Trouw- Fundi-test

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Trouw- Fundi-test

Bericht door jvdg »

Hoe fundamentalistisch bent u?

MA 26 apr 2010 | 09.39
Dagblad Trouw lanceert vandaag de nieuwe funditest waarmee iedereen kan meten hoe fundamentalistisch hij of zij is. Want "fundamentalisme is een houding die in de komende jaren sterker zal worden", aldus Lodewijk Dros van Trouw.

Dros ontwikkelde de test samen met godsdienstpsychologe Joke van Saane van de Vrije Universiteit.

Fundamentalisme beperkt zich volgens hen niet tot radicale moslims. Het begrip is breder: iedereen kan fundamentalistische trekjes hebben. Volgens Joke van Saane draait het vooral om de vraag of je anderen hun manier van leven gunt, of dat je je eigen overtuigingen aan hen wilt opleggen.

Met de funditest is het nu mogelijk aan de hand van veertien stellingen de eigen houding te meten. "Dat brengt de funditest aan het licht", aldus Dros.

De funditest komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het werd ontwikkeld als aanvulling op een serie artikelen over modern fundamentalisme die de komende weken in Trouw verschijnen. Daarnaast bestaat het woord 'fundamentalisme' honderd jaar: in 1910 zetten Amerikaanse protestanten hun geloofsideeën uiteen in 'The Fundamentals'. Aanhangers daarvan werden fundamentalisten genoemd.

Vorig jaar lanceerde Trouw ook al de zeer populaire C-factor, waarmee iedereen kon meten hoe calvinistisch hij of zij is.

Bron: IKON

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/funditest/
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door vogeltje »

jvdg schreef:Hoe fundamentalistisch bent u?

MA 26 apr 2010 | 09.39
Dagblad Trouw lanceert vandaag de nieuwe funditest waarmee iedereen kan meten hoe fundamentalistisch hij of zij is. Want "fundamentalisme is een houding die in de komende jaren sterker zal worden", aldus Lodewijk Dros van Trouw.

Dros ontwikkelde de test samen met godsdienstpsychologe Joke van Saane van de Vrije Universiteit.

Fundamentalisme beperkt zich volgens hen niet tot radicale moslims. Het begrip is breder: iedereen kan fundamentalistische trekjes hebben. Volgens Joke van Saane draait het vooral om de vraag of je anderen hun manier van leven gunt, of dat je je eigen overtuigingen aan hen wilt opleggen.

Met de funditest is het nu mogelijk aan de hand van veertien stellingen de eigen houding te meten. "Dat brengt de funditest aan het licht", aldus Dros.

De funditest komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het werd ontwikkeld als aanvulling op een serie artikelen over modern fundamentalisme die de komende weken in Trouw verschijnen. Daarnaast bestaat het woord 'fundamentalisme' honderd jaar: in 1910 zetten Amerikaanse protestanten hun geloofsideeën uiteen in 'The Fundamentals'. Aanhangers daarvan werden fundamentalisten genoemd.

Vorig jaar lanceerde Trouw ook al de zeer populaire C-factor, waarmee iedereen kon meten hoe calvinistisch hij of zij is.

Bron: IKON

http://www.trouw.nl/religie-filosofie/funditest/
:banghead Ik ben geen fundamentelist ofzo...maar ik krijg wel dat etiketje. :garde
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2881
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door FlyingEagle »

wat een waardeloze test. Fundamentalist..... tss
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door JolandaOudshoorn »

Funditest71%
ID
Categorie Score Commentaar
215
Fundamentalisme 70% Fundi Light
U bent zeker geen geharnaste fundamentalist. Maar als u eerlijk bent, dan weet u dat u aan de buitenkant wel tolerant lijkt, maar vanbinnen wel erg overtuigd bent van uw eigen gelijk.
214
Religieus fundamentalisme 75% Doorgewinterde Fundamentalist
U bent de prototypische religieuze fundamentalist. Uw opvattingen zijn godsdienstig en u gunt anderen weinig ruimte voor een afwijkende visie. Het liefst legt u uw overtuiging op aan iedereen.
:yahoo
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door JolandaOudshoorn »

BTW wat is er erg om fundamentalist te zijn??? Als het fundament maar goed is :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door jvdg »

Funditest 64%

Fundamentalisme 55% Fundi Light

U bent zeker geen geharnaste fundamentalist. Maar als u eerlijk bent, dan weet u dat u aan de buitenkant wel tolerant lijkt, maar vanbinnen wel erg overtuigd bent van uw eigen gelijk.

Religieus fundamentalisme 87%

Doorgewinterde Fundamentalist
U bent de prototypische religieuze fundamentalist. Uw opvattingen zijn godsdienstig en u gunt anderen weinig ruimte voor een afwijkende visie. Het liefst legt u uw overtuiging op aan iedereen.


De analyse is niet zuiver.
Ook geen wonder, op basis van 14 vragen kun je een mens niet in een hokje zetten.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door MarthaMartha »

Fundamentalisme 90% Doorgewinterde Fundamentalist
U bent een doorgewinterde fundamentalist. Uw levensvisie zou u het liefst opleggen aan iedereen. U beziet de dingen graag zwart-wit, grijs is niet jouw kleur. U leeft niet ontspannen, de buitenwereld zet u voortdurend onder druk.
214

Religieus fundamentalisme 100% Doorgewinterde Fundamentalist
U bent de prototypische religieuze fundamentalist. Uw opvattingen zijn godsdienstig en u gunt anderen weinig ruimte voor een afwijkende visie. Het liefst legt u uw overtuiging op aan iedereen.

zwart - wit .... :haha :haha :haha doe mij maar rood, oranje, groen, enzo....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door jvdg »

MarthaMartha schreef:Fundamentalisme 90% Doorgewinterde Fundamentalist
U bent een doorgewinterde fundamentalist. Uw levensvisie zou u het liefst opleggen aan iedereen. U beziet de dingen graag zwart-wit, grijs is niet jouw kleur. U leeft niet ontspannen, de buitenwereld zet u voortdurend onder druk.
214

Religieus fundamentalisme 100% Doorgewinterde Fundamentalist
U bent de prototypische religieuze fundamentalist. Uw opvattingen zijn godsdienstig en u gunt anderen weinig ruimte voor een afwijkende visie. Het liefst legt u uw overtuiging op aan iedereen.

zwart - wit .... :haha :haha :haha doe mij maar rood, oranje, groen, enzo....

:yahoo :yahoo

Dat jij een nog zwaardere jongen bent dan ik. :super :haha :haha :haha
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door helma »

Fundamentalisme 80%

Doorgewinterde Fundamentalist
U bent een doorgewinterde fundamentalist. Uw levensvisie zou u het liefst opleggen aan iedereen. U beziet de dingen graag zwart-wit, grijs is niet jouw kleur. U leeft niet ontspannen, de buitenwereld zet u voortdurend onder druk.

Religieus fundamentalisme 87%
Doorgewinterde Fundamentalist
U bent de prototypische religieuze fundamentalist. Uw opvattingen zijn godsdienstig en u gunt anderen weinig ruimte voor een afwijkende visie. Het liefst legt u uw overtuiging op aan iedereen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door MarthaMartha »

jvdg schreef:
MarthaMartha schreef:Fundamentalisme 90% Doorgewinterde Fundamentalist
U bent een doorgewinterde fundamentalist. Uw levensvisie zou u het liefst opleggen aan iedereen. U beziet de dingen graag zwart-wit, grijs is niet jouw kleur. U leeft niet ontspannen, de buitenwereld zet u voortdurend onder druk.
214

Religieus fundamentalisme 100% Doorgewinterde Fundamentalist
U bent de prototypische religieuze fundamentalist. Uw opvattingen zijn godsdienstig en u gunt anderen weinig ruimte voor een afwijkende visie. Het liefst legt u uw overtuiging op aan iedereen.

zwart - wit .... :haha :haha :haha doe mij maar rood, oranje, groen, enzo....

:yahoo :yahoo

Dat jij een nog zwaardere jongen bent dan ik. :super :haha :haha :haha
en het gekke is, ik voel me zo ontspannen als wat en voel me niet onder druk staan..... ik ben gelukkig :super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door Auto »

Gelukkig, ik ben nog gezond

Funditest 96% :mdr
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door jvdg »

Als ik jullie "scores" zie, dan ben ik bang dat mij een levenslange ban boven het hoofd hangt. :cry :cry
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door helma »

jvdg schreef:Als ik jullie "scores" zie, dan ben ik bang dat mij een levenslange ban boven het hoofd hangt. :cry :cry
ja, je bent inmiddels gevorderd tot een gebruiker om in de gaten te houden :huhu
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door jvdg »

helma schreef:
jvdg schreef:Als ik jullie "scores" zie, dan ben ik bang dat mij een levenslange ban boven het hoofd hangt. :cry :cry
ja, je bent inmiddels gevorderd tot een gebruiker om in de gaten te houden :huhu
:mad

:)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11413
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Trouw- Fundi-test

Bericht door Mister »

100% en 87%. Ik zit goed... ;)
Plaats reactie