Zorgelijk

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17340
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zorgelijk

Bericht door huisman »

refo schreef:Sjonge. Vroeger zouden we zeggen: hoe meer Roomse missen (zijnde vervloekte afgoderijen) er verstoord worden hoe beter. Maar nu voelen we opeens verwantschap.
Er is maar één die hier waardig op gereageerd heeft en het ook mag doen (het is zijn RKK) en dat is Antoine Bodar in het RD.Zijn reactie is nog sterker als je bedenkt dat hij zelf anders geaard is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Zorgelijk

Bericht door Marie-Henriëtte »

-
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 29 mei 2010, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zorgelijk

Bericht door jvdg »

Marie-Henriëtte schreef:
Ander schreef:Is de christenvervolging begonnen? ik vind dit echt zorgelijk:

http://www.refdag.nl/artikel/1464999/Ho ... Bosch.html
Correctie: vervolging van de roomsen. Het is toch te zot voor woorden dat de roomsen een dienst laten ontsieren door dergelijke verstoorders toe te laten? Typisch rooms. Vast uit op media aandacht. In bv. een gereformeerde gemeente waren dit soort ontsieringen van een dienst nooit toegelaten.
Het is alweer heel lang geleden, maar de inentingskwestie mbt polio heeft in (vooral) Elspeet voor heel veel commotie gezorgd (juist de GG).
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Zorgelijk

Bericht door Faramir »

Marie-Henriëtte schreef:
Ander schreef:Is de christenvervolging begonnen? ik vind dit echt zorgelijk:

http://www.refdag.nl/artikel/1464999/Ho ... Bosch.html
Correctie: vervolging van de roomsen. Het is toch te zot voor woorden dat de roomsen een dienst laten ontsieren door dergelijke verstoorders toe te laten? Typisch rooms. Vast uit op media aandacht. In bv. een gereformeerde gemeente waren dit soort ontsieringen van een dienst nooit toegelaten.
Wat een tenenkrommende reactie zeg.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Zorgelijk

Bericht door Marie-Henriëtte »

Faramir schreef:Wat een tenenkrommende reactie zeg.
Goed dan: christenvervolging i.p.v. roomsenvervolging. Had de R.K. Kerk dit incident kunnen voorkomen? Vorige week werd namelijk al aangekondigd dat deze actiegroep een bezoek zou brengen aan de kerk op zondag.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zorgelijk

Bericht door jvdg »

Marie-Henriëtte schreef:
Faramir schreef:Wat een tenenkrommende reactie zeg.
Goed dan: christenvervolging i.p.v. roomsenvervolging. Had de R.K. Kerk dit incident kunnen voorkomen? Vorige week werd namelijk al aangekondigd dat deze actiegroep een bezoek zou brengen aan de kerk op zondag.
En hoe had jij gedacht dit te kunnen voorkomen?
Commando's?
Elke actie vanuit de RK zou het conflict meer hebben doen escaleren.
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Zorgelijk

Bericht door Faramir »

Marie-Henriëtte schreef:
Faramir schreef:Wat een tenenkrommende reactie zeg.
Goed dan: christenvervolging i.p.v. roomsenvervolging. Had de R.K. Kerk dit incident kunnen voorkomen? Vorige week werd namelijk al aangekondigd dat deze actiegroep een bezoek zou brengen aan de kerk op zondag.
En wat had je dan in gedachten? De een katholieke kerk staat in principe open voor iedereen bij voorkeur elke dag. Ook vieringen zijn door een ieder bij te wonen ongeacht afkomst, geloof, geaardheid. Wat dan wel gevraagd wordt is dat men zich aanpast aan de geldende regels en zich als een gast in het huis van God gedraagt.

Men wist vooraf niet wat deze actie precies behelsde. De politie is vooraf ingeseind en die was ook aanwezig tijdens de viering. Indien het tot te ernstige ongeregeldheden zou komen zouden de mensen uiteindelijk verwijderd worden. Maar tot welke prijs zou dat gebeurd zijn?

Had de politie dan met ME paraat moeten staan en een ieder bij de ingang moeten controleren op identiteit? Hadden katholieken met knokploegen paraat moeten staan? Dat druist tegen het principe van een kerk en een viering in vind ik.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Zorgelijk

Bericht door -DIA- »

De band wordt wel steeds nauwer aangetrokken.
Het kringetje wordt steeds kleiner waarin de kerk nog vrij is.

Maar (ik heb dit al meer opgemerkt hier) als je niet
met gesloten ogen rond loopt zie je toch wel
dat er wat gaande is. En dat juist het de kerk het
mikpunt wordt (zoals door de eeuwen heen altijd)
en naarmate de dag van Christus komt zal het alleen
maar toenemen.
Laten we dan niet denken dat ons iets vreemds
overkomt.

Wat de vijand ook aangrijpt is om de moslims en
reformatorische christenen op één hoop te
vegen. Je begrijpt toch wel, met een beetje verstand,
dat dit echt GEZOCHT is... maar dat het wel
welkom is voor de tegenstander....
Let ook hoe er gehandeld wordt inzake de
vrouwenkwestie in de SGP...

Verder laat ik het aan de verstandige beoordeler over...
Wie niet blind is zal het toch opmerken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Zorgelijk

Bericht door Marie-Henriëtte »

Faramir schreef:En wat had je dan in gedachten? De een katholieke kerk staat in principe open voor iedereen bij voorkeur elke dag. Ook vieringen zijn door een ieder bij te wonen ongeacht afkomst, geloof, geaardheid. Wat dan wel gevraagd wordt is dat men zich aanpast aan de geldende regels en zich als een gast in het huis van God gedraagt.
Wist de R.K. Kerk dan niet wie deze actiegroep, COC, was? De COC is een groepering met gebrek aan respect voor de regels binnen jouw kerk en proberen hún regels op een tirannieke wijze op te dringen aan de R.K. Kerk. Gedragen zij zich als een gast tijdens een dienst, denk je?
Faramir schreef:Men wist vooraf niet wat deze actie precies behelsde. De politie is vooraf ingeseind en die was ook aanwezig tijdens de viering. Indien het tot te ernstige ongeregeldheden zou komen zouden de mensen uiteindelijk verwijderd worden. Maar tot welke prijs zou dat gebeurd zijn?
Wellicht was het inzetten van eigen beveiligers verstandiger geweest. Binnen de R.K. Kerk gelden regels, wie zich daar niet aan houdt en de dienst verstoord, kan dan weggehaald worden uit de dienst. Door eigen beveiliging als het moet. De Politie grijpt klaarblijkelijk niet in.
Faramir schreef:Had de politie dan met ME paraat moeten staan en een ieder bij de ingang moeten controleren op identiteit?
Volgens mij waren de leden van COC wel vrij herkenbaar, maar ik kan mij vergissen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zorgelijk

Bericht door jvdg »

-DIA- schreef:De band wordt wel steeds nauwer aangetrokken.
Het kringetje wordt steeds kleiner waarin de kerk nog vrij is.

Maar (ik heb dit al meer opgemerkt hier) als je niet
met gesloten ogen rond loopt zie je toch wel
dat er wat gaande is. En dat juist het de kerk het
mikpunt wordt (zoals door de eeuwen heen altijd)
en naarmate de dag van Christus komt zal het alleen
maar toenemen.
Laten we dan niet denken dat ons iets vreemds
overkomt.

Wat de vijand ook aangrijpt is om de moslims en
reformatorische christenen op één hoop te
vegen. Je begrijpt toch wel, met een beetje verstand,
dat dit echt GEZOCHT is... maar dat het wel
welkom is voor de tegenstander....
Let ook hoe er gehandeld wordt inzake de
vrouwenkwestie in de SGP...

Verder laat ik het aan de verstandige beoordeler over...
Wie niet blind is zal het toch opmerken.
Ben het in het algemeen gesproken met je eens.
Ik moest denken aan de christenvervolgingen in Rusland (baptisten overigens) die echt hebben moeten lijden om huns geloofs wil.
Ze zagen daarin, en putten er troost uit, dat ze in dezen leden om Christus wil.
Ook kun je lezen in boeken die over die vervolgingen gaan, dat deze christenen baden voor de christenen in het westen m.b.t. de decadentie die ons bezet.
Ik denk dat ze daar gelijk in hadden (hebben).

Onze welvaart en de nog bestaande vrijheid van Godsdienst is niet bevorderlijk voor het geestelijk leven.
Welvaart is zo vaak dodelijk voor geestelijk en afhankelijk leven.

Ik pleit niet voor tegenslag of vervolging, maar voor eenvoud en ootmoed dat wij nog kunnen leven, al wordt het steeds moeilijker, naar Gods geboden.

Dit wilde ik n.a.v. DIA's posting even kwijt.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zorgelijk

Bericht door jvdg »

Marie-Henriëtte schreef:
Faramir schreef:En wat had je dan in gedachten? De een katholieke kerk staat in principe open voor iedereen bij voorkeur elke dag. Ook vieringen zijn door een ieder bij te wonen ongeacht afkomst, geloof, geaardheid. Wat dan wel gevraagd wordt is dat men zich aanpast aan de geldende regels en zich als een gast in het huis van God gedraagt.
Wist de R.K. Kerk dan niet wie deze actiegroep, COC, was? De COC is een groepering met gebrek aan respect voor de regels binnen jouw kerk en proberen hún regels op een tirannieke wijze op te dringen aan de R.K. Kerk. Gedragen zij zich als een gast tijdens een dienst, denk je?
Faramir schreef:Men wist vooraf niet wat deze actie precies behelsde. De politie is vooraf ingeseind en die was ook aanwezig tijdens de viering. Indien het tot te ernstige ongeregeldheden zou komen zouden de mensen uiteindelijk verwijderd worden. Maar tot welke prijs zou dat gebeurd zijn?
Wellicht was het inzetten van eigen beveiligers verstandiger geweest. Binnen de R.K. Kerk gelden regels, wie zich daar niet aan houdt en de dienst verstoord, kan dan weggehaald worden uit de dienst. Door eigen beveiliging als het moet. De Politie grijpt klaarblijkelijk niet in.
Faramir schreef:Had de politie dan met ME paraat moeten staan en een ieder bij de ingang moeten controleren op identiteit?
Volgens mij waren de leden van COC wel vrij herkenbaar, maar ik kan mij vergissen.
Geweld gebruiken?
Escalatie?
Nee toch?
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Zorgelijk

Bericht door Faramir »

Marie-Henriëtte schreef:
Faramir schreef:En wat had je dan in gedachten? De een katholieke kerk staat in principe open voor iedereen bij voorkeur elke dag. Ook vieringen zijn door een ieder bij te wonen ongeacht afkomst, geloof, geaardheid. Wat dan wel gevraagd wordt is dat men zich aanpast aan de geldende regels en zich als een gast in het huis van God gedraagt.
Wist de R.K. Kerk dan niet wie deze actiegroep, COC, was? De COC is een groepering met gebrek aan respect voor de regels binnen jouw kerk en ook proberen zij homofilie op een tirannieke wijze op te dringen aan de R.K. Kerk. Gedragen zij zich als een gast tijdens een dienst, denk je?
De RKK weet prima wat het COC is. Op vrijdag is een woordvoerder hiervan nog in gesprek geweest met de bisschop en hebben ze na afloop een gezamenlijke persconferentie gehouden. Ondanks dat er geen overeenstemming is bereikt was het gesprek open, vriendelijk en opbouwend.

De katholieke Kerk zal op voorhand niemand weigeren om in de kerk te komen en om vieringen mee te vieren. Het evangelie wordt verkondigt aan een ieder die aanwezig wil zijn tijdens een viering. En hoe meer zielen hoe meer vreugd. Over het algemeen hebben vele homoseksuelen die speciaal voor dit protest naar de kathedraal waren gekomen zich best netjes gedragen. En ja, er liepen er velen weg halverwege de preek, dat is spijtig. Dat ze dat wat luid deden is ook spijtig. Maar zij hadden in ieder geval al drie lezingen uit de Bijbel waarvan een evangelielezing gehoord, dat is waarschijnlijk meer dan ze de afgelopen jaren te horen hebben gekregen.

Vooraf kun je niet weten of het protest netjes of iets minder netjes gebeurd. Daarnaast staat het een ieder vrij om te proberen om iets bespreekbaar te maken, ook het COC. Een viering is daar echter geen juiste gelegenheid voor. De katholieke Kerk laat zich niets opdringen, niet door een actiegroep en ook niet door een overheid.

In de catechismus van de katholieke Kerk staat een interessant stukje:

"Bij een niet gering aantal mannen en vrouwen is de homoseksuele neiging diepgeworteld. Zij kiezen niet zelf hun homoseksuele instelling uit; de homoseksualiteit betekent voor de meesten van hen een beproeving. Men moet deze mensen met respect, begrip en fijngevoeligheid behandelen. Men moet iedere vorm van onrechtmatige discriminatie vermijden. Ook deze mensen zijn geroepen om in hun leven de wil van God te volbrengen en - als zij christen zijn - de problemen die zij als gevolg van hun instelling ondervinden, te verenigen met het kruisoffer van de Heer."
Faramir schreef:Men wist vooraf niet wat deze actie precies behelsde. De politie is vooraf ingeseind en die was ook aanwezig tijdens de viering. Indien het tot te ernstige ongeregeldheden zou komen zouden de mensen uiteindelijk verwijderd worden. Maar tot welke prijs zou dat gebeurd zijn?
Wellicht was het inzetten van eigen beveiligers verstandiger geweest. Binnen de R.K. Kerk gelden regels, wie zich daar niet aan houdt en de dienst verstoord, kan dan verwijderd worden uit de dienst. Door eigen beveiliging als het moet. De Politie grijpt klaarblijkelijk niet in.
De Nederlandse kerkprovincie beschikt bij mijn weten niet over eigen beveiligers. Dat lijkt me voorbehouden aan het Vaticaan wat beveiligd wordt door de Zwitserse Garde. De politie greep niet in omdat tijdens de ordeverstoring de mensen die zich daarmee bezighielden al naar de uitgang liepen. Op zo'n moment ingrijpen zou enkel meer protest en onnodige agressie in Gods huis tewerkstellen.
Faramir schreef:Had de politie dan met ME paraat moeten staan en een ieder bij de ingang moeten controleren op identiteit?
Volgens mij waren de leden van COC wel vrij herkenbaar, maar ik kan mij vergissen.
Slechts een aantal COC leden waren duidelijk herkenbaar. Daarnaast staat het ook COC leden geheel vrij om een viering bij te wonen.

Maar vertel eens hoe een gereformeerde kerk hiermee om zou gaan. Ik ben inmiddels reuze benieuwd.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Zorgelijk

Bericht door Marie-Henriëtte »

Faramir schreef:Maar vertel eens hoe een gereformeerde kerk hiermee om zou gaan. Ik ben inmiddels reuze benieuwd.
Geen ervaring mee, gelukkig. Toch zie ik het niet zo snel gebeuren dat er naast mij in de kerk een groep mensen plaatsneemt die vervolgens op een zeer provocerende manier de draak steken met de Bijbel, Gods Woord. Dat wordt niet toegestaan.
jvdg schreef:Geweld gebruiken?
Escalatie?
Nee toch?
Waar heb ik het over geweld plegen gehad :quoi Ik zou niet durven.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zorgelijk

Bericht door Jongere »

Er was eigen beveiliging in de kerk, hoor. Tenminste, als ik het goed heb gelezen.
Bovendien heeft de kerk ingegrepen door geen communie te houden.

We staan absoluut de verkeerde kant op te kijken als we het in dit topic zouden hebben over verschillen tussen RK en gereformeerden. De reactie van M-H en refo vind ik dan ook absoluut niet op de plaats. De reacties die je in het filmpje kunt horen wijzen er op dat dit zich heel duidelijk tegen het christendom op zich keert. Dit had iedere willekeurige (bijbeltrouwe) kerk kunnen gebeuren.

Ik ben het helemaal eens met de topictitel. Ik vind het ook zorgelijk wat er gebeurt. Mensen die de eredienst verstoren worden aangemoedigd en vereerd als helden. Ik zag in een videoverslag een groep vrouwen al actievoerend zingen: 'er is een kindeke geboren op aard' voor ons allemaal'. Mensen claimen Jezus voor hun eigen gelijkheidsbeginsel. Eén mevrouw zei: 'ik ben een goed mens, ik verdien de hostie'. Is er ook enig idee van de inhoud van datgene waaraan ze zo graag willen deelnemen? Femke Halsema vindt het nodig om te noemen dat 'God toch liefde is', terwijl ze normaal niets van Hem wil weten. Mensen die je nooit in de kerk ziet komen zitten er opeens, sommigen in roze priestergewaden, om "hun" hostie op te eisen.
Ik vind dat de terreur van de gelijkheid gevaarlijke vormen aan gaat nemen. Natuurlijk begint een vervolging nooit direct met geweld. Maar als je je kerkdienst al niet meer ongestoord kunt houden zijn we echt een grens voorbij.

En @ M-H; hoe wordt dat dan niet toegestaan? Ik snap het niet echt. Geweld durf je niet over te spreken. Maar als er een paar honderd mensen richting de kerk komen die naar binnen willen heb je weinig 'niet toe te staan' volgens mij. Of doe je dan de kerk op slot? De dienst aflassen? Ik zie het nog niet echt voor me wat jouw (blijkbaar gulden middenweg) dan zou zijn in een situatie als deze. Die niet denkbeeldig is, ook niet voor onze kerken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9194
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Zorgelijk

Bericht door parsifal »

Ik hoop niet dat de SGP alleen protesteert uit eigen belang. Het verstoren van diensten lijkt me sowieso niet goed of het nu Katholieke, protestantse of Islamietische diensten zijn.

Verder heeft Femke Halsema een flink portie boter op haar hoofd. Normaalgesproken springt zo'n 2/3 van de kamer op de kast als homobijeenkomsten verstoord worden (en als de normale gang van zaken verstoord wordt is dat terecht), maar nu komt de SGP op voor het handhaven van de wet om een andere groep te beschermen en dan moet ze gaan sneren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie