Refo te positief over samenleving”

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Refo te positief over samenleving”

Bericht door huisman »

Lezenswaardig artikel van Ds W Visscher
Volgens ds. Visscher onderkent de gereformeerde gezindte de situatie onvoldoende. „Begin op een verjaardag eens over de toekomst van onze scholen. Dan krijg je te horen: „Onze buren zijn er best positief over.” Waarop ik dan de vraag stel: „Heb je hun ook gezegd dat daar aan kinderen wordt verteld dat de daad van homoseksualiteit zonde is? En dat mensen die de Heere Jezus niet liefhebben een vervloeking zijn?” Dan kan ik al vertellen wat de reactie is. „Te gek voor woorden dat zulke scholen van ons belastinggeld worden betaald.” Dat vindt driekwart van de Nederlanders, maar keer op keer zie ik bij dit soort gesprekken verbaasde gezichten bij onze eigen mensen
Voor het hel artikel http://www.refdag.nl/nieuws/refo_te_pos ... bled=false

Zijn zorg is ook mijn zorg...het einde van reformatorisch onderwijs is nabij..
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11424
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Mister »

Bijzonder goed artikel. Zoals we gewend zijn van Ds. Visscher. Hij schopt her en der wel tegen een heilig huisje. Maar dat geeft niet. ;)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door huisman »

Mister schreef:Bijzonder goed artikel. Zoals we gewend zijn van Ds. Visscher. Hij schopt her en der wel tegen een heilig huisje. Maar dat geeft niet. ;)
Mij kwam ter ore dat er binnenkort een symposium over dit onderwerp gehouden wordt naar aanleiding van 40 jaar Guido de Bres.


http://www.guido40jaar.nl/?id=9&a=1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Wilhelm »

Heel goed artikel. Maar ik ben ook bang dat velen de oproep van Ds. Visscher niet (willen) begrijpen. De veiligheid van onze zuil loopt ten einde en we zullen ons als christenen meer en meer moeten richten op de kern. En dat moeten we leren vertolken binnen een seculiere maatschappij.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Wilhelm »

Wilhelm schreef:Heel goed artikel. Maar ik ben ook bang dat velen de oproep van Ds. Visscher niet (willen) begrijpen. De veiligheid van onze zuil loopt ten einde en we zullen ons als christenen meer en meer moeten richten op de kern. En dat moeten we leren vertolken binnen een seculiere maatschappij.

Het ND heeft er ook een artikel over : http://www.nd.nl/artikelen/2010/augustu ... tien-jaar-
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Ander »

Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:
Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11424
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Mister »

Ander schreef:Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:
Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Wat is daar onzinnig aan?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Ander schreef:Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:
Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Wat is daar onzinnig aan?
Dat vroeg ik me ook af. Ik denk dat een deel van de RF'ers de termen prima kunnen plaatsen, maar een groot deel van de hoorders echt niet meer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Rambam »

Ander schreef:
Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Ik ben het helemaal met hem eens. De vraag is echter of het erg is dat de refozuil, zoals we die nu kennen, verdwijnt. Er zijn ook andere constellaties denkbaar waarin de identiteit van de reformatorische christen in de pluriforme samenleving is gewaarborgd.

Dat hij pleit om bepaalde begrippen te vervangen is prima. Een predikant moet begrijpbaar zijn voor al zijn toehoorders, daarbij zijn de genoemde begrippen een middel en geen doel op zich.

Graag plaats ik ook nog even de link van het artikel in het ND, dit betreft hetzelfde onderwerp.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door jvdg »

Luther schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:
Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Wat is daar onzinnig aan?
Dat vroeg ik me ook af. Ik denk dat een deel van de RF'ers de termen prima kunnen plaatsen, maar een groot deel van de hoorders echt niet meer.
Maar hoe komt het dan dat "wij" RF-ers het wel begrijpen, maar de doorsnee kerkganger niet?
Waar ligt de schuld?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Luther »

jvdg schreef:Maar hoe komt het dan dat "wij" RF-ers het wel begrijpen, maar de doorsnee kerkganger niet?
Waar ligt de schuld?
Het heeft niet zoveel zin om daarover te spreken, want met de ontdekking aan die schuld is het probleem niet opgelost, en het zal ook niet meer worden opgelost.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Rambam »

jvdg schreef: Maar hoe komt het dan dat "wij" RF-ers het wel begrijpen, maar de doorsnee kerkganger niet?
Waar ligt de schuld?
Mijns inziens heeft dat enerzijds te maken met intellectueel vermogen en anderzijds met het onderwijs dat men heeft genoten. Met dit laatste doel ik zowel op het onderwijs op school als in de kerk.

Blijft de vraag of het erg is als de genoemde begrippen niet langer meer worden gebruikt in een preek. Is een preek minder waardevol als de genoemde begrippen op een andere wijze worden omschreven?

Het onderwijssysteem is de afgelopen 20 jaar enorm veranderd, kinderen leren op een andere manier en andere kennis wordt bijgebracht in vergelijking met 50 jaar geleden. Het is daarom goed om huidige pedagogische waarden, normen en inzichten te gebruiken in een preek.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Mister schreef:
Ander schreef:Prima artikel, maar dit is wel een beetje onzin natuurlijk:
Ds. Visscher pleit voor een heldere, Bijbelse prediking van zonde en genade. Volgens hem dienen predikanten termen waarvan mensen de inhoud niet meer kennen, te vermijden. „Statelijk en standelijk, voorwerpelijk en onderwerpelijk, noem maar op.”
Wat is daar onzinnig aan?
Dat vroeg ik me ook af. Ik denk dat een deel van de RF'ers de termen prima kunnen plaatsen, maar een groot deel van de hoorders echt niet meer.
Daarom is het juist aan een predikant om het uit te leggen. Want deze termen hebben wel degelijk waarde.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11424
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:Daarom is het juist aan een predikant om het uit te leggen. Want deze termen hebben wel degelijk waarde.
Zijn geen termen uit de Bijbel. Kan dus best zonder.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door Orchidee »

Erasmiaan schreef:
Daarom is het juist aan een predikant om het uit te leggen. Want deze termen hebben wel degelijk waarde.
:heuu:
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie