„Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Kijk, en dat is nu de grote onzin in dit verband: in het paradijs konden we het en nu doet God alsof we dat nu nog kunnen. God weet (gelukkig) wel beter en zegt ook nergens na 'het aanbod': doch lees de kleine lettertjes van het verbond, Ik vraag wel om bekering en geloof, maar u bent er natuurlijk niet toe in staat.
Refo, je begrijpt blijkbaar niet dat God niet van Zijn recht af kan stappen, want dan zou God ophouden God te zijn...

En daarom heeft Christus het offer aan het kruis gebracht voor onze zonden...

Maar Gods eis blijft dezelfde... Want God veranderd niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:Dat is remonstrants, en dat lees je erzelf in. Je onderscheid niet het verschil tussen het remonstrantse aanbod en het gereformeerde aanbod. Het weerleggen van de gereformeerde variant met argumenten die slechts slaan op de remonstrantse opvatting is een misvatting kunstmatig in stand houden en gaat voorbij aan de essentie van de problematiek.

Ik stel nadrukkelijk dan God tot een ieder zegt dat hij bekeerd moet worden.
En welmenend dat God dit niet zonder reden bekend maakt in het laten verkondigen van de Naam van Zijn Zoon! Een ieder die zich tot Hem wendt mag geen twijfel hebben of God niet wil geven wat Hij eist. Zo trokken de reformatoren de lijn naar Augustinus, die het lang geleden zo geformuleerd heeft. We mogen om met Calvijn te spreken, niet de eerste oorzaak van de verkiezing en verwerping betrekken op de prediking maar het Woord voluit prediken met bevel van geloof en bekering. Een ieder die wil is uit God geboren. Dat blijkt nooit buiten de vruchten van geloof en bekering om
.
Geachte G de Bruijn, dat was een vraag aan je, geen stelling...

Het blauwe ben ik met je eens...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef: Overigens heb ik persoonlijk geen moeite met het inwisselen van het woord aanbod voor 'voorstellen' als het maar een welmenend voorstellen is in de zin van beschikbaar stellen of nodigen. Zo lezen we het ook bij veel reformatoren.
En wat, geachte GJ de Bruijn, bedoel je dan wel met 'welmenend voorstellen'?

Welmenend, in die zin dat God tot een ieder zegt dat hij bekeerd kan worden?
Dat is remonstrants, en dat lees je erzelf in. Je onderscheid niet het verschil tussen het remonstrantse aanbod en het gereformeerde aanbod. Het weerleggen van de gereformeerde variant met argumenten die slechts slaan op de remonstrantse opvatting is een misvatting kunstmatig in stand houden en gaat voorbij aan de essentie van de problematiek.

Ik stel nadrukkelijk dan God tot een ieder zegt dat hij bekeerd moet worden.
En welmenend dat God dit niet zonder reden bekend maakt in het laten verkondigen van de Naam van Zijn Zoon! Een ieder die zich tot Hem wendt mag geen twijfel hebben of God niet wil geven wat Hij eist. Zo trokken de reformatoren de lijn naar Augustinus, die het lang geleden zo geformuleerd heeft. We mogen om met Calvijn te spreken, niet de eerste oorzaak van de verkiezing en verwerping betrekken op de prediking maar het Woord voluit prediken met bevel van geloof en bekering. Een ieder die wil is uit God geboren. Dat blijkt nooit buiten de vruchten van geloof en bekering om.
Ben het het bijna helemaal eens met de lange posting van GJdeBruijn. Begrijp ook niet waar Bert er iets remonstrants in leest. Zou het niet zo zijn dat Bert met op zich Bijbelse waarheden (Christus is alleen voor de Zijnen gestorven) teveel uit het oog verliest dat het aanbod tot alle hoorders komt voor de één een reuke ten leven en voor de ander een reuke ten dood. Maar die verloren gaan hebben het bloed van Jezus onrein geacht, zijn er aan voorbij gegeaan.Zijn dus ook niet te verontschuldigen. De predikanten hebben maar één opdracht om als de zaaier het zaad ruim te zaaien (niet alleen in de weltoebereide aarde).
Soms denk ik dat er predikanten zijn die dat zaad het liefst genetisch willen modificeren (aanpassen) om er zo al de Dogma's in te stoppen en het dan zaadje voor zaadje te planten op de plaats die hun goeddunkt. Kohlbrugge zei . Bij iedere preek trek je de Dogma's scheef, dat kan ook niet anders want niet in elke tekst zit de hele dogmatiek verwerkt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Ben het het bijna helemaal eens met de lange posting van GJdeBruijn. Begrijp ook niet waar Bert er iets remonstrants in leest. Zou het niet zo zijn dat Bert met op zich Bijbelse waarheden (Christus is alleen voor de Zijnen gestorven) teveel uit het oog verliest dat het aanbod tot alle hoorders komt voor de één een reuke ten leven en voor de ander een reuke ten dood. Maar die verloren gaan hebben het bloed van Jezus onrein geacht, zijn er aan voorbij gegeaan.Zijn dus ook niet te verontschuldigen. De predikanten hebben maar één opdracht om als de zaaier het zaad ruim te zaaien (niet alleen in de weltoebereide aarde).
Soms denk ik dat er predikanten zijn die dat zaad het liefst genetisch willen modificeren (aanpassen) om er zo al de Dogma's in te stoppen en het dan zaadje voor zaadje te planten op de plaats die hun goeddunkt. Kohlbrugge zei . Bij iedere preek trek je de Dogma's scheef, dat kan ook niet anders want niet in elke tekst zit de hele dogmatiek verwerkt.
En waar zei ik dat dan?

Lees je wel wat ik post?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Ben het het bijna helemaal eens met de lange posting van GJdeBruijn. Begrijp ook niet waar Bert er iets remonstrants in leest. Zou het niet zo zijn dat Bert met op zich Bijbelse waarheden (Christus is alleen voor de Zijnen gestorven) teveel uit het oog verliest dat het aanbod tot alle hoorders komt voor de één een reuke ten leven en voor de ander een reuke ten dood. Maar die verloren gaan hebben het bloed van Jezus onrein geacht, zijn er aan voorbij gegeaan.Zijn dus ook niet te verontschuldigen. De predikanten hebben maar één opdracht om als de zaaier het zaad ruim te zaaien (niet alleen in de weltoebereide aarde).
Soms denk ik dat er predikanten zijn die dat zaad het liefst genetisch willen modificeren (aanpassen) om er zo al de Dogma's in te stoppen en het dan zaadje voor zaadje te planten op de plaats die hun goeddunkt. Kohlbrugge zei . Bij iedere preek trek je de Dogma's scheef, dat kan ook niet anders want niet in elke tekst zit de hele dogmatiek verwerkt.
En waar zei ik dat dan?

Lees je wel wat ik post?
Bert Mulder schreef:
En wat, geachte GJ de Bruijn, bedoel je dan wel met 'welmenend voorstellen'?

Welmenend, in die zin dat God tot een ieder zegt dat hij bekeerd kan worden?

Indien zo, dan loop je weer vast op het 2e punt van Dordt, daar Christus alleen voor de Zijnen gestorven is.
Ja hoor ik lees je postings zeker :) Je eigen citaat als reactie op GJ de Bruin zijn posting. Ik hoor van jou wel wat je afwijst maar niet hoe volgens jou het welmenend aanbod moet functioneren in de prediking. Of moet er helemaal geen aanbod in de prediking zitten?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door JolandaOudshoorn »

Dit las ik zonet, wel interssant in het kader van deze discussie
Tegenwerping 2: Waarom predikt u dan Christus tot ons en roept u ons toe tot Hem te komen,
te geloven, ons te bekeren, en de middelen ter zaligheid te gebruiken?

Antwoord: Omdat het uw plicht is. Het is uw plicht Christus aan te nemen, zoals Hij in het Evangelie
wordt aangeboden. Het is uw plicht berouw te hebben over uw zonden en heilig te zijn in geheel uw wandel.
Deze dingen zijn u van God geboden, en zijn gebod en niet uw vermogen, is de mate van uw plicht.
Bovendien zijn deze roepingen en vermaningen de middelen, waarvan het Gode behaagt gebruik
te maken om Zijn uitverkorenen tot bekering te brengen en de genade in hun hart te werken.
Voor hen is het geloof uit het gehoor (Rom. 10:17), terwijl zij even onmachtig zijn om zichzelf te helpen als
de overigen van de mensheid. Op zeer goede gronden mogen wij op bevel van God, Die de doden verwekt,
tot hun graven gaan en in Zijn naam uitroepen: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden,
en Christus zal over u lichten (Ef. 5:14). En aangezien de uitverkorenen niet te kennen en van anderen
niet te onderscheiden zijn voor hun bekering, zoals de zon schijnt op het gelaat van de blinde en de regen
zowel op de rotsen valt als op de vruchtbare vlakten, zo prediken wij Christus aan allen, en schieten
in eenvoudigheid de pijl, die God Zelf bestuurt, zoals Hij passend vindt. Deze oproepen en vermaningen zijn
bovendien niet helemaal vruchteloos, zelfs niet voor diegenen die er niet door bekeerd worden.
Zulke personen kunnen overtuigd worden, hoewel zij niet bekeerd worden. Hoewel zij door deze middelen
niet geheiligd worden, kunnen deze middelen hen er misschien van weerhouden te vervallen in buitensporige
goddeloosheid, waartoe zij anders gekomen zouden zijn. De middelen der genade doen als het ware dienst
om vele zielen te balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven
herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders zouden doen.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:

Ja hoor ik lees je postings zeker :) Je eigen citaat als reactie op GJ de Bruin zijn posting. Ik hoor van jou wel wat je afwijst maar niet hoe volgens jou het welmenend aanbod moet functioneren in de prediking. Of moet er helemaal geen aanbod in de prediking zitten?
In de prediking moet altijd tot iedereen het gebod komen, "bekeerd u, en geloof!"

Zo vinden we het ook terug in de predikatie van Petrus op pinksterdag, alsook in de prediking van de andere apostelen.


38 En Petrus zeide tot hen: 76Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt 77in den Naam van Jezus Christus, 78tot vergeving der zonden; en gij zult 79de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt 80de belofte toe, en 81uw zkinderen, en allen adie daar 82verre zijn, zovelen als er de Heere onze God 83toe roepen zal.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:Dit las ik zonet, wel interssant in het kader van deze discussie
Tegenwerping 2: Waarom predikt u dan Christus tot ons en roept u ons toe tot Hem te komen,
te geloven, ons te bekeren, en de middelen ter zaligheid te gebruiken?

Antwoord: Omdat het uw plicht is. Het is uw plicht Christus aan te nemen, zoals Hij in het Evangelie
wordt aangeboden. Het is uw plicht berouw te hebben over uw zonden en heilig te zijn in geheel uw wandel.
Deze dingen zijn u van God geboden, en zijn gebod en niet uw vermogen, is de mate van uw plicht.
Bovendien zijn deze roepingen en vermaningen de middelen, waarvan het Gode behaagt gebruik
te maken om Zijn uitverkorenen tot bekering te brengen en de genade in hun hart te werken.
Voor hen is het geloof uit het gehoor (Rom. 10:17), terwijl zij even onmachtig zijn om zichzelf te helpen als
de overigen van de mensheid. Op zeer goede gronden mogen wij op bevel van God, Die de doden verwekt,
tot hun graven gaan en in Zijn naam uitroepen: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden,
en Christus zal over u lichten (Ef. 5:14). En aangezien de uitverkorenen niet te kennen en van anderen
niet te onderscheiden zijn voor hun bekering, zoals de zon schijnt op het gelaat van de blinde en de regen
zowel op de rotsen valt als op de vruchtbare vlakten, zo prediken wij Christus aan allen, en schieten
in eenvoudigheid de pijl, die God Zelf bestuurt, zoals Hij passend vindt. Deze oproepen en vermaningen zijn
bovendien niet helemaal vruchteloos, zelfs niet voor diegenen die er niet door bekeerd worden.
Zulke personen kunnen overtuigd worden, hoewel zij niet bekeerd worden. Hoewel zij door deze middelen
niet geheiligd worden, kunnen deze middelen hen er misschien van weerhouden te vervallen in buitensporige
goddeloosheid, waartoe zij anders gekomen zouden zijn. De middelen der genade doen als het ware dienst
om vele zielen te balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven
herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders zouden doen.
Helemaal mee eens
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Dit las ik zonet, wel interssant in het kader van deze discussie
Tegenwerping 2: Waarom predikt u dan Christus tot ons en roept u ons toe tot Hem te komen,
te geloven, ons te bekeren, en de middelen ter zaligheid te gebruiken?

Antwoord: Omdat het uw plicht is. Het is uw plicht Christus aan te nemen, zoals Hij in het Evangelie
wordt aangeboden. Het is uw plicht berouw te hebben over uw zonden en heilig te zijn in geheel uw wandel.
Deze dingen zijn u van God geboden, en zijn gebod en niet uw vermogen, is de mate van uw plicht.
Bovendien zijn deze roepingen en vermaningen de middelen, waarvan het Gode behaagt gebruik
te maken om Zijn uitverkorenen tot bekering te brengen en de genade in hun hart te werken.
Voor hen is het geloof uit het gehoor (Rom. 10:17), terwijl zij even onmachtig zijn om zichzelf te helpen als
de overigen van de mensheid. Op zeer goede gronden mogen wij op bevel van God, Die de doden verwekt,
tot hun graven gaan en in Zijn naam uitroepen: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden,
en Christus zal over u lichten (Ef. 5:14). En aangezien de uitverkorenen niet te kennen en van anderen
niet te onderscheiden zijn voor hun bekering, zoals de zon schijnt op het gelaat van de blinde en de regen
zowel op de rotsen valt als op de vruchtbare vlakten, zo prediken wij Christus aan allen, en schieten
in eenvoudigheid de pijl, die God Zelf bestuurt, zoals Hij passend vindt. Deze oproepen en vermaningen zijn
bovendien niet helemaal vruchteloos, zelfs niet voor diegenen die er niet door bekeerd worden.
Zulke personen kunnen overtuigd worden, hoewel zij niet bekeerd worden. Hoewel zij door deze middelen
niet geheiligd worden, kunnen deze middelen hen er misschien van weerhouden te vervallen in buitensporige
goddeloosheid, waartoe zij anders gekomen zouden zijn. De middelen der genade doen als het ware dienst
om vele zielen te balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven
herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders zouden doen.
Helemaal mee eens
Ik ook behalve onderstaand citaat heb ik wat moeite mee:
Deze oproepen en vermaningen zijn
bovendien niet helemaal vruchteloos, zelfs niet voor diegenen die er niet door bekeerd worden.
Zulke personen kunnen overtuigd worden, hoewel zij niet bekeerd worden. Hoewel zij door deze middelen
niet geheiligd worden, kunnen deze middelen hen er misschien van weerhouden te vervallen in buitensporige
goddeloosheid, waartoe zij anders gekomen zouden zijn.
Echt hoor voor diegenen die niet horen en onbekeerd blijven is deze prediking wel vruchteloos. Je kunt een beetje netjes leven toch geen vrucht noemen maar bijbels gezien witgepleisterde graven want van binnen heerst dan de dood.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Dit las ik zonet, wel interssant in het kader van deze discussie
Tegenwerping 2: Waarom predikt u dan Christus tot ons en roept u ons toe tot Hem te komen,
te geloven, ons te bekeren, en de middelen ter zaligheid te gebruiken?

Antwoord: Omdat het uw plicht is. Het is uw plicht Christus aan te nemen, zoals Hij in het Evangelie
wordt aangeboden. Het is uw plicht berouw te hebben over uw zonden en heilig te zijn in geheel uw wandel.
Deze dingen zijn u van God geboden, en zijn gebod en niet uw vermogen, is de mate van uw plicht.
Bovendien zijn deze roepingen en vermaningen de middelen, waarvan het Gode behaagt gebruik
te maken om Zijn uitverkorenen tot bekering te brengen en de genade in hun hart te werken.
Voor hen is het geloof uit het gehoor (Rom. 10:17), terwijl zij even onmachtig zijn om zichzelf te helpen als
de overigen van de mensheid. Op zeer goede gronden mogen wij op bevel van God, Die de doden verwekt,
tot hun graven gaan en in Zijn naam uitroepen: Ontwaak, gij die slaapt, en sta op uit de doden,
en Christus zal over u lichten (Ef. 5:14). En aangezien de uitverkorenen niet te kennen en van anderen
niet te onderscheiden zijn voor hun bekering, zoals de zon schijnt op het gelaat van de blinde en de regen
zowel op de rotsen valt als op de vruchtbare vlakten, zo prediken wij Christus aan allen, en schieten
in eenvoudigheid de pijl, die God Zelf bestuurt, zoals Hij passend vindt. Deze oproepen en vermaningen zijn
bovendien niet helemaal vruchteloos, zelfs niet voor diegenen die er niet door bekeerd worden.
Zulke personen kunnen overtuigd worden, hoewel zij niet bekeerd worden. Hoewel zij door deze middelen
niet geheiligd worden, kunnen deze middelen hen er misschien van weerhouden te vervallen in buitensporige
goddeloosheid, waartoe zij anders gekomen zouden zijn. De middelen der genade doen als het ware dienst
om vele zielen te balsemen, die er nooit door levend gemaakt worden. Hoewel zij hen niet in het leven
herstellen, houden zij hen toch af van zo zeer in de zonden te stinken als zij anders zouden doen.
Helemaal mee eens
Ik ook behalve onderstaand citaat heb ik wat moeite mee:
Deze oproepen en vermaningen zijn
bovendien niet helemaal vruchteloos, zelfs niet voor diegenen die er niet door bekeerd worden.
Zulke personen kunnen overtuigd worden, hoewel zij niet bekeerd worden. Hoewel zij door deze middelen
niet geheiligd worden, kunnen deze middelen hen er misschien van weerhouden te vervallen in buitensporige
goddeloosheid, waartoe zij anders gekomen zouden zijn.
Echt hoor voor diegenen die niet horen en onbekeerd blijven is deze prediking wel vruchteloos. Je kunt een beetje netjes leven toch geen vrucht noemen maar bijbels gezien witgepleisterde graven want van binnen heerst dan de dood.
Daar geef ik je ook gelijk in.

Voor hem ook is het een reuk doods ten dode...

En dat is het juist, dat de prediking niet voor allen bedoeld is ooit als een reuk des levens ten leven...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Marnix »

huisman schreef:
Echt hoor voor diegenen die niet horen en onbekeerd blijven is deze prediking wel vruchteloos. Je kunt een beetje netjes leven toch geen vrucht noemen maar bijbels gezien witgepleisterde graven want van binnen heerst dan de dood.
Klopt, voor degene die de woorden niet hoort en er naar doet, is het vruchteloos. Maar dat wil niet zeggen dat de bediening zelf vruchteloos is. Hoe kunnen mensen geloven als ze het evangelie niet horen? Nu horen ze en luisteren ze er niet naar, dan zal hen dat later ook verweten worden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Marnix schreef:
huisman schreef:
Echt hoor voor diegenen die niet horen en onbekeerd blijven is deze prediking wel vruchteloos. Je kunt een beetje netjes leven toch geen vrucht noemen maar bijbels gezien witgepleisterde graven want van binnen heerst dan de dood.
Klopt, voor degene die de woorden niet hoort en er naar doet, is het vruchteloos. Maar dat wil niet zeggen dat de bediening zelf vruchteloos is. Hoe kunnen mensen geloven als ze het evangelie niet horen? Nu horen ze en luisteren ze er niet naar, dan zal hen dat later ook verweten worden.
Ik zeg ook niet dat de prediking vruchteloos is maar voor de hoorders die geen daders van het Woord worden draagt het geen vrucht maar is het inderdaad een reuke ten dode.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Betr Mulder schreef:
En dat is het juist, dat de prediking niet voor allen bedoeld is ooit als een reuk des levens ten leven...
Ja, maar deze conclusie mag de prediking niet stempelen in die zin dat een predikant dan Christus alleen maar preekt voor ontdekte schuldverslagen zondaren. Maar preek het Evangelie aan alle creaturen!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4790
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Enige citaten van de Dortse vaderen:

1. Wij belijden, dat de verdienste en de kracht van de dood en de voldoening Christi, zo waardig en van zo grote prijs is, zo overmits de volkomenheid deszelfs, als overmits de oneindige waardigheid zijns Persoons; dat hetzelve niet alleen genoegzaam zij om aller menen zonden, zelfs de allergrootste uit te wissen, maar ook om alle de nakomelingen Adams, al waart dat er veel meer waren, zalig te maken, indien ze slechts datzelve met de waren geloof omhelsden.
2. Daar is ook niet aan te twijfelen, of dit is geweest de mening en het voorgestelde oogmerk Gods des Vaders, Zijn Zoon overgevende, en Christi Hemzelven opofferende, dat Hij zodanigen en zo groot rantsoen zou de betalen. Want al hetgene Christus door Zijn dood gedaan heeft, dat heeft Hij volgens zijns Vaders, en Zijns eigen zelfs voornemen en oogmerk gedaan.
3. En zulks is ook van de rechtgevoelenden nooit ontkent geweest, dat men aan het Christenvolk en aan allen de genen die het Evangelium verkondigt wordt, dit Zelve rantsoen van Christus, als zodanig zonder onderscheid behore te verkondigen, en in de Naam van Chris¬tus aan te bieden, opdat zelve ernstiglijk en volgens de raad des Vaders; latende Gode ondertussen Zijn verborgen oordelen bevolen, die deze genade uit¬deelt en toeeigent, beide zover en zo vele Hij wil, en aan wie Hij wil.


Engelse Theologen aanwezig bij de Synode, reactie op de artikelen der Remonstranten:

In de offerande Christi aanmerken wij twee dingen, de manier van de mensen te roepen tot de dadelijke mededeling dezer offerande, en de vrucht uit de zelve offerande tot de mensen verscheiden toekomende. In deze ver¬dienste des doods Christi wordt gefundeerd de algemene belofte des Evangeliums, na 't welke allen in Christus gelovende de vergeving der zonden en het eeuwig leven met der daad verkrijgen. In de Kerk alwaar na de belofte des Evangeliums de zaligheid allen wordt aange¬boden; is de bediening der genade zodanig dat ze genoegzaam is om alle onboetvaardige en ongelovige te overtuigen, dat zij door hun moedwillige schulden, óf nalatigheid óf verachting des Evangeliums verloren zijn gegaan, en de aangeboden weldaad verloren hebben. Hebreen 2 vers 3. Hoe zullen wij ontvlieden indien wij zo grote zaligheid verzuimen? Om der verachting wil der Zaligheid in de Evangelie aangeboden, worden wij der rechtvaardige straf schuldig. Ergo: zo wordt Zaligheid in de Evangelie aangeboden.

Uit de natuur der aangeboden weldaad, en uit Gods zeer klare woord, moet men oordelen, van die behulpselen der genade, die de mensen gegeven worden, maar niet uit het misbruik of de uitgang. Dewijl dan het Evangelie uit zijn natuur de mensen roept tot boetvaardigheid en zaligheid, dewijl de opwekselen der Goddelijke genade ook daartoe strekken, zo moeten wij niet menen dat God hier iets geveinsdelijk doet; dit bewijzen die ernstige en beweeglijke smekingen, 2 Cor. 5: 2. Vermaningen 2 Cor. 6: 1. Bestraffingen, Gal. 1; 6. Beloften, Openb. 3:3, 20 &c. Indien God niet alle de gene die Hij met deze gave Zijns Woords en Geestes waardig, ernstelijk zou nodigen, tot ernstige bekering, voorwaar zo zou God sommige, die Hij in de Naam Zijns Zoons roept, bedriegen, en de boden der Evangelie belofte, zouden van de geroepene beschuldigt mogen worden, van valse getuigenis gegeven te hebben, en die tot de bekering geroepen zijn, en verzuimen te gehoorzamen, zouden te verontschuldigen wezen. Want die roeping door het Woord en Geest kan men, niet zeggen, dat de mensen zonder onschuld maakt, indien dezelve maar tot den einde aangeboden. wordt, opdat zij de mens zonder onschuld zou maken.


Ds. J. Koelman:

Wacht u ervoor om te denken, zelfs om enig vermoeden in uw hart te koesteren, dat Christus niet aan allen aangeboden wordt, maar alleen aan degenen die zulk een diep inzicht in en gevoel hebben van hun gebrek, wat alleen aan de begenadigden door Gods Geest gegeven wordt.
Christus wordt aan allen, die het evangelie horen, vrij aangeboden. De nodiging is vrij voor allen. Al wie wil, laat die komen. Heeft hij maar een wil, hij zij dan wie hij is, hij zal aangenomen en verwelkomd worden, Jesaja 55:1; Openb. 22:17; Joh. 6:37. Het is waar dat er niemand is die Christus aanneemt en omhelst, zoals het evangelie Hem voorstelt, of hij heeft een waar geestelijk gezicht en enigermate een waarachtig gevoel, dat hij Christus mist en dat hij Hem volstrekt nodig heeft. De Geest van God werkt dat geestelijk gezicht in de ziel door de aanbieding van Jezus Christus. Het is echter onwaar dat Christus alleen aangeboden wordt aan degenen die zulk een gezicht en gevoel vooraf hebben. Het is het werk en het ambt van Christus om de ogen van de blinden te openen en hun het gezicht te geven, Jesaja 42:7; Openb. 3:18. Daarom worden degenen die dat licht missen tot Christus genodigd. De oorzaak dat vele zielen zich inhouden en hun wil tot Hem niet openbaar laten worden, is dat velen dit niet juist verstaan. Zo laten zij die geloofsbeoefening na, die van ieder in het evangelie geëist wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: „Mens moet wel ja zeggen tegen aanbod van genade”

Bericht door huisman »

Johann Gottfried Walther schreef:Enige citaten van de Dortse vaderen:

1. Wij belijden, dat de verdienste en de kracht van de dood en de voldoening Christi, zo waardig en van zo grote prijs is, zo overmits de volkomenheid deszelfs, als overmits de oneindige waardigheid zijns Persoons; dat hetzelve niet alleen genoegzaam zij om aller menen zonden, zelfs de allergrootste uit te wissen, maar ook om alle de nakomelingen Adams, al waart dat er veel meer waren, zalig te maken, indien ze slechts datzelve met de waren geloof omhelsden.
2. Daar is ook niet aan te twijfelen, of dit is geweest de mening en het voorgestelde oogmerk Gods des Vaders, Zijn Zoon overgevende, en Christi Hemzelven opofferende, dat Hij zodanigen en zo groot rantsoen zou de betalen. Want al hetgene Christus door Zijn dood gedaan heeft, dat heeft Hij volgens zijns Vaders, en Zijns eigen zelfs voornemen en oogmerk gedaan.
3. En zulks is ook van de rechtgevoelenden nooit ontkent geweest, dat men aan het Christenvolk en aan allen de genen die het Evangelium verkondigt wordt, dit Zelve rantsoen van Christus, als zodanig zonder onderscheid behore te verkondigen, en in de Naam van Chris¬tus aan te bieden, opdat zelve ernstiglijk en volgens de raad des Vaders; latende Gode ondertussen Zijn verborgen oordelen bevolen, die deze genade uit¬deelt en toeeigent, beide zover en zo vele Hij wil, en aan wie Hij wil.


Engelse Theologen aanwezig bij de Synode, reactie op de artikelen der Remonstranten:

In de offerande Christi aanmerken wij twee dingen, de manier van de mensen te roepen tot de dadelijke mededeling dezer offerande, en de vrucht uit de zelve offerande tot de mensen verscheiden toekomende. In deze ver¬dienste des doods Christi wordt gefundeerd de algemene belofte des Evangeliums, na 't welke allen in Christus gelovende de vergeving der zonden en het eeuwig leven met der daad verkrijgen. In de Kerk alwaar na de belofte des Evangeliums de zaligheid allen wordt aange¬boden; is de bediening der genade zodanig dat ze genoegzaam is om alle onboetvaardige en ongelovige te overtuigen, dat zij door hun moedwillige schulden, óf nalatigheid óf verachting des Evangeliums verloren zijn gegaan, en de aangeboden weldaad verloren hebben. Hebreen 2 vers 3. Hoe zullen wij ontvlieden indien wij zo grote zaligheid verzuimen? Om der verachting wil der Zaligheid in de Evangelie aangeboden, worden wij der rechtvaardige straf schuldig. Ergo: zo wordt Zaligheid in de Evangelie aangeboden.

Uit de natuur der aangeboden weldaad, en uit Gods zeer klare woord, moet men oordelen, van die behulpselen der genade, die de mensen gegeven worden, maar niet uit het misbruik of de uitgang. Dewijl dan het Evangelie uit zijn natuur de mensen roept tot boetvaardigheid en zaligheid, dewijl de opwekselen der Goddelijke genade ook daartoe strekken, zo moeten wij niet menen dat God hier iets geveinsdelijk doet; dit bewijzen die ernstige en beweeglijke smekingen, 2 Cor. 5: 2. Vermaningen 2 Cor. 6: 1. Bestraffingen, Gal. 1; 6. Beloften, Openb. 3:3, 20 &c. Indien God niet alle de gene die Hij met deze gave Zijns Woords en Geestes waardig, ernstelijk zou nodigen, tot ernstige bekering, voorwaar zo zou God sommige, die Hij in de Naam Zijns Zoons roept, bedriegen, en de boden der Evangelie belofte, zouden van de geroepene beschuldigt mogen worden, van valse getuigenis gegeven te hebben, en die tot de bekering geroepen zijn, en verzuimen te gehoorzamen, zouden te verontschuldigen wezen. Want die roeping door het Woord en Geest kan men, niet zeggen, dat de mensen zonder onschuld maakt, indien dezelve maar tot den einde aangeboden. wordt, opdat zij de mens zonder onschuld zou maken.


Ds. J. Koelman:

Wacht u ervoor om te denken, zelfs om enig vermoeden in uw hart te koesteren, dat Christus niet aan allen aangeboden wordt, maar alleen aan degenen die zulk een diep inzicht in en gevoel hebben van hun gebrek, wat alleen aan de begenadigden door Gods Geest gegeven wordt.
Christus wordt aan allen, die het evangelie horen, vrij aangeboden. De nodiging is vrij voor allen. Al wie wil, laat die komen. Heeft hij maar een wil, hij zij dan wie hij is, hij zal aangenomen en verwelkomd worden, Jesaja 55:1; Openb. 22:17; Joh. 6:37. Het is waar dat er niemand is die Christus aanneemt en omhelst, zoals het evangelie Hem voorstelt, of hij heeft een waar geestelijk gezicht en enigermate een waarachtig gevoel, dat hij Christus mist en dat hij Hem volstrekt nodig heeft. De Geest van God werkt dat geestelijk gezicht in de ziel door de aanbieding van Jezus Christus. Het is echter onwaar dat Christus alleen aangeboden wordt aan degenen die zulk een gezicht en gevoel vooraf hebben. Het is het werk en het ambt van Christus om de ogen van de blinden te openen en hun het gezicht te geven, Jesaja 42:7; Openb. 3:18. Daarom worden degenen die dat licht missen tot Christus genodigd. De oorzaak dat vele zielen zich inhouden en hun wil tot Hem niet openbaar laten worden, is dat velen dit niet juist verstaan. Zo laten zij die geloofsbeoefening na, die van ieder in het evangelie geëist wordt.
100% eens , bedankt voor deze les!!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie