De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

memento schreef:PS> Neemt niet weg dat ik vrees dat de CU sterk verwaterd is. Maar publiekelijk zwart maken zonder concrete punten is m.i. ongepast.
Ok, dan zijn we het daar over eens.
Verschillen we alleen nog van mening over de vraag of een predikant zich uit mag spreken over niet-religieuze kwesties.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door henriët »

Tiberius schreef:
memento schreef:PS> Neemt niet weg dat ik vrees dat de CU sterk verwaterd is. Maar publiekelijk zwart maken zonder concrete punten is m.i. ongepast.
Ok, dan zijn we het daar over eens.
Verschillen we alleen nog van mening over de vraag of een predikant zich uit mag spreken over niet-religieuze kwesties.
en indirect over een juf op school...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:PS> Neemt niet weg dat ik vrees dat de CU sterk verwaterd is. Maar publiekelijk zwart maken zonder concrete punten is m.i. ongepast.
Ok, dan zijn we het daar over eens.
Verschillen we alleen nog van mening over de vraag of een predikant zich uit mag spreken over niet-religieuze kwesties.
Als hij zich kan uitspreken (1) zonder te lasteren*, en (2) zonder daarmee zijn hoorders te beïnvloeden in een keuze die onder de christelijke vrijheid valt. Gezien de status van predikanten in de rechterzijde van onze gezindte, acht ik 2 onmogelijk.

* Laster is het zwartmaken van iemand, met termen als "verwateren" etc, zonder daarvoor concreter afwijkingen van de Schrift aan te wijzen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:PS> Neemt niet weg dat ik vrees dat de CU sterk verwaterd is. Maar publiekelijk zwart maken zonder concrete punten is m.i. ongepast.
Ok, dan zijn we het daar over eens.
Verschillen we alleen nog van mening over de vraag of een predikant zich uit mag spreken over niet-religieuze kwesties.
Als hij zich kan uitspreken (1) zonder te lasteren*, en (2) zonder daarmee zijn hoorders te beïnvloeden in een keuze die onder de christelijke vrijheid valt. Gezien de status van predikanten in de rechterzijde van onze gezindte, acht ik 2 onmogelijk.

* Laster is het zwartmaken van iemand, met termen als "verwateren" etc, zonder daarvoor concreter afwijkingen van de Schrift aan te wijzen.
1) Het CU als sterk verwaterd beschouwen is geen laster; het is door iedereen te constateren. Zoals ik al zei: leg de verkiezingsprogramma's maar eens naast elkaar. Overigens is het woord "verwaterd" van mij afkomstig.
2) Waarom zou hij zijn hoorders niet mogen beïnvloeden? Vooral in dit specifieke geval, daar hij veel van de politieke situatie op het eiland Tholen afweet.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Tiberius schreef: 2) Waarom zou hij zijn hoorders niet mogen beïnvloeden? Vooral in dit specifieke geval, daar hij veel van de politieke situatie op het eiland Tholen afweet.
Christelijke vrijheid is één van de hoofdthema's in Paulus brieven. M.i. volgt daaruit, dat predikanten (als zij weten dat hun mening veel invloed heeft) zich erg terughoudend moeten opstellen. Vergelijk het met de discussie over inenten: M.i. is het ook erg ongepast als een predikant door middel van een schrijfsel invloed op zijn lezers uitoefent (het zij voor, het zij tegen).

Uiteraard moeten predikanten wél duidelijk wijzen tegen dingen die duidelijk tegen de Schrift ingaan. Ik heb het hier dus alleen over zaken die onder de christelijke vrijheid vallen.

PS> Ik vrees dat in onze gezindte de christelijke vrijheid (en de daaruit volgende: individuele christelijke verantwoordelijkheid) te laag gewaardeerd wordt. Vaak worden dingen gedaan omdat iedereen het zo doet, of omdat de dominee het zegt, zonder dat men het zelf voor het aangezicht Gods verantwoord. Als het goed is, brengt deze verantwoordelijkheid afhankelijkheid mee. En ook een dieper besef van Gods heiligheid, omdat elke keuze voor het heilig aangezicht Gods verantwoord moet worden. Dat mis je, wanneer anderen de belangrijke keuzes voor je maken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

memento schreef:Christelijke vrijheid is één van de hoofdthema's in Paulus brieven. M.i. volgt daaruit, dat predikanten (als zij weten dat hun mening veel invloed heeft) zich erg terughoudend moeten opstellen.
Ondanks dat geeft Paulus toch over zaken die onder de christelijke vrijheid vallen zijn mening; bijvoorbeeld dat hij het beter vindt om niet te trouwen.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Verschillen we alleen nog van mening over de vraag of een predikant zich uit mag spreken over niet-religieuze kwesties.
Natuurlijk mag hij dat. De vrijheid van meningsuiting geldt immers ook voor een predikant. De vraag is voor mij daarom veel meer hoe en waar hij dat doet, ook in aanmerking nemend dat een predikant een bijzondere voorbeeld- en ambassadeursfunctie heeft.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:Christelijke vrijheid is één van de hoofdthema's in Paulus brieven. M.i. volgt daaruit, dat predikanten (als zij weten dat hun mening veel invloed heeft) zich erg terughoudend moeten opstellen.
Ondanks dat geeft Paulus toch over zaken die onder de christelijke vrijheid vallen zijn mening; bijvoorbeeld dat hij het beter vindt om niet te trouwen.
Klopt, en hij geeft heel duidelijk aan dat dat zijn persoonlijke mening is, niet de mening van een apostel, niet de mening van God.

Als een predikant de disclaimer opneemt: "Wat ik hier schrijf, is mijn persoonlijke mening", heb ik er niet zoveel moeite mee. Doet hij dat niet, dan heb ik er wel moeite mee, simpelweg omdat alles wat een dominee in een kerkblaadje schrijft, hij dat schrijft als dominee, niet als privé-persoon.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Zita »

Het zou mijns inziens al veel beter zijn geweest als de dominee geen namen had genoemd. Hij kan toch gewoon zeggen dat naar zijn mening de SGP de partij is die het dichtst bij de Bijbel staat? Eventueel kan hij dan nog zeggen dat CU en VVD (en nog wat partijen) volgens hem geen goede optie zijn, met opgaaf van redenen. Maar de CU-juf en de overgestapte SGP-VVD'er bij name noemen, voegt erg weinig toe.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door albion »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Christelijke vrijheid is één van de hoofdthema's in Paulus brieven. M.i. volgt daaruit, dat predikanten (als zij weten dat hun mening veel invloed heeft) zich erg terughoudend moeten opstellen.
Ondanks dat geeft Paulus toch over zaken die onder de christelijke vrijheid vallen zijn mening; bijvoorbeeld dat hij het beter vindt om niet te trouwen.
Klopt, en hij geeft heel duidelijk aan dat dat zijn persoonlijke mening is, niet de mening van een apostel, niet de mening van God.

Als een predikant de disclaimer opneemt: "Wat ik hier schrijf, is mijn persoonlijke mening", heb ik er niet zoveel moeite mee. Doet hij dat niet, dan heb ik er wel moeite mee, simpelweg omdat alles wat een dominee in een kerkblaadje schrijft, hij dat schrijft als dominee, niet als privé-persoon.

Ik denk dat het artikel al eerder in de Eendrachtsbode gestaan heeft.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

albion schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Christelijke vrijheid is één van de hoofdthema's in Paulus brieven. M.i. volgt daaruit, dat predikanten (als zij weten dat hun mening veel invloed heeft) zich erg terughoudend moeten opstellen.
Ondanks dat geeft Paulus toch over zaken die onder de christelijke vrijheid vallen zijn mening; bijvoorbeeld dat hij het beter vindt om niet te trouwen.
Klopt, en hij geeft heel duidelijk aan dat dat zijn persoonlijke mening is, niet de mening van een apostel, niet de mening van God.

Als een predikant de disclaimer opneemt: "Wat ik hier schrijf, is mijn persoonlijke mening", heb ik er niet zoveel moeite mee. Doet hij dat niet, dan heb ik er wel moeite mee, simpelweg omdat alles wat een dominee in een kerkblaadje schrijft, hij dat schrijft als dominee, niet als privé-persoon.

Ik denk dat het artikel al eerder in de Eendrachtsbode gestaan heeft.
:)
What's in a name?
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door albion »

Tiberius schreef:
albion schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef: Ondanks dat geeft Paulus toch over zaken die onder de christelijke vrijheid vallen zijn mening; bijvoorbeeld dat hij het beter vindt om niet te trouwen.
Klopt, en hij geeft heel duidelijk aan dat dat zijn persoonlijke mening is, niet de mening van een apostel, niet de mening van God.

Als een predikant de disclaimer opneemt: "Wat ik hier schrijf, is mijn persoonlijke mening", heb ik er niet zoveel moeite mee. Doet hij dat niet, dan heb ik er wel moeite mee, simpelweg omdat alles wat een dominee in een kerkblaadje schrijft, hij dat schrijft als dominee, niet als privé-persoon.

Ik denk dat het artikel al eerder in de Eendrachtsbode gestaan heeft.
:)
What's in a name?
Ik denk dat hij het in de Eendrachtsbode als privé-persoon geschreven heeft.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

albion schreef:Ik denk dat hij het in de Eendrachtsbode als privé-persoon geschreven heeft.
Dat plaatst de zaak natuurlijk in een ander perspectief.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Fjodor »

Een belangrijk punt volgens mij is dat deze ds de vraag of men voor de CU of voor de SGP stemt tot een religieuze kwestie maakt, en dat hij als dominee dan ook zijn religieuze gezag gebruikt om kiezers duidelijk te maken dat het stemmen op de CU christelijk gezien eigenlijk niet acceptabel is. Dat wordt mijns inziens heel snel gewetensdwang. En dan gaat een dominee volgens mij te ver.
Hoewel ik het er niet mee eens ben kan ik me zeker voorstellen dat mensen de CU oprecht christelijker vinden dan de SGP. Of dat nu terecht of onterecht is doet er in dezen niet zoveel toe, laat de mensen hun christelijke vrijheid.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door jakobmarin »

Mariska van Deelen (CU) met voorkeursstemmen in de raad

THOLEN - Drie mensen zijn met voorkeursstemmen in de gemeenteraad van Tholen gekozen.
Het zijn Mariska van Deelen van de ChristenUnie en Anco Fase en Gré Boelhouwers van de VVD.

Mariska van Deelen werd onlangs aangevallen door dominee De Jongste van de gereformeerde gemeente in Tholen. Hij vond het kwalijk dat zij, als lerares van de reformatorische basisschool, op de lijst van de CU stond. De dominee riep ouders op om toch vooral niet in de verleiding te komen om op haar te stemmen.

Toch haalde Van Deelen 267 stemmen. CU-lijsttrekker Bram van de Sande heeft het vermoeden dat dit mede komt door de uitspraken van De Jongste.
(...)
Bron: www.pzc.nl
Zo heeft ds. De Jongste het tegenovergestelde bereikt van wat hij wilde....
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Plaats reactie