„Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: De nadruk van deze geschiedenis ligt niet bij Zacheüs, maar bij Jezus. Jezus die de blinden geneest (18:35-43) en die het uitschot van de maatschappij opzoekt (19:1-10). Jezus openbaart zich hiermee als de beloofde Messias. Het volk herkende in Hem de vervulling van wat over de Messias gezegd was. Dat blijkt ook uit wat volgt (vs 11): Toen zij daarnaar luisterden, sprak Hij nog een gelijkenis uit, omdat (...) zij meenden, dat het Koninkrijk Gods terstond openbaar zou worden..

Wie dus Luk 19:1-10 preekt over Zacheüs, mist de kern van de boodschap. Het gaat niet om Zacheüs an sich, het gaat over Jezus die Zich openbaart als Messias, die enerzijds komt zoals het volk verwachtte op grond van de profetiën, maar anderzijds ook heel anders was dan het volk wilde. Jezus Zelf vat het doel van de Zacheüs-geschiedenis samen (vs 9-10): Heden is aan dit huis redding geschonken, omdat ook deze een zoon van Abraham is. Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden.
Wat mij opvalt uit de Zacheus geschiedenis, is het eenzijdige Godswerk. Zacheus had zich nooit aan God en gebod gestoord.... En nu moest hij opeens Jezus zien... Omdat God, door Zijn Geest, al in zijn hart werktte.

Zacheus had geen aanbod, voor dat hij het werk van de Geest in zijn hart had.
Wat je zegt klopt: Gods genadige en onverwachte handelen staat hier centraal. Jezus, de Messias, die het uitschot van de maatschappij redt. Wie het hier gaat hebben over Zacheüs ellendekennis, voegt niet alleen iets toe wat er niet staat, hij ontkracht ook het hele doel van het verhaal. Het verhaal wil illustreren dat Jezus zoekt en zaligmaakt wat verloren is, wat naar Hem niet vraagt. Terwijl een mens met ellendekennis wél naar Christus vraagt.

Wat betreft je opmerking van het aanbod, die doet m.i. hier niet ter zake, bij de Zacheus geschiedenis is geen sprake van prediking of aanbod. Jezus sprak, en Zacheus gehoorzaamde.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
Wat betreft je opmerking van het aanbod, die doet m.i. hier niet ter zake, bij de Zacheus geschiedenis is geen sprake van prediking of aanbod. Jezus sprak, en Zacheus gehoorzaamde.
En dat bedoelde ik maar. De Woorden van Jezus werkten krachtdadig, onwederstandelijk in het hart van Zacheus.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17349
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
memento schreef: De nadruk van deze geschiedenis ligt niet bij Zacheüs, maar bij Jezus. Jezus die de blinden geneest (18:35-43) en die het uitschot van de maatschappij opzoekt (19:1-10). Jezus openbaart zich hiermee als de beloofde Messias. Het volk herkende in Hem de vervulling van wat over de Messias gezegd was. Dat blijkt ook uit wat volgt (vs 11): Toen zij daarnaar luisterden, sprak Hij nog een gelijkenis uit, omdat (...) zij meenden, dat het Koninkrijk Gods terstond openbaar zou worden..

Wie dus Luk 19:1-10 preekt over Zacheüs, mist de kern van de boodschap. Het gaat niet om Zacheüs an sich, het gaat over Jezus die Zich openbaart als Messias, die enerzijds komt zoals het volk verwachtte op grond van de profetiën, maar anderzijds ook heel anders was dan het volk wilde. Jezus Zelf vat het doel van de Zacheüs-geschiedenis samen (vs 9-10): Heden is aan dit huis redding geschonken, omdat ook deze een zoon van Abraham is. Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden.
Wat mij opvalt uit de Zacheus geschiedenis, is het eenzijdige Godswerk. Zacheus had zich nooit aan God en gebod gestoord.... En nu moest hij opeens Jezus zien... Omdat God, door Zijn Geest, al in zijn hart werktte.

Zacheus had geen aanbod, voor dat hij het werk van de Geest in zijn hart had.

En nu moest hij opeens Jezus zien...waar hoor hij zocht Jezus te zien,Maar Jezus opwaarts ziende zag Jezus Zacheüs en zei Kom af,want Ik moet heden in uw huis blijven. En als Jezus binnenkomt in ons levenshuis doet Hij dat ontdekkend en altijd zaligmakend. Dus dat de Geest al in zijn hart werkte toen hij in de boom zat is inlegkunde. Jezus maakt doden levend, ook geestelijk dode zondaren en brengt dan alles mee. En het aanbod van genade is (gelukkig) niet afhankelijk van onze staat, juist in onze doodstaat komt God in Christus . Levi :Volg Mij .Dat is Christus aanbod aan dode zondaren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
En nu moest hij opeens Jezus zien...waar hoor hij zocht Jezus te zien,Maar Jezus opwaarts ziende zag Jezus Zacheüs en zei Kom af,want Ik moet heden in uw huis blijven. En als Jezus binnenkomt in ons levenshuis doet Hij dat ontdekkend en altijd zaligmakend. Dus dat de Geest al in zijn hart werkte toen hij in de boom zat is inlegkunde. Jezus maakt doden levend, ook geestelijk dode zondaren en brengt dan alles mee. En het aanbod van genade is (gelukkig) niet afhankelijk van onze staat, juist in onze doodstaat komt God in Christus . Levi :Volg Mij .Dat is Christus aanbod aan dode zondaren.
In beide voorbeelden, Geachte huisman, komt er geen aanbod aan te pas in de zin van het aanbod zoals gedefineerd in de eerste post van dit onderwerp.

God werkte onwederstandelijk in het hart van Zacheus en van Levi. Hij zegt: "Volg mij". En dan kunnen we niet meer afwegen of we zullen of niet. Nee, Hij werkt onwederstandelijk en maakt ons gewillig Hem te volgen. En we volgen Hem daadwerkelijk.

Dus 'volg mij' is geen aanbod. Maar als Hij komt tot ons met Zijn Goddelijk 'volg mij', dan legt Hij ook het vermogen in ons om Hem te volgen. En dat vermogen komt nooit van onszelf, want van onszelf zijn we totaal verdorven. Er is niemand die God zoekt.

En waarom zat Zacheus in de boom? Op zichzelf is dat, lijkt mij, niet belangrijk. Of hij was gewoon nieuwsgierig... of, hij was door de Heilige Geest, die levendmakend werkte in zijn hart, toen al gedreven. Of die levendmakende Geest werkte later, op dezelfde tijd als Christus hem aansprak of kort ervoor. Wat vast staat, uitgaande van het principe dat de Schrift de Schrift uitlegt, is dat Zacheus door de Geest levendgemaakt is. Dat is dus geen inlegkunde. Je aanbod idee is inlegkunde. God biedt niet aan. Hij werkt onwederstandelijk het geloof in de harten van al Zijn volk.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door memento »

@Bert: Dat hier geen sprake is van aanbod van genade, daarin heb je gelijk. Over de vraag of het aanbod elders in de Schrift wel voorkomt, zullen we van mening blijven verschillen. Dat is voor dit onderwerp niet relevant.

In dit gedeelte staat Gods genadige en onverwachte handelen centraal. Jezus, de Messias, die het uitschot van de maatschappij redt. Wie het hier gaat hebben over Zacheüs ellendekennis, voegt niet alleen iets toe wat er niet staat, hij ontkracht ook het hele doel van het verhaal. Het verhaal wil illustreren dat Jezus zoekt en zaligmaakt wat verloren is, wat naar Hem niet vraagt. Terwijl een mens met ellendekennis wél naar Christus vraagt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:@Bert: Dat hier geen sprake is van aanbod van genade, daarin heb je gelijk. Over de vraag of het aanbod elders in de Schrift wel voorkomt, zullen we van mening blijven verschillen. Dat is voor dit onderwerp niet relevant.

In dit gedeelte staat Gods genadige en onverwachte handelen centraal. Jezus, de Messias, die het uitschot van de maatschappij redt. Wie het hier gaat hebben over Zacheüs ellendekennis, voegt niet alleen iets toe wat er niet staat, hij ontkracht ook het hele doel van het verhaal. Het verhaal wil illustreren dat Jezus zoekt en zaligmaakt wat verloren is, wat naar Hem niet vraagt. Terwijl een mens met ellendekennis wél naar Christus vraagt.
En, hoe is het mogelijk....

Maar wij zijn het hier helemaal met elkaar eens.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17349
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:@Bert: Dat hier geen sprake is van aanbod van genade, daarin heb je gelijk. Over de vraag of het aanbod elders in de Schrift wel voorkomt, zullen we van mening blijven verschillen. Dat is voor dit onderwerp niet relevant.

In dit gedeelte staat Gods genadige en onverwachte handelen centraal. Jezus, de Messias, die het uitschot van de maatschappij redt. Wie het hier gaat hebben over Zacheüs ellendekennis, voegt niet alleen iets toe wat er niet staat, hij ontkracht ook het hele doel van het verhaal. Het verhaal wil illustreren dat Jezus zoekt en zaligmaakt wat verloren is, wat naar Hem niet vraagt. Terwijl een mens met ellendekennis wél naar Christus vraagt.
En, hoe is het mogelijk....

Maar wij zijn het hier helemaal met elkaar eens.
Dat is dan apart omdat jij hiervoor nog zegt dat Zacheüs in de boom mischien al levendgemaakt was. Ik ben het met memento eens dat Jezus zalig maakt wat verloren is. Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en biedt Zichzelf aan
als Zaligmaker. Daarom is een prediking zonder aanbod zo arm.Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar,maar dan moet Christus wel gepreekt worden als gewillige Borg en Zaligmaker. Soms denk ik wel dat de mensen die het aanbod van genade afwijzen bang zijn vooriets anders namelijk een remonstrants aannemen van dat aanbod. Daar ben ik net zo bang voor maar die angst mag de prediking niet verschralen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Dat is dan apart omdat jij hiervoor nog zegt dat Zacheüs in de boom mischien al levendgemaakt was. Ik ben het met memento eens dat Jezus zalig maakt wat verloren is. Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en biedt Zichzelf aan
als Zaligmaker. Daarom is een prediking zonder aanbod zo arm.Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar,maar dan moet Christus wel gepreekt worden als gewillige Borg en Zaligmaker. Soms denk ik wel dat de mensen die het aanbod van genade afwijzen bang zijn vooriets anders namelijk een remonstrants aannemen van dat aanbod. Daar ben ik net zo bang voor maar die angst mag de prediking niet verschralen.
Nu weten we dat de stem van de Goede Herder levend maakt. De schapen horen Zijn stem, en volgen Hem. Onvoorwaardelijk. Zo weten we ook dat de Heilige Geest en het Woord (wijzende op Christus, als de tweede Persoon in het Goddelijk wezen) samenwerken in de levendmaking van de dode zondaar. Zo maakte Jezus ook met het Woord 'Zacheus, ik moet, enz.' levend, in samenwerking met de Heilige Geest.

Maar wat jij hier probeert te stellen is dpde zondaren, uit eigen kracht, het Woord horen kunnen, en een aanbod of kunnen aannemen of afwijzen.

En dat is het reinste remonstrantsme, waar het artikel waar dit onderwerp mee begonnen is het over had....

Christus kan u NIET redden, als u zelf het aanbod niet aanneemt...

Dus weer werken van eigen akker!

En dat, geachte Huisman, noem ik een krachteloos Evangelie. Dat is een ander Evangelie dan we in de Schrift vinden. Mijn Christus werkt onwederstandelijk en KRACHTDADIG!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door memento »

Laat maar gewoon het Woord gepredikt worden. De tekst, zoals die er staat. Is het aanbod in de tekst voorwaardelijk, laat het dan voorwaardelijk gepredikt worden. Is het in de tekst niet voorwaardelijk, laat het dan onvoorwaardelijk gepreekt worden. Net als de 3 stukken: Komt een stuk uit de HC in de tekst voor, predik het dan. Komt een stuk niet voor in de tekst, preek dan wat er staat, en voeg niets toe.

Preken wat er staat in de tekst is de enige manier om God te laten spreken. En alleen Gods spreken is krachtig. Een goede preek is daarom een verkondiging van wat er in de tekst staat, niet een verkondiging van wat de prediker vind dat er in de tekst zou moeten staan...
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Laat maar gewoon het Woord gepredikt worden. De tekst, zoals die er staat. Is het aanbod in de tekst voorwaardelijk, laat het dan voorwaardelijk gepredikt worden. Is het in de tekst niet voorwaardelijk, laat het dan onvoorwaardelijk gepreekt worden. Net als de 3 stukken: Komt een stuk uit de HC in de tekst voor, predik het dan. Komt een stuk niet voor in de tekst, preek dan wat er staat, en voeg niets toe.

Preken wat er staat in de tekst is de enige manier om God te laten spreken. En alleen Gods spreken is krachtig. Een goede preek is daarom een verkondiging van wat er in de tekst staat, niet een verkondiging van wat de prediker vind dat er in de tekst zou moeten staan...
Precies!

predikt het Woord!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17349
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Dat is dan apart omdat jij hiervoor nog zegt dat Zacheüs in de boom mischien al levendgemaakt was. Ik ben het met memento eens dat Jezus zalig maakt wat verloren is. Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en biedt Zichzelf aan
als Zaligmaker. Daarom is een prediking zonder aanbod zo arm.Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar,maar dan moet Christus wel gepreekt worden als gewillige Borg en Zaligmaker. Soms denk ik wel dat de mensen die het aanbod van genade afwijzen bang zijn vooriets anders namelijk een remonstrants aannemen van dat aanbod. Daar ben ik net zo bang voor maar die angst mag de prediking niet verschralen.
Nu weten we dat de stem van de Goede Herder levend maakt. De schapen horen Zijn stem, en volgen Hem. Onvoorwaardelijk. Zo weten we ook dat de Heilige Geest en het Woord (wijzende op Christus, als de tweede Persoon in het Goddelijk wezen) samenwerken in de levendmaking van de dode zondaar. Zo maakte Jezus ook met het Woord 'Zacheus, ik moet, enz.' levend, in samenwerking met de Heilige Geest.

Maar wat jij hier probeert te stellen is dpde zondaren, uit eigen kracht, het Woord horen kunnen, en een aanbod of kunnen aannemen of afwijzen.

En dat is het reinste remonstrantsme, waar het artikel waar dit onderwerp mee begonnen is het over had....

Christus kan u NIET redden, als u zelf het aanbod niet aanneemt...

Dus weer werken van eigen akker!

En dat, geachte Huisman, noem ik een krachteloos Evangelie. Dat is een ander Evangelie dan we in de Schrift vinden. Mijn Christus werkt onwederstandelijk en KRACHTDADIG!
Bert of ik ben slecht in formuleren of jij slecht in lezen :bobo Waar zeg ik dat dode zondaren uit eigen kracht ....en wat er verder volgt. Juist probeer ik te stellen dat Christus alles doet, éénzijdig Godswerk, maar dat doet Hij bij geestelijk dode zondaren en ja, die horen Zijn stem (Wonder van Zijn genade) net zoals Lazarus in het graf de stem van Jezus hoorde :Lazarus kom uit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Bert of ik ben slecht in formuleren of jij slecht in lezen :bobo Waar zeg ik dat dode zondaren uit eigen kracht ....en wat er verder volgt. Juist probeer ik te stellen dat Christus alles doet, éénzijdig Godswerk, maar dat doet Hij bij geestelijk dode zondaren en ja, die horen Zijn stem (Wonder van Zijn genade) net zoals Lazarus in het graf de stem van Jezus hoorde :Lazarus kom uit.
Dan moet je het dus niet zo formuleren:


Dat is dan apart omdat jij hiervoor nog zegt dat Zacheüs in de boom mischien al levendgemaakt was. Ik ben het met memento eens dat Jezus zalig maakt wat verloren is. Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en biedt Zichzelf aan
als Zaligmaker. Daarom is een prediking zonder aanbod zo arm.Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar,maar dan moet Christus wel gepreekt worden als gewillige Borg en Zaligmaker. Soms denk ik wel dat de mensen die het aanbod van genade afwijzen bang zijn vooriets anders namelijk een remonstrants aannemen van dat aanbod. Daar ben ik net zo bang voor maar die angst mag de prediking niet verschralen.
Zoals Memento ook al schreef, de predikant moet gewoon preken wat in de tekst staat.

De predikant zaligt geen mensen door maar een ruim aanbod voor de mensen te leggen. Dat doet God zelf, door de woorden van de gebrekkigste prediking te gebruiken vaak. Dus is het niet het aanbod dat zaligt, maar het eenzijdige Godswerk.

Zou ik je gezegde zo willen stellen:

Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en werkt in het hart van Zijn volk met Zijn onwederstandelijk, krachtdadig werk door Zijn Woord en Geest. Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar. En omdat de prediking het primaire middel ter zaligheid is, moeten de predikanten zorg dragen, als getrouwe gezanten van de Koning der kerk, alleen uit te dragen wat er in Zijn Woord verkondigt staat, en zo de volle raad Gods te verkondigen, en niet het Woord aan de hoorders aanpassen.

2 7Predik 8het Woord; 9houd aan 10tijdiglijk, 11ontijdiglijk; 12wederleg, 13bestraf, 14vermaan 15in alle lankmoedigheid en 16leer.
3 Want er zal een tijd zijn wanneer zij 17de gezonde leer niet zullen 18verdragen; maar 19ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars 20opgaderen 21naar hun eigen begeerlijkheden,
4 En zullen 22hun gehoor 23van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot 24fabelen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17349
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Bert of ik ben slecht in formuleren of jij slecht in lezen :bobo Waar zeg ik dat dode zondaren uit eigen kracht ....en wat er verder volgt. Juist probeer ik te stellen dat Christus alles doet, éénzijdig Godswerk, maar dat doet Hij bij geestelijk dode zondaren en ja, die horen Zijn stem (Wonder van Zijn genade) net zoals Lazarus in het graf de stem van Jezus hoorde :Lazarus kom uit.
Dan moet je het dus niet zo formuleren:


Dat is dan apart omdat jij hiervoor nog zegt dat Zacheüs in de boom mischien al levendgemaakt was. Ik ben het met memento eens dat Jezus zalig maakt wat verloren is. Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en biedt Zichzelf aan
als Zaligmaker. Daarom is een prediking zonder aanbod zo arm.Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar,maar dan moet Christus wel gepreekt worden als gewillige Borg en Zaligmaker. Soms denk ik wel dat de mensen die het aanbod van genade afwijzen bang zijn vooriets anders namelijk een remonstrants aannemen van dat aanbod. Daar ben ik net zo bang voor maar die angst mag de prediking niet verschralen.
Zoals Memento ook al schreef, de predikant moet gewoon preken wat in de tekst staat.

De predikant zaligt geen mensen door maar een ruim aanbod voor de mensen te leggen. Dat doet God zelf, door de woorden van de gebrekkigste prediking te gebruiken vaak. Dus is het niet het aanbod dat zaligt, maar het eenzijdige Godswerk.

Zou ik je gezegde zo willen stellen:

Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en werkt in het hart van Zijn volk met Zijn onwederstandelijk, krachtdadig werk door Zijn Woord en Geest. Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar. En omdat de prediking het primaire middel ter zaligheid is, moeten de predikanten zorg dragen, als getrouwe gezanten van de Koning der kerk, alleen uit te dragen wat er in Zijn Woord verkondigt staat, en zo de volle raad Gods te verkondigen, en niet het Woord aan de hoorders aanpassen.

2 7Predik 8het Woord; 9houd aan 10tijdiglijk, 11ontijdiglijk; 12wederleg, 13bestraf, 14vermaan 15in alle lankmoedigheid en 16leer.
3 Want er zal een tijd zijn wanneer zij 17de gezonde leer niet zullen 18verdragen; maar 19ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars 20opgaderen 21naar hun eigen begeerlijkheden,
4 En zullen 22hun gehoor 23van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot 24fabelen.
,maar dan moet Christus wel gepreekt worden als gewillige Borg en Zaligmaker.
Begrijp ik dat jij deze zin remonstants vindt? De Christus van de Schriften moet gepreekt worden en zoals in bovenstaand citaat heeft de Schrift Hem geopenbaard en zo heeft Paulus Hem gepredikt Jezus Christus en die gekruisigd. En diezelfde prediking is nog altijd noodzakelijk . Een prediking met Christus als middelpunt en zo'n prediking vind je niet overal omdat mensen zich idd zichzelf leraars opgaderen die met verhaaltjes van mensen op de preekstoel komen en dat voor een bevindelijke preek houden.
Ik vind dat als jij iemand beschuldigd van remonstantisme wel moet uitleggen waar die persoon dan volgens jou scheef gaat. En voorts wens ik jou een gezegende zondag toe met een prediking waar Gods volle raad mag klinken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Bert of ik ben slecht in formuleren of jij slecht in lezen :bobo Waar zeg ik dat dode zondaren uit eigen kracht ....en wat er verder volgt. Juist probeer ik te stellen dat Christus alles doet, éénzijdig Godswerk, maar dat doet Hij bij geestelijk dode zondaren en ja, die horen Zijn stem (Wonder van Zijn genade) net zoals Lazarus in het graf de stem van Jezus hoorde :Lazarus kom uit.
Dan moet je het dus niet zo formuleren:


Dat is dan apart omdat jij hiervoor nog zegt dat Zacheüs in de boom mischien al levendgemaakt was. Ik ben het met memento eens dat Jezus zalig maakt wat verloren is. Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en biedt Zichzelf aan
als Zaligmaker. Daarom is een prediking zonder aanbod zo arm.Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar,maar dan moet Christus wel gepreekt worden als gewillige Borg en Zaligmaker. Soms denk ik wel dat de mensen die het aanbod van genade afwijzen bang zijn vooriets anders namelijk een remonstrants aannemen van dat aanbod. Daar ben ik net zo bang voor maar die angst mag de prediking niet verschralen.
Zoals Memento ook al schreef, de predikant moet gewoon preken wat in de tekst staat.

De predikant zaligt geen mensen door maar een ruim aanbod voor de mensen te leggen. Dat doet God zelf, door de woorden van de gebrekkigste prediking te gebruiken vaak. Dus is het niet het aanbod dat zaligt, maar het eenzijdige Godswerk.

Zou ik je gezegde zo willen stellen:

Hij zoekt de dode zondaar op in zijn verlorenheid en werkt in het hart van Zijn volk met Zijn onwederstandelijk, krachtdadig werk door Zijn Woord en Geest. Want het liefste werk van de Heilige Geest is Christus door de prediking te openbaren aan de ziel van een zondaar. En omdat de prediking het primaire middel ter zaligheid is, moeten de predikanten zorg dragen, als getrouwe gezanten van de Koning der kerk, alleen uit te dragen wat er in Zijn Woord verkondigt staat, en zo de volle raad Gods te verkondigen, en niet het Woord aan de hoorders aanpassen.

2 7Predik 8het Woord; 9houd aan 10tijdiglijk, 11ontijdiglijk; 12wederleg, 13bestraf, 14vermaan 15in alle lankmoedigheid en 16leer.
3 Want er zal een tijd zijn wanneer zij 17de gezonde leer niet zullen 18verdragen; maar 19ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars 20opgaderen 21naar hun eigen begeerlijkheden,
4 En zullen 22hun gehoor 23van de waarheid afwenden en zullen zich keren tot 24fabelen.
,maar dan moet Christus wel gepreekt worden als gewillige Borg en Zaligmaker.
Begrijp ik dat jij deze zin remonstants vindt? De Christus van de Schriften moet gepreekt worden en zoals in bovenstaand citaat heeft de Schrift Hem geopenbaard en zo heeft Paulus Hem gepredikt Jezus Christus en die gekruisigd. En diezelfde prediking is nog altijd noodzakelijk . Een prediking met Christus als middelpunt en zo'n prediking vind je niet overal omdat mensen zich idd zichzelf leraars opgaderen die met verhaaltjes van mensen op de preekstoel komen en dat voor een bevindelijke preek houden.
Ik vind dat als jij iemand beschuldigd van remonstantisme wel moet uitleggen waar die persoon dan volgens jou scheef gaat. En voorts wens ik jou een gezegende zondag toe met een prediking waar Gods volle raad mag klinken.
De manier waarop jij het stelt, lijkt het dat je zegt dat de Heilige Geest alleen dan Zijn werk doen kan in de levendmaking, als Christus maar als gewillig gepreekt wordt. En als dat werkelijk is wat je bedoeld, dan is onze zaligheid niet langer eenzijdig Godswerk, maar is het geworden, 'God wat, en de mens wat, zolang de mens maar mee werken wil met vruchten van zijn eigen akker'... Dan komt het dus op een 'gunnende' predikant aan...

(heb nooit recht begrepen wat een 'gunnnende' predikant is... Ik gun iedereen van harte de zaligheid, en hoop dat dat waar is voor alle predikanten, van wat voor stempel dan ook. Maar terwijl de predikant het instrument in Gods hand is, om als Zijn gezant het Woord van de Koning te brengen, is het niet het werk van de predikant om mensen zalig te maken. Dat is Gods werk. ALLEEN!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:. En voorts wens ik jou een gezegende zondag toe met een prediking waar Gods volle raad mag klinken.
Dat is ook mijn wens en beide, niet alleen voor u, en ook voor mij, maar voor alle lezers hier.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie