Verontrustende berichten

Dodo

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Dodo »

Er waren natuurlijk mensen voor wie het oprecht niet kon voor hun geweten om op zondag te fietsen of de auto te gebruiken. Maar het werd op een gegeven moment een gewoonte voor sommige gemeentes, en geen hartenzaak meer.
Een dominee vertelde me een keer dat hij soms ergens ging preken (dus werd gevraagd) waar je op zondag niet met de auto mocht rijden. Hij woonde enkele tientallen kilometers verderop. Dan reed hij met de auto naar de rand van de plaats en liep het laatste stuk. Dan was iedereen tevreden. Maar eigenlijk was het gekkigheid, ze wisten toch best dat hij de auto moest pakken om in die plaats te komen. Maar ja, voor het oog klopte het. Dominee kwam lopend met zijn koffertje bij de kerk aan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Terug naar de titel van dit draadje:
https://www.rd.nl/kerk-religie/gemeente ... -1.1549977
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Terug naar de titel van dit draadje:
Waarom verontrust dit jou?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Omdat velen uit de Gereformeerde Gemeenten afkomstig zijn en er uit die gemeenten wellicht in de toekomst nog een aanwas zal zijn, als God het niet verhoed. Op de website van deze stichting kun je je zelfs al aanmelden als aspirant-lid.

En ik zeg maar gelijk dat de kans aanzienlijk is dat bijvoorbeeld jouw dominee nooit op de preekstoel zal komen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp wel dat God dit kan verhoeden, maar de primaire verantwoordelijkheid ligt natuurlijk wel bij de plaatselijke kerkenraden. De plaatselijke gereformeerde gemeenten zouden ook een gematigde streekgemeente kunnen oprichten. Maar dat gebeurt niet. Ik praat kerkelijke herverkaveling zeker niet goed. Maar de kerken en gemeenten zijn primair zelf verantwoordelijk voor de onvrede, of gemeenteleden nu vrijgemaakt of PKN worden maakt daarvoor niet zoveel uit.
DDD

Bericht door DDD »

https://www.ad.nl/buitenland/afrikaanse ... ~a42a9cbf/

Ook verontrustend. Ik was al nooit een voorstander van dergelijke projecten in landen waar duizenden mensen werkeloos zijn, maar dit slaat mijn gekste verwachtingen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

eilander schreef:

Misschien wel uit een zelfde behoefte als de mensen die 25 km liepen naar oefenaar Floor.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het punt is dat er al verschillende 'Floren' in de omgeving zijn: Arnemuiden en Middelburg. Dus die vlieger gaat niet op.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Omdat velen uit de Gereformeerde Gemeenten afkomstig zijn en er uit die gemeenten wellicht in de toekomst nog een aanwas zal zijn, als God het niet verhoed. Op de website van deze stichting kun je je zelfs al aanmelden als aspirant-lid.

En ik zeg maar gelijk dat de kans aanzienlijk is dat bijvoorbeeld jouw dominee nooit op de preekstoel zal komen.
Dat laatste zullen ze vast niet verteld hebben...
Ik lees in de PZC dat de kerkgangers nu vooral naar PKN Arnemuiden en Middelburg gaan, dus of je vrees terecht is weet ik niet.
In een tijd van kerkverlating zou ik voorzichtig blij zijn met de vorming van een nieuwe bijbelgetrouwe gemeente.
Maar goed, ik denk niet zo hoogkerkelijk. Waarschijnlijk heb je er dan ook moeite mee dat ook onder 'mijn dominee' nogal wat mensen zitten die afkomstig zijn uit de GG.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wat betreft dat laatste zeker niet. Al vraag ik me dan wel af waarom je de GG verlaat. Maar dat is dan misschien omdat je vind dat de moederkerk, waar wij immers allen vanaf stammen, in die plaats zeer Bijbelgetrouw is. En jouw gemeente neemt vanzelf een uitzonderlijke positie in. Dat weet jij vast ook wel.

En verder is mijn informatie zeer betrouwbaar, kan ik je vertellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
eilander schreef:

Misschien wel uit een zelfde behoefte als de mensen die 25 km liepen naar oefenaar Floor.
Het zou een wonder zijn als ze met Floor uit de voeten konden. Helaas wordt dat arme zondaarsleven bijna niet meer herkend in Gereformeerde Bondskringen. Vanzelf zijn er plaatsen waar dat nog wel is, bijv. bij Eilander.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben benieuw of de nieuwe gemeente de Bondslijn van Arnemuiden, of de Vagebonderslijn van Middelburg gaat volgen. Waarbij ik het eerste hoop.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

... en ik het tweede denk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:Ik ben benieuw of de nieuwe gemeente de Bondslijn van Arnemuiden, of de Vagebonderslijn van Middelburg gaat volgen. Waarbij ik het eerste hoop.
Wat zijn we weer respectvol....
DDD

Bericht door DDD »

Als je op de website kijkt, kun je toch wel zien dat het meer het laatste is? Anders hoef je ook geen nieuwe gemeente te stichten, immers.
Gesloten