Gebeden voor EO?!

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door helma »

ik las het gister al in de CIP mail

http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=15206
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

---knip--- Spotprent over het gebed is niet gewenst; mvg Tib

"nette mensen" in aanraking brengen met het evangelie, prima... Maar hoeren, tollenaars... of homo's etc.... Dat is zorgwekkend. Het is een bekend verwijt en vanuit gevoel misschien zelfs wel begrijpelijk. Die confrontatie aangaan is spannend, misschien zelfs gevaarlijk. Maar is het daarom fout?

Dit vond ik trouwens wel leuk om te lezen:

http://www.nu.nl/achterklap/2213994/gor ... leven.html
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17345
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door huisman »

Marnix schreef:---knip--- Spotprent over het gebed is niet gewenst; mvg Tib

"nette mensen" in aanraking brengen met het evangelie, prima... Maar hoeren, tollenaars... of homo's etc.... Dat is zorgwekkend. Het is een bekend verwijt en vanuit gevoel misschien zelfs wel begrijpelijk. Die confrontatie aangaan is spannend, misschien zelfs gevaarlijk. Maar is het daarom fout?

Dit vond ik trouwens wel leuk om te lezen:

http://www.nu.nl/achterklap/2213994/gor ... leven.html
Als de EO ruimte laat aan mensen om God te lasteren is dit onbijbels.
Dit zegt Gods Woord ervan in Leviticus 24
11 Toen lasterde de zoon der Israelietische vrouw uitdrukkelijk den NAAM, en vloekte ; daarom brachten zij hem tot Mozes; de naam nu zijner moeder was Selomith, de dochter van Dibri, van den stam Dan.
12 En zij leidden hem in de gevangenis, opdat hem, naar den mond des HEEREN, verklaring geschieden zou.
13 En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende:
14 Breng den vloeker uit tot buiten het leger, en allen, die het gehoord hebben , zullen hun handen op zijn hoofd leggen ; daarna zal hem de gehele vergadering stenigen.
15 En tot de kinderen Israels zult gij spreken , zeggende: Een ieder, als hij zijn God gevloekt zal hebben, zo zal hij zijn zonde dragen.
16 En wie den Naam des HEEREN gelasterd zal hebben , zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem zekerlijk stenigen; alzo zal de vreemdeling zijn, gelijk de inboorling, als hij den NAAM zal gelasterd hebben , hij zal gedood worden
Begrijpen wij dit nog of denken wij dat hier een"andere" God spreekt dan in het N.T.?

Dit zegt
Mattheus 7:6
6 Geeft het heilige den honden niet , noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren .
Dit zegt een Bijbelverklaarder bij deze tekst (laat de EO dit maar eens ter harte nemen.
Bij ogenschijnlijk verstompte en voor het heilige onvatbare zielen, die daarmee slechts de spot drijven, mag de Christen niet onnadenkend en onvoorzichtig de waarheden neerleggen, die slechts voor ernstig denkende zielen toegankelijk zijn, maar hij moet er eerst op proberen te werken, dat zij tot het bewustzijn van hun verloren toestand komen. Christus, de wijze leraar, geeft ons zelf het voorbeeld; de Joden leert Hij meestal slechts door gelijkenissen, dikwijls zo, dat zij Zijn woorden niet onmiddellijk en aanstonds konden verstaan, om hun voorlopig een prikkel in de ziel te drukken, hen op te wekken, hen opmerkzaam te maken op een voor hen nog niet toegankelijke waarheid (hfdst.13:11 <#Mt 13.11>). Hij verzwijgt voorlopig, wat Hij weet, zelfs bij Zijn discipelen, omdat deze nog niet voldoende voorbereid waren (Joh.4:16; 16:12,25 <#Joh 4.16 16.12,25> Luk.24:15vv. <#Lu 24.15>), en weigert een bepaald antwoord, wanneer de vragers niet bekwaam waren, iets te bevatten en op prijs te stellen (hfdst.27:12,14 <#Mt 27.12,14> Joh.8:19; 18:20vv.; 19:9 <#Joh 8.19 18.20 #Joh 19.9>). (WÜTTKE).

Wie in het openbaar moet optreden met de heiligdommen van het Evangelie en in zijn prediking de paarlen van het Christendom laat zien, daartegen is niemand; men laat hem staan en spreken; in de huizen, in de gezellige omgang is de zaak gewoonlijk geheel anders, daar moet deze les van de Heere worden toegepast. Hoort dan, mijn vrienden! Onder de mensen, van wie gij weet, dat zij niet zullen prijzen maar lasteren, en van wie gij weet, dat zij eerder verder zullen afkeren, dan dat zij zich op uw woorden tot het goede zullen keren - onder deze mensen is het zwijgen geoorloofd en het verbergen plicht. Vraagt gij, tot op welke hoogte? zo antwoord ik, zeker niet tot verloochening toe, niet tot zo’n gelijkstelling in woord en daad, dat men in de mening raakt, dat gij evenzo ongelovig zijt als zij, o nee! tot zover nooit. Hoever dan? Ik weet de juiste maat niet. Weest niet lafhartig, maar gebruikt uw verstand, en waar dit te kort schiet, doet daar, zoals Christus Zijn discipelen beveelt: Bidt en u zal gegeven worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje. De Farizeeën riepen ook: volgens de Bijbel mag je niet omgaan met zondaren, moeten we ons ver van hen houden, niet met ze eten en drinken en geen parelen voor de zwijnen werpen. Ze hadden een vergelijkbare onderbouwing. Maar Jezus, die nooit in strijd met de Bijbel handelt, vult dat heel anders in... Verstaan we dat ook?
Laatst gewijzigd door Marnix op 27 mar 2010, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17345
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door huisman »

Marnix schreef:En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje.
Ik heb 2 bijbelgedeelten genoemd Marnix ga daar eens op in (Levticus 24 en Mattheüs 7:6) de Heere Jezus zegt het toch echt zelf om geen parelen voor de zwijnen te werpen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje.
Ik heb 2 bijbelgedeelten genoemd Marnix ga daar eens op in (Levticus 24 en Mattheüs 7:6) de Heere Jezus zegt het toch echt zelf om geen parelen voor de zwijnen te werpen.
de tekst uit Leviticus gaat over de rechtsgang in de theocratie van verbondsvolk Israel. Waar geloof en staat niet gescheiden waren. Dat is nu niet aan de orde en we moeten het recht niet in eigen handen nemen. Of moeten we Gordon soms stenigen? Moest Jezus de overspelige vrouw, de hoeren en tollenaars stenigen? Of op zijn minst negeren? God is toch dezelfde als toen?

Mattheus 7:6 staat volgens mij niet in context van evangelisatie. Lees de omliggende verzen. Of bijv de verklaring van Matthew Henry. Houdt Mattheus 7:6 in dat Jezus het evangelie niet aan hoeren en tollenaars mocht brengen en niet met ze mocht eten omdat dat Parels voor de zwijnen werpen is? Die tekst is mijn weerlegging. Ga jij daar dan eens op in.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

'... zoekt God' past bij missie EO
De zorg om wat verloren is

De afgelopen dagen is de nodige publiciteit geweest over de aanwezigheid van Gordon als gast in het EO-programma '.... zoekt God'. Een programma waarin mensen die God niet kennen in aanraking worden gebracht met het Evangelie van Jezus Christus. Een programma dat past bij de missie van de EO.

Naast positieve reacties op het initiatief, ontvangen we ook berichten met kritiek en zorg. Vragen worden gesteld over de uitingen van Gordon in de media, mensen maken opmerkingen over zijn leefstijl of twijfelen aan de oprechtheid van zijn zoektocht. Ook bereikte ons het bericht dat een aantal mensen een actiecomité heeft opgericht met de oproep om te bidden voor en lid te blijven van de EO. Graag geven we de lezer een kijkje in ons hart. Welke afwegingen maken we als directie om een programma wel of niet te maken. Welke missionaire doelstelling ligt daaraan ten grondslag? We illustreren dit graag aan de hand van het programma "... zoekt God", waarin Gordon een van de drie gasten is.

We weerstaan de verleiding om iets van Gordon te vinden; we geloven dat het niet aan ons of aan de EO is om over hem te oordelen. We willen het dicht bij onszelf houden. Iedereen die ons gebouw in Hilversum bezoekt, ziet boven de hal met grote letters de woorden uit Handelingen 1 staan: “Gij zult mijn getuigen zijn”. Dat is onze opdracht: getuigen van onze Heer en Koning Jezus Christus, die Naam is ons lief en dierbaar. Waarom gaan we dan met mensen in zee, die Hem niet kennen, die Hem soms openlijk bespotten? Omdat het onze opdracht is om tegenover iedereen getuige te zijn. Omdat het ons verlangen is om alle mensen die God niet kennen in Zijn nabijheid te brengen. En, omdat Jezus ons Zelf is voorgegaan in de omgang met spotters, tollenaars, hoeren en farizeërs.

Heel bewust hebben we vorige week Gordon zelf opgezocht om met hem te spreken over zijn komende zoektocht. Wij ontmoetten een man die nog nooit van iemand heeft gehoord wie God werkelijk is en het moeilijk kan begrijpen dat grappen over God mensen verdriet kunnen doen. Wij ontmoetten iemand die in de wereld succesvol is en op zoek wil naar meer dan dat die succesvolle buitenkant oplevert. We beseffen ons na dat bezoek maar al te goed dat Gordon de komende periode niet opeens een ander mens zal zijn. We beseffen ons ook dat we, ondanks het verlangen van ons hart, geen enkele grip hebben op de uitkomst van de zoektocht. Maar een ding weten we wel: Als Christus wordt verkondigd, gebeurt er altijd iets.

We leven in een tijd waarbij het christelijk geloof steeds meer achter de voordeur dreigt te verdwijnen. Als je laat merken dat je identiteit in Christus de drijfveer is van je leven kan je op veel kritiek rekenen: je mag best geloven, maar doe dat dan zonder anderen er mee lastig te vallen. Bovendien wordt de kloof tussen het leven in de seculiere samenleving en het kerkelijke leven steeds groter. Wij geloven dat het juist daarom zo nodig is de samenleving te vertellen van God die mensen verandert.

We hopen en bidden dat we een instrument in Gods hand zijn, om Gordon, de twee andere gasten én alle kijkers die het programma volgen, te bereiken met Zijn bevrijdende en genadige boodschap.

Arjan Lock, Jaap Kooij

Raad van Bestuur Evangelische Omroep
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17345
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
huisman schreef:
Marnix schreef:En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje.
Ik heb 2 bijbelgedeelten genoemd Marnix ga daar eens op in (Levticus 24 en Mattheüs 7:6) de Heere Jezus zegt het toch echt zelf om geen parelen voor de zwijnen te werpen.
de tekst uit Leviticus gaat over de rechtsgang in de theocratie van verbondsvolk Israel. Waar geloof en staat niet gescheiden waren. Dat is nu niet aan de orde en we moeten het recht niet in eigen handen nemen. Of moeten we Gordon soms stenigen? Moest Jezus de overspelige vrouw, de hoeren en tollenaars stenigen? Of op zijn minst negeren? God is toch dezelfde als toen?

Mattheus 7:6 staat volgens mij niet in context van evangelisatie. Lees de omliggende verzen. Of bijv de verklaring van Matthew Henry. Houdt Mattheus 7:6 in dat Jezus het evangelie niet aan hoeren en tollenaars mocht brengen en niet met ze mocht eten omdat dat Parels voor de zwijnen werpen is? Die tekst is mijn weerlegging. Ga jij daar dan eens op in.
Beetje goedkoop om te zeggen moeten wij dan Gordon stenigen, je begrijpt echt wel dat ik dat niet bedoel.
Ik lees Leviticus ook in het licht van de tien geboden, Wij mogen niet omgaan met de Naam zoals het ons goeddunkt.
Ik kan zo'n programma van de EO niet zien in het licht van evangelisatie zoals Gods Woord er over spreekt,Bijbels gezien moet je dan de zondaar wijzen op zijn zondige levenswandel, oproepen tot bekering, ernstig waarschuwen voor wat zijn toekomst zal zijn als hij zich niet bekeerd (en dat zal veel erger zijn dan hier op aarde gestenigd worden als je Christus wel mag kennen (Stephanus)). en dan de noodzakelijkheid vertellen van Christus lijden en sterven aan het vloekhout van Golgotha.
En dit allemaal in een jolige sfeer op TV tussen de reclameblokken in, dit is geen evangelisatie maar entertainment.
De EO is niet bezig meer met Gods eer maar met zijn eigen eer, kijkcijfers. (Veel oud EO medewerkers denken er ook zo over.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33288
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:En dat was voor onze Heer Jezus Christus aanleiding om niet met zondaren om te gaan maar slechts te bidden om hun bekering? Ik vraag me af wat navolging van Hem is: zondaren op Christus wijzen of bezorgd zijn als mensen dat doen en bidden dat ze tot inkeer mogen komen en zich weer terugtrekken in hun eigen veilige wereldje. De Farizeeën riepen ook: volgens de Bijbel mag je niet omgaan met zondaren, moeten we ons ver van hen houden, niet met ze eten en drinken en geen parelen voor de zwijnen werpen. Ze hadden een vergelijkbare onderbouwing. Maar Jezus, die nooit in strijd met de Bijbel handelt, vult dat heel anders in... Verstaan we dat ook?
De vraag is niet of we zondaren in aanraking moeten brengen met het evangelie, maar of we het op deze manier moet.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Dat is inderdaad een goede vraag. Maar ik ging even op de bijbelteksten van Huisman in, daar ging die reactie over.

Over of deze aanpak goed is ga ik graag de dialoog aan.

Huisman, ik vroeg of je op mijn gedeelte over Jezus' omgaan met hoeren en tollenaars in wil gaan. Ik wacht met reageren op je laatste stuk totdat je dat hebt gedaan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17345
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Dat is inderdaad een goede vraag. Maar ik ging even op de bijbelteksten van Huisman in, daar ging die reactie over.

Over of deze aanpak goed is ga ik graag de dialoog aan.

Huisman, ik vroeg of je op mijn gedeelte over Jezus' omgaan met hoeren en tollenaars in wil gaan. Ik wacht met reageren op je laatste stuk totdat je dat hebt gedaan.
Daar gaat de discussie niet over natuurlijk zegt het Evangelie dat Jezus juist het verlorene zoekt en niet de in eigen oog rechtvaardige. Het gaat in dit Topic over eigenlijk één vraag: Heiligt het doel de middelen . Ik zeg nee, er zijn grenzen die Gods Woord duidelijk aangeeft. Godslastering en het misbruiken van Zijn Naam is zeer ernstig en als het ons echt om het zieleheil van Gordon te doen zou zijn dan zou er persoonlijk met hem gesproken worden, hem onderwijs gegeven worden uit Gods Woord, met en voor hem gebeden worden. Maar nu wordt er een TV entertainment van gemaakt tot vermaak van de kijkers.Dit kun je niet vergelijken met Jezus die Zacheüs opzocht of door Samaria moest gaan om daar die vrouw te ontmoeten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
hendrik
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2010, 23:07

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door hendrik »

Marnix schreef: Daar gaat de discussie niet over natuurlijk zegt het Evangelie dat Jezus juist het verlorene zoekt en niet de in eigen oog rechtvaardige. Het gaat in dit Topic over eigenlijk één vraag: Heiligt het doel de middelen . Ik zeg nee, er zijn grenzen die Gods Woord duidelijk aangeeft. Godslastering en het misbruiken van Zijn Naam is zeer ernstig en als het ons echt om het zieleheil van Gordon te doen zou zijn dan zou er persoonlijk met hem gesproken worden, hem onderwijs gegeven worden uit Gods Woord, met en voor hem gebeden worden. Maar nu wordt er een TV entertainment van gemaakt tot vermaak van de kijkers.Dit kun je niet vergelijken met Jezus die Zacheüs opzocht of door Samaria moest gaan om daar die vrouw te ontmoeten.
[/quote]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Het gaat hier om kijkcijfers en niet om het zieleheil van Gordon. Als het hier om ging zou je naar Gordon een vurige oproep tot bekering doen. Wat de EO aan het doen is, is zich steeds meer verwijderen van haar (voormalige) achterban.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Ik snap sommigen niet Zo. Volgens mij gaat het juist niet om cijfers, anders zou de EO allemaal programma's maken waarde achterban geen moeite mee zou hebben. Dat is nu niet zo... Je kan zeggen wat je wil maar niet dat ze cojfers boven het missionaire belang stellen.

En tja, dat je een hoop kritiek krijgt als je dat centraal stelt is een bekend gegeven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Volgens de Farizeeën heiligde het doel van Jezus doel zijn middelen ook niet. Ik doelde niet op joh 4 maar op het verwijt dat Hij kreeg: hij gaat om met hoeren en tollenaars en wil hen het evangelie brengen. Op welk vlak zit er verschil tussen hen en Gordon?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Zita »

Even afgezien van het onderwerp: enerzijds vind ik het sympathiek om te bidden als je zorgen hebt over de koers van een omroep. Aan de andere kant vind ik het buitengewoon onsympathiek om het zo publiekelijk te brengen. Bidden doe je in het verborgene. Het gesprek met een omroep aangaan kan in het openbaar. Maar in het openbaar zeggen: 'jullie zijn zo fout bezig dat ik het nodig vind om te bidden om verandering van de koers' is geen van beiden. En als het doel van het openbaar brengen van het gebed was meer medebidders te vinden, was het openbaar brengen van de zorgen wel genoeg geweest. En christen gaat dan als het goed is wel bidden.
Plaats reactie