Verontrustende berichten

Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
eilander schreef:
Mara schreef:
DDD schreef: Er waren ook mensen die beweerden dat er niemand op de maan zou komen, dat zou God verhoeden. Dat soort uitspraken vind ik dom.
Of diepgelovig.
Ook hier geldt m.i. dat geloof altijd een basis in het Woord moet hebben. Ik geloof wel dat de bedoeling en de achterliggende gedachte van deze mensen zeker goed was, maar waar deze stellige mening op gebaseerd was/is, weet ik eerlijk gezegd niet. Geen concreet Bijbelgedeelte toch?
Dat God de aarde gaf aan de mensen om te bewonen en te bewaren. Er staat nergens dat we ook naar de zon of Mars mogen.
En het gaat ook om de gedachte die er achter ligt. De mens wil worden zoals God, heerser worden over het heelal. Dat echter miljoenen geheimen in zich heeft.
Ik vind dat wat ver gaan. We willen bv ook de diepzee ontdekken, terwijl dat ook zeer kostbaar is.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

refo schreef:Het is niet duidelijk wanneer Noach de opdracht kreeg. Het kan 20 jaar voor de geboorte van de zonen zijn. In gen 6 staat de geboorte van de zonen van Noach weer vermeld.
Maar 120 jaar bouwen, zelfs met de hand lijkt me erg lang.

In het boek Henoch staat dat Noach zich moet verbergen en de ark bouwen. Dus hij zou dan niet gepreekt hebben.
Ik weet niet of dat helemaal klopt want in 1 petrus 3 staat: Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige zielen behouden werden door het water;

Hier zie je toch dat de ark alleen al een prediking was.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ambtenaar »

liz boer schreef:
Nogmaal ik ben geen complotdenker, maar ik hou er rekening mee.

Ik het er op gegoogld, weetje waar de foto's ergens staan? Ik kan ze niet vinden, dat zou toch heel toegankelijk moeten zijn als bewijs?
Google dan maar eens op: third party evidence Apollo moon landing.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: Eens. Daarbij komt dat men steeds zegt wel graag naar de maan te willen. En toch moet het dus nog jaren duren.
Omdat je nu eenmaal niet voor honderd euro naar de maan kunt.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

Ambtenaar schreef:
liz boer schreef:
Nogmaal ik ben geen complotdenker, maar ik hou er rekening mee.

Ik het er op gegoogld, weetje waar de foto's ergens staan? Ik kan ze niet vinden, dat zou toch heel toegankelijk moeten zijn als bewijs?
Google dan maar eens op: third party evidence Apollo moon landing.
Ik ben niet overtuigd
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Bezorgd schreef: Eens. Daarbij komt dat men steeds zegt wel graag naar de maan te willen. En toch moet het dus nog jaren duren.
Omdat je nu eenmaal niet voor honderd euro naar de maan kunt.
Dat klinkt leuk. Maar even de feiten op een rij:
- Als men op de maan geweest is liggen dus de draaiboeken klaar.
- men zegt al jaren heel graag weer een bemande maanlanding te doen
- er wordt nu gezegd dat het over 25 !! jaar wel haalbaar moet zijn
- ondertussen zijn er wel tal van miljarden verslindende andere projecten bezig

Dan is het financieren wel een heel zwak argument. Vind je niet?
Er zijn tal van organisaties, particulieren en landen die mee willen financieren.

Daarnaast, wat ik ook altijd opvallend vind:

De afstand van de aarde naar de maan is 384.400 km
Waarom dan , als we al 384.400 km de ruimte in zijn geweest, is er zo'n ophef over het ruimtestation ISS die maar op een luttele 400 KM afstand in de ruimte rondzweeft.
Als daar wat gebeurd, of er een Nederlander aan boord is is dat opeens dagenlang voorpagina nieuws en een groot item in het 20.00 uur journaal.
(Even ter vergelijk: Afstand Nederland Parijs is een kleine 500 km en wordt vaak gezien als vlakbij. )
Ik snap dat echt niet. In het licht van een maanlanding is Andre Kuipers niet meer dan een elite piloot. Maar zo wordt dat niet gezien.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 10 nov 2018, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Ambtenaar »

liz boer schreef:
Ik ben niet overtuigd
Je bent waarschijnlijk helemaal niet te overtuigen.

@bezorgd, misschien moet je je eerst eens verdiepen in de ontwikkeling van het budget van de NASA.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10448
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zita »

Ditbenik schreef:
eilander schreef:
TSD schreef:
DDD schreef:Ik vind het praten over dingen waar niemand iets over kan vertellen. Er waren ook mensen die beweerden dat er niemand op de maan zou komen, dat zou God verhoeden. Dat soort uitspraken vind ik dom.
In mijn beleving gaat het dan om heel verschillende dingen. In de Bijbel kan je nergens iets vinden over het feit dat mensen niet op de maan of op welke planeet dan ook zouden kunnen komen. (Over mógen kan je dan nog discussiëren).

De Bijbel is heel duidelijk over de dood als straf op de zonde, dat is echt wezenlijk anders dan het reizen naar de maan o.i.d.

En dan ben ik maar dom...
Ik ben het met je eens. Tóch zat ik nog verder na te denken. Ieder mens sterft, met uitzondering van degenen die op aarde zullen zijn als de Heere wederkomt. Hoe oud mensen dan zullen zijn, weet ik niet. In Psalm 90 staat dat mensen 70 a 80 jaar zullen worden, en gemiddeld klopt dat nog steeds. Toch zijn er ook wel mensen die een stuk ouder worden.
Ik weet het dus niet precies. Wél weet ik dat niemand Gods rechterstoel zal ontlopen. En ik weet ook dat er mensen zijn die op een Bijbelse manier het leven moe zijn, en uitzien naar de dag dat ze de Heere zullen mogen zien van aangezicht tot aangezicht.
God heeft de leeftijd van de mens begrensd op 120 jaar.
Jeanne Calment werd 122 jaar. https://nl.wikipedia.org/wiki/Jeanne-Louise_Calment
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Panny »

liz boer schreef:
Ditbenik: Dat schrijven de kanttekeningen ja, maar dat klopt niet. In het gedeelte daarvoor staat dat Noach 500 jaar oud is als zijn kinderen worden geboren, dan volgt het gedeelte over de slechtheid van de mensen en het berouw van God. Vervolgens de aankondiging van de zondvloed en de bouw van de ark en als de zondvloed begint is Noach 600 jaar.
In juli stierf in Japan een dame van 117 jaar en (ik meen) 80 dagen. De huidige wetenschap gaat er vanuit dat wanneer we onder de meest gunstige omstandigheden zouden leven en zo gezond mogelijk zouden leven, we maximaal 120 jaar kunnen worden. Die gegeven komen dus goed overeen.
Ik snap dat de kanttekenaren daar niet zoveel mee konden en daarom de conclusie trokken dat het dan wel moest slaan op de periode tot de zondvloed. Vandaar dat wij op de kleuterschool en de zondagschool leren dat Noach 120 jaar heeft gebouwd aan de ark, maar dat slaat nergens op. Je ziet ook na de zondvloed dat het nog even duurt voordat de leeftijden afnemen. Tegelijk lag de gemiddelde leeftijd in de tijd van de kanttekenaren nog veel lager dan nu.


32 En Noach was vijfhonderd jaar oud, en Noach gewon Sem, Cham en Jafeth.

6 Noach nu was zeshonderd jaar oud als de vloed der wateren op de aarde was.

Ik zie dat je gelijk hebt. Dankje.


Er is best wel wat aan de hand met (grote) getallen in het Oude Testament.
Ik heb er nog nooit echt studie naar gedaan, maar bepaalde getallen geven wel wat problemen als je het letterlijk zou nemen.
Neem bijvoorbeeld het aantal Israëlieten in Numeri, dit levert allerlei problemen op.
Er is bijvoorbeeld ook discussie over of het Hebreeuwse woord ’lp echt wel altijd over te zetten is naar duizend.
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mannetje »

Panny schreef:
Er is best wel wat aan de hand met (grote) getallen in het Oude Testament.
Ik heb er nog nooit echt studie naar gedaan, maar bepaalde getallen geven wel wat problemen als je het letterlijk zou nemen.
Neem bijvoorbeeld het aantal Israëlieten in Numeri, dit levert allerlei problemen op.
Er is bijvoorbeeld ook discussie over of het Hebreeuwse woord ’lp echt wel altijd over te zetten is naar duizend.
Lees in dat verband het excurs hierover in de Studiebijbel Oude Testament.
-
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Verontrustende berichten

Bericht door TSD »

eilander schreef:
TSD schreef:
DDD schreef:Ik vind het praten over dingen waar niemand iets over kan vertellen. Er waren ook mensen die beweerden dat er niemand op de maan zou komen, dat zou God verhoeden. Dat soort uitspraken vind ik dom.
In mijn beleving gaat het dan om heel verschillende dingen. In de Bijbel kan je nergens iets vinden over het feit dat mensen niet op de maan of op welke planeet dan ook zouden kunnen komen. (Over mógen kan je dan nog discussiëren).

De Bijbel is heel duidelijk over de dood als straf op de zonde, dat is echt wezenlijk anders dan het reizen naar de maan o.i.d.

En dan ben ik maar dom...
Ik ben het met je eens. Tóch zat ik nog verder na te denken. Ieder mens sterft, met uitzondering van degenen die op aarde zullen zijn als de Heere wederkomt. Hoe oud mensen dan zullen zijn, weet ik niet. In Psalm 90 staat dat mensen 70 a 80 jaar zullen worden, en gemiddeld klopt dat nog steeds. Toch zijn er ook wel mensen die een stuk ouder worden.
Ik weet het dus niet precies. Wél weet ik dat niemand Gods rechterstoel zal ontlopen. En ik weet ook dat er mensen zijn die op een Bijbelse manier het leven moe zijn, en uitzien naar de dag dat ze de Heere zullen mogen zien van aangezicht tot aangezicht.
Daar kan ik ook wel mee instemmen ja.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Panny »

Mannetje schreef:
Panny schreef:
Er is best wel wat aan de hand met (grote) getallen in het Oude Testament.
Ik heb er nog nooit echt studie naar gedaan, maar bepaalde getallen geven wel wat problemen als je het letterlijk zou nemen.
Neem bijvoorbeeld het aantal Israëlieten in Numeri, dit levert allerlei problemen op.
Er is bijvoorbeeld ook discussie over of het Hebreeuwse woord ’lp echt wel altijd over te zetten is naar duizend.
Lees in dat verband het excurs hierover in de Studiebijbel Oude Testament.
Die heb ik niet!

Wat ik weleens gelezen heb:

van schepping tot Abraham zie je dat er gebruik gemaakt wordt van het mesopotamische getallenstelsel. Dit is een zestigtallig stelsel.
Je ziet bijvoorbeeld ook dat alle leeftijden van Adam tot Noach (30 personen) allemaal een combinatie zijn van het getal 60 (in jaren of maanden) en 7. Er zijn geen leeftijden die eindigen op het getal 1, 3, 4, 6 of 8.

Van Jozef tot Mozes krijg je de 'Egyptische' tijd. Een decimaal getallenstelsel. Met een sterke voorkeur voor de symbolische/heilige getallen 40, 12, 7 en 3.
Bijvoorbeeld in het boek Richteren valt het op dat er steeds een rust is van 40 jaar.

Daarna komt de Palestijnse tijd waarbij getallen meer gebruikt worden zoals wij dat nu doen, maar er toch soms ook nog wat voorkeur is voor bepaalde symbolische getallen.

Bron: https://www.asa3.org/ASA/PSCF/2003/PSCF12-03Hill.pdf
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Verontrustende berichten

Bericht door liz boer »

liz boer schreef:
refo schreef:Het is niet duidelijk wanneer Noach de opdracht kreeg. Het kan 20 jaar voor de geboorte van de zonen zijn. In gen 6 staat de geboorte van de zonen van Noach weer vermeld.
Maar 120 jaar bouwen, zelfs met de hand lijkt me erg lang.

In het boek Henoch staat dat Noach zich moet verbergen en de ark bouwen. Dus hij zou dan niet gepreekt hebben.
Ik weet niet of dat helemaal klopt want in 1 petrus 3 staat: Die eertijds ongehoorzaam waren, wanneer de lankmoedigheid Gods eenmaal verwachtte in de dagen van Noach, als de ark toebereid werd; waarin weinige zielen behouden werden door het water;

Hier zie je toch dat de ark alleen al een prediking was.
En dit 2 Petrus 2: 5  En de oude wereld niet heeft gespaard, maar Noach, den prediker der gerechtigheid, zijn achttal bewaard heeft, als Hij den zondvloed over de wereld der goddelozen heeft gebracht;
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Jantje schreef:De discussie is hier ontstaan. Daarom wilde ik het hier ook voortzetten. Over de tweede link is al een discussie gaande. Maar ik zou nog wel graag aan @DDD willen vragen wat hij vindt van de visie van ds. Meeuse.
Jantje schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/opinie/column-christe ... -1.1522241

Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van films, integendeel. Maar hij beschrijft denk ik goed waarom veel integere christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten in het nieuws komt.
https://www.rd.nl/opinie/toneelspel-bli ... -1.1525807
Weer een nieuwe duit in het zakje. Ik ben het hier wel grotendeels mee eens. Al ben ik zeker niet tegen het kijken van natuurfilms of documentaires, integendeel. Maar hij beschrijft, denk ik, goed waarom veel christenen zich erg ongemakkelijk voelen als dit soort besluiten wordt bekritiseerd.
DDD schreef:Ik vind de visie van ds. Meeuwse geheel onjuist. Ik zie erg een enkele goede reden voor. Maar waarom moeten we dit in twee draadjes bespreken?
Ik heb even deze reacties uit het draadje over de staatsloterij naar hier geplakt. Daar was de discussie eerder de afgelopen maanden al gaande over het toneel (naar aanleiding van het ontslag van de heer Van Essen) en de speelfilms. Opmerkelijk genoeg is dat hier inmiddels een discussie over de ruimtevaart geworden. Maar ik wil nog even terug naar het artikel van ds. Meeuse. Ik ben het daarmee heel eens. Mijn vraag is waarom @DDD (en anderen?) het daar niet mee eens zijn en welke (Bijbelse) grond zij daarvoor hebben.
Ik zocht naar het draadje naar aanleiding van dit artikel: https://www.rd.nl/opinie/predikant-hoed ... -1.1530783

Met zulk soort redeneringen mag een leraar ook niet doen of hij boos is om een klas te corrigeren. Het hele artikel is mijns inziens op niets gebaseerd. Onoprechtheid is geen kenmerk van toneelspel, net zo goed als onoprechtheid geen kenmerk is van fantasie.

Toneelspel helpt je om je in te leven in andere mensen, en dat doet op geen enkele manier afbreuk aan oprechtheid maar wel aan kortzichtigheid.

Ik zie dus geen enkele reden om bezwaar te hebben tegen een toneelstuk, net zo min als ik bezwaar heb tegen het verzinnen van een roman of het inleven in een roman.

Net zoals er goede en slechte boeken zijn, zijn er goede en slechte films en goede en slechte toneelstukken.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Panny »

Ik begrijp niet waarom dominee Meeuse toneel 'leugenachtig' noemt.
Wat mij betreft is het niet anders dan het vertellen van een verhaal.
Het is niet leugenachtig als iedereen weet dat hetgeen wat verteld wordt niet waargebeurd is.

En of je het nou alleen verteld of ook uitbeeld...
Ik zie niet in wat er zondig is aan het uitbeelden van een verhaal.

Ik denk dat het vertellen van verhalen juist een hele sterke manier is om een boodschap over te brengen.
Juist omdat je de boodschap op deze manier heel dicht bij de mensen kan brengen.
Dit is al zo oud als de mensheid, en ook in de Bijbel worden er 'verhalen' verteld...

Natuurlijk ben ik het met de dominee eens dat we ons verre moeten houden van speelfilms, amusement programma's en dergelijke.
Niet persé omdat het toneelspel is maar omdat het ons meezuigt in een wereldlijke levensstijl.
Gesloten