De plaats van Israël

ZWP

Re: De plaats van Israël

Berichtdoor ZWP » 07 Dec 2017, 11:48

Ik heb een boekje gekocht van dr. D. Visser (CGK), 'Komt Jezus snel terug? Een nuchtere kijk op eindtijdverwachtingen'

Zie ook: https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-d-visser-wederkomst-is-spoedeisende-reddingsoperatie-die-tijd-vergt-1.1418971

Hij gaat daar ook in op de positie van Israël (naast zaken als de opname van de gemeente, duizendjarig rijk etc). Als ik voor dit topic relevantie info lees, zal ik dat hier samenvatten. Of andersom: als jullie vragen hebben over zijn visie, probeer ik die uit het boek te halen.

Delftenaar

Berichtdoor Delftenaar » 12 Dec 2017, 21:24

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Wel grappig trouwens dat Obama al riep dat Jeruzalem de ongedeelde hoofdstad van Israël moest zijn, in juni 2008. Nu Trump de daad bij het woord voegt, is de wereld te klein.

Niet enkel Obama, maar ook Clinton riep dit al.

En vele presidenten daarvoor, maar zij allen durfden nooit de daad bij het woord te voegen.

En zo wordt de Bijbeltekst weer waar dat Jeruzalem een steen des aanstoots voor alle volken zal wezen.

ZWP

Berichtdoor ZWP » 20 Dec 2017, 22:27

ZWP schreef:Ik heb een boekje gekocht van dr. D. Visser (CGK), 'Komt Jezus snel terug? Een nuchtere kijk op eindtijdverwachtingen'

Zie ook: https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-d-visser-wederkomst-is-spoedeisende-reddingsoperatie-die-tijd-vergt-1.1418971

Hij gaat daar ook in op de positie van Israël (naast zaken als de opname van de gemeente, duizendjarig rijk etc). Als ik voor dit topic relevantie info lees, zal ik dat hier samenvatten. Of andersom: als jullie vragen hebben over zijn visie, probeer ik die uit het boek te halen.

In zijn boek noemt dr. Visser zes verklaringen voor Rom. 11:25-26a.

1. Bij de wederkomst zullen alle (opgestane) Israëlieten vanaf Abraham gaan geloven dat Jezus de Messias is. God zal heel Israël, zonder uitzondering, in zijn koninkrijk brengen. Dat wonder is inbegrepen in Gods eeuwige beloften aan Israël.
2. De terug van Christus zal gepaard gaan met de massale bekering van de Joden die dan leven. Gods volk zal vervolgens duizend jaar in vrede in het land van belofte wonen. In die periode zal Israël de Heere dienen en wereldwijd getuigen dat Jezus de koning is.
3. Het wonder van Israëls herstel zal zich voltrekken in de slotfase van de wereldgeschiedenis voor de wederkomst. Volgens de één zal dat een totale herleving van Gods volk teweegbrengen, zowel nationaal als geestelijk. Maar een ander denkt dat het beperkt blijft tot een geestelijke vernieuwing.
4. Het binnengaan van veel heidenen in Gods koninkrijk zal resulteren in een volksbekering bij Israël.
5. Het kleine deel van Israël dat, net als Paulus, Jezus als koning belijdt, zal uitgroeien tot een veelheid door veel nieuwe bekeerlingen voor de wederkomst.
6. ‘Heel Israël’ bestaat niet alleen uit de Joden die in Jezus geloven, maar ook uit de niet-Joden die de evangelieverkondiging ter harte hebben genomen. De gemeente van Christus, bestaande uit Joden en niet-Joden, is het ware Israël. Volgens sommigen worden in Gods heilsplan de gelovige niet-Joden geïdentificeerd met (de tien stammen van) Efraïm. Vandaar de aanduiding ‘heel Israël’.

Daarna voert hij Paulus op als gesprekspartner in een discussie hierover (niet mijn favoriete wijze van overtuigen overigens).

Terug naar “Theologie - Actueel”