Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Rens »

Voorstel: Eigen risico zorg € 775 AMSTERDAM - Het eigen risico in de zorg kan 775 euro worden. Dat is een van de vele voorstellen van de werkgroepen van topambtenaren die zich hebben gebogen over mogelijke bezuinigingen om de overheidsfinanciën weer op peil te krijgen.

De twintig werkgroepen presenteren donderdag hun voorstellen om per beleidsterrein 20 procent te bezuinigen, maar de Nos meldt al enkele resultaten. Andere plannen zijn het verkleinen van het zorgpakket en het invoeren van een tarief van 5 euro voor ieder bezoek aan de huisarts.

Om de verzorgingsstaat betaalbaar te houden, zouden de sociale uitkeringen en het minimumloon omlaag moeten en zou de duur van de WW moeten worden bekort.

Andere plannen voorzien een verlaging van het minimumloon met 10 procent om werk meer betaalbaar te maken, en een verlaging van het het bijstandsniveau met 10 procent zodat mensen meer geprikkeld worden om te gaan werken. Ook een bezuinigingsmogelijkheid is het bekorten van de werkloosheidsuitkering WW naar maximaal een jaar. De huren in populaire regio's kunnen omhoog. De hypotheekrenteaftrek beperken is ook een optie, aldus de werkgroepen.

Woensdagochtend wist ook De Telegraaf al enkele opties te melden waarmee de topambtenaren donderdag naar buiten komen. Een invoering van een aparte kilometerheffing voor vrachtwagens zou de schatkist netto 600 miljoen euro opleveren. Een spitsheffing rond grote steden zou automobilisten nog eens enkele honderden miljoenen uit de zak kloppen. Daarbij gaat tegelijkertijd het mes in op stapel staande wegenprojecten.

35 miljard

Het doel van de 'brede heroverwegingen', waarvoor het kabinet vorig jaar met Prinsjesdag het startschot gaf, was om te zoeken naar een totaal van ongeveer 35 miljard euro aan bezuinigingen. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de ambtenaren in mei zouden rapporteren en Kamer en kabinet er dan in juni over zouden kunnen debatteren.

Maar de val van het kabinet op 20 februari leidde tot een versnelling van het proces. De werkgroepen werd gevraagd voor 1 april hun stukken op te leveren en dat is gelukt. Voor een aantal partijen is het echter geen materiaal meer voor hun verkiezingsprogramma's want zij hebben die al gepresenteerd.

Het kabinet maakte vorige week duidelijk dat het geen inhoudelijk oordeel zal geven over de bezuinigingsvoorstellen.

bron: volkskrant (ik vrees dat het géén 1 aprilgrap is)

=========

iemand nog aanvullende ideeën om je financieel te wurgen?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Upquark
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 aug 2002, 18:46
Locatie: Apeldoorn

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Upquark »

Och, iets met soep en de temperatuur daarvan en zo... ik denk dat als er meerdere voorstellen daadwerkelijk uitgevoerd worden, het met (o.a.) het eigen risico niet zo'n vaart zal lopen.
www.psalmenzingen.nl: 150 psalmen in de berijming-1773.
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Bart »

als we nou es 4 jaar stoppen met ontwikkelingshulp van 5 miljard per jaar en het koningshhuis geen 90 miljoen per jaar geven dan schieten we lekker op

dan kunnen de minimumlonen blijven en de gezondheidszorg gehandhaaft blijven

maaar ja ik zal wel asociaal zijn met zo een voorstel, maar 1 ding wil ik ff kwijt we kunnen anderen pas helpen als we zelf niets te kort komen
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door caprice »

775 euro eigen risico. Dat is best veel. Ik heb nu het maximale eigen risico van naar ik meen 665 euro genomen. Dat bespaart ongeveer 30 euro per maand, dus 360 euro per jaar. Het eigen risico is dus nog slechts 305 euro per jaar. Daarnaast kan het volledige bedrag als het verbruikt wordt ook nog eens afgetrokken worden van de belasting. Hoezo financieel spelletje. :jongle

Maar begrijp ik het goed dat die 775 euro eigen risico er dan standaard al zou zijn met de normale (hoge) premie, en dat dit spelletje dus niet meer uit te voeren is?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door helma »

Bart schreef:als we nou es 4 jaar stoppen met ontwikkelingshulp van 5 miljard per jaar en het koningshhuis geen 90 miljoen per jaar geven dan schieten we lekker op

dan kunnen de minimumlonen blijven en de gezondheidszorg gehandhaaft blijven

maaar ja ik zal wel asociaal zijn met zo een voorstel, maar 1 ding wil ik ff kwijt we kunnen anderen pas helpen als we zelf niets te kort komen
Misschien leer je pas delen als je zelf iets tekort bent gekomen :tilt
we leven nog steeds in een van de meest rijke landen van de wereld. Het past ons absolut niet om maar ergens over te klagen.
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Bart »

we komen genoeg tekort
denk aan voedselbanken, minimumloners die niet kunnen rondkomen, bejaarde die verplichte beddagen hebben

hulp aan haiti en dan horen dat nu nog steeds door oa corruptie in dat land de hulp niet aan komt

denk aan chronisch zieke (waaronder ik) die dus nu 800 euro per jaar kan ophoesten buiten alle andere kosten om
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door refo »

Het is een prima idee.

Het zal nog nader uitgewerkt moeten worden, want sommige mensen kunnen geen 775 euro extra missen. In andere landen schijnt het ook heel normaal te zijn dat je naar de huisarts wat geld meeneemt. We hebben een top-zorgsysteem in NL. Als we dat zo willen houden zal er betaald moeten worden. En dan vooral voor veelgebruikers. Maar de premie zal ook wel minder worden. Meestal wordt alleen het minpunt uit zo'n bericht gehaald.

Wie denkt dat het wel mee zal vallen en op 225 of 275 uit zal komen, snapt de ernst van de situatie niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Rens »

De hoogte van de nominale zorgpremie gaat komend jaar, zoals de geluiden te horen zijn uit de verzekeringswereld, fors omhoog.......

Waar moet ik, als ik eenmaal in het verpleeghuis zit en alleen maar zak- en kleedgeld krijg, de fors hogere premie én 775,= eigen risico nog van betalen?

En dat nog los van alle andere bezuinigingsmaatregelen die kostenverhogend zijn voor de burgers..........

Mensonterend is eveneens de verlaging van het minimumloon én bijstand met 10%. Dat laatste houdt dus in dat men dan nog met 817,= per maand moet zien rond te komen ipv bijna 900,=
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Mister »

refo schreef:Het is een prima idee.

Het zal nog nader uitgewerkt moeten worden, want sommige mensen kunnen geen 775 euro extra missen. In andere landen schijnt het ook heel normaal te zijn dat je naar de huisarts wat geld meeneemt. We hebben een top-zorgsysteem in NL. Als we dat zo willen houden zal er betaald moeten worden. En dan vooral voor veelgebruikers. Maar de premie zal ook wel minder worden. Meestal wordt alleen het minpunt uit zo'n bericht gehaald.

Wie denkt dat het wel mee zal vallen en op 225 of 275 uit zal komen, snapt de ernst van de situatie niet.
Het is alleen jammer dat de overheid met meerdere maatregelen komt. Het is niet is niet alleen deze verhoging. Nee, mobiliteit wordt duurder, zorg wordt duurder, via belasting vloeit minder terug, accijnsverhoging etc. Helaas een opeenstapeling van verhogingen waarbij mijn loon niet evenredig zal stijgen. Ja, dat doet een beetje pijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door refo »

Dat klopt. Maar zo gaat het blijkbaar niet langer.

En iedere maatregel levert maar de helft op. Want als je mensen geld uit de zak klopt, is dat nog tot daaraantoe. Maar daardoor is er minder te besteden en gaat men minder kopen. Met als gevolg minder omzet in de detailhandel etc.
Het zal allemaal wel lastig worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door MarthaMartha »

Bart schreef:als we nou es 4 jaar stoppen met ontwikkelingshulp van 5 miljard per jaar en het koningshhuis geen 90 miljoen per jaar geven dan schieten we lekker op

dan kunnen de minimumlonen blijven en de gezondheidszorg gehandhaaft blijven

maaar ja ik zal wel asociaal zijn met zo een voorstel, maar 1 ding wil ik ff kwijt we kunnen anderen pas helpen als we zelf niets te kort komen
op zijn minst erg egoistisch ja als je ontwikkelingshulp wilt stoppen....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Joannah »

Is er de laatste 40 jaar wel eens 2 jaar voorbijgegaan zonder aanpassingen in de gezondheidszorg.
Ik dacht dat we zo ongeveer alles wel gehad hadden, maar klaarblijkelijk kunnen de beleidsmakers dus nog steeds totaal niet berekenen of inschatten wat de kosten zijn, en moet dat iedere kleer weer met veel bombarie en steeds ingewikkelder natuurlijk, veranderen.
Voor mij gaat het niet meer op.
In mijn nieuwe land betaal ik 70 euro per maand voor een verzekering, maar doktersbezoek, medicijnkosten (minus dat wat ik van het ziekenhuis meekrijg voor max 1 week)en tandartskosten zijn niet inclusief.
Dus alleen ziekenhuis eigenlijk.
Want andere kosten zijn meestal redelijk betaalbaar.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door MarthaMartha »

Rens schreef:De hoogte van de nominale zorgpremie gaat komend jaar, zoals de geluiden te horen zijn uit de verzekeringswereld, fors omhoog.......

Waar moet ik, als ik eenmaal in het verpleeghuis zit en alleen maar zak- en kleedgeld krijg, de fors hogere premie én 775,= eigen risico nog van betalen?

En dat nog los van alle andere bezuinigingsmaatregelen die kostenverhogend zijn voor de burgers..........

Mensonterend is eveneens de verlaging van het minimumloon én bijstand met 10%. Dat laatste houdt dus in dat men dan nog met 817,= per maand moet zien rond te komen ipv bijna 900,=
Het is al een heel tijdje geleden dat mensen zak- en kleedgeld kregen in een verpleeghuis Rens.
Je houdt je inkomen en betaald een inkomensafhankelijke eigen bijdrage per maand.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Bart »

refo
En dan vooral voor veelgebruikers
Dus de veelgebruikers zijn de schuldige ?
Heb ik er voor gekozen om maagpatien en diabeet te zijn, wat een ongeloofelijk domme opmerking zeg
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Eigen risisco zorg 775 euro plus nog meer ellende

Bericht door Joannah »

MarthaMartha schreef:
Rens schreef:De hoogte van de nominale zorgpremie gaat komend jaar, zoals de geluiden te horen zijn uit de verzekeringswereld, fors omhoog.......

Waar moet ik, als ik eenmaal in het verpleeghuis zit en alleen maar zak- en kleedgeld krijg, de fors hogere premie én 775,= eigen risico nog van betalen?

En dat nog los van alle andere bezuinigingsmaatregelen die kostenverhogend zijn voor de burgers..........

Mensonterend is eveneens de verlaging van het minimumloon én bijstand met 10%. Dat laatste houdt dus in dat men dan nog met 817,= per maand moet zien rond te komen ipv bijna 900,=
Het is al een heel tijdje geleden dat mensen zak- en kleedgeld kregen in een verpleeghuis Rens.
Je houdt je inkomen en betaald een inkomensafhankelijke eigen bijdrage per maand.
mensonterend?
817 Euro per maand voor nietsdoen, en huursubsidie, kwijtschelding van rioolrecht en afval enz,enz.
Weet je hoeveel landen in de wereld deze luxe aanbieden?
EN hoelang demk je dat nederland zich dat nog kan veroorloven?
Is gewoon niet meer van deze tijd, Rens.De CPN bestaat niet meer, helaas.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Plaats reactie