De roeping van het moederschap

Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Wilsophie »

Natuurlijk ken ik Efeze 5.
Ik zal het hele stuk niet herhalen, let allereerst op dat de vrouwen onderdanig moeten zijn aan hun eigen mannen. Dat bez.vnw. wordt nogal eens weggelaten.
Christus is het Hoofd van de Gemeente, dat ontken ik nergens, Hij is de Behouder van het Lichaam.
De Mannen moeten hun vrouwen liefhebben, maar let wel "ons huwelijk" staat niet model voor de relatie van Christus en de Gemeente het is andersom.
Bovendien gaat het ook om vrouwelijk en mannelijk, het gaat om verhoudingen in de hele schepping, daarom is moeder aarde vrouwelijk en het zaad van Adam is mannelijk.
Even verder in Efeze 5 waar Christus de Gemeente reinigt en heiligt door het Woord en dat klopt, Hij vernieuwt ons binnenste van dag tot dag.
Wij staan onberispelijk voor God.
Dan komt de vergelijking dat het een verborgenheid is, want dat is de Gemeente Gods, je leest er wel over in het OT maar in verborgen termen.
Pas na de tijdelijke terzijdestelling van Israël wordt er een volk verzameld voor Zijn Naam.
Daarom zal de Mens, ( Jezus) Zijn Vader en moeder ( Israël) verlaten en zij zullen tot één vlees wezen, en dat klopt want wij zijn Leden van Zijn Lichaam en hebben deel aan Zijn vlees.
Of zo je wilt aan Zijn Geest.

Ik lees niets over bruid in dit hoofdstuk en dat was mijn vraag.
Hoe kunnen leden van Zijn Lichaam die samen dus de Bruidegom zijn ( elders in de Schrift) ook de bruid zijn.
Hoe kan de Gemeente worden voorgesteld als bruid, als de Bijbel zegt dat de Gemeente op zou groeien tot een volkomen of volwassen man.
Dat is de vraag.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door MarthaMartha »

Wilsophie schreef:Natuurlijk ken ik Efeze 5.
Ik zal het hele stuk niet herhalen, let allereerst op dat de vrouwen onderdanig moeten zijn aan hun eigen mannen. Dat bez.vnw. wordt nogal eens weggelaten.
Christus is het Hoofd van de Gemeente, dat ontken ik nergens, Hij is de Behouder van het Lichaam.
De Mannen moeten hun vrouwen liefhebben, maar let wel "ons huwelijk" staat niet model voor de relatie van Christus en de Gemeente het is andersom.
Bovendien gaat het ook om vrouwelijk en mannelijk, het gaat om verhoudingen in de hele schepping, daarom is moeder aarde vrouwelijk en het zaad van Adam is mannelijk.
Even verder in Efeze 5 waar Christus de Gemeente reinigt en heiligt door het Woord en dat klopt, Hij vernieuwt ons binnenste van dag tot dag.
Wij staan onberispelijk voor God.
Dan komt de vergelijking dat het een verborgenheid is, want dat is de Gemeente Gods, je leest er wel over in het OT maar in verborgen termen.
Pas na de tijdelijke terzijdestelling van Israël wordt er een volk verzameld voor Zijn Naam.
Daarom zal de Mens, ( Jezus) Zijn Vader en moeder ( Israël) verlaten en zij zullen tot één vlees wezen, en dat klopt want wij zijn Leden van Zijn Lichaam en hebben deel aan Zijn vlees.
Of zo je wilt aan Zijn Geest.

Ik lees niets over bruid in dit hoofdstuk en dat was mijn vraag.
Hoe kunnen leden van Zijn Lichaam die samen dus de Bruidegom zijn ( elders in de Schrift) ook de bruid zijn.
Hoe kan de Gemeente worden voorgesteld als bruid, als de Bijbel zegt dat de Gemeente op zou groeien tot een volkomen of volwassen man.
Dat is de vraag.
Deze uitleg heb ik nog nooooooooooit gehoord.

'k Zou zeggen: ga naar de winkel en koop wat huwelijksboeken, dan wordt de uitleg Christus als Bruidegom en gemeente als bruid je snel duidelijk (boeken van Wheat, Chapman, Piper, etc over het huwelijk)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Wilsophie »

Dat kan ik heb ook wel eens dingen nooit gehoord of eroverheen gelezen.
Maar dan een korte vraag.
De Gemeente is het Lichaam van Christus, en Christus is de Bruidegom ik neem aan dat je dat met me eens bent.
Wie is dan de bruid?
Boeken mag je houden, ik heb de Bijbel. Ik zie wat boeken doet met mensen, ze leggen het over de Bijbel en nemen het aan als Waarheid.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Tiberius »

Het is uiteraard een beeld, allegorisch gesproken, zeg maar, maar de bruid is de Kerk van Christus.
Zie bijvoorbeeld Psalm 45, Hooglied en de laatste hoofdstukken van Openbaring.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Wilsophie »

Geen antwoord op mijn vraag jammer.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Gabrielle »

In Openbaring is de bruid het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neerdaalt
Openbaring 21:9 en 10
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Bert Mulder »

Gabrielle schreef:In Openbaring is de bruid het nieuwe Jeruzalem dat uit de hemel neerdaalt
Openbaring 21:9 en 10
en dat Nieuwe Jeruzalem is de Kerk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Tiberius »

Wilsophie schreef:Geen antwoord op mijn vraag jammer.
:bobo
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Wilsophie »

Dat het nieuwe Jeruzalem de kerk is daar zijn de meningen over verdeeld.
Wat is er op tegen om het een letterlijke Heilige stad te noemen die uit de hemel neerdaalt
Op een letterlijke nieuwe aarde? Wat moet ik dan met al die typologie over de stad Jeruzalem die volgt in het beschrijven van die stad in relatie tot een kerk.

Als het nieuwe Jeruzalem overdrachtelijk de kerk is, wat is overdrachtelijk gezien dan de nieuwe hemel en de nieuwe aarde waarvan Jeruzalem de hoofdstad is?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Tiberius »

Ga maar op de andere teksten in. Met Johannes 3 nog als toevoeging.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Wilsophie »

Johannes 3 heeft 36 teksten, wat wil je weten dan?
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door henriët »

Wilsophie schreef:Dat kan ik heb ook wel eens dingen nooit gehoord of eroverheen gelezen.
Maar dan een korte vraag.
De Gemeente is het Lichaam van Christus, en Christus is de Bruidegom ik neem aan dat je dat met me eens bent.
Wie is dan de bruid?
Boeken mag je houden, ik heb de Bijbel. Ik zie wat boeken doet met mensen, ze leggen het over de Bijbel en nemen het aan als Waarheid.
Wat is dat voor rare redenering? hoe kom je zo zou ik bijna denken.
de Bijbel is het beste boek, maar boeken die uitleg geven over de Bijbel, die de Bijbel verklaren geeft verdieping en stof tot overdenking.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Tiberius »

Wilsophie schreef:Johannes 3 heeft 36 teksten, wat wil je weten dan?
Kom op, zeg, jij wil toch weten wie die bruid is. Lees het hele hoofdstuk maar eens door, dan kom je het vanzelf tegen, wat is nou 36 versjes?
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Wilsophie »

Wat is dat voor rare redenering? hoe kom je zo zou ik bijna denken.
de Bijbel is het beste boek, maar boeken die uitleg geven over de Bijbel, die de Bijbel verklaren geeft verdieping en stof tot overdenking.
Inderdaad dat ontken ik ook niet, ik kreeg het advies van een rijtje boeken en daar reageerde ik op.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: De roeping van het moederschap

Bericht door Wilsophie »

Tiberius schreef:
Wilsophie schreef:Johannes 3 heeft 36 teksten, wat wil je weten dan?
Kom op, zeg, jij wil toch weten wie die bruid is. Lees het hele hoofdstuk maar eens door, dan kom je het vanzelf tegen, wat is nou 36 versjes?
Ik ben met pensioen en houd er niet van om nu nog aan het werk gezet te worden. :jongle
Plaats reactie