Behoudend, maar niet behouden

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
MarthaMartha schreef:
eilander schreef: Dat ben ik nog niet direct met je eens. Als we ons inderdaad zouden voegen naar een extreem mens, zouden we dat doen uit liefde. En niet om de wet van Mozes of iets dergelijks na te leven. Dan komt toch Galaten niet om de hoek kijken?
Nee, maar dan liepen we wel allemaal met zwarte kleren, zonder trouwringen, bij 30 graden met zwarte pantys, allemaal een knot (behalve de mannen dan) en een dieptriest gezicht en dat soort dingen....
Natuurlijk, dat willen we niet. Stel je voor zeg, straks vallen we nog op!

Maar serieus: ik pleit hier ook (nog) niet voor. Maar ik zit toch wel te denken: stel dat we inderdaad zo zouden denken! Het zijn geen hoofdzaken, dus uit liefde passen we ons aan aan iemand die het graag zo zou hebben.

Ik hoop dat je me begrijpt, ik denk bij dit soort dingen ook: waarom moet dat nou zó? Maar ik probeer nu eens helemaal andersom te denken. Waar zit dan mijn denkfout?
Ik heb ook nog iets gepost...
De vraag is dus of het onze taak is ons aan te passen aan iemand 'die het graag zo zou hebben'. Het lijkt erop dat het in de Bijbel om een krachtiger drangreden gaat dan dat. In de praktijk houdt ook niemand er zich aan, anders zouden we er inderdaad nu nog met zijn allen zwarte kousen dragen. Want vleeskleurige kousen was in eerste instantie ook een teken van wereldse ijdeldheid.
Ik heb verder niets tegen in het zwart lopen, maar Christus wel! "Zalft uw hoofd en wast uw aangezicht... opdat het van de mensen niet gezien worde." Maar dat heb ik al eerder eens naar voren gebracht op dit forum.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door SecorDabar »

MarthaMartha schreef:
eilander schreef:
refo schreef:
eilander schreef: Ik voel met je mee. Toch zit ik even na te denken: wat zijn eigenlijk deze onwenselijke gevolgen? Wat zou er gebeuren als we inderdaad deden wat de "extreemste mensen" van ons zouden vragen?
Lees Galaten en zo.
Dan zijn we weer onder de wet en niet onder de genade.
Dat ben ik nog niet direct met je eens. Als we ons inderdaad zouden voegen naar een extreem mens, zouden we dat doen uit liefde. En niet om de wet van Mozes of iets dergelijks na te leven. Dan komt toch Galaten niet om de hoek kijken?
Nee, maar dan liepen we wel allemaal met zwarte kleren, zonder trouwringen, bij 30 graden met zwarte pantys, allemaal een knot (behalve de mannen dan) en een dieptriest gezicht en dat soort dingen....
Beste Martha,
Uit uw reactie proef ik iets van het spreekwoord, dat zegt: onbekend, maakt onbemind.
Ik weet natuurlijk niet of dit op u van toepassing is, dat weet ik niet.
Misschien een goede tip:
Het beste is om met zulke vrouwen in gesprek te gaan die zich zo in het zwart kleden.

Ik heb oudere vrouwen gekend die inderdaad zo gekleed waren,
ze waren met inwendige genade bedeelt, en spraken goed van de Heere Jezus.
Ze kenden hun Borg en Middelaar in Zijn priesterlijk, profetisch en koninklijk ambt.
Ik ken ook vrouwen die niet zo in het zwart gekleed waren,
maar eveneens dezelfde genade deelachtig waren.
Hun uiterlijk en kleding zijn echter wel overeenkomstig Gods Woord.

Laten we maar eenvoudig zijn in ons uiterlijk en onze kleding, eenvoud siert de mens.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
eilander schreef: Natuurlijk, dat willen we niet. Stel je voor zeg, straks vallen we nog op!

Maar serieus: ik pleit hier ook (nog) niet voor. Maar ik zit toch wel te denken: stel dat we inderdaad zo zouden denken! Het zijn geen hoofdzaken, dus uit liefde passen we ons aan aan iemand die het graag zo zou hebben.

Ik hoop dat je me begrijpt, ik denk bij dit soort dingen ook: waarom moet dat nou zó? Maar ik probeer nu eens helemaal andersom te denken. Waar zit dan mijn denkfout?
Ik heb ook nog iets gepost...
De vraag is dus of het onze taak is ons aan te passen aan iemand 'die het graag zo zou hebben'. Het lijkt erop dat het in de Bijbel om een krachtiger drangreden gaat dan dat. In de praktijk houdt ook niemand er zich aan, anders zouden we er inderdaad nu nog met zijn allen zwarte kousen dragen. Want vleeskleurige kousen was in eerste instantie ook een teken van wereldse ijdeldheid.
Een krachtiger drangreden, inderdaad. Dat bedoelde ik ook: de liefde.
Afgewezen schreef:Ik heb verder niets tegen in het zwart lopen, maar Christus wel! "Zalft uw hoofd en wast uw aangezicht... opdat het van de mensen niet gezien worde." Maar dat heb ik al eerder eens naar voren gebracht op dit forum.
Deze argumentatie klopt helemaal niet. Je laat wat er nét voor staat, weg: "Maar gij, als gij vast..."! Daar ging het om! Dat er uiterlijk geen verschil hoefde te zijn in kleding, alleen om te laten zien dat iemand aan het vasten was.
Dat je hieraan ontleent dat Christus Zelf tegen het dragen van zwarte kleding was, vind ik nogal merkwaardig, als ik zo vrij mag zijn.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Afgewezen »

eilander schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb ook nog iets gepost...
De vraag is dus of het onze taak is ons aan te passen aan iemand 'die het graag zo zou hebben'. Het lijkt erop dat het in de Bijbel om een krachtiger drangreden gaat dan dat. In de praktijk houdt ook niemand er zich aan, anders zouden we er inderdaad nu nog met zijn allen zwarte kousen dragen. Want vleeskleurige kousen was in eerste instantie ook een teken van wereldse ijdeldheid.
Een krachtiger drangreden, inderdaad. Dat bedoelde ik ook: de liefde.
Nee, dat bedoelde ik niet. De krachtiger drangreden is door jou iemand iets tegen zijn geweten zou kunnen doen en daarmee dus zondigen. Dat is de strekking van Romeinen 14 en 1 Kor.8. Niet dat je het iedereen naar de zin moet maken, want dat kán ook niet.
eilander schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb verder niets tegen in het zwart lopen, maar Christus wel! "Zalft uw hoofd en wast uw aangezicht... opdat het van de mensen niet gezien worde." Maar dat heb ik al eerder eens naar voren gebracht op dit forum.
Deze argumentatie klopt helemaal niet. Je laat wat er nét voor staat, weg: "Maar gij, als gij vast..."! Daar ging het om! Dat er uiterlijk geen verschil hoefde te zijn in kleding, alleen om te laten zien dat iemand aan het vasten was.
Dat je hieraan ontleent dat Christus Zelf tegen het dragen van zwarte kleding was, vind ik nogal merkwaardig, als ik zo vrij mag zijn.
Ach ja, dat laat ik natuurlijk expres weg. :hum
Nee, het gaat erom dat aan de buitenkant niet gezien wordt dat wij voor ons voor God verootmoedigen, even kort gezegd. Wat er in ons omgaat, hoeft door de mensen niet gezien te worden. Bij het dragen van zwarte kleding willen we dat nu juist wél laten zien.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door eilander »

Afgewezen schreef:
eilander schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb verder niets tegen in het zwart lopen, maar Christus wel! "Zalft uw hoofd en wast uw aangezicht... opdat het van de mensen niet gezien worde." Maar dat heb ik al eerder eens naar voren gebracht op dit forum.
Deze argumentatie klopt helemaal niet. Je laat wat er nét voor staat, weg: "Maar gij, als gij vast..."! Daar ging het om! Dat er uiterlijk geen verschil hoefde te zijn in kleding, alleen om te laten zien dat iemand aan het vasten was.
Dat je hieraan ontleent dat Christus Zelf tegen het dragen van zwarte kleding was, vind ik nogal merkwaardig, als ik zo vrij mag zijn.
Ach ja, dat laat ik natuurlijk expres weg. :hum
Nee, het gaat erom dat aan de buitenkant niet gezien wordt dat wij voor ons voor God verootmoedigen, even kort gezegd. Wat er in ons omgaat, hoeft door de mensen niet gezien te worden. Bij het dragen van zwarte kleding willen we dat nu juist wél laten zien.
Ik ben het hier echt niet mee eens:
1. Het is maar de vraag of jouw stelling juist is. Willen mensen die in het zwart lopen, laten zien dat ze zich voor God verootmoedigen? Ik denk dat ze dat meer doen vanuit de gedachte: dat we kleding moeten dragen, komt door de zonde. Daarom geen fratsen.
2. Mensen die in het zwart lopen, doen dit toch altijd? Dat strookt m.i. niet met het Bijbelgedeelte dat je aanhaalt. Daar gaat het om iets tijdelijks of periodieks: kijk mij eens, ik ben alweer aan het vasten!

Maar goed, het is feitelijk een zijspoor. De rest van je posting vind ik wat lastiger, hoewel zeer terzake. Ik moet daar dus mijn gedachten nog wat over laten gaan.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door helma »

Eilander; ik heb daar ook al veel over nagedacht.
maar wie moet dan je ijkpunt zijn?
De ene stoort zich hieraan; de ander daaraan.


Ik heb een periode gehad in mijn leven dat ik dacht dat ik in het zwart moest.
Mijn schoonmoeder had daar juist een vréselijke hekel aan. Dus dat gaf af en toe strubbelingen. Maar ik wilde bij Gods volk horen.
En als ik naar de kerk liep en langs een grote winkelruit kwam bekeek ik mezelf en was ik best tevreden met mezelf.
Het was voor mij (toen) in elk geval niet uit verootmoediging maar het leidde meer tot hoogmoedige gedachten.
Ik was hard op weg een bekeerd mens te worden.

Totdat een preek gelezen werd over: ziet gij deze vrouw
En ik dácht die vrouw te zijn, maar naarmate de preek verder ging hoe meer ik mezelf in Simon ging herkennen.....
Waar was ik toch mee bezig.....


Gaat het erom om mensen te behagen of om te leven zoals God het van je vraagt?
En in hoeverre is de betekenis van zwart nog wel de betekenis die het vroeger had?
En moeten we ons zó afwijkend kleden dat we echt meelijwekkend worden aangekeken door de wereld? Zagen de christenen er in de tijd van de Bijbel ook heel anders uit dan de wereld of onderscheidden ze zich juist in hun levenswandel?

Wie of wat heb je op het oog met je kleding.....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Mara »

helma schreef: Maar ik wilde bij Gods volk horen.

Dat wil ik ook. Maar kom er dan juist achter hoe groot mijn vijandschap eigenlijk nog is. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door helma »

Mara schreef:
helma schreef: Maar ik wilde bij Gods volk horen.

Dat wil ik ook. Maar kom er dan juist achter hoe groot mijn vijandschap eigenlijk nog is. :fi
ja dat klopt....daar kom je ook achter.
Maar wat een wonder dat de Heere Jezus gekomen is voor vijanden.....
Dan kan het voor jou ook!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Mara »

Jij stelde deze vraag Helma:
Gaat het erom om mensen te behagen of om te leven zoals God het van je vraagt?

Je weet zelf ongetwijfeld het antwoord. Mensen behagen lukt nooit, sommige ja. De één zul je door je uiterlijk en gedrag zeer behagen, bij de ander wekt het ergernis op.
Mijn ouders voedden ons op met de regel: we zullen door de wereld moeten kinderen, maar we zijn er niet van.
Dat betekent dus dat je er niet bij moet gaan lopen als iemand die hier niet hoort. Maar wel "anders".
Dat hield in de praktijk in dat we niet met alle modewinden mochten meedraaien, wat we nog steeds niet doen trouwens.
Anderzijds hoef je er niet bij te lopen alsof je nog in de fifties bent.
Veranderende kleding is niet iets van de laatste 50 jaar, al denk ik wel dat die veranderingen steeds sneller op elkaar komen.
Wat deze lente "in" is, loop je in april 2014 mee voor gek.
Zo dwaas en oppervlakkig is de modewereld nu eenmaal.

Als je tracht te leven naar Gods geboden, zul je bij alles moeten overwegen, dus ook kleding: is dit naar God's eis wat ik nu aantrek?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door SecorDabar »

Als je tracht te leven naar Gods geboden, zul je bij alles moeten overwegen, dus ook kleding: is dit naar God's eis wat ik nu aantrek?
Ja, precies Mara !

Dan wordt onze bede: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?

En bij twijfel, dus iets wat niet concreet in Gods Woord terug te vinden is?

Het veiligste is dan bij twijfel: niet doen, niet doen.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Afgewezen »

SecorDabar schreef:
Als je tracht te leven naar Gods geboden, zul je bij alles moeten overwegen, dus ook kleding: is dit naar God's eis wat ik nu aantrek?
Ja, precies Mara !

Dan wordt onze bede: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?

En bij twijfel, dus iets wat niet concreet in Gods Woord terug te vinden is?

Het veiligste is dan bij twijfel: niet doen, niet doen.
En niet te snel denken als iemand iets doet wat jij niet goedvindt, dat hij wel getwijfeld zal hebben. :)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
SecorDabar schreef:
Als je tracht te leven naar Gods geboden, zul je bij alles moeten overwegen, dus ook kleding: is dit naar God's eis wat ik nu aantrek?
Ja, precies Mara !

Dan wordt onze bede: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?

En bij twijfel, dus iets wat niet concreet in Gods Woord terug te vinden is?

Het veiligste is dan bij twijfel: niet doen, niet doen.
En niet te snel denken als iemand iets doet wat jij niet goedvindt, dat hij wel getwijfeld zal hebben. :)
:)
Maar inzicht in iets kan achteraf komen. God spreekt ook via mensen.
Dus als iemand je aanspreekt over iets, denk dan niet te snel: dat is een aanval, maar zie het dan als een waarschuwing, opscherping.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door MarthaMartha »

eilander schreef:
MarthaMartha schreef:
eilander schreef: Dat ben ik nog niet direct met je eens. Als we ons inderdaad zouden voegen naar een extreem mens, zouden we dat doen uit liefde. En niet om de wet van Mozes of iets dergelijks na te leven. Dan komt toch Galaten niet om de hoek kijken?
Nee, maar dan liepen we wel allemaal met zwarte kleren, zonder trouwringen, bij 30 graden met zwarte pantys, allemaal een knot (behalve de mannen dan) en een dieptriest gezicht en dat soort dingen....
Natuurlijk, dat willen we niet. Stel je voor zeg, straks vallen we nog op!

Maar serieus: ik pleit hier ook (nog) niet voor. Maar ik zit toch wel te denken: stel dat we inderdaad zo zouden denken! Het zijn geen hoofdzaken, dus uit liefde passen we ons aan aan iemand die het graag zo zou hebben.

Ik hoop dat je me begrijpt, ik denk bij dit soort dingen ook: waarom moet dat nou zó? Maar ik probeer nu eens helemaal andersom te denken. Waar zit dan mijn denkfout?
Dat de liefde van een kant moet komen?

Ik gedraag me ook nogal aangepast, maar voor mij is het ook wel eens de vraag of dat nou zo de bedoeling is. We doen het om kinderen van God geen verdriet te doen, terwijl ik denk dat afgewezen gelijk heeft dat ergeren er om gaat dat we voor de ander geen struikelblok zijn naar Christus.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door SecorDabar »

Afgewezen schreef:
SecorDabar schreef:
Als je tracht te leven naar Gods geboden, zul je bij alles moeten overwegen, dus ook kleding: is dit naar God's eis wat ik nu aantrek?
Ja, precies Mara !

Dan wordt onze bede: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?

En bij twijfel, dus iets wat niet concreet in Gods Woord terug te vinden is?

Het veiligste is dan bij twijfel: niet doen, niet doen.
En niet te snel denken als iemand iets doet wat jij niet goedvindt, dat hij wel getwijfeld zal hebben. :)
Beste Afgewezen,
Ik geef even een extreem voorbeeld:
Stel dat u eens aanstaande zondag met een zwarte strak leren broek naar de kerk ging.
Dan zou ik zeggen, bij twijfel: niet doen. :super

Brengt me meteen tot de vraag: Hoe denkt men over leren kleding ?
Leren jasje, leren rokje, leren broek ?
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Behoudend, maar niet behouden

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Als je tracht te leven naar Gods geboden, zul je bij alles moeten overwegen, dus ook kleding: is dit naar God's eis wat ik nu aantrek?
Geldt dit ook voor mannen? ;)
Ik trek, als ik thuiswerk, een spijkerbroek en trui aan. En als ik erop uit moet een nette (spijker)broek, bloes en jasje aan.
Vrije tijd liefst spijkerbroek en slobbertrui of slobbershirt.

En daar denk ik verder amper bij na, eerlijkgezegd....
Maar het interesseert me ook weinig verder en vrouwlief bepaald het eigenlijk zo'n beetje..

Ik las pas bij James I. Packer het volgende:
een vrouw wilde zeer dicht bij de Heere leven en stelde Hem iedere morgen de vraag welke kousen (en aan welke voet) of schoenen ze aan moest.
De ene dag droeg ze links wel een kous, maar rechts niet en geen schoenen. De volgende dag wel kousen, maar geen schoenen.
Een dag later aan de ene voet een kous en aan de andere voet een schoen. etc.
En zo liep ze dan ook over straat.

Deze kant moeten we toch ook niet op hoop ik? ;)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie