Wat je zegt klopt: Gods genadige en onverwachte handelen staat hier centraal. Jezus, de Messias, die het uitschot van de maatschappij redt. Wie het hier gaat hebben over Zacheüs ellendekennis, voegt niet alleen iets toe wat er niet staat, hij ontkracht ook het hele doel van het verhaal. Het verhaal wil illustreren dat Jezus zoekt en zaligmaakt wat verloren is, wat naar Hem niet vraagt. Terwijl een mens met ellendekennis wél naar Christus vraagt.Bert Mulder schreef:Wat mij opvalt uit de Zacheus geschiedenis, is het eenzijdige Godswerk. Zacheus had zich nooit aan God en gebod gestoord.... En nu moest hij opeens Jezus zien... Omdat God, door Zijn Geest, al in zijn hart werktte.memento schreef: De nadruk van deze geschiedenis ligt niet bij Zacheüs, maar bij Jezus. Jezus die de blinden geneest (18:35-43) en die het uitschot van de maatschappij opzoekt (19:1-10). Jezus openbaart zich hiermee als de beloofde Messias. Het volk herkende in Hem de vervulling van wat over de Messias gezegd was. Dat blijkt ook uit wat volgt (vs 11): Toen zij daarnaar luisterden, sprak Hij nog een gelijkenis uit, omdat (...) zij meenden, dat het Koninkrijk Gods terstond openbaar zou worden..
Wie dus Luk 19:1-10 preekt over Zacheüs, mist de kern van de boodschap. Het gaat niet om Zacheüs an sich, het gaat over Jezus die Zich openbaart als Messias, die enerzijds komt zoals het volk verwachtte op grond van de profetiën, maar anderzijds ook heel anders was dan het volk wilde. Jezus Zelf vat het doel van de Zacheüs-geschiedenis samen (vs 9-10): Heden is aan dit huis redding geschonken, omdat ook deze een zoon van Abraham is. Want de Zoon des mensen is gekomen om het verlorene te zoeken en te redden.
Zacheus had geen aanbod, voor dat hij het werk van de Geest in zijn hart had.
Wat betreft je opmerking van het aanbod, die doet m.i. hier niet ter zake, bij de Zacheus geschiedenis is geen sprake van prediking of aanbod. Jezus sprak, en Zacheus gehoorzaamde.