De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door jakobmarin »

Een kleine twee maanden voor de verkiezingen zijn de messen in Tholen al geslepen. Niet gek, want voor sommige partijen staat er heel wat op het spel.

(...)
Ook aan christelijke zijde staat het vizier op scherp, al komt de aanval uit onverwachte hoek. Dominee De Jongste van de gereformeerde gemeente in Tholen, die onlangs Rien Klippel terughaalde bij de SGP, ziet kennelijk alweer nieuwe gevaren. Hij opende frontaal een persoonlijke aanval op kandidaten van VVD en ChristenUnie (CU).

Bij de liberalen is Jack Werkman het haasje. Hij stapte over van de SGP naar de VVD. "Kennelijk een beginselloze opportunist", meent De Jongste. In het kerkblad neemt hij ook Mariska van Deelen van de CU op de korrel. De dominee vindt het betreurenswaardig dat een lerares van de reformatorische Eben Haëzerschool op de lijst staat voor de CU. Hij adviseert ouders toch vooral niet in de verleiding te komen om op haar te stemmen, ook al is ze dan misschien de lerares van hun kind.

Het is de vraag of die angst uit reformatorische hoek wel zo gegrond is. SGP-stemmers stappen echt niet zomaar over op de CU en al helemaal niet naar de VVD. De kans is zelfs groot dat de SGP na 3 maart gewoon weer de grootste partij is. De PvdA - nu de grootste fractie - heeft veel meer reden om met enige angst uit te kijken naar de verkiezingen.
bron: http://www.pzc.nl
Ik vraag me echt af of het verstandig is dat een dominee zich zo laat horen over lokale, politieke zaken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door BJD »

jakobmarin schreef:
Een kleine twee maanden voor de verkiezingen zijn de messen in Tholen al geslepen. Niet gek, want voor sommige partijen staat er heel wat op het spel.

(...)
Ook aan christelijke zijde staat het vizier op scherp, al komt de aanval uit onverwachte hoek. Dominee De Jongste van de gereformeerde gemeente in Tholen, die onlangs Rien Klippel terughaalde bij de SGP, ziet kennelijk alweer nieuwe gevaren. Hij opende frontaal een persoonlijke aanval op kandidaten van VVD en ChristenUnie (CU).

Bij de liberalen is Jack Werkman het haasje. Hij stapte over van de SGP naar de VVD. "Kennelijk een beginselloze opportunist", meent De Jongste. In het kerkblad neemt hij ook Mariska van Deelen van de CU op de korrel. De dominee vindt het betreurenswaardig dat een lerares van de reformatorische Eben Haëzerschool op de lijst staat voor de CU. Hij adviseert ouders toch vooral niet in de verleiding te komen om op haar te stemmen, ook al is ze dan misschien de lerares van hun kind.

Het is de vraag of die angst uit reformatorische hoek wel zo gegrond is. SGP-stemmers stappen echt niet zomaar over op de CU en al helemaal niet naar de VVD. De kans is zelfs groot dat de SGP na 3 maart gewoon weer de grootste partij is. De PvdA - nu de grootste fractie - heeft veel meer reden om met enige angst uit te kijken naar de verkiezingen.
bron: http://www.pzc.nl
Ik vraag me echt af of het verstandig is dat een dominee zich zo laat horen over lokale, politieke zaken.
Nee.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Gian »

Het moet niet gekker worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Hendrikus »

Lees de reacties maar op de website van de PZC, dan zie je wat zulke domme acties teweeg brengen. :jongle
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Josephus »

jakobmarin schreef:Ik vraag me echt af of het verstandig is dat een dominee zich zo laat horen over lokale, politieke zaken.
De vraag stellen is hem beantwoorden. Schoenmaker, blijf bij je leest. Het kwalijkst vind ik nog dat er zo grof op de man wordt gespeeld. Een predikant onwaardig.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Een predikant heeft niet het recht om te oordelen over de gewetens van anderen. Als het gaat om politiek, zeker lokale politiek, waarbij vaak weinig ethische beslissingen meespelen, moet hij de mensen vrij laten om voor het aangezicht Gods zélf te kiezen. Hij heeft geen recht om te heersen over de gewetens van zijn hoorders..
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Jongere »

Waarom mag een predikant zich hier niet over uitspreken?
Is de scheiding tussen kerk en staat een Bijbels beginsel dan?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Jongere schreef:Waarom mag een predikant zich hier niet over uitspreken?
Is de scheiding tussen kerk en staat een Bijbels beginsel dan?
Vrijheid van geweten is een Bijbels beginsel. We mogen niemand iets opleggen, wat de Schrift ons niet gebiedt. Als je dat wel doet, maak je van het christendom een wetjes-en-regeltjes godsdienst, zoals het Jodendom uit de dagen van Jezus.

Lees bv eens wat Paulus schrijft over de christelijke vrijheid. En let op, hoe vaak hij dat thema laat terugkomen. Het is één van zijn hoofdthema's. Hij hamert erop, dat wetjes-en-regeltjes de leer van de genade in de weg staat.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Jongere »

Dus je mag je als predikant niet over de politiek uitspreken?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door memento »

Jongere schreef:Dus je mag je als predikant niet over de politiek uitspreken?
Alleen als het Woord zich erover uitspreekt (zoals bv ethische thema's als homosexualiteit, abortus, zondagsopening van winkels, etc). Dan mag, ja moet hij, die dingen aanwijzen als zonde.

Maar anders moet hij in zijn functie als dienaar des Woords erover zwijgen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33302
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

De hier geboden samenvatting doet overigens geen recht aan het geschrevene in het kerkblad van de Thoolse classis.

Overigens denk ik dat een predikant zich rustig over politieke kwesties uit mag laten. Paulus deed dat immers ook. En Jezus.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Overigens denk ik dat een predikant zich rustig over politieke kwesties uit mag laten. Paulus deed dat immers ook. En Jezus.
Op zich mag hij dat natuurlijk wel, net zoals elke Nederlander dat mag. De vraag is alleen of je dat, zeker als predikant, op een dergelijke manier moet doen.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:De hier geboden samenvatting doet overigens geen recht aan het geschrevene in het kerkblad van de Thoolse classis.

Overigens denk ik dat een predikant zich rustig over politieke kwesties uit mag laten. Paulus deed dat immers ook. En Jezus.
Maar niet op deze manier.
Bij de liberalen is Jack Werkman het haasje. Hij stapte over van de SGP naar de VVD. "Kennelijk een beginselloze opportunist", meent De Jongste. In het kerkblad neemt hij ook Mariska van Deelen van de CU op de korrel. De dominee vindt het betreurenswaardig dat een lerares van de reformatorische Eben Haëzerschool op de lijst staat voor de CU. Hij adviseert ouders toch vooral niet in de verleiding te komen om op haar te stemmen, ook al is ze dan misschien de lerares van hun kind.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33302
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Tiberius »

Waarom niet?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: De Thoolse campagne wordt nu al stekelig - ANALYSE

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Waarom niet?
Omdat het beledigend en onfatsoenlijk is om mensen af te schilderen als beginselloze opportunist of als verleidster. En met dit gedrag schaadt De Jongste in mijn ogen ook de Kerk van Christus. "Moet je zien hoe die christenen met elkaar omgaan, je zou er echt jaloers op worden..."
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie