Paus de antichrist ?

Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Faramir »

Bonny schreef: Nope. Maar de god van de islam is niet de god van Israel
Dus er zijn iig 2 goden?
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Bonny »

Faramir schreef:
Bonny schreef: Nope. Maar de god van de islam is niet de god van Israel
Dus er zijn iig 2 goden?
God en de duivel
The Groom's still waiting at the altar
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Faramir »

Bonny schreef:
Faramir schreef:
Bonny schreef: Nope. Maar de god van de islam is niet de god van Israel
Dus er zijn iig 2 goden?
God en de duivel
Maar de duivel (lucifer) is toch geen god, maar een gevallen engel? Beschouw je de god van de islamieten dan als een god naast God of is dat dan de duivel (en dus een gevallen engel en geen god)?
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door refo »

Als je bijbel goed leest zie je dat ieder volk zijn eigen echte engelvorst had. Zie bijv het boek Daniel.
Israel had vermoedelijk Michael in die tijd. God dreigde in de woestijn al dat Hij weg zou gaan. Dat is toen niet gebeurd door Mozes voorspraak.
Bij Daniël lijkt Hij inderdaad inmiddels niet Zelf meer te regeren, maar helpt de engel Michaël Israël. Mogelijk is dat nog steeds zo. Militair lijkt Israel nauwelijks klein te krijgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Bonny »

Faramir schreef:
Bonny schreef:
Faramir schreef:
Bonny schreef: Nope. Maar de god van de islam is niet de god van Israel
Dus er zijn iig 2 goden?
God en de duivel
Maar de duivel (lucifer) is toch geen god, maar een gevallen engel? Beschouw je de god van de islamieten dan als een god naast God of is dat dan de duivel (en dus een gevallen engel en geen god)?
De duivel die zich manifesteert als god
The Groom's still waiting at the altar
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Faramir »

Beiden bedankt voor de antwoorden/verheldering.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Bonny »

Faramir schreef:Beiden bedankt voor de antwoorden/verheldering.
Graag gedaan. :super
The Groom's still waiting at the altar
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Joannah »

Faramir schreef:
Joannah schreef: Luther, "in plaats van" sluit perfect aan bij de paus die zegt ONFEILBAAR te zijn,
De Katholieke Kerk bevestigde en formuleerde tijdens het Eerste Vaticaans Concilie in 1870 het dogma van de onfeilbaarheid. In de constitutie Pastor Aeternus wordt de onfeilbaarheid als volgt gedefinieerd:
"Wanneer de Bisschop van Rome met het hoogste leergezag (ex cathedra) spreekt, dat wil zeggen, wanneer hij zijn ambt van herder en leraar van alle christenen uitoefent en met het hoogste apostolische ambtsgezag definitief beslist, dat een leer over geloof of zeden door de gehele Kerk gehouden moet worden, dan bezit hij op grond van de goddelijke bijstand, die hem in de heilige Petrus is beloofd, die onfeilbaarheid, waarmede de goddelijke Verlosser zijn Kerk bij definitieve beslissingen in zaken van geloofs- en zedenleer wilde zien toegerust. Deze definitieve beslissingen van de Bisschop van Rome zijn daarom uit zichzelf (ex sese) en niet op grond van de toestemming der Kerk onveranderlijk (irreformabiles)."[1]
Met onfeilbaarheid worden dus uitspraken over geloof of moraal bedoeld, die door de paus vanuit zijn apostolische opdracht ex cathedra gedaan worden en die voor de Kerk verbindend zijn. Een onfeilbare uitspraak doet niet alleen een uitdrukkelijk beroep op het gezag ex cathedra, maar vergewist zich eveneens van overeenstemming met de Heilige Schrift, de apostolische Traditie, het sensus fidei (het "impliciete geloof") en instemming onder de bisschoppen. Het concilie zegt uiteraard niet dat de paus zich nooit kan vergissen en sinds de afkondiging van Pastor Aeternus is er slechts éénmaal gebruik gemaakt van het onfeilbare leergezag van de paus. Het betrof hier de afkondiging van het dogma van de Maria-Tenhemelopneming door paus Pius XII in 1950.

Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onfeilbaarheid
de plaats van Jezus op aarde te bekleden, zich vader laat noemen, voor zich laat knielen, enz.
De paus draagt de titel Plaatsbekleder van Jezus Christus op Aarde, de opvolger van sint Petrus, de bisschop van Rome, het hoofd van de Rooms-katholieke Kerk en is het het Staatshoofd van Vaticaanstad, het kleinste land ter wereld.

Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Paus

Plaatsbekleder =
3) Stadhouder
http://www.encyclo.nl/begrip/plaatsbekleder

http://www.encyclo.nl/begrip/stadhouder

Elke priester wordt vader genoemd daar hij als een geestelijk leidsman dient (en iig tijdens de sacramenten handelt in naam van de Heer). Als je principieel bezwaren hebt tegen de titel vader dan ben ik wel benieuwd hoe jij je biologische vader voorstelt aan anderen.
Koningen en presidenten ontvangen hem en de pers geeft hem meer aandacht dan bij een staatsbezoek.
Dit komt veelal omdat veel van de inwoners van het land dat bezocht wordt het petrusambt belangrijk vinden. Maar moet de paus zich nu schuldig voelen omdat de pers daar veel (negatieve) aandacht aan besteed?
het zuurdesem wordt niet uitgezuiverd maar onder het tapijt geveegd, en sinds van de week staat er ook weer eeen fraudezaak op naam van het vaticaan.De zoveelste.
http://spqr.web-log.nl/spqr/2010/09/vat ... praak.html
Het betreft het Instituut voor Religieuze Werken en dit is idd niet de eerste keer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Instituut_ ... uze_Werken

Zeker niet synoniem aan 'het Vaticaan' (daarmee doelende op de gehele katholieke Kerk). Men tracht continue ongewenste elementen te zuiveren oa door de biecht en dagelijks bekering. Maar nee, dat lukt lang niet altijd en dat kunnen we zien door de gehele geschiedenis en zelfs ten tijde toen Jezus nog op aarde rondliep ging het niet allemaal goed. Gelukkig is het protestantisme (alle 30.000+ denominaties) een toonbeeld van hoe het dan wel moet....
daar gaat het hier nu niet over, faramir.
maar de hierarchie en gezagsstructuur van de RKK hebben niets gemeen met de broeders die wij onderling horen te zijn.
Je weet dat de apostel niet wilde dat iemand voor hem knielde, en zei dat hij ook maar een mens was, en dit niet goed was.
Vroegere pausen lieten zelfs hun voeten kussen.
De paus vindt de verering van zijn persoon helemaal geen probleem.
Zat Jezus aan met koningen en keizers?

http://www.katholieknederland.nl/actual ... r2010.html
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Faramir »

Joannah schreef: daar gaat het hier nu niet over, faramir.
Indien het daar niet over ging had je andere argumenten moeten gebruiken. Jij hebt er het onderwerp van gemaakt, niet ik.
maar de hierarchie en gezagsstructuur van de RKK hebben niets gemeen met de broeders die wij onderling horen te zijn.
Dan heb je wel een heel simplistische kijk op zaken zoals die oa in de Bijbel beschreven staan. Ik kan me enkele brieven in de Bijbel herinneren waarin toch vrij duidelijk een leiderschapsrol wordt aangenomen door een apostel.
Je weet dat de apostel niet wilde dat iemand voor hem knielde, en zei dat hij ook maar een mens was, en dit niet goed was.
De paus is ook maar een mens. Indien je niet wenst te knielen dan doe je dat niet, indien je dat wel wenst te doen dan doe je dat wel. Knielen is een oud gebruik wat sommigen nog in ere willen houden. Zelf voel ik er ook weinig voor, ik ga anderen die dat wel doen echter niet veroordelen en tevens veroordeel ik niet diegene waarvoor geknield wordt of dat nou de paus is of de koningin.
Vroegere pausen lieten zelfs hun voeten kussen.
Vroeger (en nu nog in mindere mate) was de paus (maar bijvoorbeeld ook de bisschop van Utrecht) ook een voorst van een gebied en het was vroeger vrij gebruikelijk om als onderdaan de voeten te kussen van je landheer.
De paus vindt de verering van zijn persoon helemaal geen probleem.
Daar kunnen zowel jij als ik geen zinnig woord over zeggen. Ik kan me namelijk niet herinneren dat hij hier uitspraken over gedaan heeft en wij kunnen beiden geen gedachten lezen. Overigens is het eren (synoniem van vereren) van een persoon niet per definitie verkeerd, sterker nog het staat in de tien geboden.
Zat Jezus aan met koningen en keizers?
Hield Jezus een preek op zondagochtend om 10 uur (of iets later) in een kerkgebouw in Nederland? Hiermee wil ik slechts aangeven dat je niet alles 1 op 1 kan omzetten naar Jezus. Jezus zat ook niet op zaterdagavond achter internet op een forum te kijken.
Leuk artikel met wat historische achtergrond.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door refo »

Het gaat niet zozeer om de paus. Het gaat om de Rooms Katholieke Kerk.

En het zal toch niemand ontgaan zijn dat die net doet of zijn in de wereld een bepaalde macht heeft of wil hebben.
Dat bezoek aan Groot Brittannië van de Paus lijkt toch verdacht veel op een staatsbezoek.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Josephus »

refo schreef:Dat bezoek aan Groot Brittannië van de Paus lijkt toch verdacht veel op een staatsbezoek.
Dat zou op zich kunnen: hij is het officiële staatshoofd van Vaticaanstad. :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Joannah »

Josephus schreef:
refo schreef:Dat bezoek aan Groot Brittannië van de Paus lijkt toch verdacht veel op een staatsbezoek.
Dat zou op zich kunnen: hij is het officiële staatshoofd van Vaticaanstad. :hum
Geen enkel staathoofd ter wereld wordt met zoveel glitter, glamour en rijkdom omgeven als deze troonzitter.
Noem me een koning of koningin, die zo "over the top" verschijnt
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Josephus »

Joannah schreef:
Josephus schreef:
refo schreef:Dat bezoek aan Groot Brittannië van de Paus lijkt toch verdacht veel op een staatsbezoek.
Dat zou op zich kunnen: hij is het officiële staatshoofd van Vaticaanstad. :hum
Geen enkel staathoofd ter wereld wordt met zoveel glitter, glamour en rijkdom omgeven als deze troonzitter.
Noem me een koning of koningin, die zo "over the top" verschijnt
Dat zijn er nogal wat. Heb je die allemaal onder de loep genomen?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Fjodor »

Josephus schreef:
Joannah schreef:
Josephus schreef:
refo schreef:Dat bezoek aan Groot Brittannië van de Paus lijkt toch verdacht veel op een staatsbezoek.
Dat zou op zich kunnen: hij is het officiële staatshoofd van Vaticaanstad. :hum
Geen enkel staathoofd ter wereld wordt met zoveel glitter, glamour en rijkdom omgeven als deze troonzitter.
Noem me een koning of koningin, die zo "over the top" verschijnt
Dat zijn er nogal wat. Heb je die allemaal onder de loep genomen?
Ik kan me iets herinneren van het staatshoofd van brunei wat volgens mij wel aan competitie mee kan doen hoor.
Zoek op google bij afbeeldingen naar 'brunei'.
http://www.zimbio.com/Sultan+Hassanal+B ... s+Princess
http://www.google.nl/images?hl=nl&q=bru ... 80&bih=646
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Paus de antichrist ?

Bericht door Gian »

Bonny schreef:
Faramir schreef:
Bonny schreef:
Faramir schreef: Dus er zijn iig 2 goden?
God en de duivel
Maar de duivel (lucifer) is toch geen god, maar een gevallen engel? Beschouw je de god van de islamieten dan als een god naast God of is dat dan de duivel (en dus een gevallen engel en geen god)?
De duivel die zich manifesteert als god
De god dezer eeuw zegt Paulus ergens.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie