Gebeden voor EO?!

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Mee eens. De EO is blij met gebed hoor. Maar de aanleiding is wat jammer... Bidden voor christenen die de dialoog aangaan met openlijke niet-christenen. Daarom moet ik telkens denken aan het "hij eet en drinkt met hoeren en tollenaars". Gebed om wijsheid en inzicht van broeders en zusters welkom... Maat de aanleiding hier is wat jammer... En ik hoop dat dat gebed er niet alleen is als er een programma wordt gemaakt waarin Gordon een gastrol heeft.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Ik snap sommigen niet Zo. Volgens mij gaat het juist niet om cijfers, anders zou de EO allemaal programma's maken waarde achterban geen moeite mee zou hebben. Dat is nu niet zo... Je kan zeggen wat je wil maar niet dat ze cojfers boven het missionaire belang stellen.

En tja, dat je een hoop kritiek krijgt als je dat centraal stelt is een bekend gegeven.
Met het uitnodigen van mensen zoals Gordon hoopt de EO een breder kijkerspubliek te krijgen (kijkcijfers dus) maar de EO vergeet zijn eigen achterban om niet te zeggen schoffeert zijn eigen achterban. Die hoeren en tollenaars waar de Heere Jezus mee at waren wel volgelingen van Hem geworden en braken met hun zonden. Ook tegen de overspelige vrouw zegt Jezus: zondigt niet meer. Heb je al iemand van de EO Gordon horen aanspreken op zijn zondige levenswandel ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:Mee eens. De EO is blij met gebed hoor. Maar de aanleiding is wat jammer... Bidden voor christenen die de dialoog aangaan met openlijke niet-christenen. Daarom moet ik telkens denken aan het "hij eet en drinkt met hoeren en tollenaars". Gebed om wijsheid en inzicht van broeders en zusters welkom... Maat de aanleiding hier is wat jammer... En ik hoop dat dat gebed er niet alleen is als er een programma wordt gemaakt waarin Gordon een gastrol heeft.
Veel forummers kennen Gordon alleen van naam en van zijn daden.
Die daden druisen dwars tegen Gods Woord in.
Temeer is het nodig dat wij voor deze mens bidden.
Dat geschiedt veelal in het verborgene.

Is het dan nodig om deze persoon te verheffen tot een positie waarin hij de geïnteresseerde kijkers inspireert naar zijn denken?
In plaats van hem tot een entertainer te verheffen is het meer in de lijn om hem te vermanen en te wijzen op de Enige Verlosser.

Zoals de EO er nu mee omgaat heeft het zich een gevaar inzich dat gelovigen worden verleid tot ongelovigen.

Als het ons werkelijk te doen is om het zieleheil van Gordon, dan hebben we toch andere wegen te gaan?

EO, waarom steeds de grenzen zoeken?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Marnix schreef:Ik snap sommigen niet Zo. Volgens mij gaat het juist niet om cijfers, anders zou de EO allemaal programma's maken waarde achterban geen moeite mee zou hebben. Dat is nu niet zo... Je kan zeggen wat je wil maar niet dat ze cojfers boven het missionaire belang stellen.

En tja, dat je een hoop kritiek krijgt als je dat centraal stelt is een bekend gegeven.
Met het uitnodigen van mensen zoals Gordon hoopt de EO een breder kijkerspubliek te krijgen (kijkcijfers dus) maar de EO vergeet zijn eigen achterban om niet te zeggen schoffeert zijn eigen achterban. Die hoeren en tollenaars waar de Heere Jezus mee at waren wel volgelingen van Hem geworden en braken met hun zonden. Ook tegen de overspelige vrouw zegt Jezus: zondigt niet meer. Heb je al iemand van de EO Gordon horen aanspreken op zijn zondige levenswandel ?
hoe denk je dat die volgelingen waren geworden? Zie Zacheus. Hij zoekt ze eerst op en toen werden ze volgelingen. Niet andersom zoals je suggereert. Ik hoop en bid dat hier het zelfde gebeurt en die oproep om niet meer te zondigen volgt.

Dat het om kijkcijfers zou gaan is suggestief en kenmerkt je houding. Van het negatieve uitgaan. Kijkcijfers is niet de drijfveer. Dat maak jij er van
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Zita »

jvdg schreef:[Als het ons werkelijk te doen is om het zieleheil van Gordon, dan hebben we toch andere wegen te gaan?

EO, waarom steeds de grenzen zoeken?
Ik ben het niet eens met de huidige beleidslijn van de EO, dat vooraf. Maar ik denk dat de bedoeling van de EO tekort gedaan wordt, als we ervan uitgaan dat het een programma is dat bedoeld is om Gordon te bekeren. Het doel van de EO is volgens mij om die mensen te bereiken die wegzappen als - noem eens een EO-coryfee, Andries Knevel ofzo - in beeld komt, omdat die typisch EO is en hun dus niks te vertellen heeft. Er zijn mensen die Gordon helemaal geweldig vinden, vraag me niet waarom. Om een of andere reden kunnen zij zich wel met hem identificeren, en niet met een EO-meneer of -mevrouw. Als je die mensen dus wilt bereiken, kun je Gordon inzetten. Gordon is dus niet het doel van het programma, maar het middel.
Alleen vraag ik me af of Gordon in staat zal zijn om als doorgeefluikje van de EO te fungeren, en of dus het Evangelie wel aan het woord zal komen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
huisman schreef:
Marnix schreef:Ik snap sommigen niet Zo. Volgens mij gaat het juist niet om cijfers, anders zou de EO allemaal programma's maken waarde achterban geen moeite mee zou hebben. Dat is nu niet zo... Je kan zeggen wat je wil maar niet dat ze cojfers boven het missionaire belang stellen.

En tja, dat je een hoop kritiek krijgt als je dat centraal stelt is een bekend gegeven.
Met het uitnodigen van mensen zoals Gordon hoopt de EO een breder kijkerspubliek te krijgen (kijkcijfers dus) maar de EO vergeet zijn eigen achterban om niet te zeggen schoffeert zijn eigen achterban. Die hoeren en tollenaars waar de Heere Jezus mee at waren wel volgelingen van Hem geworden en braken met hun zonden. Ook tegen de overspelige vrouw zegt Jezus: zondigt niet meer. Heb je al iemand van de EO Gordon horen aanspreken op zijn zondige levenswandel ?
hoe denk je dat die volgelingen waren geworden? Zie Zacheus. Hij zoekt ze eerst op en toen werden ze volgelingen. Niet andersom zoals je suggereert. Ik hoop en bid dat hier het zelfde gebeurt en die oproep om niet meer te zondigen volgt.

Dat het om kijkcijfers zou gaan is suggestief en kenmerkt je houding. Van het negatieve uitgaan. Kijkcijfers is niet de drijfveer. Dat maak jij er van
Marnix, tuurlijk wens jij de EO te verdedigen, maar het kijkcijferargument speelt zeker mee.
Als men gekozen had voor een rechtsdenkend christen zou het kijkcijfer aanmerkelijk lager worden.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Zita »

jvdg schreef:
Marnix schreef:
huisman schreef:
Marnix schreef:Ik snap sommigen niet Zo. Volgens mij gaat het juist niet om cijfers, anders zou de EO allemaal programma's maken waarde achterban geen moeite mee zou hebben. Dat is nu niet zo... Je kan zeggen wat je wil maar niet dat ze cojfers boven het missionaire belang stellen.

En tja, dat je een hoop kritiek krijgt als je dat centraal stelt is een bekend gegeven.
Met het uitnodigen van mensen zoals Gordon hoopt de EO een breder kijkerspubliek te krijgen (kijkcijfers dus) maar de EO vergeet zijn eigen achterban om niet te zeggen schoffeert zijn eigen achterban. Die hoeren en tollenaars waar de Heere Jezus mee at waren wel volgelingen van Hem geworden en braken met hun zonden. Ook tegen de overspelige vrouw zegt Jezus: zondigt niet meer. Heb je al iemand van de EO Gordon horen aanspreken op zijn zondige levenswandel ?
hoe denk je dat die volgelingen waren geworden? Zie Zacheus. Hij zoekt ze eerst op en toen werden ze volgelingen. Niet andersom zoals je suggereert. Ik hoop en bid dat hier het zelfde gebeurt en die oproep om niet meer te zondigen volgt.

Dat het om kijkcijfers zou gaan is suggestief en kenmerkt je houding. Van het negatieve uitgaan. Kijkcijfers is niet de drijfveer. Dat maak jij er van
Marnix, tuurlijk wens jij de EO te verdedigen, maar het kijkcijferargument speelt zeker mee.
Als men gekozen had voor een rechtsdenkend christen zou het kijkcijfer aanmerkelijk lager worden.
Eens. Maar ik heb bij de EO nog altijd het idee dat ze hoge kijkcijfers willen halen omdat ze aan veel mensen het Evangelie willen doorgeven. En niet omdat ze veel winst willen maken. Zie ook mijn vorige post.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door jvdg »

Zita schreef:Eens. Maar ik heb bij de EO nog altijd het idee dat ze hoge kijkcijfers willen halen omdat ze aan veel mensen het Evangelie willen doorgeven. En niet omdat ze veel winst willen maken. Zie ook mijn vorige post.
Toch, Zita, vrees ik dat de EO het toch om de kijkcijfers gaat.
Zouden ze anders geen andere keuzes gemaakt hebben?
Er is zoveel in de wereld waar de christelijke schijnwerpers op geplaatst moeten worden.
Dat gaat niet via Gordon, sexonthouding, sexy Boomsma's etc...

De taakstelling van de EO was toch heel anders?
Het evangelie brengen bij de mensen in analogie zoals de apostelen Zijn Woord en Geest door de Heere Jezus Christus hebben gebracht in vele landen.
Met Gods Zegen.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Marnix »

Het gaat niet om cijfers. Anders hadden ze wel wat gedaan waar de achterban niet over had geklaagd. Daar hadden ze als je zou kijken naar rendement beter aan gedaan. Gelukkig laat men zich daar niet door leiden. Jezus had als hij puur naar "kijk- en luistercijfers" zou kijken en de "achterban te vriend houden" ook heel andere keuzes gemaakt. Gelukkig is dat niet de drijfveer. Jammer dat dat wel zo wordt gezien. Het tekent een houding. En jammer dat je zoveel hoort als men kritiek heeft en weinig over andere programma's, denk bijv. Aan het nieuwe Door De Wereld.

De EO onderscheidt zich duidelijk van alle andere verenigingen binnen de Publieke Omroep. De medewerkers hebben het verlangen om vanuit een persoonlijke relatie met Jezus Christus het Goede Nieuws van Gods Koninkrijk vorm te geven en door te geven. Vanuit dit verlangen wil de EO zoveel mogelijk mensen bereiken en bouwen aan de samenleving.


@zita: je moet wel kijkcijfers halen. Dat is geen doel... Maar wel een vereiste van de netcoordinatoren. En dat is soms een lastig spanningsveld. Maar volgens mij hebben de meesten geen flauw idee van hoe het publieke stelsel werkt. Steun door gebed en vragen om wijsheid is daarbij altijd hard welkom! Bedankt.

Voor de rest: hoe vaak hebben jullie dit jaar gebeden dat Gordon tot inkeer komt? En dat soort mensen, hier aangeduid als zwijnen (en wat zijn wij, die parels toegeworpen kregen dan?) over Jezus verteld en voorgeleefd? Ook dat is heel erg welkom. Thanx!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door blijmoedig »

huisman schreef:Beetje goedkoop om te zeggen moeten wij dan Gordon stenigen, je begrijpt echt wel dat ik dat niet bedoel.
Ik lees Leviticus ook in het licht van de tien geboden, Wij mogen niet omgaan met de Naam zoals het ons goeddunkt.
Ik kan zo'n programma van de EO niet zien in het licht van evangelisatie zoals Gods Woord er over spreekt,Bijbels gezien moet je dan de zondaar wijzen op zijn zondige levenswandel, oproepen tot bekering, ernstig waarschuwen voor wat zijn toekomst zal zijn als hij zich niet bekeerd (en dat zal veel erger zijn dan hier op aarde gestenigd worden als je Christus wel mag kennen (Stephanus)). en dan de noodzakelijkheid vertellen van Christus lijden en sterven aan het vloekhout van Golgotha.
En dit allemaal in een jolige sfeer op TV tussen de reclameblokken in, dit is geen evangelisatie maar entertainment.
De EO is niet bezig meer met Gods eer maar met zijn eigen eer, kijkcijfers. (Veel oud EO medewerkers denken er ook zo over.)
Het is in mijn ogen te gemakkelijk om de EO te bekritiseren over wat zij allemaal niet goed doet, of dat zij de dingen die zij doet met de verkeerde intenties (lees: kijkcijfers en entertainment) zou doen. Laten we voorop stellen dat de EO het toch maar DOET, in een wereld die van de Heere Jezus niets weet en wil weten, over Hem spreken en van Hem getuigen. Op een wijze die aansluit bij de huidige tijd. Dat is geen eenvoudige taak, en gaat met vallen en opstaan. Omdat de kloof tussen de kerk en de wereld steeds groter wordt (steeds minder mensen weten waar de Bijbel over gaat), moet er ook steeds weer gezocht worden naar nieuwe en creatieve manieren om de Boodschap over te brengen. Bovendien kan je er natuurlijk allerlei definities op los laten over hoe de 'ware' evangelisatie er uit zou moeten zien, maar dan is de vraag die ik daaraan zou willen toevoegen: breng je dat zelf ook in de praktijk? Met alleen mooie definities komen we er niet. Net zoals iemand anders op het forum zei dat 'De Heilige Geest met een vernieuwing moet komen'. Maar hoe zit het dan met onze eigen taak en verantwoordelijkheid? Zolang we zelf nog niet de bewogenheid voelen met mensen zoals Gordon, en wij zelf nog niet onze luie stoel verlaten om andere mensen over de Heere Jezus te vertellen, mogen wij in onze handjes knijpen met een organisatie als de EO, die deze taak wel op zich heeft genomen. Wellicht dat het daarom meer in de rede ligt om de Heere God te danken voor een organisatie als de EO, en Hem bidden om blijvende wijsheid voor haar.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door helma »

blijmoedig schreef: Net zoals iemand anders op het forum zei dat 'De Heilige Geest met een vernieuwing moet komen'. Maar hoe zit het dan met onze eigen taak en verantwoordelijkheid?
ik neem aan dat je de posting van Jongere bedoelt? Toen reageerde je tenminste ook gelijk zo.
Jongere schreef:Zeker, de dienst van God brengt blijdschap met zich mee. Al heb ik het zelf liever over vreugde. Blijdschap vind ik eerder een emotie, die bij erg verdriet kan verdwijnen als sneeuw voor de zon. Vreugde is diepgeworteld in God en kan zélfs in moeilijke omstandigheden zeggen: Zo zal ik nochtans in den HEERE van vreugde opspringen, ik zal mij verheugen in den God mijns heils.
Dat vind ik een beetje het probleem aan de eerste posting van dit topic: er zou een meer liefdevolle en blijde wind mogen waaien. Dat kan zo zijn, maar stel blijheid nooit als doel. Zoek God en geen blijdschap. Anders ga je verkeerde tegenstellingen maken. Dit vind ik bijvoorbeeld niet zo'n goede tegenstelling: Waarbij vooral de nadruk gelegd moet worden op wat allemaal niet mag, en verkeerd is, en zondig, terwijl het christendom nu juist gaat over de Blijde Boodschap. Je moet die dingen niet tegen elkaar uitspelen.
Wat we nodig hebben in Nederland is geen frisse wind van blijdschap, maar een frisse wind van de Heilige Geest. Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel. Maar waar Hij werkt, komt een diepe vreugde mee, die altijd doet roemen in God.
Blijmoedig schreef:Zie je voor jezelf daar ook nog een aandeel in? Of mag de Heilige Geest het werk in Zijn eentje opknappen?
Je suggereert dat men eigen verantwoordelijkheid uitsluit als iemand zegt dat het ten diepste bij de Heilige Geest vandaan moet komen. Terwijl je dan ook nog afgaat op 1 posting van die persoon. Waarom probeer je niet eerst de forummers beter te leren kennen voordat je gelijk zo aanvallend reageert?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door -DIA- »

Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
commentator
Berichten: 36
Lid geworden op: 06 okt 2009, 19:20

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door commentator »

-DIA- schreef:Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.
Ik wel eens gehoord dat Jezus zelfs vond dat je voor je vijanden moest bidden. Dan kan een gebed voor de EO of voor de carnavalvereniging er toch ook wel af?
Overigens zou ik het ook leuk vinden als FC Twente kampioen werd. Maar daar ga ik niet voor bidden, wel om een sportieve wedstrijd en dat alle spelers het er zonder botbreuken en schedelfracturen af zullen brengen, en dat de supporters wijs genoeg zullen zijn om te beseffen dat het hier uiteindelijk slechts om een voetbalwedstrijd gaat....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door helma »

-DIA- schreef:Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.
ja, deze voorbeelden gaan te ver.
De EO begeert het Evangelie te verspreiden. Dat dit niet helemaal de manier is die wij zouden kiezen/verantwoord vinden is nog geen reden om ze te vergelijken met een voetbalclub of een carnavalsvereniging.

Als we zelf gered zijn (dus horen bij de mensen die bidden geleerd hebben) en we weten uit welke grote nood en dood God ons verlost heeft; dan zullen we met Paulus moeten zeggen 'de grootste der zondaren' te zijn. En dan zijn we minder dan welke vereniging of wie dan ook. Want dan zijn we de minste van de minste, zeg maar.
Dan zullen we ook een bewogen hart hebben voor onze medemens; zeker als we menen dat ze op een dwaalweg zitten.
Het is toch ook alleen maar souvereine genade als mensen bij Gods volk horen en bidden geleerd hebben? Daar was toch hélemaal niets, maar dan ook niets in die mens wat een reden was dat God naar hén omzag? Hoe zouden ze zich boven een ander kunnen stellen?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Gebeden voor EO?!

Bericht door Wilhelm »

-DIA- schreef:Wat ik me afvraag, is of er echt mensen bestaan, die van God bidden hebben geleerd, die voor de EO zouden kunnen bidden...

Ik ga nu ver, maar het is ter illustratie, en dan gaat het toch denk ik niet te ver:
Bidt je ook voor de Carnavalsvereniging in Den Bosch
of de de Voetbalclub FC Twente?

Naar mijn gevoelen zijn zulke gebeden volstrekt onmogelijk.

Dia, geloof jij dat er door de programma's van de EO mensen tot bekering zijn gekomen ?
Plaats reactie