De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Afgewezen »

Lieten Jezus en Paulus zich uit over politieke kwesties?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Hendrikus »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Waarom niet?
Omdat het beledigend en onfatsoenlijk is om mensen af te schilderen als beginselloze opportunist of als verleidster. En met dit gedrag schaadt De Jongste in mijn ogen ook de Kerk van Christus. "Moet je zien hoe die christenen met elkaar omgaan, je zou er echt jaloers op worden..."
Tholen - Meliskerke is nog wel een eind fietsen, maar de link met Franca Treur ligt voor het oprapen...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11415
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Mister »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Waarom niet?
Omdat het beledigend en onfatsoenlijk is om mensen af te schilderen als beginselloze opportunist of als verleidster. En met dit gedrag schaadt De Jongste in mijn ogen ook de Kerk van Christus. "Moet je zien hoe die christenen met elkaar omgaan, je zou er echt jaloers op worden..."
Precies, als deze opmerkingen zo gezegd zijn (dat moet je eerst maar afwachten) doet dat geen goed.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door eilander »

Ik begrijp de analyse wel.

Toch wil ik het wel voor ds. De Jongste opnemen. Hij heeft onlangs een poging gedaan om twee reformatorische fracties op Tholen (dat was óók een schande) te verzoenen, en dat is nog gelukt ook.
Ik weet wel iets van deze zaak af en ken de betrokken personen. Laat ik het zo zeggen: deze verzoening verwondert mij. Maar blij mogen we er zeker mee zijn.
Dus dat ds. De Jongste in dit geval zich met politiek heeft bemoeit, vind ik niet gek. Sterker nog: ik ben er dankbaar voor.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Luther »

eilander schreef:Ik begrijp de analyse wel.

Toch wil ik het wel voor ds. De Jongste opnemen. Hij heeft onlangs een poging gedaan om twee reformatorische fracties op Tholen (dat was óók een schande) te verzoenen, en dat is nog gelukt ook.
Ik weet wel iets van deze zaak af en ken de betrokken personen. Laat ik het zo zeggen: deze verzoening verwondert mij. Maar blij mogen we er zeker mee zijn.
Dus dat ds. De Jongste in dit geval zich met politiek heeft bemoeit, vind ik niet gek. Sterker nog: ik ben er dankbaar voor.
Als het gaat om de opmerkingen van ds. De Jongste over de VVD'er dan kan ik me die nog indenken, heowel ik ze te persoonlijk vind. Ik zou zo'n opmerking in de vragende zin gesteld hebben, bijvoorbeeld: "We kennen zijn overwegingen niet, maar heeft dit niet veel weg van obeginselloosheid en opportunisme?"

Wat zijn opmerking over de CU-juf betreft: Die vind ik kwalijker; laat mensen vrij over hun kleuze voor een bepaalde christelijke partij. Laat hem leren van een ambtsbroeder van hem, die in zijn gemeente (GG) raadsleden heeft van SGP- en van CU-huize.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Wat zijn opmerking over de CU-juf betreft: Die vind ik kwalijker; laat mensen vrij over hun kleuze voor een bepaalde christelijke partij. Laat hem leren van een ambtsbroeder van hem, die in zijn gemeente (GG) raadsleden heeft van SGP- en van CU-huize.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Daarvoor zijn de CU en de CDA te veel verwaterd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Wat zijn opmerking over de CU-juf betreft: Die vind ik kwalijker; laat mensen vrij over hun kleuze voor een bepaalde christelijke partij. Laat hem leren van een ambtsbroeder van hem, die in zijn gemeente (GG) raadsleden heeft van SGP- en van CU-huize.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Daarvoor zijn de CU en de CDA te veel verwaterd.
Jij bent op de hoogte van het beleid van de CU in Tholen, dat je dit zo durft te roepen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Wat zijn opmerking over de CU-juf betreft: Die vind ik kwalijker; laat mensen vrij over hun kleuze voor een bepaalde christelijke partij. Laat hem leren van een ambtsbroeder van hem, die in zijn gemeente (GG) raadsleden heeft van SGP- en van CU-huize.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Daarvoor zijn de CU en de CDA te veel verwaterd.
Jij bent op de hoogte van het beleid van de CU in Tholen, dat je dit zo durft te roepen?
Yep.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door henriët »

Luther schreef:
Wat zijn opmerking over de CU-juf betreft: Die vind ik kwalijker; laat mensen vrij over hun kleuze voor een bepaalde christelijke partij. Laat hem leren van een ambtsbroeder van hem, die in zijn gemeente (GG) raadsleden heeft van SGP- en van CU-huize.

Hier stond ik ook van te kijken zeg, sjonge..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Wat zijn opmerking over de CU-juf betreft: Die vind ik kwalijker; laat mensen vrij over hun kleuze voor een bepaalde christelijke partij. Laat hem leren van een ambtsbroeder van hem, die in zijn gemeente (GG) raadsleden heeft van SGP- en van CU-huize.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Daarvoor zijn de CU en de CDA te veel verwaterd.
Jij bent op de hoogte van het beleid van de CU in Tholen, dat je dit zo durft te roepen?
Yep.
Ah, dat is mooi, dan kan je ons uitleggen wat de CU in Tholen zó onBijbels maakt, dat je er niet op mag stemmen...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Nee, daar ben ik het niet mee eens. Daarvoor zijn de CU en de CDA te veel verwaterd.
Jij bent op de hoogte van het beleid van de CU in Tholen, dat je dit zo durft te roepen?
Yep.
Ah, dat is mooi, dan kan je ons uitleggen wat de CU in Tholen zó onBijbels maakt, dat je er niet op mag stemmen...
Het lust mij niet om er al te zeer op in te gaan, maar de CU is zo verwaterd, dat je uit bijbels oogpunt beter op de SGP kan stemmen. Zeker nu de beide refo fracties weer door één deur kunnen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Het lust mij niet om er al te zeer op in te gaan, maar de CU is zo verwaterd, dat je uit bijbels oogpunt beter op de SGP kan stemmen. Zeker nu de beide refo fracties weer door één deur kunnen.
Als ze op bepaalde punten onBijbels zijn, lijkt het me niet moeilijk om één zo'n punt concreet aan te wijzen. Zonder concreet te worden, lijkt het me meer zwartmakerij. Zeker als mensen uit onze gezindte meedoen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Ander »

memento schreef:
Tiberius schreef:Het lust mij niet om er al te zeer op in te gaan, maar de CU is zo verwaterd, dat je uit bijbels oogpunt beter op de SGP kan stemmen. Zeker nu de beide refo fracties weer door één deur kunnen.
Als ze op bepaalde punten onBijbels zijn, lijkt het me niet moeilijk om één zo'n punt concreet aan te wijzen. Zonder concreet te worden, lijkt het me meer zwartmakerij. Zeker als mensen uit onze gezindte meedoen.
Je hebt hier weer wat weg van Pechtold :)
De dominee mag toch gewoon zeggen wat héél veel mensen denken. Om dat nu in een kerkblad te doen... Het bewuste kerkblad wordt door mij gelezen. In de nieuwste versie staat dat politieke stukjes niet meer onder gemeentenieuws gepubliceerd worden. Dus dat probleem is opgelost. Laat onverlet dat ik het prima vind dat de dominee zegt wat velen denken. 't Is ook nog terecht wat hij zegt. De CU is zo verwaterd dat Bijbelse principes niet zo belangrijk meer zijn. Je hebt natuurlijk altijd erg, erger, ergst. Dan is de CU niet erger dan erg, dus het kan nog erger.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
Tiberius schreef:Het lust mij niet om er al te zeer op in te gaan, maar de CU is zo verwaterd, dat je uit bijbels oogpunt beter op de SGP kan stemmen. Zeker nu de beide refo fracties weer door één deur kunnen.
Als ze op bepaalde punten onBijbels zijn, lijkt het me niet moeilijk om één zo'n punt concreet aan te wijzen. Zonder concreet te worden, lijkt het me meer zwartmakerij. Zeker als mensen uit onze gezindte meedoen.
Niet zozeer onbijbels, maar erg verwaterd. De Bijbel wordt nog wel genoemd in het verkiezingsprogramma, maar neemt geen plaats van betekenis meer in; de zondagsrust wordt op "historische gronden" verdedigd, etc.
Je zou een krachtiger geluid mogen verwachten; zeker als er mensen meedoen die zich tot onze gezindte willen rekenen.

Als je de verkiezingsprogramma's van de CU en de CDA naast elkaar legt, lees je nauwelijks verschil (kleurstellingen daargelaten). Overigens geldt deze constatering niet alleen voor Tholen, hoor.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:Het lust mij niet om er al te zeer op in te gaan, maar de CU is zo verwaterd, dat je uit bijbels oogpunt beter op de SGP kan stemmen. Zeker nu de beide refo fracties weer door één deur kunnen.
Als ze op bepaalde punten onBijbels zijn, lijkt het me niet moeilijk om één zo'n punt concreet aan te wijzen. Zonder concreet te worden, lijkt het me meer zwartmakerij. Zeker als mensen uit onze gezindte meedoen.
Je hebt hier weer wat weg van Pechtold :)
De dominee mag toch gewoon zeggen wat héél veel mensen denken. Om dat nu in een kerkblad te doen... Het bewuste kerkblad wordt door mij gelezen. In de nieuwste versie staat dat politieke stukjes niet meer onder gemeentenieuws gepubliceerd worden. Dus dat probleem is opgelost. Laat onverlet dat ik het prima vind dat de dominee zegt wat velen denken. 't Is ook nog terecht wat hij zegt. De CU is zo verwaterd dat Bijbelse principes niet zo belangrijk meer zijn. Je hebt natuurlijk altijd erg, erger, ergst. Dan is de CU niet erger dan erg, dus het kan nog erger.
1. In mijn visie moet een predikant zich niet publiek uitspreken over zaken waarin zijn hoorders christelijke vrijheid hebben, zoals politiek. Zeker omdat hij weet dat zijn spreken mensen beïnvloed.
2. Als je iemand/een partij zwart maakt, mag dat alleen met concrete voorbeelden. Angstpolitiek, als "verwateren" en "Bijbelse principes zijn voor hun niet meer belangrijk" zijn een christen onwaardig. Behalve wanneer ze vanuit het Woord onderbouwd worden.

PS> Neemt niet weg dat ik vrees dat de CU sterk verwaterd is. Maar publiekelijk zwart maken zonder concrete punten is m.i. ongepast.
Plaats reactie