder Christus zijn we net zo slecht als de meest medogenloze moordenaar.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Wilsophie »

De vrouw staat tot haar man zoals de gemeente tot Jezus.
Vandaar dat de gemeente de Bruid genoemd wordt, de vrouw dient daar een afspiegeling van te zijn.
Dat vind ik altijd zo moeilijk te combineren met de uitspraak dat wij als Gemeente van nà de opstanding uit Jood en heiden leden zijn van het Lichaam van Christus.
Hoe kan de Bruidegom dan ook de bruid zijn.
In de Bijbel is er sprake van een huwelijksverbond tussen Israël en Jehovah.
Maar nooit tussen de Gemeente en Christus.
Dat de Gemeente vrouwelijk staat t.o.v. Christus klopt helemaal, het Hoofd is Christus en de Gemeente is onderdanig aan Christus en daarom vrouwelijk, maar de Gemeeente ansich zou opgroeien tot een volwassen man.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Bert Mulder »

Wilsophie schreef: In de Bijbel is er sprake van een huwelijksverbond tussen Israël en Jehovah.
Maar nooit tussen de Gemeente en Christus.
Dat de Gemeente vrouwelijk staat t.o.v. Christus klopt helemaal, het Hoofd is Christus en de Gemeente is onderdanig aan Christus en daarom vrouwelijk, maar de Gemeeente ansich zou opgroeien tot een volwassen man.
Oh?

Toch even Efeze 5 lezen....
23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.
24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.
25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
26 Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord;
27 Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.
28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.
30 Want wij zijn leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen.
31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.
32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.
33 Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie, dat zij den man vreze.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie