Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door Lourens »

ChristenConservatief schreef:
Amateurs verwonden en pijnigen de dieren alleen maar, beroepsjagers kunnen met één goed gericht schot het dier, zonder pijn, afmaken. Lijkt me humaner. :garde
Ook genoemd: weidelijk jagen.

Jagen op zo'n manier dat de wildstand behouden wordt en overlast en schade voor mens en andere dieren voorkomen wordt. Maar ook zodanig dat het dier zo min mogelijk lijdt.

En de jacht, hoe vroeg komen we het in de Bijbel al niet tegen.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door Bonny »

Yep. Lekker op de barbecue. geroosterd zwijn. *denkt aan Obelix
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door huisman »

ChristenConservatief schreef:
huisman schreef:
ChristenConservatief schreef:
Erasmiaan schreef:Straks breekt er varkenspest uit en dan zijn er helemaal geen zwijnen meer. In Nederland moet altijd alles tot in het oneindige gereguleerd worden. En waar praten we over? 24000 euro schade?! Schiet 1000 van die zwijnen af, verkoop ze aan de slager en je hebt het er dik uit.
Zo zou ik dat niet doen. Je hebt ook nog geld nodig om jagers uit te betalen. En krijg je wel 24 eu per zwijn ? Misschien niet eens.

Het is beter dat het zwijnenpeil op de Veluwe drastisch teruggebracht wordt. De laatste tijd krijgen zwijnen door de hogere temperaturen steeds meer en steeds vaker jongen (2 worpen per jaar, rond de 8 jongen). Dat vraagt om een hoger jachtquotum, wat mij betreft. We weten dat er vooral in omgeving Elspeet-Uddel veel boeren wonen, die enorme last hebben van die beesten. De schade compenseren door het geld van de geschoten zwijnen aan boeren te geven, zal de markt en de economie van de agrarische sector in de war sturen.
Is dit wat jij noemt Christelijk rentmeesterschap ? Als je op de veluwe boer bent weet je dat je omringt wordt door prachtige natuur met veel geschapen wild. Afschieten moet als het een gevaar wordt (verkeersongelukken) en dat was in 2009 het geval. Maar afschieten moet tot een minimum beperkt blijven.
Dit meen je toch niet ? Of begrijp je niet hoe het werkelijk zit met de overlast en schade veroorzaakt door zwijnen bij boerderijen op de Veluwe die permanent aanwezig is.

Rentmeesterschap betekent onder andere dat wanneer de mens de roofdieren (wolf, beer, etc.) uitroeit, en er geen mogelijkheid is om die terug te krijgen (te bange mensen en te weinig territoria), hij zelf verantwoordelijk is geworden voor de wildstand. Dit zal veel drastischer moeten dan in landen als Duitsland, Zweden, Noorwegen, etc. omdat we hier geen wolven, beren en lynxen hebben.

De zwijnenstand wordt jaarlijks ongeveer verdertienvoudigd (even tot je door laten dringen!): gemiddeld 2 worpen (vroeger 1, vanwege het klimaat) en 6-7 (das nog aan de lage kant) jongen. Dan moet er gewoon heel fors gejaagd worden om te voorkomen dat boeren en recreanten, en bovendien de zwijnen zelf, last krijgen van deze extreme stijgingen.
Ik weet niet waar jij al deze wijsheid/onzin vandaan haalt: Verdertienvoudigd per jaar. Nu zijn er 5000 dus zonder afschot volgend jaar 65000 en het jaar daarop 845000 en in 2013 10985000. Wat een ongeloofelijke onzin, wildbeheer ben ik voor maar onzin en sprookjes ben ik op tegen (Ik werk elke dag in de zwijnenomgeving Uddel Garderen zie er heel zelden één)

:garde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door refo »

Mister schreef:
jvdg schreef: Doet me nog weer terugdenken aan Adorote.
Inderdaad, die zou van dit denkbeeld genoten hebben... ;)
Ook verzwolgen in nieuw beleid Misschien wel verbannen door jvdg.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door jvdg »

refo schreef:
Mister schreef:
jvdg schreef: Doet me nog weer terugdenken aan Adorote.
Inderdaad, die zou van dit denkbeeld genoten hebben... ;)
Ook verzwolgen in nieuw beleid Misschien wel verbannen door jvdg.
Ik was mod in de "nadagen" van Andorote.
En nimmer heb ik de neiging gehad om hem te bannen.
Integendeel, ik had, mede door hem, waardering voor het veelkleurige palet van ons RF, waar zelfs een bourgondische priester in was te passen.

Ik vrees dat je een totaal verkeerd beeld van mij hebt gevormd.

Ik vind dat niet erg hoor, maar ik hoop dat hierdoor je ogen mogen opengaan voor diegenen die jouw standpunten niet kunnen onderschrijven, ja, zelfs daar kritiek op hebben.

Ik groet je van harte.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door Wilhelm »

Toch Huisman, schijnt het zo te zijn op de Veluwe dat als je de BBQ aan hebt gezet je alleen even moet wachten totdat er een zwijn je tuin in komt lopen.

Er zijn er volgens kenners veel te veel. En ja als je met een F16 voorbij raast zie je ze niet,
misschien aardige oefen doelen ? ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door Mister »

Wilhelm schreef:Toch Huisman, schijnt het zo te zijn op de Veluwe dat als je de BBQ aan hebt gezet je alleen even moet wachten totdat er een zwijn je tuin in komt lopen.

Er zijn er volgens kenners veel te veel. En ja als je met een F16 voorbij raast zie je ze niet,
misschien aardige oefen doelen ? ;)
Inderdaad. Beetje rondscheuren daar met tanks enzo en je er dan over verbazen dat je geen wild zwijn ziet... :haha
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door Luther »

Bonny schreef:Yep. Lekker op de barbecue. geroosterd zwijn. *denkt aan Obelix
Nou, ik heb onlangs wild zwijn op met een BBQ, illegaal ingekocht begreep ik later... :bobo Maar het was werkelijk ongelofelijk lekker! Het benaderd de smaak van biefstuk.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door huisman »

Mister schreef:
Wilhelm schreef:Toch Huisman, schijnt het zo te zijn op de Veluwe dat als je de BBQ aan hebt gezet je alleen even moet wachten totdat er een zwijn je tuin in komt lopen.

Er zijn er volgens kenners veel te veel. En ja als je met een F16 voorbij raast zie je ze niet,
misschien aardige oefen doelen ? ;)
Inderdaad. Beetje rondscheuren daar met tanks enzo en je er dan over verbazen dat je geen wild zwijn ziet... :haha
De luchtmacht heeft geen tanks (Die vliegen een beetje slecht) Gaan jullie nu maar zwijnen :pan :pan :pan :pan :pan :
:pan
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door ChristenConservatief »

Ik weet niet waar jij al deze wijsheid/onzin vandaan haalt: Verdertienvoudigd per jaar. Nu zijn er 5000 dus zonder afschot volgend jaar 65000 en het jaar daarop 845000 en in 2013 10985000. Wat een ongeloofelijke onzin, wildbeheer ben ik voor maar onzin en sprookjes ben ik op tegen (Ik werk elke dag in de zwijnenomgeving Uddel Garderen zie er heel zelden één)

:garde
Gemiddeld 6-7 jongen en twee worpen. Kun je rekenen, of wat ?

Maar ben je het met mee eens dat bij een drastische stijging van het aantal zwijnen (vroeger had een zwijn één worp per jaar, door de opwarming van de aarde nu twee, dus het gaat in ieder geval twee keer zo snel) er in het belang van vooral boeren, maar ook burgers (en buitenlui dan weer niet), automobilisten en de zwijnen zelf (anders maken ze elkaar af, zoals de edelherten in de Oostvaardersplassen...) er stevig gejaagd moet worden, of niet ? Want daar ging het om.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door huisman »

ChristenConservatief schreef:
Ik weet niet waar jij al deze wijsheid/onzin vandaan haalt: Verdertienvoudigd per jaar. Nu zijn er 5000 dus zonder afschot volgend jaar 65000 en het jaar daarop 845000 en in 2013 10985000. Wat een ongeloofelijke onzin, wildbeheer ben ik voor maar onzin en sprookjes ben ik op tegen (Ik werk elke dag in de zwijnenomgeving Uddel Garderen zie er heel zelden één)

:garde
Gemiddeld 6-7 jongen en twee worpen. Kun je rekenen, of wat ?

Maar ben je het met mee eens dat bij een drastische stijging van het aantal zwijnen (vroeger had een zwijn één worp per jaar, door de opwarming van de aarde nu twee, dus het gaat in ieder geval twee keer zo snel) er in het belang van vooral boeren, maar ook burgers (en buitenlui dan weer niet), automobilisten en de zwijnen zelf (anders maken ze elkaar af, zoals de edelherten in de Oostvaardersplassen...) er stevig gejaagd moet worden, of niet ? Want daar ging het om.
Ja ik kan rekenen want er sterven jongen en ook oude zwijnen verder als je 5000 zwijnen hebt is ongeveer de helft mannelijk en die werpen geen jongen (Dan doen echt alleen de vrouwtjes :huhu ) dus verdertienvoudigen is echt onzin en verder blijven twee worpen een zeldzaamheid . Ik ben voor verstandig wildbeheer en daar heft ook afschot een plaats in.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refoma
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jul 2010, 14:37

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door refoma »

Is dit wat jij noemt Christelijk rentmeesterschap ? Als je op de veluwe boer bent weet je dat je omringt wordt door prachtige natuur met veel geschapen wild. Afschieten moet als het een gevaar wordt (verkeersongelukken) en dat was in 2009 het geval. Maar afschieten moet tot een minimum beperkt blijven.[/quote]

Wat is Christelijk rentmeesterschap? Vroeger was het van levensbelang dat zwijnen bejaagd werden, omdat dit zorgde voor voedsel op de plank (en geld voor de huiden). Tegenwoordig is dit niet meer direct nodig, met als gevolg dat de zwijnen ongestoord zich zouden vermenigvuldigen. (Terwijl de gebieden waarin ze leven niet meegroeien.) En dan komt er misschien meteen de reactie: We nemen leefgebied van het wild af door huizenbouw en/of akkerbouw. Hier in de omgeving is daarvan geen sprake, er wordt heel veel gedaan om het wild alle kanten op te kunnen laten gaan (ecoducten, oversteekplaatsen onder viaducten langs), maar ondanks dat hebben wij vorig jaar grote schade gehad door wilde zwijnen in onze maïs en rogge, terwijl die daar officieel helemaal niet mogen komen ivm bewoonde buurt, afgezette bossen om te voorkomen dat het wild de bewoonde buurt ingaan, drukke wegen in de buurt: snelwegen en N-wegen). Mijn schoonvader is 75, heeft nog nooit meegemaakt dat daar wild liep, en nu dus ineens wel...

òf de zwijnenpopulatie is dus groter dan ooit, en/òf er zijn wildrasters vernield.
Ik ken inmiddels ook de opmerkingen dat boeren er beter van worden, want ze krijgen de schade toch vergoedt: De vergoeding moet van overheid en verzekeringsbedrijven komen: Geven jullie me 1 voorbeeld van deze instanties die schade naar waarde vergoedt...
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door Rijssen »

Alle vooroordelen over jagers weer, jagers zijn tevens natuurliefhebbers die gerust een hele avond op een hoogzit kunnen zitten zonder ook maar één schot te lossen.
Praat uit ervaring, en wat is er mis mee je krijgt ook nog een stukje perfect biologisch vlees.
Trouwens de SGP is één van de grootste voorstanders van de jacht.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door Auto »

Rijssen schreef:Alle vooroordelen over jagers weer, jagers zijn tevens natuurliefhebbers die gerust een hele avond op een hoogzit kunnen zitten zonder ook maar één schot te lossen.
Praat uit ervaring, en wat is er mis mee je krijgt ook nog een stukje perfect biologisch vlees.
Trouwens de SGP is één van de grootste voorstanders van de jacht.
Waar lees jij van de vooroordelen? Volgens mij moet je toch wat beter lezen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Overgrote deel zwijnen afgemaakt

Bericht door refo »

Rijssen schreef:Alle vooroordelen over jagers weer, jagers zijn tevens natuurliefhebbers die gerust een hele avond op een hoogzit kunnen zitten zonder ook maar één schot te lossen.
Praat uit ervaring, en wat is er mis mee je krijgt ook nog een stukje perfect biologisch vlees.
Trouwens de SGP is één van de grootste voorstanders van de jacht.
Ik ken ook wat jagers, maar ze doen het allemaal om de kick van het schieten. Een hele avond op een hoogzit levert echt geen avond op waarvan ze zeggen: o,o,o, wat heb ik van de natuur genoten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie